Musikk i 2 eller flere kanaler?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 24
    Intermediate OKKing sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Musikk i 2 eller flere kanaler?

I dag leveres nesten all musikk i stereo - altså i to kanaler. Med et 5.1 (eller 7.1) oppsett hjemme har vi muligheten til å mikse dette til å spille i flere kanaler. Jeg har gjort begge deler og merker at jeg blir mer og mer glad i å få levert lyden i alle kanalene - og ikke bare fra "frontrekka". Synes dette fungerer utmerket og føler at jeg får et mer "massivt" lydtrykk på denne måten.
    Andre som har erfaringer eller preferanser rundt dette med 2- eller flere kanaler for musikk?

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Syntes multikanalslyd kan være morsomt om forholdene ligger til rette (les: utstyr/plassering/kalibrering). Har også hørt 2-kanals innspillinger låte bra om det blir konvertert til 5.1 av prosessor/receiver, men enkelte innspillinger slår det helt feil ut på og man ender opp med at hele lydbildet faller sammen. Et godt 2-kanals system som er bra integrert i rommet kan også gi deg følelsen av at det er flere høyttalere i rommet, men det har jeg enda til gode å oppleve på annet enn mer kostbart utstyr. Det er nå i allefall min erfaring.

Meridian har en spesiell Trimode (front + senter) funksjon som etter sigende skal låte bedre enn vanlig stereo i de fleste tilfeller. Har ikke helt fått det til hjemme enda, men det krever litt kalibrering mht høyttalerplassering og innstillinger i software så jeg regner med å få det til etter hvert. Kommer senere til å teste mer med flere kanaler også.

En ting er sikkert, multikanalslyd er defintivt spennende! :-D

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med multikanal lyd her mener jeg ikke SACD som er innspillt i 5.1 lyd, men stereo opptak som blir "konverter" til multikanal. Det er intet som slår ekte multikanals innspillinger når det gjelder "rom" følelse.

Intermediate gonigogo sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg syns musikk passer desidert best i 2 kanaler.
    Har også muligheten til å dekode det til flere, men syns lydbildet blir helt feil på ren cd-avspilling i flere kanaler.

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hører på nesten all musikk i enten 5-channel stereo eller Dolby PLE Cinema. De få platene jeg faktisk hører på(som f.eks Roger Waters - Amused To Death) passer utmerket til dette.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Newcomer Njål sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    251
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det meste her hjemme går vanligvis i Trifield, Meridians proprietære front + senter (og om ønskelig ambient bak, jeg kjører inklusive bakhøytalerne) prosessering, som HåkonN nevnte, det er lite som høres bedre ut i stereo.
    For øyeblikket er dog min Meridian 558 5 kanals effektforsterker på service, så må klare meg med stereo + sub.
    Savner Trifield, savner DVD-A i 5.1, savner film i surround. :cry:

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Musikk innspilt i stereo, (som gjelder de fleste innspillinger), bør vel strengt tatt nytes i stereo?
    At man kan farge eller utvide lydopplevelsen gjennom diverse "triks", synes jeg for min del blir feil, generelt sett.
    Uten dermed å utelukke den effekten en multi-opplevelse kan gi.
    Men blir den like "ærlig", musikalsk sett? :?

Newcomer Njål sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    251
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Svært lite musikk er strengt tatt spilt inn i stereo i dag, det meste er spilt inn i multikanals mono og deretter mikset ned til to kanaler.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Musikk innspilt i stereo, (som gjelder de fleste innspillinger), bør vel strengt tatt nytes i stereo?
    At man kan farge eller utvide lydopplevelsen gjennom diverse "triks", synes jeg for min del blir feil, generelt sett.
    Tja dette kommer an på øret som hører. Jeg for min del synes at det blir mer "massivt" med 5 kanaler enn det gjør med originale 2 kanaler. Musikken er kanskje innspilt i stereo, men er aldrig ment å nytes i stereo. Musikken er ment for å fylle "rommet" du lytter i, og da endrer forutsetningene seg straks signifikant.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Njål
    Svært lite musikk er strengt tatt spilt inn i stereo i dag, det meste er spilt inn i multikanals mono og deretter mikset ned til to kanaler.
    Sant nok det. I en innspilling brukes det gjerne "en drøss" med mikrofoner, men likefullt mikses dette i de aller fleste ned til et "stereobilde" / to kanaler, som du selv nevner!
    I dette ligger det jo en definisjon. Har man et godt og riktig oppsatt system, vil man som regel klare å plassere de forskjellige instrumentene / vokalene i dette bildet. Og som egentlig bør være godt nok for en herlig lydopplevelse.
    Hva er da hensikten med å "tukle" med dette?
    For ca 40 år siden moret jeg med å variere tidsaspektet mellom høyre og venstre kanal, og som effektmessig ga en ganske unik og spesiell opplevelse, i og for seg. Morsomt! Men riktig? Nope...

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette avhenger veldig på hvor bra dekoderen du bruker er. Typiske surround-modus som ligger i softwaren til ymse produkter (spesielt asiatiske) er mer til bry enn glede.... Andre EQ-effekter som hall, club etc er selvfølgelig bannlyst (og det er vel ikke det vi diskuterer heller). Noen program er laget for å hente ut litt effekter slik at følelsen av rom blir større, og gjøres det velykket UTEN å tape perspektiv, dynamikk og detaljer +++ ser jeg ingen grunn til at man skal tviholde på 2-kanaler fordi redbook (CD) har en begrensning der. Hvorvidt dette fungerer bra hos en selv, må man nesten bare teste ut på eget utstyr. Når det er sagt, så har jeg ikke noe voldsomme gode erfaringer med slike modus enda.... men etter sist investering på den fronten, håper jeg det skal endre seg.

Har lest om hardcore high-end entusiaster som har blitt overrasket over hvor bra dette KAN gjøres. Men om man syns man hadde en "handfull" med å få et 2 kanals system til å låte godt, så får man ikke noe mindre med et 5-kanals for å si det slik...

Jeg har på følelsen at dette også bunner endel ned i preferanser/smak&behag.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OKKing
    Tja dette kommer an på øret som hører. Jeg for min del synes at det blir mer "massivt" med 5 kanaler enn det gjør med originale 2 kanaler. Musikken er kanskje innspilt i stereo, men er aldrig ment å nytes i stereo. Musikken er ment for å fylle "rommet" du lytter i, og da endrer forutsetningene seg straks signifikant.
    Ingen tvil om det, mtp "massivt", OKKing.
    Men blir det egentlig "riktig"? Er man på en "live-konsert" får man gjerne presentert lyden fra scenen, i et "stereobilde", som der og da, riktig er.
    Men tar man for seg f.eks "Pulse", så synes i alle fall jeg at det låter best i stereomodus.
    Men i de rette stunder, kan jeg allikevel innrømme at Pink Floyd er morsom å høre på, i fem kanaler. Men da fortrinnsivs etter fire-fem halvlitere.
    Tror egentlig at vi er enige, med visse "variasjoner".

Og HåkonN: Det har nok mye med preferanser og smak og behag å gjøre, ja!

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og HåkonN: Det har nok mye med preferanser og smak og behag å gjøre, ja!
    Preferanser kan forøvrig endre seg..........om man får høre et skikkelig gjennomtenkt oppsett som faktisk fungerer!

Har du forresten noen gang hørt noen SACD/DVD-Audio (5-kanals) innspillinger?

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, jeg har ikke opplevd det. (SACD/DVD-audio), foreløpig. Returnerte forøvrig en SACD før jeg oppdaget at min DVD-spiller kunne takle dette! (Denon 1920) ops:
    Og har dermed antakelig gått glipp av noe? Og dermed en kanskje spesiell lydopplevelse.
    Men misforstå meg rett. Jeg har ingenting imot en "utvidet" sound, men som sagt: I de aller fleste konserter formidles lyden fra en scene, altså i et stereoperspektiv.
    Og jeg for min del, synes at den generelt sett bør være slik, også når man lytter til samme opplevelse foran høyttalerne i hjemmet.
    At man i enkelte (mange?) sammenheng kan få en rikere opplevelse gjennom reflektert lyd via et surroundoppsett skal jeg ikke benekte!
    Men det har jeg jo allerede nevnt.
    Det var jo det med smak og behag, da........ ;-)

Newcomer Njål sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    251
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sant nok det. I en innspilling brukes det gjerne "en drøss" med mikrofoner, men likefullt mikses dette i de aller fleste ned til et "stereobilde" / to kanaler, som du selv nevner!
    I dette ligger det jo en definisjon. Har man et godt og riktig oppsatt system, vil man som regel klare å plassere de forskjellige instrumentene / vokalene i dette bildet. Og som egentlig bør være godt nok for en herlig lydopplevelse.
    Hva er da hensikten med å "tukle" med dette?
    For ca 40 år siden moret jeg med å variere tidsaspektet mellom høyre og venstre kanal, og som effektmessig ga en ganske unik og spesiell opplevelse, i og for seg. Morsomt! Men riktig? Nope...
    Med riktig satt opp Trifield (og sikkert Logic7 og DPL II Music) får du ikke noen dårligere lokalisering av instrumenter og sangere enn med vanlig stereo, snarere bedre.
    Senter gir et fastere midtpunkt i lydbildet (man brukte tidlig sentermikrofon i mange rene stereoopptak, som deretter ble mikset inn i de to kanalene LP'er og etterhvert radio kunne formidle), side/bakhøyttalere formidler kun ambient romklang, formidler følelsen av lokalet opptaket er gjort i (eller som mikseteknikker evt har prøvd å skape i mangekanals mono>to kanaler).

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok.
    Da får jeg vel innse at jeg har gått glipp av noe?
    Men novise som jeg er, må jeg få lov til å be om en utredning av Trifield, Logic7 og DPL II Music.
    Her har jeg fortsatt noe å lære, heldigvis!
    Men samtidig: Jeg har vært så heldig å oppleve noen (musikk)-demoer på etter min mening, ganske så avanserte anlegg.
    Og der ble det jo gjerne kjørt i "Pure Direct", for best lydopplevelse. Er ikke det en typisk stereoformidling da?
    Mener ikke å være nesevis nå! Men er rett og slett bare nyskjerrig på hva jeg kanskje har gått glipp av, så langt.

Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes generelt stereoinnspillinger låter best i stereo hos meg. Har best erfaring med å spille av lyd i samme format som er på platen, enten det er stereo eller 5.1 lyd. Det finnes selvfølgelig unntak...

Newcomer Njål sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    251
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pure Direct har strengt tatt ikke noe med stereo/mangekanals lyd å gjøre, men er en et markedsføringsuttrykk som gjerne brukes om mest mulig ren analog signalformidling fra kilde og gjennom forsterker, all prossering og ting som kan påvirke signalet slått av, kun volumkontroll aktiv.
    Om det har noe for seg avhenger ved digitale signalkilder av om det er avspiller/ekstern DAC eller prosessor/(for)forsterker som gjør D/A-konvertering best (med en Meridian-prosessor skal du høyt opp i pris for at kilden/ekstern DAC skal være bedre).
    Med analoge kilder har det noe for seg å holde signalet analogt hele veien, å unngå en A/D-konvertering, men hvis kilden er digital avhenger det som sagt av hvor man har best DAC'er.

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hører for det meste på vanlig tokanals stereo-innspillinger når det kommer til musikk. Jeg har noen SACD'er liggende, men finner ikke lydkvaliteten noe merkbart bedre på disse enn på gode CD-innspillinger, eller MP3'er for den saks skyld.

Når det gjelder hvordan jeg hører på musikken, så går det faktisk for det meste i "7ch stereo" fra min AX4. Det er ingen fancy spredning og oppstykking av signalet til forskjellige høyttalere for å skape spesielle effekter, men rett og slett en forlengelse av det opprinnelige stereo-signalet til bakkanaler og senter. Det vil si, venstre front- og bakhøyttaler spiller identisk, og høyre front- og bakhøyttaler spiller identisk. Senterhøyttaleren spiller en miks av stereosignalet, men med et litt lavere volum enn de fire andre høyttalerne. Underveis kan man forskyve volumet mellom fronthøyttalere og bakhøyttalere, avhengig av hvilke man vil skal være mest fremtredende i lydbildet. Personlig foretrekker jeg det like høyt fra alle kanter.

Jeg har hørt mye på både normal stereo og Dolby PLII Music, og DTS Neo:6 Music. Mye fram og tilbake-testing har imidlertid resultert i at jeg foretrekker "7ch stereo". Etter min mening gir dette en mer "in your face"-lydopplevelse, det blir mer intenst, man oppfatter flere detaljer, musikken omgir deg på alle kanter, og hele lydopplevelsen brer seg om deg på en herlig måte, uten at man kan detektere hvor høyttalerne er plassert. Instrumenter, vokaler og andre effekter kan allikevel plasseres i rommet.

Jeg har imidlertid en mistanke om at man er nødt til å ha høyttalere med identisk klangsignatur rundt baut, for at dette skal bli et bra resultat. Det har jeg, og synes nå det låter traust og kjedelig når jeg svitsjer tilbake til normal stereo.... Så hifi-politisk ukorrekt kan man bli - sitte å høre på MP3-filer via 6 høyttalere, inkludert subwoofer..

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men novise som jeg er, må jeg få lov til å be om en utredning av Trifield, Logic7 og DPL II Music.
    Meridian har sin egen Trifield program. De skriver sine egne algoritmer, og kan derfor ikke sammenlignes med øvrige produkter med samme betegnelse. Vanlige recievere henter så vidt jeg har skjønt ut det den tror er vokal fra fronthøyttalere og legger den inn i senterkanalen (altså ikke spesielt egnet til musikk). Meridian henter derimot ut det som allikevel er mono-signal og legger det i senterkanalen. De gjør også noe med fase og delay, men jeg har ikke satt meg helt inn i det enda, så ta dette med en klype salt. Målet er å lage ett større lydbilde, men det krever selvfølgelig at man har en senter som har lydsignatur lik som fronthøyttalere. Bakkanelene er ikke i bruk i Trifield, da må du bruke andre modus. Sikkert flere dedikerte prosessorer som har lignende program.

Logic7 har jeg kun hørt om på AKG hodetelefoner, mens DPL II Music står det litt om her: Dolby | Technology | Dolby Pro Logic II

Hvor velykket dette blir i hver enkelt oppsett avhenger av flere ting, blant annet hvor god prosessor man har. Det er slike ting som skiller gull fra gråstein... :-D

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •