År 2007 - Musikalsk kvantitet fremfor kvalitet...

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

År 2007 - Musikalsk kvantitet fremfor kvalitet...

Blir provosert av musikkbransjen og deres syting av all piratkopieringen.

Veien fra ideene i hodet til artisten og kunden er lang og teknisk sett blir det gjort et (forhåpentligvis) godt opptak av en artist, ofte på noe av det beste utstyret som er å oppdrive i dag. DERSOM de har fått god til på å mikse og lage et godt opptak av lyden, kan vi vel på godt amerikansk si "so far so good"...

Deretter krever plateprodusenten at alt liv i musikken fjernes ved å digitalt ta bort nesten all dynamikk. Slik kan de skru opp volumet og musikken etter sigende høres mer imponerende ut ved første lytt......i allefall om det avspilles på mindre og dårlige høyttalere. Enkelte plater er så tamme som følge av dette at de er totalt udugelige til noe som helst seriøs musikklytten og passer i beste fall som bakgrunnsmusikk på den lokale ICA-butikken. IPOD folket derimot jubler, siden de endelig kan spille så høyt at ørevoksen spruter uten at de billige dopapir-hvite plastproppene skurrer.

Så blir de fattige restene av det som skulle være livsverket til den stakkars artisten lagt på den over 25år gamle red-book standarden, CD-platen. Det til tross at 2 andre langt bedre formater allerede er "godt" etablert på markedet (SACD/DVD-A), og det er null problem å billig legge en kopi av master-tape direkte til nedlasting som er milevis bedre enn CD-formatet.

Til slutt skal det hele legges ut på nettet. Her blir den allerede dynamikk-fattige musikken komprimert ned til et lossy MP3 format, ofte ned i latterlige 128kbit/s så man er helt sikker på at kvalitetsdegraderingene fra CD er hørbar selv på kjøkkenradioen til mor.

Akkurat som "vandreren" legger de selvfølgelig med en liten hyggelig bonus; kopisperren som ikke skaper noe annen sperre og problemer for brukeren selv...

Og dette makkverket av et album uten cover, inlay og orginalplate skal selges til massene for 150kr og ta opp krigen med piratkopieringen....

For å snu litt på det.....
    Ville du ha betalt full pris på en bil der produsent bruker 25år gammel teknologi, fjerner alt utstyr som allerede er montert på den, riper/bulker den opp og til slutt setter en lite gjennomtenkt sperre på den, slik at du kun kan bruke den på en fast strekning?

Nei, nå må musikkbransjen skjerpe seg og i allefall prøve å tilby noe som kan øke salget fremfor å sitte på gjerdet å syte med fingeren langt opp i...... Kopiering vil selvfølgelig alltid forekomme, men om man vet/tror at det å kjøpe orginalen vil gi langt bedre lyd enn en typisk piratkopi og man i tillegg får tilgang på en del ekstramateriale på nett om man kjøper orginalt, vil piratkopiering kanskje ikke være så fristende for mange? Spesielt ikke om det hele hadde vært servert til en hyggelig pris.

For at det skal bli lett å ta penger for et produkt, er vel første regel at man må kunne levere noe som er bedre/gir noe mer enn det som andre allerede gir til kunden gratis.....(?) Pr. i dag virker det som bransjen tenker helt motsatt.

Er det bare meg som "irriterer" seg over dette?

Intermediate
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    808
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så enig,så enig..
    Synd sacd og dvd-audio ikke har slått til bedre en det har gjort..
    Få flere utgivelser på disse og mer ut i markedet.
    (muligens for sent)
    Mannen i gaten har jo ikke peiling på disse formatene

Intermediate Gratulerer sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet er bare at et svært lite mindretall tenker på kvalitet slik du og mange andre her på forumet gjør. Som du selv sier, så blir IPod-folket og ICA-lytterne fornøyd, og de utgjør tross alt en enorm del av markedet.

SACD/DVD-Audio-produsentene klarte fint å ødelegge for seg selv ved å drive en formatkonkurranse om markedsandeler for et lite antall entusiaster.

Jeg er så hjertens enig i at tilstanden er altfor dårlig på musikkmarkedet nå, men jeg innser at vi som lengter etter ekstrem kvalitet ikke har store sjanser til å nå langt. Derfor slår jeg nå over til vinyl. La de andre seile sin egen sjø.

EDIT - Og kanskje jeg skal begynne å spille et instrument igjen. Dermed trenger jeg ikke belage meg på at andre skal dekke mitt behov for musikk. Det man skaper selv er best, uansett. Bare spør DIY-folka...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •