Musikk i 2 eller flere kanaler? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 24 av 24
    Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av a|ex
    Jeg har imidlertid en mistanke om at man er nødt til å ha høyttalere med identisk klangsignatur rundt baut, for at dette skal bli et bra resultat. Det har jeg, og synes nå det låter traust og kjedelig når jeg svitsjer tilbake til normal stereo.... Så hifi-politisk ukorrekt kan man bli - sitte å høre på MP3-filer via 6 høyttalere, inkludert subwoofer..
    Enig. Har forresten et Yamaha 5.1 system på soverommet med 5 like høyttalere, og der fungerer faktisk 5ch programmet langt bedre enn 2ch, uten tvil. Det er i alle tilfeller viktig det du sier, at man har høyttalere med lik lydsignatur. Faktisk helt vesentlig IMO.

Korrekt hifi-politikk eller ikke, målet må være å nyte lyd slik man syntes er best selv! Ikke la andre fortelle hva som låter bra eller dårlig. Jeg tror det blir mer og mer vanlig med sangene lagret på HDD, og ikke minst multikanalsmusikk. Men stereo vil alltid være foretrukket format for veldig mange, ikke minst på grunn av at surround oppsett med tilsvarende kvaliteter blir flere ganger dyrere, men også fordi ikke all musikk passer til slike modus. Heldigvis var det noen som fant opp fjernkontrollon, så vi kan bytte med et tastetrykk... :-D

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ahh, hvilke tilbakemeldinger!
    Jeg kroer meg som en katt foran en varm ovn, når jeg leser slikt. Og er uendelig glad for at det finnes såpass ekspertise i dette forumet som det vitterlig gjør.
    Jeg lover å suge det til meg, i den grad jeg klarer å forstå det!
    Så får jeg se hva jeg kan få ut av denne lærdommen, etterhvert.....

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OKKing
    ...........Andre som har erfaringer eller preferanser rundt dette med 2- eller flere kanaler for musikk?
    Hvis man ikke klarer å sette opp fronthøytalere og sweetspot på en best mulig måte i 2-kanal stereo...............kan en løsning være å benytte litt DSP fra Receiveren.

Musikk som er MIXET for flerkanals-lyd - er noe HELT annet

Eks. AMBRA - ren.........skjær......nytelse :-D

Intermediate OKKing sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Hvis man ikke klarer å sette opp fronthøytalere og sweetspot på en best mulig måte i 2-kanal stereo...............kan en løsning være å benytte litt DSP fra Receiveren.

Musikk som er MIXET for flerkanals-lyd - er noe HELT annet
    Mener du med dette at man ikke har satt opp anlegget skikkelig om man foretrekker 5, eller 7 kanals lyd fremfor stereo?
    Det vil i så fall være bastant!
    Lyd som er mikset i flere kanaler er det vel ikke diskusjonstema her.
    Jeg mener at enhver må finne sin måte å lytte til musikk på uavhengig av hva som er opplest og vedtatt.
    Videre kan DSP'en kan være svært så nyttig for å få frem ønsket effekt, det er derfor våre produsenter har benyttet mye tid for å få frem ulike "effekter" med hensyn til avspilling av lyd.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •