Lydkvalitet på kopibeskyttede CD'er

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    251
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lydkvalitet på kopibeskyttede CD'er

Har nettopp hørt igjennom "Death On The Road" med Iron Maiden og "therollingstonesabiggerbang" med Stones. Begge CD'ene er kopibeskyttet og lydkvaliteten er rett og slett elendig. Det har jeg også lagt merke til på andre kopibeskyttede plater. Er det andre som opplever det samme? Har kopibeskyttede plater rett og slett dårligere lydkvalitet??

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har også inntrykk av at kopibeskyttede cd'er er av dårligere kvalitet. Det som irriterer meg enda mer er at man ikke får brukt dem direkte på PC uten å knekke disse kodene. Jeg har gang på gang sagt til meg selv at jeg må se etter copy protected merket. For slike cd'er vil jeg ikke ha. Men de havner alikevel i cd bunken.

Men når det er sagt så er det ikke alltid de uten kopibeskyttelse holder særlig høy kvalitet heller. Det varierer.

Mvh

Intermediate robertaas sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøpte ved en feiltagelse en slik plate i utlandet i helgen og den er helt ubrukelig. Grunnen til at plater med avspillingsperre har dårligere kvalitet er at den har korrupt feilkorreksjonskode i forhold til CD-standarden. Og feilkorreksjon er noe man faktisk har bruk for da selv en helt ny plate vil få avspillingsfeil kontinuerlig.

En CD som faktisk er en CD:
    -vanlige avlesningsfeil ved ny plate: signales korrigeres vha. feilkorreksjonskode -> ingen degradering
    -større avlesningsfeil: korrigeres ved feilkorreksjonskode + interpolering -> detaljer forsvinner
    -Meget store feil: kan ikke korrigeres: muting eller firkantpulser (høy skjærende lyd), her er spillerne veldig forskjellige

En musikkplate med "copy protection":
    -vanlige avlesningsfeil ved ny plate: korrigeres nesten kontinuerlig med interpolering -> detaljer forsvinner
    -større avlesningsfeil: kan ikke korrigeres: muting eller firkantpulser (høy skjærende lyd), her er spillerne veldig forskjellige

Da forskjellige CD-spillere har forskjellige strategier for feilkorreksjon blir effekten av korrupt feilkorreksjonskode forskjellig, men dårligere blir lyden uansett.

I tillegg til dårligere lydkvalitet er altså platene med avspillingskontroll av langt dårligere holdbarhet.

Nå må jeg finne ut hvordan jeg skal få rippet denne platen slik at jeg kan brenne en kopi som kan spilles av... Regner med at det har lite for seg å klage til EMI.

Intermediate Trond B sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,548
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av robertaas
    Nå må jeg finne ut hvordan jeg skal få rippet denne platen slik at jeg kan brenne en kopi som kan spilles av... Regner med at det har lite for seg å klage til EMI.
    Regner med at AnyDVD (www.slysoft.com) fikser det. Har ikke hatt problemer med å rippe noen CD-plater med kopisperre.
    Leste for ikke så lenge siden en artikkel om den siste Stones plata og lydkvaliteten, tror det var i danske High Fidelity. Var visst elendig sammenlignet med LP utgaven (hvis jeg ikke husker helt feil).
    ​Hi-Fi: Accuphase E-460 | LINN Akurate DS/1 | PMC twenty.26/22/C | REL R-528
    Head-Fi: SONY TA-ZH1ES | SONY MDR-Z1R | AudioQuest DragonFly Red | Bowers & Wikins P7 Wireless | Bowers & Wikins P9 Signature
    AV: SONY KD-65A1 | DENON AVC-A1HDA | SONY UBP-X800

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tipset. Har nå laget en kopi av platen og den kan spilles av uten feil, mens lyden mutes hvert 5-15. sekund på "orginalen".

Kan bare riste på hodet over slike selvmål platebransjen. Her betaler jeg 17 euro og så må jeg spille av en CD-R.

Newcomer Vorlon sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    166
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her ligger sakens kjerne:

Så lenge forbrukerne bare rister på hodet og ikke gjør mer...øker mengden med kopibeskyttet søppel.

Personlig kjøper jeg ikke CD fra nett lenger. Kjøper kun i butikker hvor jeg kan se om de er kopibeskyttet eller ei. Kjøpte en kopibeskyttet CD i et øyblikks "bevisstløshet", og da jeg hørte lyden gikk den i søpla.

