Kvalitet på brennbare CD'er

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kvalitet på brennbare CD'er

Hei

Merker at jeg får ett mye bedre lydbilde av orginale cd plater enn musikk som er brent over på CD'er, noe som sikkert er kjent for de fleste.

Det jeg lurer på er tips for å få lik eller nær lik kvalitet til orginale cd plater. Kan jeg kjøpe brennbare cd-plater som er spesielt godt egnet til å brenne inn musikk på? Er det noe software som er bedre egnet til å brenne over musikk enn andre?

Dette er selfølgelig ment som backup av orginale cd plater og på ingen måte snakk om piratkopiering.

Intermediate hansam sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må seriøst ha et dårlig rippe/brenne program.
    Hvor mye CRC error får du når du "grabber" en cd?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruker nyeste Nero, ingen CRC errors.
    Brenner også på lav hastighet (4x).

Sier ikke at det er stor forskjell på brent og orginal cd plate, men forskjellen er merkbar. Da tenker jeg spesielt på at lyden blir fyldigere i selve rommet, detaljer høres mer korrekt ut etc.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    974
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nunyah
    Bruker nyeste Nero, ingen CRC errors.
    Brenner også på lav hastighet (4x).
    Bruker du funksjonen Image Recorder i Nero-programmet?
    Bruker du cdcopy deretter burn image?
    Hvilke opptaksplater bruker du?

Har ingen erfaring med det siste Nero-programmet, men jeg har brukt en eldre versjon av det med bra resultat. Nero skal forøvrig være ett av de bedre programmene å kopiere cd'er med.

Ang. cd-r plater bruker jeg bare disse. Litt høy pris men veldig bra .

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gjør det veldig enkelt å bruker Audio Wizard'n som omgjør mp3 til waw automatisk før musikken brennes over på cd. Burde jeg bruke de funksjonene du nevnte istedet?

Takker for tips on cd plater

Intermediate polkalizer sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    eh... grunnen til at dine brente cder blir dårligere enn originalcd'er er vel at du har konvertert lyden til mp3 før du brenner den til cd.

Hvis du har lastet ned musikk som dårlig kodet / lav bitrate mp3 vil du aldri klare å få det like bra som en originalcd.

Sånn er den saken. :?

edit: sorry, ser du skriver at det er backup av originalplater. Her er et tips: IKKE konverter lydfilene på cden når du ripper den.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    974
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gjør det veldig enkelt å bruker Audio Wizard'n som omgjør mp3 til waw automatisk før musikken brennes over på cd. Burde jeg bruke de funksjonene du nevnte istedet?

Det er ingen vits å bruke bra og dyre kopieringsplater hvis du gjør det på den måten.

Intermediate
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    624
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    altså, hvor høy bitrate må man ha for at det skal være "cd-kvalitet"?
    320kbps?

eneste jeg kan sette fingeren på er at mine brente cd-er skurrer endel. hvilken del av frekvensspekteret som er dårligere hører jeg ikke med mine dødelige ører.

Intermediate Kim Olav Svines sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når jeg spiller noen CDer på PCen, viser det en bitrate på over 1100 kbs. Sikkert noen som har lavere også, men det er det jeg har lagt merke til.

Intermediate jonia sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ved å rippe direkte (uten å konvertere til mp3 først) blir kvaliteten så nært opp til originalplatene at jeg vanskelig kan begripe at noen hører forskjell.

Jeg klarer det iallfall ikke. Brenner du derimot mp3 hører jeg en forskjell, men om du har mer enn 192 kbs så blir det også temmelig nært originalen synes jeg.

Intermediate audunth sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lydkvaliteten kan tilogmed bli bedre på den brente plata enn originalen hvis originalen har endel riper.

Les inn CD'en som et image og brenn den fra imaget, da vil du få en klone med samme lydkvalitet.

Du kan kjøpe brennbare CD'er som er spesielt laget for audio, men så lenge du har en CD-spiller som klarer brente plater greit tror jeg ikke det har noe for seg, annet enn å slanke lommeboka di litt mer.

Intermediate Eriond sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    646
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hører ikke forskjell på orginal og brent plate så sant det er en 1:1 kopi. Altså kopiert uten noen form for konvertering. Kan hende på et anlegg til 10 ganger prisen av det jeg har, men ikke sånn det er nå. Har musikken vært innom mp3 eller tilsvarende komprimert format, vil man aldri få tilbake den informasjonen man mister under encodingen samme hvilket program eller plater man bruker. Dersom bitraten er høy får man et greit nok resultat som ligger ganske tett opp til originalen. Jeg bruker som regel variabel bitrate når jeg konverterer til mp3, og forskjellen er så liten at jeg som regel er nødt til å ta en A-B test for å finne den.

Det er selvsagt viktig å bruke plater av god kvalitet samme hva man brenner på de, og er det noe man vil være sikker på har god kvalitet bør man gjerne gå ned i brennehastighet også. På nyere brennere bruker jeg 16X. Funker helt greit, og feilnivået blir svært lavt når jeg sjekker de etterpå. Dette med 48X plater fra Plextor (produsert av Taiyo Yuden)

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    114
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Der har du svaret.. Komprimerer du det til mp3 før du brenner det, så har du mistet mye av lydbildet for godt. Det hjelper ikke å konvertere det tilbake wav/pcm etterpå.
    Så hva du må gjøre er å rippe cden uten komprimering eller til ett non lossy format.
    MP3 vil ikke bli i full cd kvalitet med høyere bitrate heller...

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av boxman
    Der har du svaret..
    Mulig han har funnet ut av det på 2 år ;-)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •