Kirkelig Kulturverksted - 30 Years Fidelity - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 29 av 29
    Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg vurdere å kjøpe denne cd'n.. Mener dere at den ikke er verdt ha?

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, hvis du har alle albumene så

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, hvis du har alle albumene så
    Det har jeg selvsagt ikke. Jeg tenker mest på lydkvaliteten..

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel først og fremst det nevnte sporet som har redusert bass. Jeg kjenner ikke alle de andre sporene fra tidligere, men de høres ikke komprimerte ut.

Intermediate technophile sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JD
    Det var en artikkel i et av de første Fidelity som "slakter" lyden fra KKV utgivelsene de siste årene. Lurer på om det var Petter Dale som skrev den. HDCD er jo også mye diskutert, ikke alle er enige i at det er kvalitetsheving...
    Robert Harley mener at HDCD representerer

Sitat Opprinnelig postet av Robert Harley
    ... "a significant improvement in digital audio sound quality. My experience suggests that HDCD improves sound quality in these ways: with a finer resolution of detail, more accurate rendering of timbre, smoother and less synthetic treble, wider dynamic contrast, clearer articulation of loud and complex passages, bigger soundstage, tighter image focus, more front-to-back layering, more bloom around instrumental outlines, ad greater projection of quiet instruments in the presence of louder instruments".
    Harley har en akademisk grad innen opptaksteknologi, han har arbeidet som opptaks- og mastering-ingeniør, han er en audio-journalist (med over 650 omtaler på samvittigheten) og er/var redaktør for entusiast-bladene Stereophile, The Absolute Sound og The Perfect Vision. Han har med andre ord ganske bra peiling på det han prater om.

Jeg er selv enig i at HDCD låter bedre enn CD, men det avgjørende er nødvendigvis ikke selve teknologien, men hvor bra opptaket/miksingen er. I utgangspunktet vil HDCD allikevel kunne gi bedre lydkvalitet enn CD, på grunn av formatets tekniske fordeler.

[Edit: Glemte å nevne at sitatet er hentet fra hans utmerkete bok THE COMPLETE GUIDE TO HIGH-END AUDIO]

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Jeg vurdere å kjøpe denne cd'n.. Mener dere at den ikke er verdt ha?
    Ja, personlig vil jeg anbefale denne platen. Fordi

a) Jeg likte de aller fleste låtene. Veldig stemningsfull folke/vise-aktig musikk. Dersom du ikke har sans for den slags type musikk er denne platen kanskje ikke noe for deg.

b) Lydkvaliteten er førsteklasses. Fullt på høyde med referanseplaten min fra High-Fidelity. Jeg hørte platen første gang avspilt på et Classè-anlegg til ca. 180.000 kr, tilkoblet de nye diamant-høyttalerne til B&W (803D). Lydkvaliteten var mildt sagt bra. Stort, åpent, nyansert og luftig lydbilde, med stram, dyp bass (særlig på et av sporene, jeg husker ikke hvilket).

Intermediate JD sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av technophile
    Det var en artikkel i et av de første Fidelity som "slakter" lyden fra KKV utgivelsene de siste årene. Lurer på om det var Petter Dale som skrev den. HDCD er jo også mye diskutert, ikke alle er enige i at det er kvalitetsheving...
    Robert Harley mener at HDCD representerer

Sitat Opprinnelig postet av Robert Harley
    ... "a significant improvement in digital audio sound quality. My experience suggests that HDCD improves sound quality in these ways: with a finer resolution of detail, more accurate rendering of timbre, smoother and less synthetic treble, wider dynamic contrast, clearer articulation of loud and complex passages, bigger soundstage, tighter image focus, more front-to-back layering, more bloom around instrumental outlines, ad greater projection of quiet instruments in the presence of louder instruments".
    Harley har en akademisk grad innen opptaksteknologi, han har arbeidet som opptaks- og mastering-ingeniør, han er en audio-journalist (med over 650 omtaler på samvittigheten) og er/var redaktør for entusiast-bladene Stereophile, The Absolute Sound og The Perfect Vision. Han har med andre ord ganske bra peiling på det han prater om.

Jeg er selv enig i at HDCD låter bedre enn CD, men det avgjørende er nødvendigvis ikke selve teknologien, men hvor bra opptaket/miksingen er. I utgangspunktet vil HDCD allikevel kunne gi bedre lydkvalitet enn CD, på grunn av formatets tekniske fordeler.

[Edit: Glemte å nevne at sitatet er hentet fra hans utmerkete bok THE COMPLETE GUIDE TO HIGH-END AUDIO]

Poenget var vel ikke at HDCD ikke kan låte bra, men at det bl.a gjør at vanlige cd-er låter dårligere på en HDCD-spiller, samt at de billige dekoderene heller ikke er mye å skryte av. Summa summarum blir det en veldig liten andel av platene dine som låter bedre med HDCD.
    Anbefaler å lese Petter Dales artikkel i Fidelity som en motpol.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Poenget var vel ikke at HDCD ikke kan låte bra, men at det bl.a gjør at vanlige cd-er låter dårligere på en HDCD-spiller
    Du skrev tidligere at "HDCD-plater på vanlige CD-spillere låter dårlig". Det er ikke det samme som "vanlige cd-er låter dårligere på en HDCD-spiller". En HDCD-spiller skal kunne gi bedre lyd på vanlige CD-plater, ikke bare HDCD-plater.

Anbefaler å lese Petter Dales artikkel i Fidelity som en motpol.
    Jeg snakker utifra egen erfaring og den tilsier noe annet. Men jeg skal lese Dales artikkel. Det skal være interessant å høre hvilket grunnlag han baserer disse uttalelsene på. High Fidelity (samme blad som Fidelity?) bruker forresten HDCD-enkoding på enkelte av låtene på referanseplaten deres.

Hvem er egentlig denne Petter Dale? Hvilken faglig og erfaringsmessig tyngde har han?

Intermediate JD sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For de uinnvidde: Fidelity er ikke de samme som High Fidelity. Fidelity er norsk, HF er dansk. Fidelity er drevet av den samme gjengen som drev bladet Audio.

Petter Dale er skribent for dette bladet, og foruten å være et kraftig angrepet av audiofili, har han muligens et av Norges bedre stereoanlegg.

For de med interesse for lyd som ikke kjøper/abonnerer på Fidelity: Løp og kjøp: http://www.audioforum.no/fidelity_main.htm

For de interesserte i HDCD:

http://www.hifisentralen.no/cgi/yabb...num=1079265518

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •