Musikksmak?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 24

Tråd: Musikksmak?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Musikksmak?

skrev et lite impulsivt innlegg i en annen tråd, men tenker det passer med en egen tråd. Lurer på hvor mange det er her på forumet som er litt kritisk til musikk og ikke hiver seg over 'ferdig fordøyd' musikk uten ettertanke bare fordi det er kjent artist?

skjønner virkelig ikke hvorfor det er så mange som liker dire straits og eric clapton her på forumet (og resten av verden ).

De lager musikk med veldig kjedelig og monotont lydbilde (selv om sistnevnte ikke nødvendigvis trenger å vøre negativt). Tekstene er stort sett middelmodig til dårlig, veldig enkle og banale på en negativ måte (ikke som beatles, syd-barrett-Pink-Floyd etc). Lyrikken fremstår for meg også som uinteressant uten noen form for poetisk tyngde. Jeg synes både musikken og tekstene er veldig lett å gjennomskue, typisk 80-talls (da det var en tydelig kreativ stagnasjon i musikk produksjon) og veldig "suitable radio sounding music" -Frank zappa. Akkurat det plateselskapene vil ha for å at musikken enkelt kan promoteres på radio så de kan tjene masse penger.

Det verste er kanskje hvor lite musikken\melodiene\instrumentene utfyller hverandre og integreres til et unikt lydbilde fremfor noen lag som 'tilfeldig' ligger oppå hverandre. Lagt merke til at trommene ofte er veeeldig enkle og hver gang det er en gitar solo feks stilner mye av den andre musikken slik at man kun skal ha 1 ting å konsentrer seg om gangen? Dette også for at det skal være veldig enkelt og like første gang man hører det (feks på radio) -> masse penger til de som ikke burde få det.

Det er vel ikke uten grunn at de fleste som liker den musikken er 40+ med veldig begrenset musikk interesse og som ikke har hrørt særlig annet enn tilsvarende komersiell musikk..

Det som etter min mening ofte gir den beste musikken (som altså overnevnte ikke har), er evnen til at musikken og lyrikken følger hverandre. Dvs at handlingen i teksten gjenspeiles i musikken, så musikken blir en formidler av følelser og handling i teksten.

Lydkvaliteten er dog veldig god, særlig på dire straits så det er fint å teste anlegget på, men for meg holder det ikke med bare god lydkvalitet..

Selv liker jeg veldig mye forskjellig (Pink Floyd, radiohead, miles davis, led zeppelin, beatles, doors, Yes, bjork, air, david bowie, frank zappa, genesis, jimi hendrix, lou reed, neil young osv) men jeg kan ikke anbefale alt til alle. Musikk er jo også smak og behag, og mye krever ekstra interesse og mye lytting.

Det jeg imidlertig kan anbefale varmt, som jeg synes er meget bra og som jeg tror mange vil like, samt har god lyd:

YES - Fragile (DVD audio)
    Pink Floyd - Dark Side of the moon (SACD) (billig på www.cd-wow.com)
    Genesis - the lamb lays down on broadway
    Pink Floyd - the wall (cd album og dvd film)
    Lou Reed - Transformer (cd album)

Er nok mange som er uenige med mine synspunkter på sikkert manges favoritt band og artiseter, men håper mange kanskje vil prøve noe nytt og kanskje høre noe annet enn det som for meg ofte blir "same shit, new wrapping" album etter album.

Intermediate tommy_sn sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,228
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder tekster, instrumenter og lydbilde...har du egentlig hørt Dire Straits? Virker ikke akkurat sånn.. :roll:

Hører du igjennom alle platene fra 1978 til den siste i 1992, samt Knopfler's solo-album får du en reise innen musikalsk utvikling..

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tommy_sn
    Når det gjelder tekster, instrumenter og lydbilde...har du egentlig hørt Dire Straits? Virker ikke akkurat sånn.. :roll:

Hører du igjennom alle platene fra 1978 til den siste i 1992, samt Knopfler's solo-album får du en reise innen musikalsk utvikling..

har hørt dire straits ja, mest making movies og brothers in arms (som regnes som deres sterkeste album etter det jeg har hørt lest..)

Tror jeg med hånden på hjertet kan si at det finnes album som i seg selv blir mer variert i musikk og lydbilde enn alle dire straits album tilsammen!

tommy_sn: kan du gi noe hint om hva slags annen musikk du hører på? Hvis det går i 50 Cent og 14iss trance kan jeg liksom ikke ta deg seriøst :razz: Men kan jo hende at vi ellers har ganske lik smak.. Det er interessant.

Høres mer ut som du ikke hørt det for meg fordi når jeg feks hører brothers in arms kan jeg ikke si at sangene er så veldig innovative med tanke på tekster og lydbilde. Ta de to første sangene feks, der har vi nesten 15min med en tromme rytme som kun består av et par slag av den samme lyden. Det er så å si ingen utvikling i sangene, en melodi introduseres så kommer det vers-refreng-vers-refreng i det uendelige.. Også den ufattelige! tåplige teksten på "so far away", hva synes du\dere om den? Og hvordan synes dere musikken passer til teksten? ..."your so far away from me, so far i just cant see"... litt av et refreng spør du meg :???:

For meg blir det litt det samme som å si at pearl harbor og armageddon er kjempe bra filmer som og si det samme om dire straits..

Det skal mer enn litt smooth ambient 80-talls synth og harry gitarriff for at noe skal være bra.

skjønner at jeg tar litt hardt i og at kritikken er litt angripende, men må jo få fram poenget. Det er sett litt iforhold til hvor store eksempelvis dire straits ble og synes det er ufortjent når det finnes en uttømmelig kilde med så mye bedre og interessant musikk der ute..

Intermediate tommy_sn sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,228
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan nok være enig med deg at Brothers In Arms er ganske enkel, men man kan jo si genialt enkelt, hehe..

Du får kjøpe deg Love Over Gold cd'n og høre litt på den også..Eller live albumet Alchemy. Syntes faktisk de er best live!

Går nok fint lite i 50 cent og 14iss trance her i gården ja..
    Går i Dire Straits, Knopfler, Pink FLoyd, Deep Purple og en masse annen bra musikk..men er jo selvsagt smak og behag hva som er bra.

Har hørt på Dire Straits siden jeg var 6 år faktisk, hehe..og ikke gått lei enda..
    Syntes de har et utrolig rolig, ryddig og behaglig lydbilde, men er jo Knopfler's gitarsoloer (og lett rustne stemme) som topper kaka og gjør den store forskjellen..

Newcomer tresko sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hanzo!
    Det verste er kanskje hvor lite musikken\melodiene\instrumentene utfyller hverandre og integreres til et unikt lydbilde fremfor noen lag som 'tilfeldig' ligger oppå hverandre. Lagt merke til at trommene ofte er veeeldig enkle og hver gang det er en gitar solo feks stilner mye av den andre musikken slik at man kun skal ha 1 ting å konsentrer seg om gangen?
    --------------------------------------------------------------------
    Det jeg imidlertig kan anbefale varmt, som jeg synes er meget bra og som jeg tror mange vil like, samt har god lyd:

YES - Fragile (DVD audio)
    Pink Floyd - Dark Side of the moon (SACD) (billig på www.cd-wow.com)
    Genesis - the lamb lays down on broadway
    Pink Floyd - the wall (cd album og dvd film)
    Lou Reed - Transformer (cd album)
    .
    Synes ikke du er harsk i hele tatt. Er enig med deg i mye av det du sier, men du stiller deg lagelig til for hogg:

Vel for det første har du tilnærmet definert hva som utgjør et godt musikalsk arrengement. Det er en definiasjon av hvordan alle fra Mozart til Beatles instrumenterer. Og du kaller det negativt.

Så følger du det opp med å anbefale noe av den streiteste, kjedeligste musikken som er laget. (med et unntak av Transformer)
    Både Clapton og DS har laget ting med mye mer edge enn dette.

Derek and the dominos? Cream?

Hva var det du ville frem til?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pink Floyd er jo utrolig mye forskjellig, hvilke liker du best? har du hørt de nye? momentary lapse of reasen og the division bell? hva synes du om de?

Er ikke så glad i knopler sin vocal. tror det kan være fordi jeg rett og slett ikke liker musikken, men uansett er smak og behag viktig der. Men ellers syns jeg den er uinvolverende, kjedelig og lite følelsesladet..

Derimot når det gjelder gitarsoloer er knopfler flink til å spille gitar, uten tvil. Problemet ligger heller i at han ikke kan skrive noe som er ordentlig bra synes jeg. For det første blir det alt for kjedelig, han bruker gitaren slavisk etter manualen (noe man etter min mening aldri skal gjøre i musikk, eller noen slags form for estetisk 'kunst'). Aldri noen innovative og varierte løsninger. Har du feks hørt noe av hva feks jimi hendrix og frank zappa gjorde med gitaren? Og ikke minst hvordan den integreres meningsfylt inn med musikken?

Med det mener jeg at en gitarsolo ofte vil rive lytteren med etter et kanskje dramatisk poeng i teksten. Og som sagt bli en mer markant følelse- eller poeng-formidler. Men dire straits begynner gjerne en sang med en liten solo for å skape en (etter min mening veldig falsk) drama følelse.

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis man bare skal høre på musikk utifra om tekstene er gode eller ikke så blir det ikke så mye igjen å velge mellom. Tori Amos, Eminem, Nick cave og Bruce springsteen har stort sett ganske bra tekster.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tresko
    Synes ikke du er harsk i hele tatt. Er enig med deg i mye av det du sier, men du stiller deg lagelig til for hogg:

Vel for det første har du tilnærmet definert hva som utgjør et godt musikalsk arrengement. Det er en definiasjon av hvordan alle fra Mozart til Beatles instrumenterer. Og du kaller det negativt.

Så følger du det opp med å anbefale noe av den streiteste, kjedeligste musikken som er laget. (med et unntak av Transformer)
    Både Clapton og DS har laget ting med mye mer edge enn dette.

Derek and the dominos? Cream?

Hva var det du ville frem til?

bra at det kommer med flere i diskusjonen!

Som sagt i den første meldingen:

"...men jeg kan ikke anbefale alt til alle. Musikk er jo også smak og behag, og mye krever ekstra interesse og mye lytting.

Det jeg imidlertig kan anbefale varmt, som jeg synes er meget bra og som jeg tror mange vil like, samt har god lyd:"

Dette er altså musikk som jeg vil tro er lett og like og derfor mange vil like, pga veldig åpenbare kvaliteter. (det er ikke bare en personlig mening). Og særlig til folk som hører mye main-stream musikk vil jeg seff ikke anbefale musikk med mye "edge". Da blir de bare skremt og fortsetter i sin main-stream musikk verden.

Men jeg må virkelig hogge tilbake på at de nevnte albumene er streite og kjedelige!!! Har du hørt alle? Noen spes du tenker pa?

Da må isåfall du ikke ha noe særlig for progressiv rock (ligger det ikke litt i orden progressiv at det ikke er kjedelig musikk?) Alle albumene har jo et bredt spekter av sanger, hver med sin plass på albumet. Ikke noe tilfeldig utvalg. (typisk "same shit new wrapping").

Er den utrolige varierte syngingen til phil collings (og hvordan den noen ganger er manipulert!) kjedeligere enn de stort sett monotone sangstemmene til clapton og knopfler?

Dette er også album (egentlig med unntak av fragile) med ordentlig mål og mening, konsept album med gode konsepter. The wall og TLLDOB har jo en gjennomgående handlig, en historie fortelles i lyrikken og med musikken. Ingen simpel historie heller, derimot en dyp historie med mange aspekter ved seg.
    DSOTM trenger jeg kanskje ikke nevne engang? et album om samfunnets mange mørke sider man kan møte på, med en genuint innovativ instrument bruk, varierte instrumental pasasjer og godt implenterte lydeffekter..

jeg tar litt kritikk for å definere hva som er bra musikk. Men er allikevel uenig at det skal være en definisjon for hva som er bra musikk for alle sjangre\artiseter (fra mozart-bratles). Man må vel kunne se ting litt relativt til hverandre?

Og ja Dire straits som sultans of swing er garantert bedre enn mine nevnte album\artister hvis man skal danse swing. Men det betyr ikke at dire straits er veldig bra for det. Blir for meg som å sammenligne en p*rnofilm med et filmatisk mesterverk, og at førstnevnte også er veldig bra fordi den gjør nytten sin i visse situasjoner.. (skjønte jeg poenget ditt riktig forresten :-P ?)

edit: glemte siste spørmål. Jeg lurer på hvordan musikksmaken er generelt her på forumet. Og hvorfor noen er imot mine synspunkter, og hvorfor noen er enige med meg. Også tror jeg mange har en oppfatning av at artister\band som dire straits og clapton er best pga deres suksess, og at det nesten ikke er noen vits i å prøve noe annet når man har dem å høre på. Salgstall sier desverre lite, det ser man jo også tydelig i filmbransjen.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wotg
    Hvis man bare skal høre på musikk utifra om tekstene er gode eller ikke så blir det ikke så mye igjen å velge mellom. Tori Amos, Eminem, Nick cave og Bruce springsteen har stort sett ganske bra tekster.

Jeg nevner jo strengt tatt ikke tekster som eneste kriteriet for bra musikk!! Jeg hører mye på instrumental musikk som jeg syntes er kjempe bra. Og mye pink floyd, yes osv er jo utrolig bra selv om det ikke er så mye tekster iforhold til musikk mengde\lengde.

Men når det er tekster burde de være relativt gode, eller i det minste nøytrale og litt tilbake lente (som feks Yes). Men synes dire straits og clapton legger tyngden for mye på dårlige tekster som gir veldig lite.
    -"constantly talking isn't nessasary communicating"

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg òg er enig i mye av dine betraktninger hanzo, for det er det det er. Betraktninger. Hvem er DU som kan fortelle hva som er bra musikk (slapp av, jeg ser dette fra ett annet synspunkt). Er det ikke slik da, at en av de beste låtene i år er av denne for***** frosken. Har ikke flertallet rett? Musikk uten sjel samler støv i min platesamling. Det behøver ikke være edge (nytt uttrykk for min del) eller prog for at det skal være bra. Jeg kan f.eks ikke fordra Beatles eller U2, men liker derrimot slikt som LysdalRasmusssen, Morphine, Billy Idol, Korn, Rammstein, Kari Bremnes, Slayer og Roger Waters. Noe av dette er enklere enn resten av dette tilfeldige utvalg, men dette synes jeg er bra musikk, og det er det som teller for min del. Musikk skal nytes på en slik måte at det gir deg gåsehud i hodet, men musikk, som alle andre kunstformer, er induviduelt. Axel F med den forbanna frosken er også kunst, på sin måte... Kommersiell sådan...

Newcomer tresko sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK, skjønner at jeg ikke helt klarte å få frem poenget mitt med at jeg mente utvalget ditt var litt vel konvensjonelt, så her kommer noen anbefalinger fra meg under kategorien;

"Treskos sterke anbefalinger til plater som er så fantastisk fine at dere, uansett om dere i utgangspunktet foretrekker robbie williams eller ornette coleman både kommer til å begynne å gråte over musikken og den fantastiske lyden"

Utenlandske plater:

Beth Gibbons and Rustin Man: Out of season
    Wilco: Yankee hotel foxtrot
    Wilko A ghost is born

og norske skiver som er helt ufattelig grisebra, dere må rett og slett løpe, kjøpe og deretter begynne å hylgrine:

Susanna & The Magical Orchestra List of lights and buoys
    Hanne Hukkelberg Little things

Lykke til.

I tilegg til dette bør en ukentlig nøye gjennomlytting av hele beatles katalogen være obligatorisk for at man skal kunne si man har god musikksmak

:grin:

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tresko
    OK, skjønner at jeg ikke helt klarte å få frem poenget mitt med at jeg mente utvalget ditt var litt vel konvensjonelt, så her kommer noen anbefalinger fra meg under kategorien..
    klarer fortsatt ikke skjønne hva du mener med at nevnte album er konvensjonelle, og synes ikke en anbefaling av andre album er en særlig god forklaring.

Hvis feks genesis - the lamb lays down on broadway blir for konvensjonelt, kan jeg nesten bare tenke at '100%-abstrakt-moderne-kunst-musikk', med et virrvarr av lyder og det folk flest vil kalle usammenhengende bråk ikke er det..?

Og ja, ukentlig gjennomlytting av beatles burde være obligatorisk :razz:
    Var selv veldig skeptisk til beatles før, trodde det var oppskrytt puse-rock-pop med kun sanger av samme typen som de vi alle har hørt. synes altså ikke at "ob-la-di,ob-la-da" og "yellow submarine" er gode eksempler på hva beatles egentlig er. Først da jeg hørte ordentlig på sg peppers og white album at jeg skjønte at det var mer å hente, og gleder meg idag over at jeg har mange album igjen

Virker som noen tror jeg mener at musikk må være veldig variert og 'progressivt' for at det skal være bra, men det er altså feil. Det jeg mener er at for statisk musikk ikke er helt heldig. jeg har iallefall ikke hørt noe eller hørt om noen som synes det kan være en kvalitet ved musikk. Jeg referer til utvalget artister jeg listet opp i første post, hvor en mindre part er prog, men alle har en variasjon og utvikling i musikken sin, både innen album og over lengre tidsperioder..

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm. Trodde du drev på i fiskenes verden jeg.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lambc
    Hmm. Trodde du drev på i fiskenes verden jeg.
    hehh er ikke helt med

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pink Floyd er sinnsykt bra! Echoes fra Meddle snurrer nesten hver enste dag i platespilleren, hehe. En helt fantastisk sang. Det er en nedtur å sette på versjonen fra samlealbumet.
    Animals albumet er også helt fantastisk. Det er vanskelig å rangere deres album. De har lagt så utrolig mye bra! DSOTM, The Wall, WYWH rangerer enormt høyt. Liker også det gamle når Syd Barret var med. A Saucerful of secrets er ganske så bra.

Ellers er The Doors kjempe kjekt å høre på. Har enda ikke fått sett filmen som alle skryter så fælt av... Skal sjekke den ut i nærmeste fremtid forhåpentligvis!

Det er disse bandene jeg hører mest på. Ellers så er jeg åpen for det meste(Jeg kan høre på alt fra Led Zeppelin til Supertramp), unntatt all den dritten som ligger å mugler på vg-lista. At går ann å høre på sanger som schnappi og den der frosk greia, er helt utrolig! Rap, techno og gotisk finner jeg også veldig dårlig.

Noe av sørstatsrocken er også kjekt å høre på. Slik som foreksempel Allman Brothers, Little feat og Gratefull Dead. Koselig musikk...

Til slutt må jeg også tilføye David Bowie!!

MEN helt til slutt, hehe, må jeg si musikk er som baken!

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må bare si meg enig med tresko her, Beth gibbons -out of season er vanvittig bra!
    Portishead er jo ikke dårlig det heller da
    Ellers så har jo Depeche mode (Martin Gore) en del kule tekster. Jeg ser at Akto nevner Billy idol... Ah! det var tider det

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må si meg helt enig med deg DSOTM. Rangerer også Dark side, wish you were here og the wall helt i toppen, selv om også meddle og animals er utrolig bra. Liker også det gamle med syd veldig godt, da musikken var i en ganske annerledes stil. Men 'post roger waters' albumene holder langt ifra samme kvalitet. Det kan høres fint ut med det første, men det er lite sjel i musikken, noe som tekstene reflekterer godt. Synes feks The division bell har mange av de samme manglene og feilene som jeg tidligere har kritisert hos dire straits. Så vil tro dire straits fans vil synes dette er et ypperlig album ??, noe som for meg (og de fleste som kjenner til pink floyd) kan gi en pekepinn på hva som kreves av musikken for å tilfredsstille straits fans..

Selv om jeg synes 'High hopes' og 'wearing the inside out' på division bell er ganske bra sanger, vil jeg si at albumet rett og slett er dårlig!

Har ikke hørt så mye av bowie enda, men har til gjengjeld hørt utrolig mye på 'The rise and fall of ziggy stardust and the spiders from mars' albumet og synes også det er blant de aller beste albumene jeg har hørt iallefall..

Portishead er også noe jeg liker veldig godt! I likhet med Tom waits (hører på nå) og nick cave som er nevnt tidligere.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sjekket ut gruppa "Yes" som hanzo! foreslo. Var ganske bra, anbefales.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DSOTM
    Sjekket ut gruppa "Yes" som hanzo! foreslo. Var ganske bra, anbefales.
    Det var hyggelig å høre
    Må bare advare om at yes har lidd samme skjebne som så mange andre gode band\artister ved at musikkkvaliteten har avtatt med tiden (spessielt etter 80tallet). Kan sterkt anbefale Fragile som et godt startested. Den finnes som sagt også på dvd audio med god lydkvalitet. Ellers er Relayer og Close to the edge også kjmepe bra!

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wotg
    Og hvis man vil på en bra høstferie, er det ikke så mye å velge mellom. Mallorca, Kreta, Lanzarote og Santorini er stort sett ganske bra steder å reise til. [sett inn egnet smiley her.]

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •