Demo/Referanse materiale.....

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Intermediate g-h sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,047
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Demo/Referanse materiale.....

Er det bare meg som blir ørlite provosert over butikkenes testmateriale?

Verste er det de gangene jeg drar på demo for å lytte til utstyr som jeg er interessert i. De gangene jeg har hatt med brent cd med musikk jeg selv vil høre på har jeg stort sett blitt møtt med 2 (til dels 3) kommentarer:

- Brent CD!! Nei, det kan ikke cdspilleren til 14k spille av, da ryker laseren...
    - Brent CD!! Nei, det er bortkastet, spesielt hvis du har brukt MP3, for da er kvaliteten så dårlig.
    - Haha, har du med deg artist X, hvordan skal du kunne bruke den til å teste noe da?

Argument nummer 1 er det samme som å be meg om å gå.

Argument 2 kan jeg til dels være enig med, ihvertfall punktet med kvalitet. Men jeg har stort sett 256Kb eller mer i bitrate på de mp3'ene jeg har, og det er bra i dagens Ipod hverdag. Dessuten er det jo det 85-90% av hvermansen lytter på, og derfor er det jo egentlig mye mer "referanse" enn typiske testlåter.

Argument 3 er stort sett det samme som jeg skrev om argument nummer 1. Selv om jeg hadde med meg Rosa Helikopter så har jeg vel rett å høre på musikken som jeg faktisk kommer å bruke anlegget til? (Ikke at jeg nødvendigvis hører på Peaches, men det er et godt eksempel).

Poenget mitt er at referansemusikk ikke nødvendigvis trenger å være noe som er innspilt superbra, eller har utrolig bra stemmeseperasjon. Jeg klarer like godt å bestemme meg for om en høytaler spiller etter mine ønsker med Rosa Helikopter som en annen låt. Men det krever jo at jeg har hørt den noen ganger før da.

Det er liksom det, hva er poenget med å høre på et anlegg med musikk du aldri har hørt før? Det gir deg gjerne en fin opplevelse, men det gir det absolutt ingenting å sammenligne med i forhold til mitt eget anlegg hvor en lytter til annen musikk (nei, ikke BARE Rosa Helikoper. Superdynamit Nitroglyserin er også bra)

Derfor mener jeg at kjedene bør foreta en holdningsendring. Sånn sett er det faktisk bedre å gå på Elkjøp, der får du teste med ditt materiale i det minste. Ironisk egentlig, men Hifi Klubben i Stavanger er faktisk de som har vært hyggeligst når jeg har kommet med kommerspoprock'en jeg hører på. Kan de ta det med et smil gjør jeg gjerne det samme. Viktigste er at jeg får høre på noe som gir meg en klar referanse.

Så moralen blir: Får du ikke høre på DIN referansemusikk, så går du en annen plass å lytter!

P.S den nye visualisation greia i XBMC er rimelig psykedelisk

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sant sant... har selv ikke hatt så mye problemer av den arten... Drar heller på smilebåndet når butikken (alltid) setter på Nils Lofgren - Keith don`t go... Dette er en sang som låter bra på *alt*... imponerte meg til og med på de innebygde høyttalerene til en HP 15" LCD-skjerm. Ikke bare låter den bra, det er en innspilling som ikke representerer 99% av resten av CD-samlingen til de aller fleste (lydmessig). Tror det gjelder å lage seg en egen CD med en lett blanding av forkskjellige låter.... gjerne i variert kvalitet. Det er greit å vite hvordan anlegget gjør seg på dårlige innspillinger også, slik at man slipper å komme hjem med følelsen at 80% av platene "plutselig" er blitt så elendige at de kan kastes...

Kommer den ansatte med en "brente plater går ikke på CD-spilleren" tror jeg at jeg hadde fått et relativt fårete glis, etterfulgt av en middels latterkrampe.. Kanskje jeg hadde vært frekk nok til å spurt om å få snakket med noen andre enn en deltidsansatt sommervikar...

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    207
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg og en kompis møtte opp på HFK Trondheim med en iPod (innholdetet er cd samlingen min i høyeste kvalitet). Vi ønsket å høre på en forsterker med visse høytalere.

Ikke noe problem, de åpnet en kabel for anledningen og lot oss høre på hva vi ville. Ingen fordommer, ingen kremting. God stemning.

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HFK i tr.heim er stort sett veldig greie når det gjelder referanse matriell ja. De har også en god del brente cd'r og mp3 kopier selv etter hva de har fortalt selv.

HFC i byen derimot er av et annet slag. Syns det er to cd'r som går igjen og det er Chess og Yello. Tror aldri jeg har hørt annet enn akkurat de to cd'ne. Som i og for seg er greie nok, men hadde jo vært morro å kunne variere litt.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •