Kanskje det er "pop industrien" sin egen feil? - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 58 av 58
    Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Man kan også lage gode innspilninger av Rock, men som jeg har sagt tidligere:
    Det kreves jo seriøse produsenter og "miksere". En fin kombinasjon der hadde vært ett bra studio med en god "rocke-producer" som Bob Rock (bla. Metallica "Black album") og lyd guru og sjefs produsenten til Mobile fidelity, Bob Ludwig og hans Gateway studios. Leste en artikkel om referanse anlegget til ludwig som var så ekstremt at da Bendik Hofseth hadde vært der og lyttet til det. Da svor på at han hørte "gatene" åpne seg på det. Gater er ett relè som åpner seg ved signal. Ganske så ekstremt sier nå jeg. Hadde vært morsomt å hørt feks. noen bra rockeproduksjoner av feks. Metallica og RATM hadde blitt remiksa av han:-D

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Plateselskapene sliter ikke fordi de leverer dårlig lydkvalitet, de sliter fordi de ikke klarer å tilpasse seg markedet. De har ikke klart å levere noen vettug løsning på konkurransen fra P2P-nettverk, og gjør seg selv enda mer upopulære ved å angripe musikkentusiaster istedenfor å komme med konstruktive tiltak.

Prisene på CDer, for eksempel, er altfor høye. Det koster endel mindre å spille inn en gjennomsnitts popplate enn det gjør å produsere en Hollywood-blockbuster, men likevel går DVDer gjerne for rett over hundrelappen, mens CDen nærmer seg to. Det sier seg selv at salget ikke går opp når man svarer økt konkurranse ved å sette prisene OPP.

Internett har også ført til økt interesse for uavhengige artister, artister som kanskje ikke ville blitt hørt i det hele tatt om verden var som den var for femten år siden. Mindre markedskontroll kan selvsagt også føre til feilgrep som igjen fører til lavere salg. Det faktum at know-how nå er langt viktigere enn dyrt utstyr når det gjelder produksjonen av en plate har gjort det veldig mulig for en dyktig tekniker å lage en plate i kjelleren, fremfor å smiske for et plateselskap for å få spilt inn en låt. Ref. Thomas Dybdal, Steven Wilson, etc. Så...man kan spille inn en plate på egen hånd, og med internett er også distribusjonsnettet klart...hva skal man egentlig med et plateselskap da?

Jeg tror de rett og slett må innse at deres storhetstid er over, verden er på langt nær like avhengig av investorer og selskaper for å gi ut en plate, som man var på 60-70-80-tallet. Selvsagt vil de slåss med nebb og klør og kopibeskyttelser og søksmål for å holde seg i live så lenge som mulig, men på sikt tror jeg mange av dem vil dø ut.

Anbefaler alle å laste ned Weird Al Yankovics Don't Download This Song, og tenke litt over innholdet.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mmmmm...
    Ofte dyrt å hyre gode produsenter og studioer, så ofte må vel musikerne bare nøye seg med det de får eller det som plateselskapet gir dem.

Jeg kjøper platene mine fordi nedlastninger av musikk er i ferd med å ødelegge markedet. Plateselskapene er ikke så villig til å bruke så mye penger på en produksjon som de vet antakeligvis kommer til å bli lastet ned evt. kopiert og som det er en fare for at de kommer til å tape penger på.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror "dårlig" lyd ofte er ganske bevisst. Det skal jo låte bra på iPod og radio, og da er dynamikk en uting. Å gi nedlasting skylden for laber lydkvalitet kan jeg umulig tenke meg det er noe sannhet i.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    Jeg tror "dårlig" lyd ofte er ganske bevisst.
    Enig.. Har hørt endel moderne produksjoner som jeg hadde forventet god lyd på..
    Men, som bare låt "crap" på cd. Nedlastningene skjer jo i hovedsak i Mp3-formatet så det har vel litt å si?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Måtte bare få denne tråden opp igjen og håpe at noen studio folk leser dette, tenker at det blir tatt mer hensyn til plass på cd, låter bra på radio osv

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitter å lytter på Mark Knopfler i hdcd ingen over ingen ved siden:-D kan en ha det bedre?

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Enig.. Har hørt endel moderne produksjoner som jeg hadde forventet god lyd på..
    Men, som bare låt "crap" på cd. Nedlastningene skjer jo i hovedsak i Mp3-formatet så det har vel litt å si?
    MP3-formatet er hinsides undervurdert av de fleste som kaller seg audiofile. Forskjellene mellom PCM og skikkelig komprimert MP3 (LAME, 192+ kbps) er egentlig ganske små. Men selvsagt, det finnes mye crap på nettet, mange som mener 128 kbps holder lenge.

audiofrustrert, produsentene må jo gjøre som flertallet vil, og flertallet hører visst dessverre musikk på iPod med medfølgende plugger (eventuelt PortaPro, den er jo trendy for tida), radio (gjerne i bil og tilsvarende bråkete steder) og på anlegg med 2" mellomtoner. Er jo forståelig at de ikke kan prioritere et mindretall som har skikkelig høyttalere.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    694
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir faktisk litt provosert over at det er såpass dårlig lyd på god del produksjoner. Det ødelegger nesten gleden (vitsen) med å ha gode høytalere.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HT
    Blir faktisk litt provosert over at det er såpass dårlig lyd på god del produksjoner. Det ødelegger nesten gleden (vitsen) med å ha gode
    høytalere.
    :-D Høytalere er vel endel av grunnen til at vi hører STOR forskjell, men at der er stor forskjell ja... sitter å hører på cd´er nå med hdcd å det er så herlig, dynamikk lydbildet, bredde er så nydelig

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    Er jo forståelig at de ikke kan prioritere et mindretall som har skikkelig høyttalere.
    Tenker nå på oss som betaler for musikken og gjerne betaler de 150kr for en cd...
    Hadde nå vært kjekt å fått noe igjen der..
    Men, det er vel som man sier: med dagens "hurtigmatsamfunn".. Kan man forvente noe annet?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenker nå på oss som betaler for musikken og gjerne betaler de 150kr for en cd...
    Hadde nå vært kjekt å fått noe igjen der..
    Men, det er vel som man sier: med dagens "hurtigmatsamfunn".. Kan man forvente noe annet?
    BGuarden og meg har ivertfall skjønt det, har ikke mp3 filer i dette huset...... BGuarden kunne du sendt meg tittelen på den Ole Paus du hadde her den med noe kammer kor...

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av audiofrustrert
    BGuarden og meg har ivertfall skjønt det, har ikke mp3 filer i dette huset...... BGuarden kunne du sendt meg tittelen på den Ole Paus du hadde her den med noe kammer kor...
    "Det begynner å bli ett liv.. det begynner å ligne en bønn" Platekompaniet

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Det begynner å bli ett liv.. det begynner å ligne en bønn" Platekompaniet
    Den er god kanon cd:-D

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dynamikk sier du? Da må man jo tenke på om hvorvidt musikksjangeren skal ha dynamikk eller ikke da. Er det dynamikken som avgjør om det er god lyd eller ikke? Det er tull. I popens verden skal man jo ikke ha dynamikk, vil det si da at det er dårlig lyd i all popmusikk? Du finner ikke mye dynamikk i noen av Max martin sine produksjoner, men god, fin og bra lyd er det på det han lager. Bare tull å si at uten dynamikk så er ikke lyden god..

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dynamikk som jeg ser det er alfa og omega:-)
    Mange regner dynamikk som en ting som kun kommer fra bass...
    Nå er det slik at dynamikk faktisk deles i 2 kategorier.
    Makro og mikrodynamikk..
    Makro får du med feks. Horn, rent basspunch, kraftig og definert vokal.
    Mikro får du feks i: svakepartier hvor egenklangen til instrumenter kommer frem, leppelyder, anslag på strenger... Og si at dynamikk ikke har noe med lydkvaliteten å gjøre.. Hmmm.. Jaaaa... Det kan diskuteres;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe, okay, så KAN det ha noe med lydkvaliteten å gjøre da, men det bør kanskje settes i sammenheng med hva slags musikksjanger man spiller. Hvis man hører på klassiske innspillinger og inspillinger med analoge instrumenter, så vil jeg vel tro at dynamikk spiller en større rolle enn i en pop produksjon med digitale instrumenter. Som sagt før i denne tråden, så er det ikke veldig mye dynamikk i produksjonene til Michael jackson, men at det er bra lyd, jo det vil jeg da påstå. Hadde en klassisk produksjon blitt komprimert like hardt som en pop produksjon ville jo denne låte dårlig. Men lite dynamikk er ikke ensbetydende med dårlig lyd... ihvertfall ikke i alle sjangre

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fant tilfeldigvis denne gamle tråden...,
    som var ganske morsom lesning, - om både det ene og det andre.

Fint at dere selv fant ut at KKV var et plateselskap, ikke et studio.
    Fint at noen fant ut at det er tekniker og produsent som skal ha kreditt og ros for hvordan platene låter.
    Fort gjort å glemme musikerene her.... Det er faktisk de som er viktigst for hvordan platene låter....

For å kaste inn en liten brannfakkel her..., så er det disse tre; musikere, tekniker og produsent som er helt avgjørende for kvaliteten, og det i mye større grad enn utstyret som har vært i bruk....

Kanskje noen kjenner en plate som heter Blå Koral.
    Den er laget med noen mikker koblet med skyteledning via en seeport til en gammel Sony DAT spiller.
    Men det er en fin plate synes jeg.
    Fordi musikerene spiller fint, og fordi platen slapp å bli formatert for radiospilling.
    Fordi Sankt Knuds Kirke låter bra.
    Og, fordi man turde å la litt skeive opptak ligge, som en formidling av en øyeblikksopplevelse, selv om buss og kirkeklokker bråker i bakgrunnen.

Men, av og til ønsker også tekniker og produsent å lage et produkt som kan nytes i klokkeradioer, biler, kjøkkenradioer, mobiltelefoner, mp3 spillere etc.
    Nytes, på en annen måte enn i kotrollerte lytteomgivelser på steinbra anlegg. Det handler om bruk av musikk. Ikke så mye om lyd.
    Det blir derfor litt feil å bruke dette som målestokk for kvalitet.

Gled dere derfor over mangfoldet, og oppfordre gjerne til en større produksjon av musikk som ikke er så sterkt formatert for spesifike media.
    Men ikke bruk det som en kvalitativ referanse på hverken teknikere, produsenter, studio eller utstyr.
    Til en slik referanse må dere finne andre kriterier.

Felixx.

Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •