Sissel, Nordisk vinternatt

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 28
    Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Sissel, Nordisk vinternatt

Var å pratet med Sissel i sted, og fikk den nye CD'en hennes.

Nå har jeg og frøkna vasket og ryddet en del av huset før jul,
    så nå har far fått resten av kvelden for seg selv.
    Legger ved ett lite stemningsbilde

Plata har blitt til på Rainbow Studio og Nidaros Studio, og med Jan Erik Kongshaug og Bjørn Nessjø ved spakene så lover dette godt.

Kommer tilbake med skikkelige lytteinntrykk senere...... eller i morgen

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke så mye erfaring med Sissels musikk, men da hun satt å signerte plater på Strømmen storsenter i dag, ble jeg nyssgjerrig. Gikk inn på platekompaniet og hørte gjennom skiva hennes, og syntes det hørtes spennende ut. Så da er det jo gøy å ha signaturen hennes i tillegg. Tittet litt på infoen som stod inne i coveret, og fant en masse kjente og ukjente musikkere, i tilleg til ett par teknikkere jeg har god erfaring med fra tidligere. Og studioene denne er spilt inn i er jo av de fremste i landet, så det ble til at jeg kjøpte plata og stillte meg i kø. Vel fremme hos Sissel så begynnte jeg å spørre om de tekniske kvalitetene på plata, da våknet hun fra skrivekrampe og signering for bestemødre. Fikk pratet med henne i ett minutt omtrent, og hun lovet meg en audiofil opplevelse, hvorav hun roste nevnte studio og teknikkere opp i skyene. Tror hun satte pris på å kunne prate litt om slikt også.

Men over til selve plata.

Plata holder meget god kvalitet, men på spor nr 3 så er det ett eller annet som brister ved 1:51, fint om noen andre som har samme skiva kan sjekke dette. Samme er det på spor 6, gjennom hele låta ligger det noe merkelig støy gjennom hele låta. Ellers er det jevnt over meget bra, godt stereoperspektiv og dybde, og godt samspill mellom vokal og instrumenter. Dvs bortsett fra spor nr 10, hvor det er ett piano som dominerer hele lydbildet. Det er bortimot noe av det værste jeg har hørt, her er det en eller annen som har gjort en blunder tror jeg….?

Litt om de forskjellige sporene.

Spor 2 vil jeg påstå at er ett musikalsk høydepunkt, denne låta har sjel!!! Nydelig. Spor 4 er kanskje ett audiofilt høydepunkt, her er lydbildet helt fantastisk bra. Spor 11 er platas dårligste låt, dette høres ut som en ren korøvelse for 6 klasse på Altevatn ungdomsskole. Uff, godt det er den eneste låta som virkelig suger.

Alt i alt kan denne plata anbefales på det sterkeste, god lyd, god miks, og bra musikk. 2 øl og 2 glass cognac gikk med på de 42 minuttene skiva varer, og det er ikke verst.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det følger med en konsert med DTSlyd sammen med CDen, kommer med mer info om denne senere. Nå skal jeg i gang med Iver Kleive og Knut Reiersrud's plate Himmelskip :-D

Intermediate eyvind sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Kongens by
    Poster
    1,271
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke så glad i Sissel, men den cognac'en er helt ok.
    Marrantz AV7005|Linn C5100|Oppo93|Dynaudio Contour 1.4s|Dynaudio Focus Center|MA Silver RXFX|SVS PC12|Optoma HD33|Projecta 86"

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bor i Danmark, og her er Sissel større enn Elvis, så kjæresten min har kjøpt den nye plata. Akkurat som du sier er spor 2 sjef både hva lyd, og musikk angår. Resten av plata synes jeg også er helt ok.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk svar fra Jan Erik angående spor 6, og dette er hva han skriver:

Hei Atle,

Hyggelig at du liker det vi lager. Når det gjelder Sissel´s CD har vi gjort det meste av innspilling og mixing (ikke mastering). Jeg synes også at det har blitt en veldig fin produksjon. Jeg har hørt på spor 6, og du har helt rett, det ligger en støy på høyre kanal som jeg ikke helt vet hva kommer fra. Jeg må gå tilbake til råmaterialet for å finne det ut. Det kan ligge på et eller flere av de de ca. 70 sporene som innspillingen består av, eller det kan ha skjedd i AD-konverteren ved mix.

mvh.

Jan Erik Kongshaug

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akto
    Det følger med en konsert med DTSlyd sammen med CDen, kommer med mer info om denne senere. Nå skal jeg i gang med Iver Kleive og Knut Reiersrud's plate Himmelskip :-D

Nå snakker vi om bra album...!!
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Newcomer steinarj sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    166
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HoJ
    Nå snakker vi om bra album...!!
    Ja, ikke sant. Og så styggvakkert det er når Povl Dissing synger.
    Fantastisk album.

Intermediate FallenA sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,634
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var CDen ankommet, og førsteinrykket er bare WOW, for snadder! Gleder meg til å nyte denne gjennom hele cden. SISSEL har ikke akkurat alternert blandt de artistene jeg normalt hører på, men denne falt i smak.
    Lydinspillingen er virkelig en Audiofil opplevelse, og anbefales varmt til alle som ønsker seg en stille og rolig pausemed godlyd i ørene:grin:

Newcomer Jens_Martin sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    180
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det ikke Nordisk vinternatt om ikke jeg tar helt feil? ;-)

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,634
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jens_Martin
    Er det ikke Nordisk vinternatt om ikke jeg tar helt feil? ;-)

Helt riktig det, men originaltittelen skulle vistnok være Nordisk sommernatt, men det ble jammen vinternatt før den kom ut så tittelen ble endret (Det står ihvertfall det på CDen), men jo riktig tittel er Nordisk Vinternatt ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Plata holder meget god kvalitet, men på spor nr 3 så er det ett eller annet som brister ved 1:51, fint om noen andre som har samme skiva kan sjekke dette. Samme er det på spor 6, gjennom hele låta ligger det noe merkelig støy gjennom hele låta. Ellers er det jevnt over meget bra, godt stereoperspektiv og dybde, og godt samspill mellom vokal og instrumenter. Dvs bortsett fra spor nr 10, hvor det er ett piano som dominerer hele lydbildet. Det er bortimot noe av det værste jeg har hørt, her er det en eller annen som har gjort en blunder tror jeg….?
    Har lyttet litt til plata. Hører ikke noen ulyd på spor 3 men derimot antydning 1.51-52 ut i spor 1. Spor 6 er jo helt ødelagt, skikkelig irriterende summing, forholdsvis høyfrekvent. Synd for det var en kul vri på gode gamle Romanza.
    Synes ikke spor 10 var ille, vokalen kommer klart fram her i alle fall, pianoet dominerer ikke..
    Ellers synes jeg første halvdel av plata er best og har høydepunkter med spor 2 og 4 (og 6 sett bort fra støyen).

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,634
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking

Spor 3 og 4 var høydepunkter, men hele cden holdt meget god kvalitet (sett bort i fra støyen i spor 6).

Har nå også fått kikket, og lyttet meg igjennom Konsert DVDen hvor Sissel sammen med Kringkastingsorkesteret og venner, gjør en mengde gode nummer, med Rimelig godt bilde (4:3) format, og heftig DTS stereo lyd.
    Hele konserten var fantastisk bra, og filmingen og lyden gjore det hele "litt personlig" ;-)
    Eneste jeg har å utsette på DVDen var irriterende statisk knitring litt innimellom på sangene. Dette gjaldt både på DD, og på DTS sporet. (Noen andre som kan bekrefte/avkrefte dette ?)
    Men uansett var jo dette en riktig lekkerbisken utgitt fra SISSEL !

Anbefales på det sterkeste :grin:

Newcomer steinarj sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    166
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Samme problem hjemme hos meg på DVD plata (kun testet DTS).
    Det knepper til tider i lyden. Trodde det var noe feil hos meg jeg da....
    Virkelig irriterende.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,634
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av steinarj
    Samme problem hjemme hos meg på DVD plata (kun testet DTS).
    Det knepper til tider i lyden. Trodde det var noe feil hos meg jeg da....
    Virkelig irriterende.
    Okei ;-)
    Da er det ikke bare meg! Helt klart irriterende, men DVDen var bra likevel!

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det skal selvfølgelig være Vinternatt, var litt pussa da jeg la ut tråden. Hadde av en eller annen grunn hengt meg opp i sommernatt, og det er jo ikke mulig å forandre overskrift lenger...

Ellers er det en god skive, har enda ikke fått tatt DVDen.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...Ellers er det en god skive, har enda ikke fått tatt DVDen.
    Kanskje det blir sommernatt innen du gjør det...? :grin:

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal neimen ikke se bort i fra det

Intermediate mk4 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    4,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du hørt kyrie av samme duo? Tror det er spor to eller tre, alt er som før eller no sånt. Den låta på ditt oppsett vil riste ned taksteinen selv til naboen din.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok gutter, da har jeg puttet mine to ører inn i hodeelektrostatene og kommet til følgende konklusjoner... Here we go:

Spor:
    • 1 • Flott plassering av instrumentene, men Sissels stemme ligger altfor mye til høyre i lydbildet. For øvrig er det spraking ved 1:51 - 1:52. Ikke overbevisende start på plata, og unøyaktig av Kongshaug. Fy!
    • 2 • Meeeget bra lydbilde, også sentrering. Svært god dynamikk, og et klassisk demospor.
    • 3 • Ren lyd, god balanse. Pianoet mangler dog en god del romfølelse i venstre del av lydbildet.
    • 4 • Stort, flott og rent lydbilde. Ingenting å sette fingeren på! Topp!
    • 5 • Meget godt lydbilde. En liten men sjenerende dropout ved 2:17.
    • 6 • Vibrerende, relativt høyfrekvent, lyd i venstrekanal (ikke høyre som Kongshaug skrev lengre opp i tråden). Mye verre på slutten av melodien, etter 2:45. Jordingsfeil for én av de mange opptakskanalene?
    • 7 • Rent og pent med stor dynamikk. Bra.
    • 8 • Et lite utfall av lyd ved 1:29. Gjelder begge kanalene.
    • 9 • Mikro-dropout ved 1:51. Dessuten en unaturlig skjelving i stemmen i noen sekunder ved 3:16. Aner ikke helt hva det er, men det høres akkurat ut som flutter i et spolebånd. Det er det jo selvsagt ikke... :-)
    • 10 • Noe ullen lyd, altså lite diskant - noe som medfører at pianoet tar litt overhånd. Stemmen er dog OK med fin diskant og renhet.
    • 11 • Godt lydbilde. Åpent og friskt.
    • 12 • Stemmen ligger for langt til venstre. Overstyrt opptak i området 3:04 til 3:16. Ikke bra...
    • 13 • Stemmen ligger litt for langt til venstre. Ellers rolig og søvndyssende. Fin slutt på plata.

Alt i alt en flott plate, og en oppvisning i hvilket register Sissel har å spille på. Vi tar gjerne imot mer av denne sorten!

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •