Jazz m/kontrabass

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Jazz m/kontrabass

Har lest igjennom noen jazz-tråder, men fant liksom ikke det jeg var ute etter. Jeg skulle så gjerne hatt noen gode melodiøse jazzplater, og da altså med kontrabass!

Jeg har nesten ingenting i jazzhylla mi, så jeg er åpen for forslag! Yndlingsjazzlåta for øyeblikket er "Visa från utanmyra" med Jan Johannson. Lurer på om ikke samme låta heter noe annet på Sissels siste album, men den innspillingen er ikke like bra.

C. Alshus fåreslo noen plater av Oscar Peterson her: http://avforum.no/forum/showpost.php...7&postcount=25 Tror dette kanskje kan være noe for meg. Flere forslag?

Newcomer darwin sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    236
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Christian McBride er en jazz-bassist jeg liker godt. Den første plata hans "gettin to it" har ihvertfall noen meget bra kontrabasspor (særlig night-train).

Ta en kikk på sida hans. Ligger noen filmklipp og slikt der:

http://christianmcbride.com/

Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hørt fra flere hold at We Get Requests med Oscar Peterson regnes som en referanseplate for bass. Du kan høre på klipp her: http://www.amazon.com/gp/product/B00...=glance&n=5174

Edit: Bassisten på dette albumet heter Ray Brown og han har utgitt endel egne plater. Hør på smakebiter på: http://www.amazon.com/gp/product/B00...=glance&n=5174 og lag en egen radiokanal på Pandora med ham.

(Dette likte iallefall jeg. )

Men, sjekk ut www.pandora.com som er en radiostasjon hvor du skriver inn en san eller artist som du for eks liker, og så finner stasjonen lignende plater/artister for deg. Overgenialt.

Jeg kan ikke så mye om jazz, er jo bare 25 år. Men spør på musikkavdelingen på www.hifisentralen.no . Mange kunnskapsrike folk der.

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har hørt om Pandora, og trenger igrunn deres forslag til artister jeg kan teste ut der. Takk for innspill. Jeg likte McBride. Ørsted Pedersen er kanskje også noe å kikke etter? Mener å ha hørt det nevnt i bass-sammenheng.

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    335
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan også sjekke ut Diana Kralls "Girl in the other room", nå er ikke dette en plate med ekstremfokus på kontrabass, men produksjonen synes jeg i alle fall er bra, og bassen står meget tydelig i lydbildet. Jazzpurister vil muligens mene at Diana Krall knapt er jazz, men det skal ikke jeg ha så veldig mye mening om. Uansett er coverversjonen av Tom Waits "Temtation" verdt prisen på platen alene i mine ører.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    281
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm... vanskelig?

Er vel gitt ut ~500000 plater eller mer i sjangeren jazz med kontrabass som faller inn i defenisjonen :-)

Hva med å starte med en av de virkelig store klassikere?
    -> Miles Davis "Kind of blue"

...og så ta det derfra? Går en ut fra Miles og hans såkalte "sidemen", kan en bygge en ganske så fin Jazz samling, både med og uten "kontrabass"? Miles alene ga ut ~150 plater!!!

Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nb
    Diana Krall knapt er jazz
    Visste du at før frøken Krall ble kjent, så jobbet hun som pianist på Rica Hotell i Sandvika. (i Bærum)

Søkte litt på goooogle og fant dette: "Before her international breakthrough, at the age of 24, she entertained at a hotel bar in Sandvika, outside Oslo, Norway. Because of this she has said: "As soon as someone speaks Norwegian, I feel very comfortable.""

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •