Den store tråden for Klassisk musikk - Side 31

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  11
Side 31 av 41 FørsteFørste ... 11 21 27 28 29 30 31 32 33 34 35 ... SisteSiste
Viser resultater 601 til 620 av 802
    Active eha sin avatar
    Medlem siden
    May 2008
    Sted
    Nittedal
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Danke Vis post
    Vel begrepet Kvartett ble brukt først heldig av Haydn, Det fantes kvartetter før dette også, men ikke kjent som strykerkvartett.

http://no.wikipedia.org/wiki/Strykekvartett#Opprinnelse

har ikke tenkt så mye på kvartetter, men er begeistret for kammermusikk.
    Aha... "formen"... På den måten det er formulert i den Wikipedia-artikkelen kan det virke som om Haydn (og Boccherini) var de første eller eneste som tok i bruk to fioliner, en bratsj og cello, plasserte dem sammen og spilte musikk. Det er ikke det som menes med "form" i dette tilfellet.

Jeg påstår ikke du mente det, heller, bare at vi snakker litt forbi hverandre

Når det gjelder utvikling av det som kalles "strykekvartettformen", det vil si satsoppbygging, sonatesats, temabearbeidelse, disposisjon osv. (det man normalt forbinder med "form" i klassisk musikk), så er det helt klart at Haydn er den som i aller høyest grad har "oppfunnet" strykekvartetten. Jeg setter det i hermetegn, for jeg går ikke med på at Haydn var en oppfinner og den første som kom på å skrive denne typen musikk. Han brukte derimot årtier på å finne frem til en komposisjonsform som i ettertiden ble sterkt gjeldende for begrepet strykekvarett. Han er nok derfor "opphavet" til strykekvartetten fordi han "utviklet" den.

Active eha sin avatar
    Medlem siden
    May 2008
    Sted
    Nittedal
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Supertramp Vis post
    I tillegg til Haydn, så kommer man vel ikke utenom Mozart, Beethoven og Schubert når det er snakk om strykekvartetter.
    Hagen Quartet er i så måte en flott intro til denne type ensemble.

http://open.spotify.com/artist/4301XXSbiO4YrZZcuyktbB

Personlig er jeg svak for Schuberts nr 13, D804, Rosamunde, men finner dessverre ikke denne på Spotify med Hagen Quartet. Pussig....

Men denne fremførselsen av Delme Qiuartet er akkurat riktig, tempomessig. Videoen står jeg ikke inne for - det var ikke i slike omgivelser Schubert skrev denne - det er betydelig mere skog i Wienerwald hvor han tilbragt mye av sin tid som komponist
    Tempoet er litt lavt, ja. Nærmer seg nesten adagio. Men jeg er ikke oppdratt til å si at dette er feil; det er nokså stor frihet innenfor klassisk musikk, ikke minst med tempi. Husk at de aller fleste ikke hadde tilgang til nøyaktige metronomer eller klokker den gangen, selv om det for all del eksisterte. Men min mening, ja den er at dette er et altfor lavt tempo

Hagen-kvartetten er utrolig flinke, men for meg tilhører de en litt eldre generasjon som er forbi sin storhetstid og sliter med å gjenoppfinne seg selv i konkurranse med yngre, mer moderne kvartetter. Jeg var og hørte dem i Gamle Logen for et par år siden hvor de spilte 3 av Beethovens kvartetter (18/1, 59/1, samt en av de sene). Det var fantastisk, så klart. Savner allikevel den friskheten og livligheten som Artemis-kvartetten klarer å få frem:

Artemis Quartet

Her er Rosamunde, 2. sats med dem:

Artemis Quartet – II. Andante

Rosamunde er en fantastisk kvartett. Jeg har kun bladlest den med kvartetten min så langt, og ikke øvd den ordentlig inn, men det kommer vel en dag for det også Jeg er også veldig svak for de to andre, sene kvartettene av Schubert. Vi spilte og fremførte Døden og piken i fjor sommer, kanskje min absolutte favoritt. Det var stor stas. Den siste, G-dur-kvartetten, er også utrolig fin. Den har vi også bare bladspilt

Intermediate Danke sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,288
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når jeg så wiki så var det en moderne komponist som lagde kvartett med 4 helikopte, uvisst om det var helikoptere som lagde musikken eller strykere inni hvert helikopter

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,088
    Takk & like
    Nevnt
    12 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    eha, du er mye mere inni strykekvartettmusikk enn meg, men jeg synes tempoet i Hagens Rosamunde er helt utmerket.

Active eha sin avatar
    Medlem siden
    May 2008
    Sted
    Nittedal
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    eha, du er mye mere inni strykekvartettmusikk enn meg, men jeg synes tempoet i Hagens Rosamunde er helt utmerket.
    Jeg sa ingenting om tempoet i Hagens Rosamunde, gjorde jeg? Jeg kommenterte Youtube-videoen

Hagenkvartetten er helt i verdensklasse. Alt de gjør er kolossalt bra. Men jeg foretrekker ofte en av de andre kvartettene som er helt i verdensklasse, som eksempelvis Artemis, Berg, Emerson

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,088
    Takk & like
    Nevnt
    12 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg fant ikke Hagen med Rosamunde i Spotify, men en video av et annet ensemble der tempoet var akkurat etter min smak- nærmere adagio (eller adagietto/andantino et sted) som du sier, men det synes jeg passer temaet bedre enn en noe rask andante (andante moderato).

Active eha sin avatar
    Medlem siden
    May 2008
    Sted
    Nittedal
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg fant ikke Hagen med Rosamunde i Spotify, men en video av et annet ensemble der tempoet var akkurat etter min smak- nærmere adagio (eller adagietto/andantino et sted) som du sier, men det synes jeg passer temaet bedre enn en noe rask andante (andante moderato).
    Aha, da misforstod jeg bare litt. Beklager

Ja, dette med tempo er vel noe som diskuteres opp og ned og i mente hele tida. Jeg tror folk har veldig sterke meninger om dette, og det synes jeg er veldig bra. Tempo gjør veldig mye med hvordan vi oppfatter musikken. Komponisten angir oftest et tempo - dette betyr ikke at utøverne/dirigenten kan tolke musikken som de selv ønsker. Heldigvis!

Det finnes ingen fasitsvar når det gjelder personlige preferanser. Jeg synes alltid det er spennende å høre hva folk liker, og hvorfor

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,088
    Takk & like
    Nevnt
    12 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klassisk på BluRay og multikanal begynner å få et greit utvalg

Bare her er det over 100:

http://sa-cd.net/titles/1/0/date/100/1

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,088
    Takk & like
    Nevnt
    12 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kom i posten i dag
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder -image-jpg  

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,288
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kom i posten i dag
    Den skulle jeg hatt, den versjonen jeg har er veldig gammelt opptak som ikke er helt i tet opptaksmessig. Mye skurr..

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,088
    Takk & like
    Nevnt
    12 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Danke Vis post
    Den skulle jeg hatt, den versjonen jeg har er veldig gammelt opptak som ikke er helt i tet opptaksmessig. Mye skurr..
    Koster nesten ingenting:
    http://www.amazon.co.uk/Elgar-Concer...ywords=queyras

Men om du la godt merke til bilde mitt så var det et klistermerke oppe i høyre hjørne

Intermediate Tronic sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,836
    Takk & like
    Nevnt
    14 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Men om du la godt merke til bilde mitt så var det et klistermerke oppe i høyre hjørne
    Gratulerer - og du har vunnet før også vel?

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,088
    Takk & like
    Nevnt
    12 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tronic Vis post
    Gratulerer - og du har vunnet før også vel?
    Tror dette var den 3.gevinsten

Men noen av de siste ukene har det vært svært vanskelige oppgaver.

Intermediate Tronic sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,836
    Takk & like
    Nevnt
    14 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi har hatt fine oppgaver i quizen også, følg med, følg med!

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,288
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bach Preludio for solo fiolin i E major 3 sats...

Tror ikke denne er nevnt før, ble spilt idag attåt Prunier etter et herlig trerettersmåltid med Davidoff sigar ute i hagen.

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,288
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil anbefale denne nok en gang. Du får ikke bedre julestemning enn dette i kombo med NRK sølvguttene. Jeg snakker om the Priests cdn med nydelig klassisk vokalbasert musikk. Ja jeg er troende, men anbefales absolutt til ateister som feirer jul. Jeg er ikke nazist men storkoste meg med alle bøkene til Hamsun.

Nei d er ikke Champagne, skulle ønske det var det. Men vinen er i det minste en Montecillo Gran Reserva...

-img_2009-jpg
    Sist endret av Danke; 10-25-2014 kl 19:14

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,088
    Takk & like
    Nevnt
    12 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk mere lyst på mat & drikke enn musikk nå......

Men fint tips - skal sjekke

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,288
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå går det i Bache Pinau og Vivaldi mandolin som er en Naiive utgivelse, det er nydelig. Vivaldi skivene fra Naiive er absolutt anbefalt og er en av skivene jeg alltid kommer tilbake til for meditasjon. Bache Pineau 20 er du jo også kjent med Supertramp

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,088
    Takk & like
    Nevnt
    12 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å, jada. Både Vivaldi og Pineau er "på lager"

Fikk så mye mat og fluidum i Aberdeen forrige helg, at jeg roer ned med Mozart og melk i kveld.
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder -image-jpg  

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,288
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Melk er godt, min favoritt er Helmelk, men det må inntas med måte som alt annet. Her smakes Bache 50år sample som jeg fikk av en god venn. Til dette hørte jeg siste del av Bach Cello suiter som dere alle er kjent med, spilt av ridder Mørk... Men spilte Vivaldi før dette og det er den som ligger på bordet altså.....
    -img_2010-jpg

Etter det ut i hagen med en billig vinter-cubaner, og Jensen Buddy høytaler som jeg bare har godt å si om, her nytes Prunier og kaffe med Irish cream. Hørte den nydelige keiserkonserten av Beethoven bla, og Dire straits og Cash for å nevne noen og regnskogsfondet med Ingrid Olavas geniale Jokke flygel-cover av "her kommer vintern", som snart jo er her. Satt på en pub med flere svenske trubadurer på en festival i Allsang-byen Halden, og Jokke kjente alle de svenske stjernene

-img_2011-jpg

Side 31 av 41 FørsteFørste ... 11 21 27 28 29 30 31 32 33 34 35 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •