Kirkelig Kulturverksted - 30 Years Fidelity

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 29
    Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kirkelig Kulturverksted - 30 Years Fidelity

Dette er ikke en anmeldelse av plata, men en tråd for å samle erfaringer om den. Men den som vil kan gjerne anmelde hele plata i denne tråden.

Min erfaring dreier seg om et av mine favorittspor: "Fyret ved Torehamn" med Kari Bremnes fra plata "Svarta Bjørn" (1998) . Dette er et spor jeg elsker å lytte til og ofte bruker for å teste vokal og bassgjengivelse. Jeg har til nå benyttet den originale utgivelsen på "Svarta Bjørn".

I dag ble det lytting på nytunede DIY-høyttalere hos Snickers-is, og da kjørte vi versjonen på den nye samleplata fra KKV. Og skuffelsen var stor. Både jeg og Snickers satt og ventet på den store bassen, og den uteble. Heldigvis hadde vi lyttet til en del andre spor først, så vi visste at høyttalerne hadde en fin og dyp bassgjengivelse. Ut med "30 Years Fidelity" og inn med "Svarta Bjørn". Se det var noe annet, ja! Der kom den kraftige, intense dypbassen tilbake.

Det virker altså som om KKV har gjort noe med miksen på denne låta på den nye skiva. Kan faktisk virke som om det er gjort en lett komprimering på dette sporet, noe som selvfølgelig er nedtur for audiofile.

Noen flere erfaringer med denne plata? Er det andre spor som er endret fra originalutgivelsen?

Active Ulven sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    359
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Kirkelig Kulturverksted - 30 Years Fidelity

Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Dette er ikke en anmeldelse av plata, men en tråd for å samle erfaringer om den. Men den som vil kan gjerne anmelde hele plata i denne tråden.

Min erfaring dreier seg om et av mine favorittspor: "Fyret ved Torehamn" med Kari Bremnes fra plata "Svarta Bjørn" (1998) . Dette er et spor jeg elsker å lytte til og ofte bruker for å teste vokal og bassgjengivelse. Jeg har til nå benyttet den originale utgivelsen på "Svarta Bjørn".
    Jeg har åsså enorm opplevelse med den låta du nevner bassen er helt syk -- stram og perfekt ... men visst jeg ikke tar helt feil så er det et annet spor på plata som er enda råere nemlig nr 10 . er litt usikker på om den var på svartabjørn,men tror det. (husker ikke navnet engang) men du kan jo se hva spor 10 er ...?

Mvh
    Ulven

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fyret ved Torehamn, er det sang nummer en på "Svarta Bjørn"? I så fall må jeg joine dere andre i begeistringen

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg sjekket, det var track 1

Den sangen er, som dere sier, helt fenomenal. Jeg vil påstå den virkelig skiller klinten fra hveten når det gjelder gode anlegg

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er en morsom låt, men dæsken så lett den er å gjengi. Den låter bra nesten uansett hva den blir spilt av på.

30-years fidelity var en kjempenedtur ja. Sliter med å få de andre sporene til å sitte skikkelig også.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Det er en morsom låt, men dæsken så lett den er å gjengi. Den låter bra nesten uansett hva den blir spilt av på.
    Joda, men det er enkelte ting som dårligere anlegg ikke er i stand til å formidle i denne sangen i det hele tatt. Du mister en del informasjon om du spiller den av over pc-anlegget for å si det sånn :wink:

Spesielt de sambatrommene eller hva jeg skal kalle det kommer ut og pisker deg grundig i øregangene på et fett anlegg, og ekstra morro blir det når den kjellerdype romlebassen rister deg litt i tillegg

Active macca sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    402
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt tips, roffe! KKV pleier jo ha gode produksjoner, nå fikk jeg lyst til å skaffe meg plata. (Svarta Bjørn) for å sjekke godlyden.
    Det er vanlig CD du nevner, ikkeno' SACD eller liknende?

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av macca
    Godt tips, roffe! KKV pleier jo ha gode produksjoner, nå fikk jeg lyst til å skaffe meg plata. (Svarta Bjørn) for å sjekke godlyden.
    Det er vanlig CD du nevner, ikkeno' SACD eller liknende?
    "Svarta Bjørn" er vanlig CD.
    Mer info kan du finne her:
    http://karibremnes.no/nor/d_svarta.shtml

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uheldigvis har ikke kari bremnes utgitt noe i verken SACD eller DVD-A.. :cry: Så vidt meg bekjent hvertfall!

Newcomer Nobleman sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange, spesielt de siste år utgivelser fra KKV er utgitt i HDCD, dvs 20 kbit.
    Dette gjelder også Svarta Bjørn.

Intermediate JD sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var en artikkel i et av de første Fidelity som "slakter" lyden fra KKV utgivelsene de siste årene. Lurer på om det var Petter Dale som skrev den. HDCD er jo også mye diskutert, ikke alle er enige i at det er kvalitetsheving...

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den artikkelen kan ikke ha tatt kari bremnes' "svarta bjørn" med i beregningen. Men så ble den også utgitt i 1998, det kan jo tenkes det var før "de siste årene".

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal grave litt og se hva jeg finner...

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter å ha jobbet litt med den plata er det enkelte låter der som gjør plata verdt å ha i samlingen. Ikke alle innspillingene føles så magre heller. Det virker som om Kari Bremnes-sporene har fått gjennomgå verst.

Jeg synes ikke KKV i seg selv er så galt, men jeg kan til dels være enig i at lydbildet virker å være laget i miksebordet og ikke i et rom. Sånn er det jo med mange plater, men de morsomste innspillingene er de som får med seg litt lyder og ikke minst romklang fra omgivelsene. Det er det mindre av på en del av KKV-innspillingene. Ekstreme nærfeltsopptak kan det vel kalles.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så liker altså "live" best? Jeg synes skikkelig klokkeren og perfekt studiolyd er det beste å lytte til

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uansett må det høres naturlig ut. Jo bedre lyden gjengis jo mer glede får man fra de små detaljene i innspillingen. Det er mer som å være tilstede. Jeg vil sammenlikne de "perfekte" innspillingene med et bilde i en reisebrosjyre, mens det ypperste man kan oppnå er å reise dit og oppleve det selv. Det klarer katalogbildet aldri å gi deg.

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,635
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Etter å ha jobbet litt med den plata er det enkelte låter der som gjør plata verdt å ha i samlingen.
    Hvilke låter vil du trekke fram som gode på denne utgivelsen?

Jeg synes "Eg ser" Bjørn Eidsvåg suser ganske mye på stille partier.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den er uansett ikke på den plata.

Jeg har blant annet merket meg følgende låter som har ganske realistisk lydbilde:
    Månen (Lill Lindfors og Ketil Bjørnstad)
    Som en storm (Oslo Gospel Choir og Ole Paus)
    Det Syng (Lynni Treekrem)
    Månens Kraft (Kari Bremnes)

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JD
    Skal grave litt og se hva jeg finner...
    I Fidelity nr 1 skriver Petter Dale at KKV de senere år etter å ha implementert HDCD ikke lenger har den lydkvaliteten de hadde. Også i siste Fidelity hevdes det at HDCD-plater på vanlige CD-spillere låter dårlig. HDCD fungerer kun på dyrere spillere som ikke har de rimelige Burr Brown konverterene.

Jeg har intet grunnlag for å uttale meg om gehalten i dette, da jeg ikke har sammenliknet dette direkte.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dessuten ga de nye støpslene på nettkablene en åpenbaring i mellombassen som ikke var til å tro...

Vi snakker nok om store forskjeller her ja...

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •