Hvor er yrkesstoltheten - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 35 av 35
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Min interesse for Hifi og dette forumet startet da jeg hadde kjøpt U2 cd'en "How To Dismantle An Atomic Bomb". Jeg fikk følelsen av at JVC-anlegget mitt fra Expert ikke maktet å gjengi dynamikken i "Vertigo". I tillegg irriterte jeg meg over en ekkel, "visslende" s-lyd når Bono gikk til topps i refrenget.

Dermed ble det investert i anlegg hos Hifi-klubben. Her fikk jeg høre at mye av skylden lå hos plateselskapet, siden tidligere utgivelser fra U2 blir brukt for å spille inn anlegg.

"Achtung Baby" låter da også mye bedre. I tillegg har jeg fått testa Roger Waters etter å ha blitt overtalt her på forumet. Når det gjelder Nelly Furtado synes jeg det virker som om bassen har høyest prioritet.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uten å være for slem :-D :-D U2 har vel aldri sluppet en cd med god lyd...men har og liker noe av det eldre materialet deres.

Mvh

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Roald
    Uten å være for slem :-D :-D U2 har vel aldri sluppet en cd med god lyd...men har og liker noe av det eldre materialet deres.
    Enig. Et så stort band med slike midler burde ta lyd mer alvorlig. Blir jo lyttetrett av CD`ene deres etter få minutter.... håpløst.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig, mulig...men poenget er at HTDAAB låt så dårlig at den er grunnen til at jeg begynte å jakte på "godlyd".

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan anbefale BBC's Radio 1 Live Lounge-plate. Det er et radioprogram i Storbritannia hvor kjente artister gjør en cover av andre kjente artister, ofte med en helt annen vri enn originalen.

Plata er meget bra "mastret", anbefaler denne til alle som liker popen som blir spilt overalt, men er pissed pga. kvaliteten.

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Det er nok desverre litt vanskelig å få til. Men regel mot å level-justere volumet for at CD`en skal høres høyere ut enn det den egentlig er, bør være mulig.

Jeg kjørte en demo av Michael Jackson mot en av disse nye artistene alà Nelly Furtado for noen av mine venner. Spurte på forhånd hva de trodde kom til å låte kulest.... Nei, Michael Jackson var jo så gammelt, teknologien går fremover etc etc. Han ene hadde faktisk hørt på sin IPOD at MJ ikke låt så bra (les; høyt ).

Sjokket var stort da demoen ble kjørt i gang, og selv de som var totalt uinterisert i lyd fikk frem gliset. "Å...fy f***....hadde aldri trodd det skulle være så stor forskjell". De fikk etterpå se YouTube videoen (i min signatur)

Ikke overraskende. Den aktuelle MJ-platen ble gitt ut rett før dynamikk-krigen startet for fullt, og "The king of pop" var selv var ganske opptatt av god lyd.

Han ene kameraten min er særdeles opptatt av musikk og setter sitt eget amatør-studio i disse dager. Han er dog lite teknisk, men det hindrer han ikke i å kjøpe dyrt utstyr. I etterkant av denne demoen, ringte han sin forhandler og spurt om tips til en god digital mixer. Skal si selgeren ble taus da min gode venn presterte å kreve garanti for at dette ikke var en av disse nye mixerne som blåste opp frekvensene og drepte musikken....

Skal si jeg fikk meg en god latter.....
    Var det "Off the Wall" plata til MJ. Den har i hvertfall helt syk lyd til å være gitt ut i 1979!

Active
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    407
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gorg
    Dream Theater er muligens det bandet jeg hører på som har best kvalitet.
    Husker ikke hva studioet deres heter, men mener at de produserer musikken selv, Petrucci og Portnoy er kanskje produsentene i de siste albumene.

De verste utgivelsene jeg har hørt har mye bass, men svikter fort i toppen, dårlig dynamikk osv.
    De hadde Electra som plateselskap men byttet til roadrunner records før de begynnte med det siste albumet. Og ja de produserer alt selv. untatt ett album men der hører du at det ikke er DT som står for produksjonen.

Active
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    407
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    Det er ikke bare snakk om dynamikk komprimering heller, det er snakk om hårreisende vurderingsevne fra dagens artiser, som sannsynligvis aldri har hørt ekte kvalitetslyd.

Eks:
    Nelly Furtado - Loose

Albumet har helt utrolig ræva lyd, med basslinjer som får selv de beste høytalere til å høres fullstendig forvrengt og jævlig ut.

Årsak:
    Godeste Nelly synes låtene låt best når de ikke ble rørt noe særlig ved miksepulten. Spesielt den mega rølpete og forvrengte bassen av typen "wtf er anlegget mitt ødelagt" og ikke "dette låt jammen røft og upolert" lot hun med vilje forbli.

Latterlig tenker jeg. En rekke oppegående sanger spolert med mindre man virkelig legger godviljen til for å kunne høre musikken opp i all forvrengningen, samt anleggets desperate rop om hjelp.

Hehe Hun har nok spillt inn plata for at den skal høres slik ut. Bassen høres kanskje sprengt ut hos deg. Jeg vet ikke hvordan en sprengt bass låter. så jeg kan ikke uttale meg på det. Men de legger nok ned ganske mye arbeide på cdene i dag men seff det kommer mye dritt også.

Intermediate drkaos sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    511
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Så setter jeg på en annen favoritt - Kent, den siste, hva skjer?
    Apropos Kent.. er jeg den eneste som opplever skraping/knitring i diskanten på Vapen och Ammunition eller hva den nå heter?

På et tilårskommet minianlegg spiller den fint, men på dyrere anlegg er det noen veldig irriterende ulyder i diskanten. :S

I'll second that. Ble skikkelig skuffet når jeg tok med noen U2-plater på den lokale hifisjappa. :S

Intermediate Svantekiller sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Mvh

Men noen av live dvd`ene er rett og slett geniale med tanke på lyd

Tenker da spes på Go Home

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer CV-sether sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sier bare en ting: Paul Potts - One Chance <3

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den ligger ikke gjemt på denne cden heller :twisted:

En stemme som hans burde fått bedre behandling, fikk gåsehud av å høre han på youtube. Hadde forventet ordentlig ståpels når cden snurret ........

Mvh Roald

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Det er nok desverre litt vanskelig å få til. Men regel mot å level-justere volumet for at CD`en skal høres høyere ut enn det den egentlig er, bør være mulig.
    Svaret er egentlig forbløffende enkelt:

ReplayGain fungerer relativt bra som en estimator på "hvor høyt" lydnivået oppfattes. Ved å innføre kompensasjon i RG-enablede avspillere oppnår man at alt låter like høyt, dvs Nelly furtado dempes kanskje 15dB relativt en klassisk innspilling. Forskjellen er bare at Nelly fremdeles låter flatt og forvrengt, mens den klassiske innspillingen fremdeles låter dynamisk.

Når alt låter like høyt forsvinner motivasjonen for å klippe og overkomprimere sporene for å låte høyest mulig (men de samme teknikkene kan fremdeles benyttes der hvor det gir kunstnerisk mening for lydteknikeren).

Så lenge EU krever at iPod og radiostasjoner innfører slik kompensasjon spår jeg at det vil ta kort tid før dynamikken kommer tilbake til musikken.

-k

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Disse har jeg god erfaring med:
    Telarc
    Linn
    Demon Fiend
    Naim
    Arista (ikke alt!)
    Universal Jazz
    Koch
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Du har glemt de beste:

Rainbow Studio v/Jan Erik Kongshaug
    Kirkelig Kulturverksted......
    Stockfish Records
    Sheffield Lab
    QSoundLabs
    For slenge på ECM jeg da (selv om Rainbow er nevnt).

MVH
    KOL69

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •