Roger Waters - Bored to death - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 103
    Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    De aller fleste trance, dance og rave-platene jeg kjenner til er så ekstremt dynamikkomprimert (dynamikkastrert) at de få akustiske instrumentene som måtte lure seg inn i miksen er tilnærmet ugjenkjennelige. Og selv om bass og trommer er dominerende i slik musikk, så er det egentlig temmelig lite trykk i hvert anslag, sammenlignet med musikken ellers.

Jeg for min del synes det hadde vært moro å høre en skikkelig trance/dance/rave-innspilling uten dynamikkastrering. For rytmene er jo tydeligvis dansbare, og med skikkelig dynamikk tror jeg det kunne blitt helt rått.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,801
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Temaet i den mye omtalte Roger Waters plata, er på en måte ganske så aktuell i denne tråden synes jeg

Hva er egentlig Trance og hva slags suggerende teknikker brukes disse musikk formene?

Når det gjelder mye av det budskapet og informasjonen som kjører i eneklte partier på denne plata, synes jeg det å kalle dette for kjedelig og "bored to deth", blir litt som å se på tv dekningen av 911 og si at man ikke er imponert over film effektene......

Tror desverre ikke denne inspillengen generellt er spesiellt egnet til CV slik jeg kjenner CV og amused to deth i alle fall, da det kreves en ganske så bra kontroll og timing i mellomtone og diskant for at effektene skal bli mere troverdige, og det ikke er så veldig mye grunnmur ristende bass på alle sporene.

Når det er sagt så er det imiddlertid noen meget lave frekvenser der man nermest må ha subwoofer som kan jobbe helt nede i kelleren av frekvens området for å komme fram, dvs en del lavere i frekvens enn typisk CV prioriterer.

Ellers til andre gode musikk innspillinger som er fine å bruke til finlytting er jeg enig med mange av de tidlige nevnte i denne tråden samt mange av de nye inspillingene Mark Knopfler er ganske bra. Ellers er kanskje Yello og noe fra The Who noe som er typisk CV mat, ikke direkte gode innspillenger kanskje, men gøy å dra på med litt lydtrykk i alle fall.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Når det gjelder mye av det budskapet og informasjonen som kjører i eneklte partier på denne plata, synes jeg det å kalle dette for kjedelig og "bored to deth", blir litt som å se på tv dekningen av 911 og si at man ikke er imponert over film effektene......
    Enig med trådstarter her, ble mer bored enn amused første gangen jeg hørte denne plata ja.
    Imponert over lydeffektene ja, og bra testplate ved oppstilling av høyttalere. Men musikken, nei den er kjedelig.
    Og merkelig nok er det MUSIKKEN jeg har glede av å høre på, og ønsker å bli imponert av.

Er ellers helt enig i problemet med innspillinger hvor all dynamikk er komprimert til døde. Da hjelper det ikke om musikken er bra og fengende.
    Det blir på samme måte som en god pianist med ustemt piano :razz:

Active spastik sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan anbefale følgende cd innen sjangeren elektronisk musikk m/god lyd:
    Trentemøller - The Last Resort

Trentemøller er en geni-erklært dansk dj/produsent, og jeg synes denne cd`en er helt rå. svært lydbilde som drypper over av detaljer. Flott lyd. Stilen er varierende, og beveger seg innom det meste innenfor elektronisk musikk. Noe for enhver smak altså

Active
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    407
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cornelius

Sitat Opprinnelig postet av Konrad
    Kjøpte denne skiva da det skrives så mye om den her på forumet samt at den ofte brukes i tester. Greit nok at det er en god innspilling og at det er en kar som KAN spille gitar. Men for min del blir dette for kjeldelig. Finnes det cd plater med tilsvarende innspillingskvalitet innen populærmusikk? Gjerne også innen Trance, rave, dance osv

Michael Jackson skal vel være OK? Derimot er vist den siste til Madonna helt forferdelig skal vi tro isen rett.

Andre forslag til gode inspillinger?
    Jeg anbefaler Cornelius, "Sensuous"

Cornelius er en Japaner som lager en blanding av elektronica/POP/?. Vanskelig å sette i bås. Inspillingene er i mega kvalitet med et enormt soundstage. Cornelius bruker også (mye) Qsound eller tilsvarende. Cornelius sin musikk er av typen man lytter til, gjerne høyt volum, og med øyelokkene nede.

Et av høydepunktene på "Sensuous" er låten Omstart, faktisk skrevet av Eirik Glambek og Erlend Øye.

Les mere om Cornelius på Cornelius (musician - Wikipedia, the free encyclopedia)

ANBEFALES (for de litt sære)

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med Jean Michel Jarre - In china

Meget god lyd, men blir vel kanskje for avslappet for enkelte den også..

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    Hva med Jean Michel Jarre - In china

Meget god lyd, men blir vel kanskje for avslappet for enkelte den også..
    Personlig syntes jeg den er en liten tanke oppskrytt, ikke med tanke på lyd og evn. bilde (der er den ekstrem), men på innhold. Just my humble opinion anyway...

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig at nyere Massive Attack kan falle i smak, selv om det ikke helt er dance/trance/rave.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se her ja. Her kommer det en rekke forslag som jeg selvfølgelig skal legge meg på minnet til neste gang jeg bestiller musikk. Må si at Infected Mushrooms frister mest av forslagene som har kommet til nå.

Hva kommer det seg av at ingen innen dance, trance og rave o.l ikke tar vare på dynamikken. Koster det penger? Dvs utstyr som klarer å gjengi "instrumentene" godt nok?

Selvfølgelig har jeg en stor begrensning i uststyret mitt også. Tenker da selvfølgelig på effekteforsterkerne. Jeg må legge til at jeg ikke ble spesielt mye mer "amused" når jeg hørte på plata ned hos mutters på 2 par B&W 603. Rktignok tilkoblet en eldre denon receiver og en kombi VHS/DVD spiller.

Synd at det ikke er flere som kvalitetsstemlper platene sine som f.eks Hard dancemania serien: "Super bass"!

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dynamikken blir i de aller fleste tilfeller fjernet ETTER låten er klar.... Dette for å få høyere gain, slik at musikken ikke høres lavere ut enn alt annet på markedet når det skal spilles på radio etc. (søk på "loudness war" i you tube). Enkelte fordeler for de som har bærbare mp3 spillere er det kanskje, men for audiophile tar det livet ut av mye god musikk....

En av de tingene innen musikk-industrien som virkelig plager meg...

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zemtex
    Finnes vel ikke så mange "audiofile" tranceplater da... såvidt meg bekjent. Er vel ikke mange måter å spille inn DUNK-DUNK-DUNK...
    Du har nok helt rett her. Det mye dunk dunk. Skal en finne elektronisk musikk som låter godt, må man rett og slett bort fra Trance, dance og rave osv. Hør det på en klubb eller lignende og heller hold det utenfor som referanseplate for anlegget, etter min mening i allefall.
    Skulle du likevel ønske å bruke elektronisk musikk til dette formålet, bør en gå på noe med mye renere og mindre støyende "instrumenter". Feks. Nils Petter Molvær (sikkert for tregt i denne sammenhengen), eller kanskje noe god Detroit Techno der de bruker et hav av forskjellige intrumenter, og ofte her piano, sammen med sugende rytmer og til dels melodiøse låter.
    Carl Craig er å anbefale

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Jeg for min del synes det hadde vært moro å høre en skikkelig trance/dance/rave-innspilling uten dynamikkastrering. For rytmene er jo tydeligvis dansbare, og med skikkelig dynamikk tror jeg det kunne blitt helt rått.
    Selv om jeg har hatet Detroit Techno har jeg begynt å like det nå etter samboeren min har hjernevasket meg
    Dette er utrolig organisk musikk som var grunnlaget for det man kaller techno i dag. Carl Craig var om ikke den første så i allefall en av de 2-3 første som produserte techno rundt midten av 1980-tallet. Siden det har jo all slags trance og greier hatt sitt utspring herfra men hvis man hører noe Detroit fra 1988 til 1999 omtrent så vil en finne musikk som er laget akkurat på en måte som skal være "organisk", og med en fortelling der en låt ikke slutter på samme måte som den startet. Kommer gjerne med eksempler hvis noen ønsker det. Må bare vente til huset våkner opp før jeg kan finne noen gode eksempler. Problemet er at en må på utenlandske nettsteder for å finne slik musikk.

Intermediate Leikis sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hiver meg på forslaget om Infected Mushroom og plata B p Empire. Den har jeg selv og er overasket over lyden på den. Jeg spiller egenlig lite slik musikk, men en gang i blant så vrenger jeg på sån musikk. Den er bare helt rå med masse bass, noe av den dype typen også.
    Ellers kan jeg også anbefale Sponghled, husker ikke vanet på plata. Men den har også bra lyd og er litt morsom å høre på, masse bass her også. Og en del insalg av diverse spes lyder

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Leikis
    Ellers kan jeg også anbefale Sponghled, husker ikke vanet på plata. Men den har også bra lyd og er litt morsom å høre på, masse bass her også. Og en del insalg av diverse spes lyder
    Mener å ha hatt den i tidligere tider. Den er for å si det mildt med diverse spes lyder je hehe. God gammel Psy trance. Passer vel godt til trådstarter

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Yello er vel verdt å nevne i denne sammenhengen. Tidlig på 90 tallet når jeg holdt på med bilstereo gikk Yello for å være veldig bra med tanke på innspillingskvalitet. Sikkert derfor jeg i dag oppfatter den som "lav". Altså dynamikken er på plass. Ingen som har kutte toppene og blåst opp lydnivået.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Konrad: Flott at du iallefall sier meninga di . Skjønner godt at denne plata ikke passer alle. Jeg må nok snart høre på litt POP og trance igjen, fordi der har jeg falt helt ut iallefall. Men men, liker stilene jeg hører på nå da .

Du er vel den eneste til nå som har "turt" å si meninga om en av referanse platene til "gromgutta" her så .

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    skorob: Insinuerer du at resten av forumet faktisk ikke sier sin egen mening?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Konrad

Andre forslag til gode inspillinger?
    Sasha - Airdrawndagger

Fantastisk lyd! Og at det er knall musikk er heller ingen ulempe Sjanger: progressive house og ambient.

Mr. Tiddles (track 2) er en ren nytelse

Sasha - Airdrawndagger | [PS] Reviews

allmusic ((( Airdrawndagger > Overview )))

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    skorob: Insinuerer du at resten av forumet faktisk ikke sier sin egen mening?
    Er nok heller litt det at det er lett å føle at man har litt "feil" musikksmak for hifi-miljøet om man synes f.eks. Waters og Löfgren lager grisekjedelig musikk. Kan forsåvidt forstå det.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    Er nok heller litt det at det er lett å føle at man har litt "feil" musikksmak for hifi-miljøet om man synes f.eks. Waters og Löfgren lager grisekjedelig musikk. Kan forsåvidt forstå det.

er det en fast musikk smak for "hifi-miljøet"?? hmm jaja...

Side 2 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •