Hva legger du mest vekt på ved kjøp av musikk?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hva legger du mest vekt på ved kjøp av musikk?

Hva er mest avgjørende for hva slags musikk du kjøper? Teknisk kvalitet eller musikken i seg selv?

Selv synes jeg musikken er viktigst, men jeg har faktisk noen cd`er som har så dårlig innspillingskvalitet at jeg ikke greier å høre på dem... De blir stort sett bare spilt etter 7-8 pils. Har blitt litt mer kresen med tiden gitt

Intermediate magnuswb sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lydkvalitet er viktig, men at musikken har god teknisk kvalitet er også viktig. (altså gode på det de spiller, eksempel er Dream Theater som da har doktorgrad på sine instrumenter) Men først så må jeg jo like musikken.!:-D

Newcomer Shrike sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utvilsomt så går det i musikken for min del. Er inspillingen hårete syns jeg dette legger litt sjarm og "garasjefeeling".
    Selvfølgelig finnes det grenser for hva man kan akaseptere, f.eks Bowel of chiley, fra selveste Mr.Bungle

Intermediate Tandstad sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sett vel musikken høgast. Så får eg berre bli skuffa idet eg setter på cden om den er av laber kvalitet

Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Musikken selvfølgelig!

Om lyden er god, er det det et pluss, men ikke faan om jeg kjøper musikk fordi lydkvaliteten er førsteklasses.

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var da som svarte! du skrev akkurat det samme som jeg hadde tenkt til å skrive....ja ja, da kan jeg bare copy/paste da.

Musikken selvfølgelig!

Om lyden er god, er det det et pluss, men ikke faan om jeg kjøper musikk fordi lydkvaliteten er førsteklasses.

Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate Scorpioen84 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,585
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når jeg kjøper en cd i 2006 forventer jeg at lyden er god nok til å spilles på et bra hi-fi-anlegg uten å skuffe... Forventer seff ikke det av en gammel metall inspilling fra 1970 men da er kvaliteten mere en del av sjarmen...

Kjøper musikken pga MUSIKKEN, men før jeg kjøper den vanlige cd'n sjekker jeg om det finnes DVD-audio, dts pro-audio, eller lignende utgivelser om jeg tror det er mulig å finne, det gir en helt annen dimensjon (bokstavelig talt :P ) til musikk opplevelsen...
    | KK DXD-12012 | KK Quattro | Sherbourne PA160 | Onkyo 818 | TW700 |

Active listen sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    382
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Musikken! Hører ikke på noe jeg ikke liker selv om innspillingen er fantastisk.

Men når det er sagt, har jeg prøvd mange nye band grunnet gode innspillinger, ofte anbefalinger fra venner/forum. Noen har falt i smak, andre ikke :-)

Newcomer Adyton sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking Akkurat..

Sitat Opprinnelig postet av Scorpioen84
    Når jeg kjøper en cd i 2006 forventer jeg at lyden er god nok til å spilles på et bra hi-fi-anlegg uten å skuffe... Forventer seff ikke det av en gammel metall inspilling fra 1970 men da er kvaliteten mere en del av sjarmen...

Kjøper musikken pga MUSIKKEN, men før jeg kjøper den vanlige cd'n sjekker jeg om det finnes DVD-audio, dts pro-audio, eller lignende utgivelser om jeg tror det er mulig å finne, det gir en helt annen dimensjon (bokstavelig talt :P ) til musikk opplevelsen...
    dét mener jeg også.

Når jeg kjøper musikken for andre, tredje eller fjerde gang 8), er det definitivt kvaliteten som styrer innkjøpene..

Jeg har kjøpt musikken på plate, kassett, CD, så NÅ vil jeg ha den SKIKKELIGE lyden når det er mulig - SACD eller DVD-Audio er stort sett ett fett, men jøye meg hvor morro det er når lydkvaliteten på gamle klassikere når referanse-nivå.. Sjekk f.eks. ut Dire Straits' Brothers in Arms - SACD utgave - snakk om kremlyd :-)

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av C. Alshus
    Musikken selvfølgelig!

Kremt.... jeg følte meg litt truffet her. ops: Har faktisk kjøpt et par plater pga lydkvalitet.... men dette har faktisk vært en positiv opplevelse. Deilig å høre en forførende kvinnestemme som er så realistisk at man får frysninger langt nedover halebeinet.... Morsomt å høre hvor *bra* anlegget kan låte. Selvfølgelig er det den musikken man faktisk favoriserer som er viktigst, men jeg må innrømme at jeg har latt meg forføre av plater med ekstreme innspillinger jeg i utgangspunktet ikke ville ha lagt spesielt merke til på for eks. en reiseradio. Blir vel litt som å gå i en kirke og høre en kvinnestemme synge der. Ikke noe musikk man liker, men lyden da mann....enhver kan jo bli udmyk av mindre.

Værst er det når man liker en plate, men innspillingen er elendig. I 2006 trodde jeg ikke det skulle være mulig. Norske artister med egenprodusert musikk som Thomas Dybdahl, leverer lyd i referanseklasse. Mens superstjerner som selger xx millioner album og har enorme plateselskap i ryggen, leverer innspillinger som i bestefall kan kalles komprimert listepop.....

Kan noen forklare meg hvorfor?

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Begge deler teller like mye. Jeg kjøper så mye musikk at erfaringen tilsier at førsteinntrykket er hvordan musikken påvirker kropp, sinn og sjel. Dernest finner jeg raskt ut om det også er høy kvalitet på innspillingen. Dersom så IKKE er tilfelle lar jeg heller være å kjøpe plata.

Deilig musikk UTEN topp teknisk innspillingskvalitet har jeg simpelthen ikke tid til. Slike ting vil bare være med på å irritere meg grønn.

Som regel har jeg handlet plata FØR melodien er ferdigspilt på nettradioen.
    Jada, bare le du - men jeg snakker faktisk ikke om 64kb/s.... her streames det i vesentlig bedre kvalitet.

Er jeg litt usikker, laster jeg ned albumet. Dernest forkaster jeg eller går til innkjøp av originalskiva. Kostnaden betyr lite i den sammenheng.

OG; kanskje i motsetning til mange andre på forumet har jeg faktisk stor sans for mye av den "demomusikken" som vi benytter på treffene.

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    ...........OG; kanskje i motsetning til mange andre på forumet har jeg faktisk stor sans for mye av den "demomusikken" som vi benytter på treffene.
    Den som skiller "klinten" fra "hveten" ???!!!!!! :-D

......og avslører det meste av mangler i et demo-oppsett..........

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nettopp.

Og når du oppnår surround med/i to kanaler er det meste både gjort og sagt.... ;-)

Intermediate Tronic sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    4,319
    Takk & like
    Nevnt
    17 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kommer litt an på. I min samling er det en god del høyt elskede jazzinnspillinger fra 20-30- og 40-tallet som naturlig nok ikke har dagens lydkvalitet. Men likevel blir man sittende å tenke på hvor lydmessig bra disse likevel ofte låter, tatt i betraktning at man faktisk hører på innspillinger fra f.eks 70 år tilbake. Tilslutt, etter en lang session med de gamle greiene må man likevel som regel "avreagere" med å spille noen nyutgivelser, bare for å bli minnet om hva anlegget lydmessig tross alt er i stand til å gjengi. Kanskje litt Tiesto eller lignende da, helt til man føler seg skikkelig schizofren. Heh, gubbe som leker fjortis er vel ikke helt politisk korrekt eller? Men.. jeg tar meg inn igjen!

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt enig i dine synspunkter mht. eldre innspillinger. Her finner du VIRKELIG sjel og innlevelse. Den gang var musikk nærmest KUN stolthet og ærgjerrighet.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •