Jeg kjøper musikk igjen! - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 43
    Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    962
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg begynte også å kjøpe CDer med en gang komponentanlegg var på plass.

Magien i en mp3-fil eksisterer ikke, mens en CD i spilleren gjør meg glad. Spesielt når det spilles gitar blir det helt annerledes mp3-fil vs CD.

Første jeg gjorde når jeg fikk dette sammen var å sette i en Saybia CD. Når jeg hørte gitaren den og hvor "delikat" den hørtes ut så ble jeg frelst :P

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nedlasting av musikk, både lovlig og pirat, er den beste garantien vi har for en rikt utvalg av mindre kjente, spennende og kreative artister som går utenfor mainstreamsøppla som den komersielle platebransjen vil prakke på oss.
    Aldri før har det vert enklere for ukjente artister å nå ut og skaffe seg ett større publikum, og aldri før har det vert så enkelt for musikkelskere å finne frem til de gode produktene og kvalitetsikkre sine kjøp.
    For min del må gjerne mainstreambransjen hyle og skrike så mye de vil.....

Merkelig at så mange trenger inspirasjon i form av nye komponenter for å kjøpe plater. Tror dere ville blitt sjokkert hvis dere hadde sett hva enkelte genuint musikkintreserte kamerater sitter på av "hi-fi" utstyr :-D
    .....på samme måte som jeg blir sjokkert når jeg ser hva enkelte av de dyreste anleggene her inne får som kildemateriale :?

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Msport
    Nope. Tror du det, er du på ville veier. Hadde du spilt inn musikken sammen med noen venner med noter og sangtekst er det slik, men laster du den ned er det tyveri.
    Tyveri er det iallefall ikke, da eier av opphavsretten ikke mister produktet om du laster det ned.

Platebransjen mener covers er like fælt, forresten. Veldig mange sider som legger ut sangtekster og gitar-tabs har fått cease-and-desist-notiser fra plateselskapene, og følgelig lagt ned. Lyrics and tabs kill music!

Intermediate OKKing sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av GabbaGabbaHey!
    Nedlasting av musikk, både lovlig og pirat, er den beste garantien vi har for en rikt utvalg av mindre kjente, spennende og kreative artister som går utenfor mainstreamsøppla som den komersielle platebransjen vil prakke på oss.
    Merkelig at så mange trenger inspirasjon i form av nye komponenter for å kjøpe plater.
    Tja - vet ikke helt jeg.....
    Gabba-gabba-hey er forresten én av mine (eldre) favoritter (Ramones)!!! - den er bare klassisk
    Jeg har "freshet" opp mitt (nye) anlegg i løpet av de siste 18 måneder og kan trygt si at kjøpelysten på ny musikk har kommet tilbake. Dette til tross for at det er svært lite (les ingen) mainstream-søppel å finne i min samling. Hovedårsaken til at jeg har begynt å kjøpe CD/SACD igjen er at gleden og entusiasmen er kommet tilbake. Før dette var det vinyl (greit nok, men mye pes) og eldre slitne stereo anlegg. Nå kan jeg virkelig nyte musikken på et greit anlegg. Før handlet dette om direktegraverte LP'er for å hente den hærlige lyden. Jeg kan kun takke HiFi bransjen (óg en fete lommebok) for at interessen er på plass igjen.
    Lasting av musikk på ulovlig vis er for meg helt uaktuelt - leve bransjen som skaffer oss de nye talentene. Som da "Gabba-Gabba-Hey" var aktuell - det var de små selskapene som bragte oss det nye, ikke de store etablerte.
    På tross av dette ble punken / New wave'n en komersiell historie etter hvert!

Newcomer sirjokke sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøper selv fler CD'er enn før. Har nok endel med SA 1750 å gjøre

Men skal jeg velge mellom å stjele en lommebok/sjokolade eller laste ned et album, så faller valget på nedlasting gitt.

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kommer ikke på tanken å laste ned musikk engang.. her er det kunn orginal cd som gjelder.. Tenk hvis alle laster ned ulovlig, da vil det jo til slutt ikke lønne seg med å produsere musikk.. De cd'ene som jeg kjøper kjøper jeg fordi jeg vil at de som har laget den fortjener penger for arbeidet.. Fordi det er bra musikk som jeg liker.

Lovlig nedlastning er bra, men orginal kjøpt i cd form er best..!

Lastet ned (lovlig) ett album for lenge siden.. men min gamle cdspiller (rotel 02) klarte ikke å lese den.. Etter det har det bare blitt orginalt bestilt fra nettet eller handlet i butikk..
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av GabbaGabbaHey!
    Merkelig at så mange trenger inspirasjon i form av nye komponenter for å kjøpe plater. Tror dere ville blitt sjokkert hvis dere hadde sett hva enkelte genuint musikkintreserte kamerater sitter på av "hi-fi" utstyr :-D
    .....på samme måte som jeg blir sjokkert når jeg ser hva enkelte av de dyreste anleggene her inne får som kildemateriale :?
    Som jeg skulle sagt det selv

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HoJ
    Kommer ikke på tanken å laste ned musikk engang.. her er det kunn orginal cd som gjelder.. Tenk hvis alle laster ned ulovlig, da vil det jo til slutt ikke lønne seg med å produsere musikk.. De cd'ene som jeg kjøper kjøper jeg fordi jeg vil at de som har laget den fortjener penger for arbeidet.. Fordi det er bra musikk som jeg liker.
    Tenk hvis alle var brannmenn, eller alle ville ha samme dama, eller alle bodde i Finnmark. Ingenting er bra om alle gjør det; det argumentet faller på sin egen urimelighet.

Det finnes også en hel masse musikk som er klin umulig å få tak på i hard copy. Jeg har endel musikk på nett som forsvant ut av produksjon for flere tiår siden, aldri dukket opp på CD. Føler liksom ikke at samvittigheten presser så veldig på der. Forøvrig er det også veldig mange artister som tjener null og niks på sin back catalogue...mener du man bør støtte plateselskapet da? Og hvordan oppmuntrer egentlig royalties fra en 20 år gammel plate artisten til å tenke nytt? Rent kunstnerisk sett har det iallefall ikke noe for seg.

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    Tenk hvis alle var brannmenn, eller alle ville ha samme dama, eller alle bodde i Finnmark. Ingenting er bra om alle gjør det; det argumentet faller på sin egen urimelighet.

Det finnes også en hel masse musikk som er klin umulig å få tak på i hard copy. Jeg har endel musikk på nett som forsvant ut av produksjon for flere tiår siden, aldri dukket opp på CD. Føler liksom ikke at samvittigheten presser så veldig på der. Forøvrig er det også veldig mange artister som tjener null og niks på sin back catalogue...mener du man bør støtte plateselskapet da? Og hvordan oppmuntrer egentlig royalties fra en 20 år gammel plate artisten til å tenke nytt? Rent kunstnerisk sett har det iallefall ikke noe for seg.

Vil du ha lønn for jobben din?
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det finnes også en hel masse musikk som er klin umulig å få tak på i hard copy. Jeg har endel musikk på nett som forsvant ut av produksjon for flere tiår siden, aldri dukket opp på CD. Føler liksom ikke at samvittigheten presser så veldig på der.
    Har vært borti det samme selv. Er i utgangspunktet ikke noe særlig for ulovlig nedlastning av musikk og film.

Letet etter cder av City Boy (har en del ripete lper av de) i over et år uten hell, det eneste jeg fant var privatsalg på Amazom til rundt 500 engelske pund per cd.

Har ikke sagt at jeg har lastet det ned, men hadde det vært så galt?
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HoJ
    Vil du ha lønn for jobben din?
    Aller helst vil jeg bare ha en haug med penger uten å gjøre noe som helst for det. Men hva folk vil er ikke alltid relevant.

Poenget er at du dro inn kunstneriske hensyn, og det holder bare ikke som argument. Skal man protestere mot fildeling må man heller snakke om hva eieren av opphavsrettighetene "fortjener."

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Offtopic er det vel, men må jo kommentere det likevel.

Det er helt klart at det er ulovlig, men å sammenligne det med å stjele biler, vesker og DVDer i butikken er helt latterlig, og er en skjev fremstilling som musikk/filmselskapene er kilde til.

Å kopiere er IKKE det samme som å ta en ting, det sier seg selv. Om jeg gikk inn i en bilbutikk og kopierte en bil som stod der, slik at når jeg gikk så stod bilen fortsatt igjen, har jeg da stjålet bilen? Når man kopierer musikk forsvinner ikke CDene fra butikkhyllene.

Selvfølgelig er det ulovlig, og selvfølgelig taper noen på det i større eller mindre grad, men å sammenligne det med rent tyveri blir for enkelt.
    --
    Thorbjørn

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Offtopic er det vel, men må jo kommentere det likevel.

Det er helt klart at det er ulovlig, men å sammenligne det med å stjele biler, vesker og DVDer i butikken er helt latterlig, og er en skjev fremstilling som musikk/filmselskapene er kilde til.

Å kopiere er IKKE det samme som å ta en ting, det sier seg selv. Om jeg gikk inn i en bilbutikk og kopierte en bil som stod der, slik at når jeg gikk så stod bilen fortsatt igjen, har jeg da stjålet bilen? Når man kopierer musikk forsvinner ikke CDene fra butikkhyllene.

Selvfølgelig er det ulovlig, og selvfølgelig taper noen på det i større eller mindre grad, men å sammenligne det med rent tyveri blir for enkelt.
    Det er akkuratt det samme som skjer når du laster ned en sang! I stede for å rappe plata i butikken, rapper du der ingen ser deg - på internett. Det er faktisk ikke noe å diskutere. Simpelt tyveri er det, men det er svært få som ønsker å se på seg selv som det (uansett hvor mye de er det).

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I ordets rette forstand er det ikke tyveri, men ulovlig kopiering. Eier av rettigheter taper ikke noe direkte på ulovlig kopiering, men gjør det indirekte om det hadde vært en plate brukeren ville ellers ha kjøpt.

Så lenge nettbutikkene leverer elendig kvalitet til elendige priser og atpåtil kliner på en kopisperre som ikke fungerer til annet enn å lage problemer for brukeren selv skal de få det tøft å konkurrere med alt som ligger gratis tilgjengelig.

Intermediate Gratulerer sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Platebransjen mener covers er like fælt, forresten. Veldig mange sider som legger ut sangtekster og gitar-tabs har fått cease-and-desist-notiser fra plateselskapene, og følgelig lagt ned. Lyrics and tabs kill music!
    Det høres ut som om plateselskapene er redd for at noen skal lage en bedre versjon av låta enn originalen, og det sier vel litt om originalartistenes kvaliteter...

Forøvrig blir sammenligningen til deg, Hybris, om å kopiere en bil med å kopiere en låt helt absurd. Hvis du mener at man kunne gått inn i en butikk med sin ulovlige bilkopimaskin, trykket på en knapp og fått en eksakt kopi, så er det absolutt en form for tyveri. Du kommer i konflikt med opphavsrett, patenter osv. Slik som kopi av musikk er

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    I ordets rette forstand er det ikke tyveri, men ulovlig kopiering. Eier av rettigheter taper ikke noe direkte på ulovlig kopiering, men gjør det indirekte om det hadde vært en plate brukeren ville ellers ha kjøpt.

Så lenge nettbutikkene leverer elendig kvalitet til elendige priser og atpåtil kliner på en kopisperre som ikke fungerer til annet enn å lage problemer for brukeren selv skal de få det tøft å konkurrere med alt som ligger gratis tilgjengelig.
    Det er et tyveri av et opphavsbeskyttet verk. Eier taper kanskje ikke noe direkte, men dem taper penger hver dag på grunn av folk som ikke vil betale for godene. Nå vil sikker noe si at dem taper ikke noe, så lenge noen ikke betaler. Det er her dem tar feil, skammelig feil. Store deler av de som i dag stjeler musikk ved å laste ned musikk, ville kjøpt flere plater hvis dette ranet av musikkbransjen hadde stoppet opp.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gratulerer
    Det høres ut som om plateselskapene er redd for at noen skal lage en bedre versjon av låta enn originalen, og det sier vel litt om originalartistenes kvaliteter...

Forøvrig blir sammenligningen til deg, Hybris, om å kopiere en bil med å kopiere en låt helt absurd. Hvis du mener at man kunne gått inn i en butikk med sin ulovlige bilkopimaskin, trykket på en knapp og fått en eksakt kopi, så er det absolutt en form for tyveri. Du kommer i konflikt med opphavsrett, patenter osv. Slik som kopi av musikk er
    Utrolig hvor hjernevasket folk er, som kan støtte konserner fulle av gamle gubber som forsøker å påvirke myndigheter i andre land for at ikke bena skal bli slått vekk under sin utdaterte inntjeningspolitikk fremfor å lage et produkt som kunden faktisk er villig til å betale for. De største selskapene eier stor grad også distribusjonsleddet, og tjener masse penger på det - og er dermed livredd for å tape denne inntjeningen ved å selge på nettet, og faktisk sette ned prisen til relle kostnader. Da forsvinner jo all gevinsten de har på distribusjon.

EMI har nå endelig sett lyset og lanserer DRM-fri musikk av høy kvalitet via nettet. Tipper resten av gjengen snart følger på.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utrolig hvor hjernevasket folk er, som kan støtte konserner fulle av gamle gubber som forsøker å påvirke myndigheter i andre land for at ikke bena skal bli slått vekk under sin utdaterte inntjeningspolitikk fremfor å lage et produkt som kunden faktisk er villig til å betale for. De største selskapene eier stor grad også distribusjonsleddet, og tjener masse penger på det - og er dermed livredd for å tape denne inntjeningen ved å selge på nettet, og faktisk sette ned prisen til relle kostnader. Da forsvinner jo all gevinsten de har på distribusjon.
    Og dette gjør det mer legalt å laste ned? Kom med en bedre grunn.

Intermediate Gratulerer sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

EMI har nå endelig sett lyset og lanserer DRM-fri musikk av høy kvalitet via nettet. Tipper resten av gjengen snart følger på.
    Hjernevasket? Javel, ja. Jeg forsvarte ikke plateselskapene ukritisk, men prøvde å poengtere at man ikke har rett til å forsyne seg av andres eiendom, selv om man bare "kopierer" eiendelene og lar originalene være intakte. Platesalg har alltid handlet om å kjøpe seg retten til å høre på andres musikk på egne premisser, og det prinsippet har ikke endret seg, selv om man ikke lenger må kjøpe et fysisk lagringsmedium der musikken ligger.

Grunnen til at EMI lanserer DRM-fri musikk er da slett ikke for at man skal kunne distribuere sine filer til andre, men at man faktisk kan lytte på musikken hvor man vil og hvordan man vil.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når sa jeg at det var legalt å kopiere filer? Jeg skrev det stikk motsatte, at det var ulovlig. Jeg bare sa at det ikke var identisk med å stjele en ting. Greit å lese innlegg før du kommenterer dem, så slipper vi masse unødvendig krangling.

EMI lanserer DRM fordi de har skjønt at folk ikke gidder betale for en vare de ikke kan bruke som de vil, noe som er flott. Jeg betaler gjerne for musikk, men ikke når det er ødelagt av propritær DRM som gjør at jeg f.eks ikke kan spille det via squeezeboxen min eller i bilen min, da er filen dessverre helt ubrukelig for meg.

Utvalget DRM-fri musikk i høy kvalitet er dessverre foreløpig sterkt begrenset. Jeg betalte gladelig for Pandora som er en utmerket tjeneste som ga meg musikk via min squeezebox på en lovlig måte (dog med noe begrenset lydkvalitet), men nå er også dette sperret av luringene i RIAA i USA.
    --
    Thorbjørn

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •