Hdcd?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4

Tråd: Hdcd?

Newcomer nightspirit sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Hdcd?

har sett dette så på noen cder om det står på forsterkeren min... men hva der det egentilg har ikke helt forstått det jeg... :?
    takk

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det står for High Definition Copy Protection. Har du en cd som har denne kopibeskyttelsen, må avspilleren din også støtte HDCP for at du skal kunne spille av cd'en.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    217
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hdcd

HDCD står for High Definition Compact Disc. Det skal visstnok gi bedre lydkvalitet når en cd er spilt inn i dette formatet. Det er en fordel at spilleren har en HDCD brikke innebygd, men er ikke nødvendig for å dra nytte av fordelene. Dette er ihvertfall det eg har lest i cover innlegget på en opus3 innspilling, de få cdene eg har som det står HDCD på har ihvertfall bra lydkvalitet, men om det skyldes at det står HDCD på skiva vet eg derimot ikke..

Sjekka litt nærmere og det viser seg at HDCD står for High Definition Compatible Digital. Tok visst feil tidligere.

Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    http://en.wikipedia.org/wiki/HDCD

Det er en metode for å kunne gå ut over CD-platens 16bit begrensning, slik at det blir 20bit. Man må ha en dekoder innebygget for å få glede av det, men det kan være at det står at man "allikevel kan nyte godt av det" fordi platen er spillt inn med høyere kvalitet i flere ledd enn "vanlige" CD-plater.

Men siden vi er litt på viddene allerede, kan vi jo ta med Lyd&Bilde's definisjon, som var at HDCD er et nytt format som gjør at man kan brenne og se på HD film/video på CD plater...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •