DEMO-CD for test i Stereo.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvilken CD benyttes for test i Stereo? Hva anbefaler skribentene våre?

CD for å teste stereo-bildet i anlegget ditt!
    Hvilken innspilling anbefaler du? Og hvorfor? Er det noen referansepunkter som kan fornemmes i høyde,bredde,dybde?
    Kan du oppgi spor og tid? Og hva man skal lytte til/etter?
    Eks. Roger Waters - Amused to Death som er en referanse for perspektiv innspilt med QSound.

Oppfordrer spesielt våre eminente skribenter/anmeldere fra både DVD&Hjemmekino, Lyd&Bilde, Fidelity osv. til å poste i denne tråden, slik at dere kan dele "godlyden" og "referanselyden" med oss andre.

Jeg legger opp en liste som det er kjempefint hvis dere "fyller på" etter hvert.

Intermediate
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    624
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    münich philharmoniker - ruby tuesday

bass. vet ikke frekvensområdet ettersom jeg ikke har målt, men bassen jobber godt når jeg spiller denne.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal det være god kvalitet på stereo da spiller jeg gjerne vinyl, især nå som min LCAudio moddede 963SA er på service.
    Men, Antiphone Blues er ganske god. Dette er musikk for saxofon og orgel, fra en kirke i Stockholm. Med denne må man gå for å sjekke at ikke surround høyttalerne spiller med ! Lytter man godt hører man ting og tang fra kirkerummet, folk der taber ting og sånn.
    Jeg hørte det overhodet ikke på lenge, men da jeg havde LCAudio modden på plass kom det helt tydeligt frem.
    "Cal" med Mark Knopfler er god til å teste oppfattet kanal separasjon i rummet. Høyttaler plasering, og dine ørers plasering har utrolig mye å si her. Bruker bare det første nummer på platen til dette.
    Detaljer, dynamikk osv. hører jeg helst med Grace Jones "Warm Leatherette", en gammel skive med god lyd. Igjen, cd´en er ikke så god, vinyl skiven er helt suveræn.
    Har en Elvis Presley fra DCC med "Are you Lonesome Tonight" på. Her ramler Elvis inn i mikrofonen hele tiden p.g.a. det er helt mørkt i studioet. Dette giver noen kraftige subsoniske lyder der sikkert kan ta livet av noen u-kontrollerte basser.....Kan give dig platemerke og nummer hvis det er.
    Er du til stemmer må du ha Loreena Mc. Kennitt "Winter Garden". Denne plate har bare 5 spor, men hendes stemme giver automatisk gåsehud langt opp i et hvis sted. Hun står helt klokkerent 1 1/2 meter over gulvet, helt utroligt.
    En plate jeg bruker hele tiden er Mannheim Steamroller "Sunday Morning Coffee II". Varieret klassisk musikk man bare spiller igjen og igjen. ét nummer har et helt utroligt trykk i bassen, et andet er med piano hvor man tydelig hører "hvor" tangenterne sitter.
    http://www.amazon.com/exec/obidos/tg...23019?v=glance
    Du kan høre på de her : http://www.amazon.com/exec/obidos/tg...roduct-details
    Chris Rea "The Road To Hell", begyndelsen hvor man hører viskerne på bilen gå og forskjellige radiostasjoner dukker opp på bil radioen, lyden av regn kan lyde meget forskjellig fra anlegg til anlegg. Dette er også generelt en plate jeg spiller hele tiden.
    Beklager, men jeg synes ikke Amused to Death er god altså ! Jeg synes generelt ikke noen av de kjendte "test cd´er" er bra heller.
    Disse jeg har nævnt nu er gamle travere, jeg kan se litt hjemme, jeg har mange cd´er hvor jeg bare bruker ét spor f.eks., men har litt problemer med å huske nå....

Intermediate robertaas sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har en liten liste her:
    http://www.robertshifi.com/rec/

Robert-

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,633
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Takker robertaas.
    Genial liste for inspirasjon til kjøp av cd-er når man ikke alltid vet helt hva man vil ha.

En super liste, og artig å se en del norske artister på den.
    Tenk hvordan det er for en engelskspråklig å forholde seg til et labelnavn som Kirkelig Kultur Verksted. :lol:

Intermediate robertaas sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har vært på endel hifi-messer rundtom i verden og det er alltid morsomt når for eksempel japanere spør om de kan få høre på sin cd med Kari Bremnæs.

Når de sitter dypsindig og lytter til henne er det sikkert noen nordmenn som ville trukket på smilebåndet.

Robert-

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av robertaas
    .... og det er alltid morsomt når for eksempel japanere spør om de kan få høre på sin cd med Kari Bremnæs. Når de sitter dypsindig og lytter til henne er det sikkert noen nordmenn som ville trukket på smilebåndet. Robert-
    Har ikke dette også en praktisk sammenheng? Når man tenker på hvem som eks. utvikler hankestereo? Japanerne lever jo i en hverdag med veldig begrenset plass, KUN 1 barn pr. mor og far, vil vel mer enn antyde at en familie må dele på lydopplevelsen fra MP3 spilleren i lomma til far! De er ikke vant til å høre på stor musikk i store rom? Et japansk hotellrom er jo på størrelse med 1 av fronthøytalerne til Dag SVS Johnsen :shock:

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av robertaas
    Har en liten liste her:
    http://www.robertshifi.com/rec/
    Robert-
    Wow, her var det mye jeg ikke har, og ikke har hørt om. Bra!

Må bare bifalle denne:
    Artist: Sarah McLachlan
    Title: Fumbling Towards Ecstasy
    En stemningfylt plate med både tekster og melodier som man kan lytte gjennom uten å hoppe over noe. Kanskje ikke så voldsom på trøkk, men vokalen og de akustiske instrumentene gjør denne CDen fin å teste realisme med. Er en stund siden jeg har spilt den nå, så jeg er usikker på holografien i musikken, men vil jo tro den definitivt er tilstede.

Ellers anbefaler jeg den plata jeg har hørt mest på hjemme hos Snickers:
    Artist: Kari Bremnes
    Tittel: Svarta Bjørn
    En plate med steming dette også, og i tillegg en sammenhengende historie. Lønner seg faktisk å lese litt om bakgrunnen i coveret for fullt utbytte av tekstene.
    For testing vil jeg anbefale disse sporene:
    1. Sangen om fyret ved Tornehamn - flotte og kraftige basspassasjer som vil avsløre både svak bass og ujevn bassgjengivelse. En testfavoritt, som også er med på den siste hifi-samleplata fra Kirkelig Kulturverksted.
    5. Byssan lull - stemingsfull utgave av den kjente vuggevisa med få, men distinkte instrumenter godt plassert i lydbildet.
    8. Sangen som søng i oss alle - låta er litt mer mainstream enn de andre, men her er det definitivt dybde og bredde i lydbildet. Om det er høyde også? Sikkert...
    10. Sangen om ka ho Anna drømte om - Fortsetter litt i samme spor som spor 1 og avrunder plata på en fin måte.
    Alle sporene har forøvrig Kari Bremnes stemme som også kan være krevende å få med seg alle detaljer i, så dette er bra testmateriale.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fik netop Svarta Bjørn, og Mark Knopflers "Sailing to Philadelphia". Den sidste er helt suveræn, kanon lyd og lekker musikk.
    Hør på "Wanderlust" bl.a. , seriøs dyb bass her......

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Michelle Shocked dead man walking great bass, fast drum & sweet voice

Christian McBride getting’ to it Fantastic dynamics drom double basses

Marilyn Mazur & others future song Live drumset duo. Unrivalled dynamics, speed & atm

Madonna you’ll see empressive modern pop with depth and deep basses

Elvis Presley fever recorded 1961. dynamic and fun. Great SES-dem.

Stevie Ray Vaughan tin pan alley(exerpt) is there a better blues track?

Tracy Chapman give me one reason detailed, sweet and airy

The Fairfield Four my god called this mornin focus & speed

Sonny Boy Williamson don’t let your right hand know speed & timing

Stan Getz yesterdays (exerpt) sweet, warm, clean & detailed sound

Paganini violin concerto in D3 mov very fast and dynamic

Louis Armstrong let’s do it 1957, great voice and phenomenal timing

Cyril Chestnut grandmama’s blues(exerpt) piano with speed & power

Ry Cooder flashes unbelievably detailed, sweet & fast

Ry Cooder davenport blues listen to the musicians’ timing

Yello the race great fun with speed and power from indianapolis

Anna-Sophia Mutter tschaikovski can a violin sound more real?

Yello Pocket Universe

Yello Baby

Roger Waters Amused To Death

Sting Soul Cages

Sting Still Be Love In The World

Kari Bremnes gåte ved gåte

Nils Lofgren acoustic live

Hans Theessink songs from the southland

Faithless reverence

Ben Harper diamonds on the inside

Marilyn Mazur & others future song

Sheffield Lab drum/track record/Ron Tutt/Jim Keltner