Simple Minds på SACD kontra DVD-Audio

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Simple Minds på SACD kontra DVD-Audio

Jeg har oppdaget at Simple Minds har ny-utgitt en gammel klassikker på begge formater, nemlig New Gold Dream på SACD og DVD-A. SACD-utgaven har alle ni låtene, mens DVD-A-utgaven har de samme ni låtene, men to ggr, dvs plata gjentar seg selv. I kun to kanaler 2. gang, kanskje?
    Spørjemålet er som følger:
    Jeg antar her at DVD-A må innholde dobbelt så mye data på plata enn SACD iom at den er spilt inn to ggr. Blir det 'trangt', slik at dataene er mer komprimert enn på SACD? Kan jeg anta at SACD har en smule bedre lydkvalitet??

Intermediate Nemesis sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    703
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SACD'en har også ett stereospor så datamengden blir lik på begge format.DVD-A
    er spilt inn på en DVD skive og har vel i utgangspunktet større lagringskapasietet,
    ville jeg tro?

MVH
    HD DVD : 189 , BD:320, DVD:681,Music DTS/DD DVD:55. DTS CD:35 , CD 1340, SHM-SACD :18 SACD:349 , DVD-A : 324 , PA-BD:16 LP:182,

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    og hvordan vet dere at innspillingene utnytter all lagringsplassen???

Intermediate Nemesis sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    703
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan vet du at den ikke gjør det?:wink:
    HD DVD : 189 , BD:320, DVD:681,Music DTS/DD DVD:55. DTS CD:35 , CD 1340, SHM-SACD :18 SACD:349 , DVD-A : 324 , PA-BD:16 LP:182,

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det sier jeg ingenting om, men:
    audiop:
    "Jeg antar her at DVD-A må innholde dobbelt så mye data på plata enn SACD iom at den er spilt inn to ggr. Blir det 'trangt', slik at dataene er mer komprimert enn på SACD? Kan jeg anta at SACD har en smule bedre lydkvalitet??"

Nemesis:
    "SACD'en har også ett stereospor så datamengden blir lik på begge format"

Argumentet mitt er at det blir meningsløst å spekulere i hvorvidt antall spor/repitisjoner går utover lydkvalitet/båndbredde når vi ikke vet noe om hvor full plata er. Hvis det er 2 GB ledig, går det ikke utover noe som helst å fylle disse 2 GB med en ekstra DTS mix...

Såvidt jeg vet er hverken DVD-A, SACD eller "CD-kompatibel"-sporet på SACD komprimert i ordets egentlige forstand. Derfor bør samplingsraten si alt du trenger å vite om overføringen, og den kan du kanskje finne vha spilleren? dts-surround sporet på DVD-A (for kompatiblitet med DVD-V spillere) er komprimert og kan i utgangspunktet justeres for å få mer plass på skiva.

mvh
    Knut

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det hører jo med til historien at plata er spilt inn med vanlig cd-lag også, og det låter bedre av cd-sporet med min Hegel CDP4 A enn av sacd-sporet med min Pioneer DV 868 avi, eller hva pokker den kalles .

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •