VG omtaler SACD

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 26
    Intermediate klovnikamp sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Intermediate Perminator sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    941
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra å komme med en forklaring av formatet fem år etter starten, i det det er i ferd med å dø ut.

Skjønt; for at noe skal dø må det jo en gang ha vært i live...

Intermediate robertaas sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Perminator
    Bra å komme med en forklaring av formatet fem år etter starten, i det det er i ferd med å dø ut.
    Det er nå snart 7 år siden mai 1999 så formatet har nok vært mer enn 5 år på markedet. Planen var jo at det skulle bli et format for massemarkedet og ta over for CD.... men det var MP3 som istedenfor fikk den posisjonen. Å bruke masse reklamepenger på SA-CD var det slutt på i 2002/3 så det kan vel regnes for at bransjen innså at formatet var dødfødt i massemarkedet allerede da.

I likhet med DVD-Audio har SA-CD imidlertid fått et liv som nisjeformat, men med mye lavere volum enn vinyl.

Ellers gleder jeg meg til VG's artikkel om Beta vs. Video 2000.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    941
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må innrømme at jeg bare tippa sånn ca hvor gammelt det var. Men sju år er jo ikke no særlig bedre...

Det at mp3 ble neste skritt, og at neste "format" faktisk innebar en nedgradering i lyden, sier jo litt om hva markedet vil ha. For de fleste er det enkle det beste, og ikke et nytt format der man må ha ny cd-spiller og bra anlegg for å høre den store forskjellen.

Active NADKRAFT sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    siden det er 7 år siden det kom så hvorfor begynner folk å snakke om det nå?

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av NADKRAFT
    Har hatt SACD i 3 år jeg. Men det ser ut til å blir mer og mer nå, siden multi DVD spillerene blir rimeligere og rimeligere. Lyd i surround fenger tydeligvis.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I løpet av året kommer HD-versjonene av DD og DTS, og de har potensiale til en langt større distribusjon enn SA-CD og DVD-Audio. Hva tror du det vil gjøre med interessen for SA-CD og DVD-Audio?

Har ellers vært borti mange som har prøvd å overbevise meg om at video i 320x240 på iPod har "kjempegod" kvalitet. Også PSP med omtrent samme oppløsning er det mange som har gått på.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av NADKRAFT
    Journalister skal ha bakgrunn i feltet de skriver om for å filtrere nyheter/impulser og vurdere innhold. Hva tror du skjer når en journalist er helt blank på feltet vedkommende skal dekke? Stille dette i klasse med en motorjournalist som skriver "Hjulet er oppfunnet, se så praktisk det er!".

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    941
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nettopp det som var poenget mitt. Hvorfor kommer VG med en artikkel om dette NÅ?

Når det gjelder SACD og DVD-Audio så er det selvfølgelig en oppgradering i lyden fra cd. Men det er ikke til å stikke under en stol at det har floppa skikkelig.

Folket vil ha revolusjon, ikke evolusjon.

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo helt tydelig at folk flest ikke skjønner vitsen med SACD, men jeg har inntrykk av at SACD blir mere og mere utbredt blant audiofile. Uansett så er det for sent, og SACD dør, så det er bare å vente på den neste standarden. Jeg vurderte å bytte DVD-spiller for å få SACD, men den holder inntil noe nytt er på markedet.

Newcomer nightspirit sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    men vis sacd er i ferd med å dø ut, hvorfor er det bare mer og mer musikkstudioer som kjøper utstyr til å skrive ut musikk på sacd?? (det er mye snakk om det i musikk bransjen generelt...). kan det ha noe med at det utstyret har vert så pass dyrt. men nå endelig er blitt litt billigere og dermed mer tilgjengelig. for meg som musikker og amatør produsent (hjemme studio) så virker det som om sacd er i ferd med å blomstre! men man vet jo aldri.. :wink:

Active sjefern sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror ikke VG er så "far out" som dere vil ha det til. Flere og flere har i dag spillere som støtter sacd/dvd-audio uten å vite det. For disse er det lett å bare gi et lite dytt i riktig retning.

Det som skal til for at en person bestiller en sacd er ikke mere enn en slik artikkel VG akkurat lagde.

Når mange nok tidsskrifter lager artikler og massene blir mere nyskjerrige på hva dvd-spilleren deres faktisk kan gjøre, så begynner salget å øke. Vips så har platebutikken på hjørnet en egen vegg tilegnet SACD og DVD-audio.

Intermediate TheNatural sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    559
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så hva bør man gjøre dersom man vil ha musikk i flere kanaler men ikke vil satse på et format som kanskje snart forsvinner? Brente meg i sin tid med å bruke altfor mye penger på LaserDisc.

Vil man etter hvert få flerkanals musikk med HD? Er det lurt å vente med å kjøpe DVD med SACD og DVD-A som man kanskje vil brenne inne med og heller vente på det neste store?

Active Christianrr sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    477
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stemmer det som VG sier at "Prisen på platene er omtrent som for en CD, og du finner også tilbud under hundrelappen." Jeg skulle tro SACD'er var litt dyrere? På HK koster de 249 kr. stk.

Active sjefern sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    http://www.play.com/play247.asp?pa=n...e=front&r=SACD

Her finner du de til godt under 200,-

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TheNatural
    Så hva bør man gjøre dersom man vil ha musikk i flere kanaler men ikke vil satse på et format som kanskje snart forsvinner? Brente meg i sin tid med å bruke altfor mye penger på LaserDisc.
    Kjøp musikk på DVD(-Video).

Etter at CD døde for et par år siden er MP3 det domminerende formatet for lyd uten bilde. Både HD-DVD og Blu-Ray kommer kanskje i løpet av året og begge støtter nye versjoner av DTS og DD som kan gi bedre lydkvalitet, men siden det er en formatkrig er det minst 50% sjangse for å kjøpe "feil" format.

Det er ikke planlagt noen rene lydformater som vil kunne hamle opp med MP3, så den vil nok leve lenge.

Active Christianrr sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    477
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av robertaas
    Kjøp musikk på DVD(-Video).

Etter at CD døde for et par år siden
    ?

Etter min mening lever CD fremdeles i beste velgående. Og vil fortsette med det en god stund til.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Christianrr
    ?

Etter min mening lever CD fremdeles i beste velgående. Og vil fortsette med det en god stund til.
    Er klar over at mange tror det fremdeles er CD-er som musikk utgis på idag, men nesten alle sluttet å bruke det formatet for et par år siden. Det ser ut som en CD, men om du ser etter logoen for formatet "Compact Disc Digital Audio" så finner du den ikke lengere. Du vil faktisk heller ikke engang se at det står "CD" noe sted på platene. I begynnelsen var det noen som prøvde å skrive "CD" på platene, men det ble stoppet av Philips som hadde rettighetene til formatet.

Da man gikk bort fra CD-formatet mistet man også kompatibilitet, musikkplatene som utgis idag kan ikke lengere spilles på alle spillere som en CD kan spilles på. Lydkvaliteten og holdbarheten på platene ble også dårligere.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, de sluttet med CD-formatet da de la inn "kopibeskyttelse"....

Newcomer jormot sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sjefern
    Flere og flere har i dag spillere som støtter sacd/dvd-audio uten å vite det.
    Hvordan kan jeg vite om spilleren min støtter SACD? På fronten står det "96 kHz 24 bit D/A converter" "Dolby Digital" "DTS" "PAL/NTSC" "MPEG" så er det et symbol som ligner ")|(" og "Compact Disc".
    Ja, jeg har lett på forumet etter svaret.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •