DVD Audio/SACD ut via Stereo utgangen!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

DVD Audio/SACD ut via Stereo utgangen!

Hvordan er det og kjøre DVD Audio/SACD sitt stereo spor, ut på den "vanlig" stereo utgang fra dvd spilleren, og inn på en "vanlig" linje inngang på receivern, vil jeg da kunne få subwoofern til og spille bassen?

Benytter jeg meg av 5.1 signal utgangen og kobler til receivern, blir ingen bass sendt til subben, kun til fronthøytalerne, kanskje det blir det hvis jeg istedetfor benytter stereo utgangen.

Må jo da inn i dvd menyen og velge 2 kanals ut, når jeg skal benytte stereo sporet, og visaversa på surround sporet.
    Jeg får vel prøve, men har noen erfaring med dette??

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Næh, det avhenger av bass management i dvd spilleren, og om der er et LFE spor, og det er der ikke på 2 kanal sacd, kun på 5.1 sacd.
    I sacd bass management på dvd spilleren kan du velge på eller av, da kan bassen gå til fronterne ved stereo.
    Du må bare koble opp med 5.1, ikke bruk stereo utgangen da denne som regel har dårlig lyd.
    Hvis din prosessor/forforsterker har avansert bass management kan du velge at bassen skal gå til subben, ellers blir det vrient.
    Eller, kanskje din forsterker har, sammen med 5.1 inn/utgangene en ekstra sub utgang ? Holfi og Thule har dette, min Thule har 2 sub utganger hvor den ene er LFE fra 5.1 lyd og den andre er L/R signalet der sendes til subben, begge kan tilsluttes subben hvis denne har 2 RCA innganger. Ved bruk av L/R signalet ut til subben får du da bass til subben uansett hvad du spiller, men da må du sette delefrekvensen på subben for denne...

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjør HP filter på fronthøytalerne hvis inget annet hjelper. Har samme problemet og ender opp med 2 kanaler analogt fra dvd spilleren. Kjører på og lar forsterkeren kode om fra 2 kanaler. Men 2 kanaler låter fint på sacd

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må bare koble opp med 5.1, ikke bruk stereo utgangen da denne som regel har dårlig lyd.

er det forno tull om jeg tør spørre?

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av a|ex

er det forno tull om jeg tør spørre?
    Fordi den inneholder mixer for 2 kanals lyd og lyden må uansett gå igjennom denne, på min 963SA med sikkerhet...egentlig burde denne utgangen hete "Audio ut til TV".

Intermediate IsakAlexander sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    752
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Question 5.1 inngangen

Når man kan velge samplingsfrekvensen i dvd menyen, 48, 96 khZ osv.
    Får man utvidet frekvensområdet ved analog tilkobling, 5.1 da?

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det skal du få. Da skal i teorien kunne nyte 192 kHz hvis kildematerialet støtter det. Dersom man prøver å høre på SACD eller DVD-audio via en vanlig coax-tilkobling blir surround-spor nedmikset til stereo og 44 eller 48 kHz.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •