Hvilken CD for å teste diskanten på høyttalere ?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Active Nito sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    416
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Hvilken CD for å teste diskanten på høyttalere ?

Ønsker å finne en CD som er fin å bruke som referanse-CD for å teste diskanten på høyttalerene. En CD som gir en virkelig god og oppløst diskant, som gir et stort og luftig lydbilde. Noen som dere bruker som referanse ?

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interessant spørsmål. Jeg synes personlig mange innspillinger egner seg til dette. Jeg bruker ofte sibilanter (s-er og f-er) i vokal for dette. En veloppløst diskant skiller klart mellom dette og mer hvitstøyaktig gjengivelse som ofte kommer fra diskanter med høy forvrengning. Symbaler er noe annet jeg lytter etter realismen i.

Men hvilke innspillinger har dette på en måte som skiller bedre enn andre mellom god og dårlig diskant? Jeg kommer ikke på noen i farten, men når du nå har satt meg på tanken skal jeg teste litt når jeg kommer hjem.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes egentlig man kan bruke tett på alle cd´er jeg....alle cd´er har forskjellig lyd i diskanten, klarer høyttalerne å skjelne dette er det jo fint, eller ?
    På flere Fleetwood Mac sanger bruker Mick Fleetwood en del forskjellig percussion og saker, hørte aldrig alle instrumenter litt lengere oppe i registret før jeg spilte vinylskiven egentlig...
    Loreena Mc. Kennitt "A Winter Garden" er mat for mellomtone og litt opp, hendes stemme giver frysninger når man hører den.
    10000 Virgins med musikk av Hildegard Von Bingen er også god.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En god diskant forsvinner totalt i lydbildet. Dermed skal man kunne spille alle plater uten at de hverken føles overdrevne, men heller ikke matte i toppen. Hør litt på de høyttalerne som føles litt matte i toppen og prøv å venne deg til dem. "Markedsstandarden" er at det skal være litt for mye diskant. Vi økte diskanten på The Prophet forut for messa i Horten for at ikke overgangen fra andre oppsett skulle bli for drøy, så du må bruke litt tid.

Vokaler skal låte luftig men ikke med fremtredende S og F-lyder. Smatting skal ikke være veldig fremtredende selv om det høres kult og detaljert ut. Det er øretrettende og svært lite sjarmerende i lengden. Cymballer skal låte veldig stort i forhold til det somer vanlig på typiske HiFi-høyttalere. Knips, klapp/applaus, slag på instrumenter av tre, kantslag på trommer osv skal ikke låte hardt eller pågående. Det skal låte varmere enn det som er typisk for tradisjonell HiFi.

Active Nito sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    416
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når jeg mener referanse for diskant, da mener jeg CD som har en meget god produksjon. Feks CD'er som "Mega dance 25" osv har som regel en dårlig og kjedelig innspilling, det er liksom lyd der men den er ikke så god (vanskelig å forklare) :-D. Men feks "M2" (Marcus Miller) er en meget god innspilling, noe som de fleste sikkert har hørt. Men "M2" er ikke en CD som jeg syntes de høye tonene (dvs diskant, og kanskje mellomtone også) får vist seg noe spesiellt. Men feks "You and your friend" (trur det er det den heter...) med Dire straits er en sang som jeg syntes lydbildet er stort på, her føles det nesten som om jeg er omringet av lyd forde om jeg bare spiller stereo. Slike CD'er er det jeg er ute etter.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Perkusjonen på Jan Garbareks "I Took Up The Runes" har mye diskantdetaljer. Lydbildet er åpent, nesten som et landskap av melodiøs lyd. Pleier å starte med Molde Canticle, som med sine 5 deler utgjør mesteparten av plata. Men det er mye bra her, og de mer samiske sporene har også sine gode sider.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, okay, marcus Miller platen synes jeg er "skrekkelig", he-he.

Dette er kanon lyd spilt inn med en sort "spatializer" : http://www.angelrecords.com/Detail.a...e=724355524621
    Dette er Hildegard Von Bingen blandet med New World toner, helt superp lyd, og bassen går ultra dybt.
    Men ellers, det er utrolig vanskeligt dette med "referenseplater" siden man som regel ikke har noe å sammenlikne med ..., andet enn andre cd plater.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •