Jeg kjøper musikk igjen! - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 43 av 43
    Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Piratkopiering og ulisensert nedlasting = TYVERI. Så enkelt er det.
    At idioter forsvarer den lavpannede, infantile oppførselen med argumenter som: "alle andre gjør det" osv. Sier vel mest om piratenes tankevirksomhet.
    Hadde DU jobbet gratis? Nei det hadde du selvfølgelig ikke - ergo man betaler for den musikke man ønsker å høre på.
    Jeg er helt enig i at musikk er dyrt og kjøpe og at de store plateselkapene tar seg alt for godt betalt, samtidig som de pøser penger inn i dritt som 50cent, maroon5 og andre konstruerte artister.
    hadde det vert mulig å kjøpe musikken direkte fra artisten hadde det kanskje vert det beste, men til et slikt system kommer i orden så får vi kjøpe gjennom autoriserte kanaler og heller godta at vi stapper penger opp i corporate asses.

Intermediate Gratulerer sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Når sa jeg at det var legalt å kopiere filer? Jeg skrev det stikk motsatte, at det var ulovlig. Jeg bare sa at det ikke var identisk med å stjele en ting. Greit å lese innlegg før du kommenterer dem, så slipper vi masse unødvendig krangling.

EMI lanserer DRM fordi de har skjønt at folk ikke gidder betale for en vare de ikke kan bruke som de vil, noe som er flott. Jeg betaler gjerne for musikk, men ikke når det er ødelagt av propritær DRM som gjør at jeg f.eks ikke kan spille det via squeezeboxen min eller i bilen min, da er filen dessverre helt ubrukelig for meg.

Utvalget DRM-fri musikk i høy kvalitet er dessverre foreløpig sterkt begrenset. Jeg betalte gladelig for Pandora som er en utmerket tjeneste som ga meg musikk via min squeezebox på en lovlig måte (dog med noe begrenset lydkvalitet), men nå er også dette sperret av luringene i RIAA i USA.
    Nå klassifiserte du meg som hjernevakset, noe som kunne tyde på at du tok ganske sterk avstand fra mitt innlegg. Det virket som om du forsvarte musikkopiering da du dro bilkopieksemplet ditt. Om du mente at det å kopiere en bil du ikke eier selv er i orden, så virket det også som om du forsvarte illegal kopiering av musikk.
    Jeg leste innlegget ditt, og hadde ingen intensjoner om å misforstå det du sa, så du trenger ikke be meg lese det ordentlig.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er for mitt vedkommende ganske enkelt, når de lager et produkt jeg synes det er verdt å betale for og som jeg kan bruke som jeg vil - så skal jeg med glede gjøre det. Dette er ikke snakk om at jeg henter ned kopier fordi det er gratis, men fordi gratisproduktet faktisk er bedre enn det lovlige alternativet. Jeg har to primære lyttekilder, det er som nevnt tidligere bilen min og squeezeboxen. Ingen av stedene kan jeg spille av DRM-beskyttede filer.

"Hva med å kjøpe denne flotte bilen? Du kan bare bruke den mellom oslo og bergen, og du må ha på deg BMW-jakke når du kjører den - ellers er den helt super! Du kan få en gratis kopi i sjappa på andre siden av gaten, som du kan kjøre hvor du vil med, og du kan ha på deg hva du vil mens du er på tur, til og med grilldress! Men husk at det er en kopi, så du vil vel helst betale for vår fiiine bmw?"

I stedenfor å tenke ut en ny forretningsmodell som faktisk fungerer i 2007, lanserer de skremselspropaganda ala "You wouldn't steal a car", og tvinger folk som faktisk BETALER for å gå på kino og BETALER for en DVD å se på den. Er som om kassadama skulle rive tak i meg og rope HAR DU TENKT Å STJÆLE ELLER? rett etter at jeg har betalt for varene mine på rema. Skikkelig god måte å bygge opp en positiv kundegruppe på.

Problemet er at de fleste som sitter i styret hos disse selskapene knapt vet hva internett er, og ser på neste generasjons kunder som fiender i stedenfor å tenke ut hvordan de kan tjene penger på dem. Uansett så løser dette seg snart av seg selv, når de innser at DRM og kopibeskyttelser ikke fungerer, og styremedlemmene byttes ut av folk under 80 år.

Jeg vet jeg setter ting på spissen, men at praktisk talt hele den yngre generasjonen piratkopierer beviser jo at veien plateselskapene forsøker å gå ikke fungerer. Det hjelper ikke at dere sitter her og sutrer over at der er ulovlig eller "Jammen det er jo så deilig å sitte med en ekte cd i hånda og bla i coveret". Dagens ungdom har ikke konsentrasjons-span nok til å ta av plasten på et cd-cover engang.

En annen idiotisk ting, som også har med distribusjonsfortjeneste å gjøre er soneinndeling på DVDer. Hvorfor skal jeg vente i to måneder på å se en film når jeg kan laste den ned gratis på nettet samme dag som den releases i USA? Jeg kan jo selvfølgelig først laste den ned, og så kjøpe sone2-filmen bare for å være kul, men det vet vi jo alle at ikke skjer. Problemet er jo at hvis det lanseres på likt over hele verden, og man f.eks kan betale og laste ned lovlig via bittorrent er jo at alle distribusjonsselskaper verden over (som egmont etc) går dukken. "vi kan jo ikke bruke epost, tenk på de stakkars postbudene som mister jobben når folk slutter å sende brev!"

Verden forandrer seg.
    --
    Thorbjørn

Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •