Kanskje det er "pop industrien" sin egen feil? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 58
    Intermediate Mori sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    2,713
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Neida vi er langt fra spesielle, men folk flest er fornøyd slik de har det. :roll:

Newcomer larsggu sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men hvis alt var like bra, ville vi da sette like stor pris de perlene som dukker opp fra platestudioer som nevt i innledningen av denne tråden?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av larsggu
    Men hvis alt var like bra, ville vi da sette like stor pris de perlene som dukker opp fra platestudioer som nevt i innledningen av denne tråden?
    Men er det ikke slik vi ønsker det da? må det være pærler? i vinyltiden så erindres jeg at alt var pærler, (stemmer det eller?)

Newcomer moray sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    159
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror jeg ville ha satt større pris på de musikalske genuinitene som hadde blitt fremskaffet da.

Men gleden ved enkelte utgivelser hadde vel blitt borte, litt som å spise godteri hver dag. Skal ikke skryte på meg at jeg kjøper masse fra KKV, men det jeg har er av ypperste klasse og referanse for meg.

Edit: Skulle gjerne sett at alle utgivelser var like bra, selvfølgelig. Tenk om bakeren skulle lage sånn halvveis vondt brød hele uka for så å kline til på lørdag.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av moray
    Jeg tror jeg ville ha satt større pris på de musikalske genuinitene som hadde blitt fremskaffet da.

Men gleden ved enkelte utgivelser hadde vel blitt borte, litt som å spise godteri hver dag. Skal ikke skryte på meg at jeg kjøper masse fra KKV, men det jeg har er av ypperste klasse og referanse for meg.
    Det er jo dette som er essense KKV er vel det beste studio som vi har i dette landet, hadde vært gøy om alle artister i Norge ga ut her, hvorfor er det ikke slik? hmmm

Newcomer larsggu sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig, men det er jo et morsomt tankekors. Jeg har null interesse for samlebåndsprodusert, overkomprimert og uorginal musikk, men det å høre på radio eller rusle rundt i sentrum for så å komme hjem og sette på en kvalitetsinnspilling er en fantastisk ting. Hvor stor del av dette som kun er et resultat av kontrasten vet jeg ikke...

For å svare litt mer on-topic er det jo åpenbart at pop-industrien distanserer seg fra hifi-krapyl og andre som er mer opptatt av god innspillingskvalitet enn det å høre på det alle andre hører på. Disse personene er uansett ikke, og har vel aldri vært, denne industriens målgruppe, så jeg tror det blir litt feil vinkling av spørsmålet. Dog, hvis vi kommer dithen at en innspilling av Beethovens sjebnesymfoni høres ut til ha ca. samme volum hele veien gjennom har vi et seriøst problem. Dit tror jeg aldri vi kommer, fordi teknikere, utøvere av musikk som har andre mål enn å låte høyest og oftest i gågata, vil også ha fokus dette, akkurat som kundene.

Newcomer moray sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    159
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Glem det.....

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=larsggu]Enig, men det er jo et morsomt tankekors. Jeg har null interesse for samlebåndsprodusert, overkomprimert og uorginal musikk, men det å høre på radio eller rusle rundt i sentrum for så å komme hjem og sette på en kvalitetsinnspilling er en fantastisk ting. Hvor stor del av dette som kun er et resultat av kontrasten vet jeg ikke...

For å svare litt mer on-topic er det jo åpenbart at pop-industrien distanserer seg fra hifi-krapyl og andre som er mer opptatt av god innspillingskvalitet enn det å høre på det alle andre hører på. Disse personene er uansett ikke, og har vel aldri vært, denne industriens målgruppe, så jeg tror det blir litt feil vinkling av spørsmålet. Dog, hvis vi kommer dithen at en innspilling av Beethovens sjebnesymfoni høres ut til ha ca. samme volum hele veien gjennom har vi et seriøst problem. Dit tror jeg aldri vi kommer, fordi teknikere, utøvere av musikk som har andre mål enn å låte høyest og oftest i gågata, vil også ha fokus dette, akkurat som kundene

Det er vel her vi er sakens kjerne, vi snakker om profitt, mest mulig pr kr.. men da får bransjen selv brette opp slik som Jonas Fjeld,Kari Bremnes, Sissel Kyrkjebø, Sigvart Dagsland og spøre de hvorfor de valgte akkurat KKV? var det pris?kvalitet? eller kun profitt? som avgjorde studio?

Intermediate Mor10 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter en a-ha opplevelse for noen uker tilbake, må jeg si meg enig i at jeg også nå jakter på cd'er med god lyd. Har aldri selv hatt sansen for folk som laster ned "gratis" musikk på nettet, da det for meg ikke er noen "eierglede" å snylte på andre. Musikk av kvalitet koster penger å produsere og jeg vil gjerne bidra til at det fortsatt lages musikk med skikkelige band. Når noen etterhvert, som f.eks. Magnatune begynner å legge ut lossless musikk, så har jeg ingen problemer med å handle på nettet, men det er ganske begrenset foreløpig.
    Etter å ha hatt et besøk av en her på forumet, som hadde med seg en god del musikk med skikkelig dybde og bredde, og etter at han hadde hjulpet meg med plassering av utstyret, fikk jeg et skikkelig løft i opplevelsen av musikk. Plutselig kom all musikken ut i rommet og jeg satt bare og lyttet og lyttet. Spiller selv trommer, men er glad i all musikk fra klassisk til funk-rock og jazz. Klarer dessverre ikke å adoptere kunstig lagd musikk som house og rap, etc. Poenget er ihvertfall det at man må oppleve skikkelig produsert musikk for å forstå hva man går glipp av. Jeg drømmer meg gjerne inn i låter som f.eks. "Hotel California", men da jeg hørte den første gang med skikkelig Holografi, ble jeg målløs. Man opplever favorittmusikken på nytt med et skikkelig kalibrert anlegg og skikkelig innspillinger, men jeg var også glad i den samme musikken før. Man blir bare enda mer opptatt av detaljene som settes på plass i et skikkelig perspektiv, slik som man hører det Live.

Beklager hvis dette ikke er helt sammenhengende, men sitter her etter å ha våkna av influensaen og er vel ikke helt i hundre i topplokket:-D

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg mener at det pop produsenten Max Martin lager ER god lyd. Backstreet Boys albumet "Millennium" brukes til referanse i flere studioer. Det som er med pop musikk er jo at det skal selge og være mulig å høre på denne musikken på alle anlegg. Det skal jo låte like bra på et 200.000 kroners anlegg som på et 3000 kroners anlegg fra elkjøp. Michael Jackson sin musikk f.eks er av ypperlig lydkvalitet.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate shakudu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av shakudu
    hehe..

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fredrikoo
    Michael Jackson sin musikk f.eks er av ypperlig lydkvalitet.
    Hehehe..
    Husker jo at på plata "History" så stod det feks. en takk til Bruel&kjær og Electrocompaniet. Produsenten hans, Bruce Swedien, bruker det. Er jo vel bevis nok på hvor viktig det er at produsenten er bevisst på det som har med utstyr å gjøre;-)

Active Soundispower sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    380
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Hehehe..
    Husker jo at på plata "History" så stod det feks. en takk til Bruel&kjær og Electrocompaniet. Produsenten hans, Bruce Swedien, bruker det. Er jo vel bevis nok på hvor viktig det er at produsenten er bevisst på det som har med utstyr å gjøre;-)
    den plata har nydelig kvalitet

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare for å pirke litt: KKV har ikke et eget studio men bruker mye bra studioer og ikke minst bra folk til å skru. En del er gjort i bl.a. i Rainbow med Jan Erik Kongshaug.

[COLOR=black]Generelt er nok (som tidligere nevnt) platene innen genren VG-lista komprimert temmelig hardt og ligger ofte konstant med nivå tett på 0db for å kunne komme igjennom på radio, låte tøft i biler og bærbart utstyr. Særlig MP3-spillere nyter godt av mindre dynamikk pga. dårlige dekodere som ofte støyer mye. Sammenligner man disse innspillingene med f.eks. mye akustikk musikk og særlig klasiske innspillinger er det det hav mellom de hva angår dynamikkområdet.

Anbefaler å ta en titt på denne artikkelen fra TC-electronic:
    Link: 0 dBFS+ Levels in Digital Mastering

Lydeksempler:Programmed for Distortion

Den tar for seg hvordan en god del pop-produksjoner faktisk overstyrrer DAC’en i CD-spillerene fordi nivået ligger tett opptil 0dbfs. Det ligger også lydeksempler der hvor de har kjørt signalet gjennom diverse cd-spillere for så å fasevende det mot originalsporet. Da hører man effekten av forvrengningen som DAC’eni spillerne tilfører.

Anders

Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitter faktisk og lytter til Von Karajan og Berliner Philharmoniker nå.. Beethovens Skjebnesymfoni... herlig lyd, kraftfull dynamikk... lydbildet er noe helt for seg selv.. frysninger på ryggen... nesten så jeg glemmer tiden (burde lagt meg for lengst)... ohwell.

Popindustrien burde kanskje slutte å lansere gammelt som nytt hele tiden.. jeg er lei av hits for (kids?), absolut music, og alt dette idolfjaset på tv... er jo ikke så rart at platesalget synker når kvaliteten synker...

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare for å pirke litt: KKV har ikke et eget studio men bruker mye bra studioer og ikke minst bra folk til å skru. En del er gjort i bl.a. i Rainbow med Jan Erik Kongshaug. Takk stereoman, fikk høre dette igår jeg, har inntil nå trodd at KKV var et eget genuint studio, men du verden hva vi lærer hær:-D Mybe Mr Kongshaug burde klones da? Trenger mange mange slike dyktige lydfolk

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av audiofrustrert
    Bare for å pirke litt: KKV har ikke et eget studio men bruker mye bra studioer og ikke minst bra folk til å skru. En del er gjort i bl.a. i Rainbow med Jan Erik Kongshaug. Takk stereoman, fikk høre dette igår jeg, har inntil nå trodd at KKV var et eget genuint studio, men du verden hva vi lærer hær:-D Mybe Mr Kongshaug burde klones da? Trenger mange mange slike dyktige lydfolk
    Ettersom jeg forstår så er lydkvaliteten blitt en av nisjene til KKV og de bruker mange dyktige folk som feks. Kongshaug, Hillestad, Helgesen bla.
    Har sjekka litt og det viser seg at Kongshaug tar seg i stor gard av selve miksinga, mens Hillestad har tatt seg av selve produksjonen av skiva. Begge er dyktige på hver sin måte og denne kombinasjonen har ført til den usedvanlige gode lyden som du finner på Kari bremnes Innspilninger..

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en opfattning. Syntes som oftest at rolig og avslappende musikk hører sammen med god lydkvalitet. Mens hardere og mer bråkete musikk har dårligere lydkvalitet. Er det ikke så at det er lettere å "lage" bedre lyd av feks Kari Bremnes musikk, enn feks U2?? _Bare tenker slik at når det er få rene instrumenter og en vokal så må dette være lettere å håndtere en feks en låt med masse instrumenter og hendelser. Kanskje her man skiller klinten fra hveten når det gjelder studio eller produsenter og utstyr?

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •