Har dere opplevd at informasjonen på CD-en forsvinner?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2014
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Har dere opplevd at informasjonen på CD-en forsvinner?

Hei.

Jeg er frilanser, og jobber med en sak for DinSide.no.

Er det noen her som har opplevd at CD-er i samlinga deres plutselig har blitt ubrukelige?

I så fall vil jeg snakke med dere. Send meg gjerne en PM.

Mvh
    Simen Thorsen

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje definere 'ubrukelig' litt mer presist.
    Har jo hendt at man kanskje får noe nytt utstyr og man skjønner noen innspillinger er f.eks såpass dynamisk komprimert i forhold til annet at man aldri gidder og høre på platen igjen.

Ellers har jeg kun verdt borti ødelagte plater med klare fysiske skader.
    Hadde jo dog et tilfelle hvor en plate ble ødelagt meget plutselig, men det var nok mer ett tilfelle av at gjøken (meg) som vasket den tok feil av etanolen og brukte istedetfor en klut dynket i etylacetat den ble kort sagt 'borte'.
    Det var forsåvidt godt gjort og ikke lukte forskjell men 'ting skjer' på nattskift :-P
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2014
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TorTorden Vis post
    Kanskje definere 'ubrukelig' litt mer presist.
    Har jo hendt at man kanskje får noe nytt utstyr og man skjønner noen innspillinger er f.eks såpass dynamisk komprimert i forhold til annet at man aldri gidder og høre på platen igjen.

Ellers har jeg kun verdt borti ødelagte plater med klare fysiske skader.
    Hadde jo dog et tilfelle hvor en plate ble ødelagt meget plutselig, men det var nok mer ett tilfelle av at gjøken (meg) som vasket den tok feil av etanolen og brukte istedetfor en klut dynket i etylacetat den ble kort sagt 'borte'.
    Det var forsåvidt godt gjort og ikke lukte forskjell men 'ting skjer' på nattskift :-P
    Takk for svar.

Skjønner at jeg var litt upresis.

Jeg er ute etter noen som har fått ødelagt plater uten at det har forekommet fysiske skader.
    Altså at platen plutselig blir helt blank for informasjon, og dermed ubrukelig.

Har hørt rykter om det kan skjer, men det finnes ingen studier som konkluderer med at det er et reelt problem.
    Uansett synes jeg at det er interessant. Konfronterer du plateselskapene, vil de bare argumentere med at platen har vært utsatt for sollys, fuktighet etc.

Intermediate classic46 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,882
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har samlet på CD plater i ca 30 år.....mange av de er 25 år gamle, og noen av dem har vært brukt de siste 14 år på jobb som DJ 10-15 ganger pr år....disse CD'ene har vært oppbevart både med originalcover og bare i plastlommer med papir(coveret) rundt CD'en. Cd'ene har vært lagret i trekofferter og blitt kjørt rundt omkring i vinterkulde og sommervarme.....og lastet ut og inn av bilen ørten ganger. Mange av disse Cd'ene har vært spilt hver eneste gang jeg har vært på jobb, samme spor....har også en haug med egenbrente cd'er som jeg også bruker mye...aldri noe problem...
    Eneste problem jeg har hatt med CD'er er hvis trykkingen på innercoveret har smittet over på CD plata/og eller trykket på CD plata har smittet over på coveret....dette er mange år siden med en del Cd'er fra PolyGram=nå Universal....og skjedde bare fordi de ikke lå i originalcover.
    Utrolig hva de har tålt.
    PS: 2 ganger har en CD ekslpodert i min CD brenner under ripping....
    Ettersom jeg jobbet en del år på Akers Mic så opplevde vi CD plater som ikke ville spille i enkelte spillere....men dette var den gang man kunne telle CD fabrikker på en hånd....og de som laget CD spillere på den andre handa...
    mvh KjellW
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Intermediate mik92 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    1,523
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fenomenet du tenker på kalles "Bronzing". Står en del om det bl.a. på Steve Hoffman forumet. Har hørt at en del tidlig nittitalls CDer fra PDO kan få problemer med dette etterhvert.

http://en.wikipedia.org/wiki/Compact_Disc_bronzing
    Sony XA5ES - BIX Turntable (Rega RB-250 og AT-95E) - SB Touch - Sony S370 - Onkyo 717 - Sony TA-E77ESD - Dynaco ST70 (Mullard EL34) - Canton CT-1000 - DIY SVS PC 16-46

Intermediate ROXY sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    4,308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøpte mine første CD-plater i 1983.
    Spiller (av forståelige grunner) ikke mine nærmere 1000 plater jevnlig, men har imidlertid ikke en eneste gang opplevd blanke/med dropouts plater i samlinga.

Har dog gjennom et langt musikk- og Hi-Fi liv ønsket at mange CD-plater "ble helt blanke for informasjon helt plutselig".

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    husker jeg hadde problemer med et merke cd-R for mange år siden, musikken forsvant helt etter bare 2-3år. selv om de ble brent i lave hastigheter 2-4x som et forebyggende tiltak
    skulle tro det resulterte i digital støy, men faktisk bare økte forvrengningen i høyere frekvenser mer og mer etterhvert. noen dvdspillere hadde seriøse problemer men helt uten error eller hakking. en sony 940 derimot avspilte rent i en stund, til alt ble borte til slutt. ingen synlige spor av skrivning når de var helt dau.
    var ganske overraskende at det bare ble mer forvrengning etterhvert som informasjonen forsvant, uten smell eller pauser på apparatene jeg brukte, isåfall kan det vær mange gamle plater som låter litt dårligere i dag, uten at man tenker over det. særlig om avspilleren har dårlig oversampling/buffer etc.
    1411 Kb per sekund lissom, nesten i realtime.. jeg kjøper ikke at dette blir enten 100% eller 0% iallefall.. datafiler er en annen ting, datamaskiner har svært omfattende feilkorrigering.
    Sist endret av einis; 05-01-2014 kl 02:07

Lignende tråder

1. Særeste problem jeg har opplevd i kinorommet
    By anderss1 in forum Generell video
    Svar: 12
    Siste melding: 05-05-2013, 22:42
  2. Utgangseffekt vs opplevd effekt
    By tobeck in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 14
    Siste melding: 01-08-2013, 18:57
  3. Noen som har opplevd et antiklimax?
    By Monitor in forum Generelt audio og HiFi