World music?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20

Tråd: World music?

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

World music?

Ønsker med denne tråden å få innspill på alternativer på en musikktype jeg får mer og mer sansen for. Jeg har endel innspillinger av "Cafe Del Mar", og har også endel innspillinger av den kanadiske teatergruppen "Cirque Du Soleil". Fellestrekk er, ikke ulikt den platen som Ambra-platen som Akto "reklamerer" for, en seilas og reise i musikkens tegn med stort musikalsk spennvidde.

Noen med alternativer til en kjøpeklar og inntrykksmoden lytter?

Intermediate g-h sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,047
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    There you go listening to that gay music again!!

Det var et tips om ei afrikansk dame her på forumet, noe med chandra. Det er spesi, men right up you alley!

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Karunesh har jo mye bra!

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Cafe Del Mar ja.... Har nesten alle CD`ene. Mye fin musikk når man ligger på stranda på en øde øy i Thailand og nyter utsikten. Skikkelig chillout, men enkelte av sangene er så rolige at de nesten blir en tolmodighetsprøve...

Personlig liker jeg også mye lounge, og i den sjangeren finner du også noen godbiter fra rundt om kring. Har mange gode album som definitivt tar deg på en ny lydmessig reise utenfor VG-lista.... Kan begynne med musikk fra en franskmann jeg hørte første gang på verdens DESIDERT kuleste lounge bar/disko, (Bed Supper Club i Bangkok):

Nirvâna Lounge by Claude Challe & Ravin

World music?-tst-jpg

Dette er bilde av Vol. 1. Men skal du kjøpe et album av denne mannen, så kjøp vol. 3, punktum. Forøvrig en flott dobbel-CD pakke med en innpakning som tar seg godt ut i samlingen.

Opplever Nirvàna som en god blanding av world music, lounge, chillout og cafèmusikk. Tar deg med på en reise inn i en mystisk drømmeverden, inspirert av flere forskjellige etniske elementer, alt fra arabiske til latinske rytmer. Litt mer upbeat enn den avarage Lounge og chillout CD`en (enkelte sanger på CD-2 er nesten på kanten til å gå fra lounge til house/trance), og definitvt en annen katogori enn Cafe Del Mar. Men dette syntes jeg du MÅ høre! Nirvàna er en samling av den franske Claude Challe sine utvalgte låter, og jeg kan ikke si noe annet enn at mannen er et naturtalent når det kommer til å finne slik musikk. Han står forøvrig bak flere andre gode plater, men i denne sammenheng syntes jeg Nirvàna var verdt å nevne. Gir deg litt smakebiter her, så du skjønner hva det dreier seg om. Men dette er musikk som må nytes over tid, helst på et godt anlegg.....

Video:
    http://www.claudechalle.com/Images/video_1.wmv
    http://www.claudechalle.com/Images/video_2.wmv
    Siste video viser han på club der musikken er mixet, men CD`en er generelt mye roligere, i allefall CD-1.

Fant desverre ingen spor fra Vol. 3 som er min favoritt. Dvs de jeg fant var så dårlig at jeg ikke engang vil vise de, men her er i allefall noen fra Vol.1:

Eksempel 1
    Eksempel 2
    Eksempel 3

Tips. Vol. 3 kan du fint kjøpe fra AllofMP3 I DAG for en billig penge (orginalen er dyr/import), og da kan du heller kjøpe den på CD om dette er noe for deg og du skulle få samvittighetskvaler...

Det var nattens musikalske tips fra denne kanten. Enjoy....

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et utrolig bra innlegg og gode tips og linker, HåkonN. Takker! Disse skal sjekkes opp...

"But keep' em coming"....:-D

Intermediate Cervin sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    673
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    FSO, Future Sound Of.

Er noe i den allyen, men ikke så bra som Cafe del Mar, har desverre ingen plater av di selv, men min kjære flyttet inn med ei som ble mye benyttet.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne musikktypen har jeg bøtter og spann av....
    Jeg har etter hvert ekstremt mye av dette.

Vi får holde dialogen oppe på dette, Anfield! :-)

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo

Vi får holde dialogen oppe på dette, Anfield! :-)
    Føler at en tur til Son absolutt bør prioriteres ved første anledning, ja..... ;-)

Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av g-h
    There you go listening to that gay music again!!
    ...sa mannen som bare drikker rusbrus/jenteøl

"Enigma" [samples] er jo nogenlunde i samme gata. Ellers finnes det jo noe filmmusikk som har en litt avslappende stil. Jeg liker veldig godt soundtracket til "The Last Samurai" [samples] . NB! Elendig lydkvalitet på samples, men du får i det minste med deg musikkstilen...

Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Av "World-music" fortrekker jeg faktiske grupper/band, og ikke slike samleplater som "Lounge" musikk er. (Eller er jeg på bærtur nå igjen?)

Antonio Forcione er nevnt før. Du får si fra hvis du vil ha mer musikk av ham? Her nesten alle platene utgitt på Naim Music.

Ellers er "Beginners guide to": Arabia er grei innførig til arabisk musikk.
    Beginners guide finnes til en bøtte forskjellige musikkstiler.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Føler at en tur til Son absolutt bør prioriteres ved første anledning, ja..... ;-)
    Innen da skal jeg forsøke å få satt platene i system, for akkurat DET trengs. Det er så mange plater i sjangeren "lounge" her i huset at jeg har mistet oversikten for lengst... ;-)

Tror nok den godeste Alshus-en ikke har fått et helt opplevd begrep om hva denne musikksjangeren inneholder. Det er MYE mer enn samleplatene fra Café del Mar. Forcione er noe HELT annet (men fortsatt deilig musikk).

Mer om dette etter hvert som jeg får satt platene i system!

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å poste et par utvalgte favoritter her RoKo?

Sikkert flere som kan falle for denne sjangeren, om de bare får høre de riktige platene. Selv har jeg masse lounge og chillout som jeg, om fått servert for 5år siden, hadde forkastet som "kjedelig". Det var etter å ha fått høre noen skikkelige godbiter jeg begynte å like slik deilig musikk. Men det er mye dritt der også. Kunsten er å skille klinten fra hveten.

Har vel som RoKo ganske mye musikk av typen chillout/lounge, men da (heldigvis) samlet på harddisk (snart 2000 CD-album and counting). Skal rote igjennom noe av det når jeg kommer hjem til uka, og se om jeg ikke kan finne noe mer snadder.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal forøvrig bestille denne:

World music?-buddha-jpg

CD + DVD med musikk & naturbilder. Håper DVD`en er bra. Her er en review fra Amazon:

"I bought this CD/DVD combo after buying some previous Chillout and Buddha Bar Beats CDs. It's the best one of my collection. The audio arrangements on this CD are excellent and the video presentations on the DVD are breathtaking. This is a must for every music, cinamaphotography, and nature lover's library. Just turn off the lights, turn on the DVD player and open up our hearts and minds. You will love it!"

Buddha-Bar pleier å være bra om man liker slik musikk (Claude Challe har forøvrig produsert 2 slike også).

-

Intermediate g-h sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,047
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Marantz
    ...sa mannen som bare drikker rusbrus/jenteøl
    Touche....

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Skal forøvrig bestille denne:
    CD + DVD med musikk & naturbilder. Håper DVD`en er bra.

Buddha-Bar pleier å være bra om man liker slik musikk (Claude Challe har forøvrig produsert 2 slike også).
    OBS! - pass deg for denne! Jeg har den, men lyden på DVD-en er så totalt overstyrt at jeg mangler ord. Den kan du bare glemme, så fremt den kommer fra samme produksjon som min.

I Buddha bar-serien har jeg (selvsagt) alle albumene. Det er litt opp og ned, men svært mange gode melodier her.

B-tribe er nevnt. Andre favoritter er danske Bliss og amerikanske Afterlife.

Det aller meste har jeg kjøpt. Noe (lite) er kopiert fra andre.
    Når jeg hører en melodi jeg liker er veien til bestilling det jeg kaller "kort". Albumet er som regel bestilt før melodien er omme.
    Korteste tid jeg har benyttet er 8 sekunder.. ;-)

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Har vel som RoKo ganske mye musikk av typen chillout/lounge, men da (heldigvis) samlet på harddisk (snart 2000 CD-album and counting). Skal rote igjennom noe av det når jeg kommer hjem til uka, og se om jeg ikke kan finne noe mer snadder.
    Kjempe!
    Det er svært nyttig å få tips fra andre om hva som er deres favoritter.
    Selv har jeg mikset sammen et par demo-CD-er med favoritter - både rolig og raskere musikk innen sjangeren.
    Disse kommer det garantert flere av... ;-)

Intermediate Joey1313 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg fikk meg en liten overaskelse når jeg ble gjort kjent med et band som heter Baka Beyond. Det er vel mere Cross-over enn World music men. Blandingen av Afrikanske rytmer og keltisk folkemusikk er særdeles vellykket i mine ører. De har en kvinnelig sanger som faktisk synger på Keltisk, bare det er etter min mening verdt å få med seg. Kan også nevnes at trommeslageren kommer fra "The Orb".

Baka Homepage

Trykk på radioen, og velg ADSL, prøv deretter albumet "East to West"

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Osibisa er moro.

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er på tide å vekke denne tråden til live igjen, for vi venter spent på anbefalinger fra RoKo, nå når han etter snart fem år har fått satt platene i system :

Det er så mange plater i sjangeren "lounge" her i huset at jeg har mistet oversikten for lengst... ;-)
    [snipp] Det er MYE mer enn samleplatene fra Café del Mar. [snip]

Mer om dette etter hvert som jeg får satt platene i system!

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, og det detter stadig inn...! ;-)