Det er ikke bare kopibeskyttelse som er ulven forresten. Utrolig mange CDer er dårlige kopier "rippet" fra en billig platespiller, eller overført fra mastertape i søvne, uten tanke på dynamikkområde, etc. Et godt eksempel er første CD utgivelse av Dire Straits "Brothers in Arms". Har heldigvis LPen ennå, den er dynamisk og sprek. CDen hev jeg i søppelbøtta etter 5 minutters lytting. Tam, blodløs. Kjøpte noen år senere en nyutgivelse i SBM (Superbitmapping), og den er mer lik med LPen.

Et annet eksempel: Holy Toy sin "Warszawa". (Har alle LPene gudskjelov). Første gang jeg hørte på CDen kunne jeg øyeblikkelig høre knitring og alle de lydene man er vant til fra platespiller/stift. Ringte til Sonet, og traff faktisk sjefen sjøl. Han var meget imøtekommende, og forklarte at de hadde vært så uheldige å miste mastertapen. Derfor hadde de spilt den inn på nytt fra LP...men på en platespiller til titusner, og jeg tror pickupen alene kostet ca. 14.000.-

Well done, Sonet.

Jeg sa tusen takk for forklaringen, og den dag i dag nyter jeg lyden fra denne CDen...med plateknitring :-)

Newcomer JAA sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjøper konsekvent IKKE kopibeskyttede CD'er og anbefaler alle musikkintresserte til å boikotte slikt tull! Dette er den eneste måten å bli kvitt dette uvesenet på.

Intermediate FallenA sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,634
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøpte for en stund tilbake en cd av Norah Jones, og var fortvilet over knitrelyder på plata, byttet den men de samme lydene var på den også.
    La merke til at denne var kopibeskyttet, og hentet derfor fram et par andre plater med kopibeskyttelse som jeg i et øyeblikks bevistløshet hadde handlet!
    Jammen var det ikke de samme JÆ**A ulydene:?
    Gjorde et eksperiment med å rippe hele plata, og brukte Any DVD som "driver".
    Etterpå var alle ulydene forsvunnet!

Konklusjonen er at jeg heretter ikke kommer til å betale et øre for kopibeskyttet musikk materiale;-)

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FallenA
    La merke til at denne var kopibeskyttet, og hentet derfor fram et par andre plater med kopibeskyttelse som jeg i et øyeblikks bevistløshet hadde handlet!
    Jammen var det ikke de samme JÆ**A ulydene:?
    Det er den defekte feilkorreksjonskoden som er skyld i dette. Hvordan avlesningsfeilene, som man får selv med nye plater, høres ut varierer som jeg tidligere har sagt fra spiller til spiller.

Intermediate Eriond sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    646
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hørte på Placebo's siste plate for litt siden, og syns den hadde dritt-lyd. Cymbaler og sånn hørtes ut som om det var 64kbs Mp3.
    Tenkte at det kunne være at høyttalerene mine kanskje ikke likte denne typen lyd før de var skikkelig innspilt, men det låt pinadø ennå verre på høretelefonene mine (Sennheiser HD580precision).
    Denne cd'en var også copy controlled. Kan det være at denne ødela, eller er det rett og slett så dårlig lyd på plater som er ment for den målgruppen plateselskapene mener må ha kopisperre?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eriond
    Denne cd'en var også copy controlled. Kan det være at denne ødela, eller er det rett og slett så dårlig lyd på plater som er ment for den målgruppen plateselskapene mener må ha kopisperre?
    Ripp platen, brenn den til CD og kanskje du får deg en overraskelse....

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    704
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

jeg har nettopp hørt på kopibeskyttet cd fra jewel(0304), og denne låter rett og slett helt topp! mye detaljer! men tok sinnsykt lang å rippe den da...

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke så inne i diverse tricks på pc, men min nye Papricia Barber " Live in Paris" var kopibeskyttet og gav noen gevaldige knitrende diskantlyder fra sig en gang iblant. Brente da en kopi i "Record Now" (er det sånn det heter ?) på min pc. Det tok maskinen lang tid å lage kopien, men denne spiller perfekt......

Newcomer stephenm sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette forklarer hvorfor lyden er dårligere enn den burde være på "Røyksopp-The understanding". Den er kopibeskyttet. De fleste andre Cd'er jeg har høres bra ut på anlegget, men denne blir veldig skarp og "kald" å høre på. Synd for musikken er bra, men jeg klarer ikke å høre på så lenge kvaliteten er på et slikt lavmål..
    NEi til kopisperre!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •