Plateselskaper, innspillingskvaliteter og produksjonsfilosofi.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Plateselskaper, innspillingskvaliteter og produksjonsfilosofi.

Hvem lytter, hvordan lytter de og hva lytter de etter?

En ting som bestandig skaper debatt er den evinnelige diskusjonen om innspillingskvalitet. Siden alle streber et sin form for perfeksjon når det kommer til den private reproduksjonen er det i mine øyne likeså legitimt å gjøre forskjell på opptakene.
    Debatten om "loudness war", samplerate og hvorvidt plateselskapene designer sitt lydbilde for lav bitrate-systemer og prioriterer kvantitet fremfor kvalitet er dagsaktuelle problemstillinger. Det som oftere burde tas med i vurderingen er hvordan forbrukerne benytter musikken. Er det virkelig slik at Gjengse Johan® setter seg ned, i et definert sweetspot, i godstolen med en whisky, lukker øynene og nyter musikken eller, er det slik at det er noe som summer og går i bakgrunnen når man vasker, har gjester eller noe som benyttes som stemningsforsterker under kurtisering (♀+♂=♥) eller fest? Mange hører kun på musikk i bilen, eller på kontoret. Med utgangspunkt i at de fleste her har et noe mer pasjonert forhold til musikk enn Gjengse Johan® burde man kunne snu på noen steiner vedrørende temaet, eller hva?

Jeg vil gjerne dele noen av mine tanker og preferanser når det kommer til innspillings, miksings og masterings -kvaliteter. Selv om mange plateselskaper, studioer og mastering-firmaer begrenser seg til enkelte musikalske uttrykk håper jeg det er mulig for oss å sette fingeren på hva man liker og gjerne hvorfor - uavhengig av sjanger. Håper på mange konstruktive og kreative innspill rundt tema, i en tråd som tar det for seg i litt videre lag enn tråder myntet på en og en utgivelse.

Nå håper jeg dette ikke skeier ut i en debatt der man ender opp med å beskylde hverandre for å "lytte kun til opptakene" eller å "bare høre på musikken". Jeg mener at et godt opptak er en forfriskende og fristende topping som får desserten til å se innbydende ut. (Karamellpudding ser ut som ekskrementer uten krem og en liten cocktail kirsebær...) Kanskje vi burde tie stille og lytte mer til musikk med andre? En vidunderlig måte å treffe mennesker på, synes jeg:-D

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

ECM et lite stykke norge?

Da er vel tiden inne for å se om dette er en tråd som har livets rett.
    Jeg vil gjerne nevne et plateselskap jeg liker. Noen enkle, korte og grei opplysninger og oppfatinger fra min side.

ECM-Records
    Edition of Contemporary Music

Manfred Eichers enkeltmannsforetak fra 1969 har seilt med god og velfundamentert vind i seilene i mange år. Eicher var recording producer, publisher and editor alene i en årrekke.
    Per i dag er ECM mest kjent for sin store Jazz portfolio, som inkluderer artister som Keith Jarrett, Jan Garbarek, Chick Corea, Gary Burton, Dave Holland, Egberto Gismonti, Pat Metheny, Paul Motian, Terje Rypdal, Bobo Stenson og the Art Ensemble of Chicago.
    ECM har dog også en annen side, et utspring fra 1974; ECM New Series. I ECM New Series presenteres samtidskomponister og ansamler med en mer klassisk vinkling.
    Herunder faller også platen "Officium" med Hillard Ensamblet og Jan Garbarek som er en av mine personlige referanseskiver, et nydelig "one take wonder" som har noe helt trolsk over seg. Foruten rene musikkutgivelser har Eichers ECM også laget en del sound tracks til filmer, mest ukjente (obskure) kunstfilmer med lite internasjonalt nedslagsfelt.
    En annen ting som er verdt å nevne er at Herr Eicher har mottatt unevnelser fra både den Norske og Svenske Kongen (!) Kanskje ikke så rart med så mange nordmenn med på laget?

Fra historie til filosofi og ECM-lyden.
    ECMs slagord gjennom mange år var "The next best thing to silence". En treffende beskrivelse av lydbildet som jeg oppfatter som veldig organisk med stort fokus på både kontrast og dynamikk.
    "Once again, the reach of the music renders redundant talk of an all-purpose “ECM sound”. For a sound is one thing, a signature another..." (ECMs Web side). Sitat fra et tysk intervju fra 1999, “For us, the decision of which score is to be realized or which musician or group of musicians is to be recorded will be the ‘given’ for the direction of the sound. We have recorded in so many different locations, from monasteries to concert halls to jazz clubs to modern studios and with various engineers, using diverse technology: analog, digital, two-track, multi-track… A lot of factors influence each recording. All that can really be said about ‘ECM sound’ at this point is that the sound that you hear is the sound that we like”.
    Nok et sitat: "We should never forget that music appeared well before the microphone was invented! Today, producing a record means getting the music through a technologic chain made by the microphone, the wires, the console and the tape recorder. Nevertheless, I think my role is not only to handle all those parameters, but begins well before the microphone and the recording process. That’s why I think the phase of preparation of a recording, together with the musicians themselves, is so important : phrasing and timbres, reading the scores (if there are any), esthetic choices to establish for the music itself, and of course, the mood in the recording studio, the ambience which mainly determins what will come through the sessions. For all these reasons, I consider myself as the first listener of the music, before it is even recorded. That’s why musicians consider me as a partner, not as a technician".
    "As soon as the music hits the microphone, then my role is to get the sound the best I can, as natural and direct as the musicians offer it to us. The job of the producer is, very simply, to receive in the best conditions what he is given, and to give it back with the most transparency possible".
    Jeg vil påstå at ECM lyden bestandig har vært litt funklende, med en del chorus og klang som aldri helt forsvinner. Kall det gjerne sen åtti-tallslyd om du vil. Noe jeg setter pris på med "ECM lyden" er at det ofte er et klart fokus, noe som er et resultat av effektiv panorering. Progressivt har det alltid vært, selv om det har betydd en reel regresjon til gammelt utstyr. For mange er lyden av ECM lyden av samtidsjazzen, meg også.
    Kongshaugs Rainbow Studio har mange meter tape i ECMs arkiver, noe jeg skal forsøke å ta for meg en smule seinere. Mange av brukerne her på forumet har lagt sin elsk på en del KKV-utgivelser med Kongshaug bak spakene.

Jeg har en stund fundert på tanken om det er interesse her på bruket for en liten omvisning og demo runde hos Rainbow. Noe jeg gjerne kan ta på meg å forsøke å få til. Studiotid er noe som koster, om det koster oss får vi finne ut av. Jeg tror mange ville hatt stor glede av å se hva som foregår før go' lyden strømmer ut i våre hjem.

Jeg beklager om jeg er litt kort i min presentasjon av "ECM-lyden", jeg kommer sterkere tilbake.

Les mer om ECM og ECMs portfolio her:LINK
    Les mer om "The ECM Sound" her: LINK og her: LINK
    Les mer om Rainbow Studios her: LINK

Takk for oppmerksomheten.

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ser jo ut til at de ikke bruker Yamaha NS10 i mikserommet - det er jo positivt!!!
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Det ser jo ut til at de ikke bruker Yamaha NS10 i mikserommet - det er jo positivt!!!
    Absolutt, ei heller kun genelec. At de bruker B&W på fjernfeltslytting betyr litt svulmende nedre mellomtone, noe som matcher Martin Logan godt. Med andre ord, positivt for meg i øyeblikket.
    Tenk at NS10M ble kjøpt inn som standard (37 par) av NRK i sin tid, takke meg til Rogers BBC monitorer.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Skivebom?

Det er tydlig at jeg ikke er den beste til å bedømme hva som er gode temaer Uansett, en eventuell studio omvisning kan jeg eventuellt ta i en annen tråd.
    All interesse og hjelp på tidlig stadie er kjærkomment.

God natt.

Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gwandarion
    Det er tydlig at jeg ikke er den beste til å bedømme hva som er gode temaer Uansett, en eventuell studio omvisning kan jeg eventuellt ta i en annen tråd.
    All interesse og hjelp på tidlig stadie er kjærkomment.

God natt.
    Tror ikke nødvendigvis problemet var at temaet er feil, selv om det kanskje kan bli litt "tungt" for mange. Jeg, og sansynligvis mange andre, synes det kan være litt vanskelig å beskrive preferanser såpass detaljert, og da blir det til at de fleste dropper å skrive noe.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Marantz
    Tror ikke nødvendigvis problemet var at temaet er feil, selv om det kanskje kan bli litt "tungt" for mange. Jeg, og sansynligvis mange andre, synes det kan være litt vanskelig å beskrive preferanser såpass detaljert, og da blir det til at de fleste dropper å skrive noe.
    Er det virkelig slik at Gjengse Johan® setter seg ned, i et definert sweetspot, i godstolen med en whisky, lukker øynene og nyter musikken eller, er det slik at det er noe som summer og går i bakgrunnen når man vasker, har gjester eller noe som benyttes som stemningsforsterker under kurtisering (♀+♂=♥) eller fest? Mange hører kun på musikk i bilen, eller på kontoret. Med utgangspunkt i at de fleste her har et noe mer pasjonert forhold til musikk enn Gjengse Johan® burde man kunne snu på noen steiner vedrørende temaet, eller hva?
    Denne er lettfatlig og viktig, ser gjerne flere kommentarer til nettopp dette.
    Jeg må ikke drukne det hele i kauderivelsk analyse heller:twisted:
    Hvordan lytter du til musikk?

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å hive inn den korteste redegjørelsen jeg klarer i et så viktig tema, trenger jeg ikke mange bokstavene vedrørende min subjektive smak:

Jeg vil sitte i en posisjon som egner seg for lytting til musikk i stereo eller multikanal, og jeg vil ha musikk med dynamikk. Alt annet blir for meg bakgrunnsstøy. Musikk uten dynamikk er som doven øl; man registrerer smaken, men man går glipp av opplevelsen.

Intermediate ambiance sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    2,849
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et spørsmål i denne sammenhengen, er vel hva er settingen. Hva vil du i dag ha ut av musikken?

Mye kommer ann på dags formen, dette gjelder også hva du mener er bra lyd, og hva du skal bruke den til?

For meg er bra lyd uansett dags form:
    - Hvor kan du plassere artister.
    - Hva er gjort for å fa med alle spektrer som finnes i musikken, uten at det blir rotete.
    - Hva har de vektlagt. Vokaler, trommer, gittar, og hvordan fremtoner dette seg.
    - Er opptaket slik at du får en følesen av at det ligger et dyne over høyttaleren, eller er det slik at du nesten kunne fjærnet bass elementene uten å høre forskjell?

Personlig så liker jeg lydopptak der du ikke er i tvil hva de har vektlagt, vokaler, trommerr osv. Må også ha et lekende lydspekter hvor det er mye detaljer, og en markant dybde, men da uten at det blir rotete. Dette krever da også mye av ditt oppsett!

Mulig noen velger musikk som passer oppsettene sine, men det gjør ikke jeg.
    Jeg kjøper musikk jeg liker å høre/lytte på, og for det meste går det i musikk som får meg til å slappe av eller koble av med et engasjemang.
    Eksempelvis: Porcuoine tree. "Fear of a blank planet". Litt rocket med god vekt på vokaler, og med en tyngde i bassen. Bel Canto " Foolsih ship". Litt relax og bra kvinnelig vokal. Sister Hazel. "Somwhere more familiar". Masse akustisk instrumenter som du lett kan plassere i lyd bildet, og se for deg hvor alle musikkerene "står". Bliss. " Quiet letters" Synt lyder som draes ned i kjelleren, med tam tam trommer og detaljer i toppen som er avslappende å lytte til.

Vet ikke om dette besvarer spørsmålet ditt, men dette er hva jeg mener er starten på en god lyd opplevelse. Resten er for inngående, slik at det blir vanskelig å ord legge seg på en god måte.

A.

Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gwandarion
    Hvordan lytter du til musikk?
    Hvis jeg lytter til musikk i stereo er det selvfølgelig sweetspot som gjelder. Jeg liker også å ha ganske dempet belysning da jeg føler det skjerper hørselen slik at jeg kan "se" musikken med ørene (hvis det overhodet hørtes fornuftig ut.. :-? ). Jeg kan godt høre på musikk selv om ikke innspillingen er god, men dersom lydbildet er unyansert og flatt føler jeg det blir verre å leve seg inn i musikken. Musikk jeg liker, men som desverre har dårlig teknisk kvalitet, havner derfor ofte i spilleren når jeg sitter foran pc`n, driver med husarbeid eller slapper av i sofakroken med litt å lese på.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •