Den store tråden for Klassisk musikk - Side 21

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  11
Side 21 av 41 FørsteFørste ... 11 17 18 19 20 21 22 23 24 25 31 ... SisteSiste
Viser resultater 401 til 420 av 802
    Intermediate Danke sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,288
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Fått litt dilla på vokalbasert klassisk i det siste. Dette er fra en ukjent komponist for meg. Carl Orrf tror jeg komponisten heter. Fulgte med på en Naxos Cd jeg fikk for 5kr på platekompaniet med salgsrabatt. Har hørt den i en rekke filmer. Bla Doors filmen og noen skrekkfilmer, exorcisten eller Omen? Mektig musikk.

Intermediate Tronic sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,850
    Takk & like
    Nevnt
    14 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er fra Carmina Burana
    Cantiones profanae cantoribus et choris cantandae comitantibus instrumentis atque imaginibus magicis
    av Carl Orff, uroppført 1937.
    Du likte musikken ja? Jeg har sett hele verket fremført på scenen for endel år siden.
    Også Michael Cretu (Enigma) knabbet vel litt fra dette verket i sin tid. Det var på Enigmas fjerde album The Screen Behind the Mirror som ble sluppet i 2000.
    Sist endret av Tronic; 11-18-2013 kl 01:21

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,288
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg endelig fått somlet meg til å bestille Barry Lyndon Cden. Dette tror jeg er en god investering. Jeg kjøpte den nest siste CD fra Amazon, på Ebay har de bare LPene, og på Amazons andre butikker er de dyreste prisene nå opp mot 1050kr for en ny cd.

Jeg betalte 199kr pluss ca 30kr frakt, blir morsomt å se hvordan prisen utvikler seg når Amazon har solgt den siste CDen.

Dette er fra et gavekort fra en kamerat siden jeg har bursdag om noen dager.

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,288
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk Barry Lyndon skiva. Nå er det nok snart utsolgt. Dette er en skive jeg kan anbefale for folk som liker variert klassisk, marsjmusikk og folkemusikk. Mange bra versjoner/forskjellige stykker av Handels Sarabande som du ikke finner så lett andre steder. Lydkvalitet er super.
    Sist endret av Danke; 12-12-2013 kl 22:43

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,850
    Takk & like
    Nevnt
    14 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den har vel ikke noe å gjøre med filmen av samme navn fra 1975 av Stanley Kubrick?

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,088
    Takk & like
    Nevnt
    12 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo, det tror jeg

http://www.amazon.co.uk/Barry-Lyndon...s=barry+lyndon

The film's period setting allowed Kubrick to indulge his penchant for classical music, and the film score uses pieces by Johann Sebastian Bach (an arrangement of the Concerto for violin and oboe in C minor), Antonio Vivaldi (Cello Concerto in E-Minor, a transcription of the Cello Sonata in E Minor RV 40), Giovanni Paisiello, Wolfgang Amadeus Mozart, and Franz Schubert (German Dance No. 1 in C major, Piano Trio in E-Flat, Opus 100 and Impromptu No. 1 in C minor), as well as the Hohenfriedberger March.[note 1] The piece most associated with the film, however, is the main title music: George Frideric Handel's stately Sarabande from the Suite in D minor HWV 437. Originally for solo harpsichord, the versions for the main and end titles are performed very romantically with orchestral strings, harpsichord, and timpani. It is used at various points in the film, in various arrangements, to indicate the implacable working of impersonal fate.[citation needed]
    The score also includes Irish folk music, including Seán Ó Riada's song Women of Ireland, arranged by Paddy Moloney and performed by The Chieftains.

En eller annen har laget spilleliste på Spotify

http://open.spotify.com/user/keeto/p...s2I94KGiZfDTTG

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,288
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tronic Vis post
    Den har vel ikke noe å gjøre med filmen av samme navn fra 1975 av Stanley Kubrick?
    Stemmer genial skive som stiger i verdi...

Nå har jeg både Kubrick bluray boksen og Barry Lyndon soundtracket på CD, hører hjemme i samlingen.

Cdn har flere av Sarabande stykkene, noen med trommer, noen med harpe og veldig bassfull og mektig lyd.

Liker å spille denne Cdn med subwoofer, noe som gjør seg særlig på British Grenadiers, de andre marsene og Sarabande på høyt volum, da føler du bassen godt....
    Sist endret av Danke; 12-12-2013 kl 22:50

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    298
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Supertramp Vis post
    Dette er en av mine absolutte favoritter. De som har mulighet bør prøve å se BD-platen på en stor skjerm med godt lydanlegg. Over tre timer med nytelse av bilde og lyd. Filmen ble i sin tid omtalt som en film som du ikke burde se dersom du ville ha overraskelser. En fortellerstemme forteller på forhånd hva som nå skal skje. Blir en merkelig steming over det hele og det er bare å sette seg tilbake og nyte.

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,288
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kubrick var en stor kunstner. Han brukte veldig lang tid på å lage en film, og var helt opphengt i detaljer. Det spesielle med Kubrick er hans bruk av fortellerstemme og evne til å lage gnistrende og dyre store fotos/Scener. Det legger man merke til i filmene. Musikkvalget er heller ingen tilfeldighet. Alt er planlagt til minste detalj...

Kubrick var en glimrende historieforteller. Det som er litt synd er at Spartacus og Dr.Strangelove ikke er inkludert i blurayboksen. Det er vel pga eier-rettigheter eller noe sånt tror jeg.

Filmen A.I.artificial intelligence er også omtrent en Kubrickfilm, men som han aldri rakk å gjennomføre og istedenfor ga videre til Spielberg, som gjorde en god jobb. Du kan særlig merke Kubricks ånd i historieforteller-stemmen og måten scenene er lagt opp. Kubrick begynte å jobbe med A.I. Allerede i 70 årene. Men fordi han ikke var fornøyd med spesialeffektene så ble det utsatt til en tid der dataeffektene er bedre.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,850
    Takk & like
    Nevnt
    14 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du sett dokumentaren Stanley Kubrick: A Life in Pictures? Tror den er fra 2001 eller noe. Lenge siden jeg så den, men meget severdig!

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,288
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tronic Vis post
    Har du sett dokumentaren Stanley Kubrick: A Life in Pictures? Tror den er fra 2001 eller noe. Lenge siden jeg så den, men meget severdig!
    Sett litt av den, tror også den er i Blurayboksen som jeg fikk av min kone. Selges til latterlig rimelige 200kr på CDON. Med rabattkode som de gir mye av nå, så havnet det på 170kr. En svært god deal.

Ellers går en engelsk versjon av Mozarts Tryllefløyten på Silver kanalen flere ganger i helgen. Satt til 1.verdenskrig.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,850
    Takk & like
    Nevnt
    14 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så var ikke lammesesongen helt slutt for iår likevel, siden det ikveld ble lammekjøtt (av lam!) i satay akkompagnert av en Grenaio Appassimento 2011 og Rachmaninov symfoni nr. 2.
    Og så var det Jim Beam Gold Triple Aged.

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,288
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Flink fyr, trodde først han var amatør, men etter en liten google search så viste det seg at han er pro. Chris Thile

Stykket er av J.S.Bach
    Bach: Sonata No. 1 in G Minor, BWV 1001
    Sist endret av Danke; 12-17-2013 kl 02:51

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,288
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har blitt glad i denne Cd. Den er vokalbasert klassisk og annen vokalmusikk etc, sunget av katolske prester, The Choir of the philharmonic academy of rome, Singers of the Basilica of St.Peters in the Vatican.

cdn heter, The Priests

gir julestemning til ribbemiddagen. Ave Maria og O holy night er innkludert.
    Vedlagte bilder Vedlagte bilder -image-jpg 
    Sist endret av Danke; 12-19-2013 kl 22:43

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,850
    Takk & like
    Nevnt
    14 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har allerede begynt å glede meg til Nyttårskonserten fra Wien jeg nå. Første Nyttårsdag 1200 hrs. Litt tidlig på dagen for alkohol, men en St. Peter's tror jeg nok det blir allikevel. Den skjønne grønne flasken er jo så digg!

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,088
    Takk & like
    Nevnt
    12 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir vel noe reparasjonsbrennevin

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,288
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den ligger vel også ute en stund på NRK nett-tv, så den kan sees en stund etter.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,850
    Takk & like
    Nevnt
    14 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Supertramp Vis post
    Blir vel noe reparasjonsbrennevin
    White Spirit for a White Christmas?

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,288
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hører Ave Maria av Franz Schubert, Ladegaards Juleøl fra butikk og Aqavitt. Blir ribbemiddag idag også m riskrem t dessert. Fått en flaske QRM rom 23 solera år. Blir spennende...

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,088
    Takk & like
    Nevnt
    12 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I kveld blir det noe så klassisk som kvalitetspinnekjøtt fra 'Tind' og Gammel Opland med CB juleøl.

Til dette må jeg nok prøve å indoktrinere middagsgjestene med noe passende klassisk musikk; tror jeg prøver med min "kveldens-klassiskanbefaling-spilleliste" fra mine innlegg på Facebook. Det er litt av hvert der som bør være svelgbart for alle.

http://open.spotify.com/user/asvaber...4Cn02Q8UJheYq5
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder -image-jpg   -image-jpg  
    Sist endret av Supertramp; 12-20-2013 kl 21:27

Side 21 av 41 FørsteFørste ... 11 17 18 19 20 21 22 23 24 25 31 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •