Den store tråden for Klassisk musikk - Side 15

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  11
Side 15 av 41 FørsteFørste ... 5 11 12 13 14 15 16 17 18 19 25 35 ... SisteSiste
Viser resultater 281 til 300 av 802
    Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,089
    Takk & like
    Nevnt
    12 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Etter det jeg kan se er det en Grieg sak som er den nye.

https://www.facebook.com/HenningKraggerud

Intermediate Danke sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,289
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tronic
    Hørte han hadde nettopp gitt ut ny plate. Er det den?
    Nei, jeg har Essentials Henning Kraggerud. Det er en 3 cd boks med varierte komponister. Bla Grieg, Bull,Spohr, Sibelius og Mozart, en del fler komponister også.

Sendte forrige melding fra iPhone og da er det litt vanskelig å legge ved bildeinnlegg, men her er den...

Intermediate Tronic sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,850
    Takk & like
    Nevnt
    14 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK. Jeg har bare hørt ham i radio og sett ham i et TV program for en stund siden. Syntes da han har stort talent, kanskje må kjøpe en plate snart.

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,289
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja han spiller nydelig, fått meg til å høre mye ukjente komponister også. Spennende og valuta for pengene.

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,089
    Takk & like
    Nevnt
    12 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tsjekkeren Antonin Dvorak var en genial komponist og med en rekke verk i katalogen sin.

Noe av det flotteste jeg mener han har komponert, er Slavonic Dance nr i e-moll, op. 72

Verket er en flott blanding av "standard romantikk" og nasjonalromantikk. Jeg våger å kalle dette verket, denne valsen, for avansert Strauss musikk

Her i en av mine favorittinnspillinger med Minnesota Orchestra/Eiji Oue hvor innspillingen er av høy kvalitet og dynamikken er mege fremtredende.

Slavonic Dance op. 72 No. 2 by Minnesota Orchestra on Spotify

Fra denne plata - anbefales på det varmeste:
    https://www.hdtracks.com/index.php?f...e=030911109226

Her en youtube video, men det er verken det samme orkesteret, dirigent eller lyd, men dette er også veldig bra:
    [youtube]6MfTkxG3zY[/youtube]

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,289
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var Britten konsert på NRK tv idag, ikke akkurat den stilen jeg liker mest men fikk med meg litt.

Solgte unna projektoren idag, er i ferd med å gå over til mer stereodedikert sett.

I den forbindelse vil jeg spørre om noen har greie på Electrocompaniets pre, tråler bruktmarkedet for sånt men har ikke kjennskap selv.

De ligger på rundt 4-5000 på brukten. Husker ikke akkurat modellnummeret...

Noe å samle på?

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,289
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hører Mozart fløyte og harpekonsert og hornkonsert.

Er ferdig med å spise hovedretten, en vinpause før dessert.

En nydelig Rioja vin til en god pris, Campo Viejo Rioja Reserva 2007. Et meget godt kjøp. Kostet 157kr eller noe sånt på polet.

Lurer på hva som skjer med stereo/hjemmekino, som sagt vet ikke om jeg skal ha pre Electrocompagniet, og XTZ effekt eller feks en sterk Cambridge stereo.

Skal brukes til litt film, xbox og mye rolig rock og klassisk og vokalbasert visemusikk som feks Ane Brun, Johnny Cash siste skiver ol..

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,089
    Takk & like
    Nevnt
    12 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nettopp bestilt balkong-billett til denne konserten; kr90 var jo mye musikk for pengene

Vedlegg 104778

Beethovens 3.symfoni, er på mange måter den viktigste symfonien som er skrevet. Haydn selv var og hørte på orkesterprøven med Beethoven selv tilstede og det hevdes at Haydns korte kommentar var: "Dette er ikke musikk, det er galskap - her bringer han inn sine innerste følelser i komposisjonen. Det er uhørt og foruroligende.....Men helt fantastisk!"

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,850
    Takk & like
    Nevnt
    14 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke så lenge siden jeg hørte Beethovens 3. (Eroica) med Karajan og Berliner Philharmoniker. Det er en fantastisk komposisjon ja.

For å være litt ekstra pirkete her, så het vel Beethovens lærer Haydn og ikke Hayden! Franz Joseph sådan, til daglig Joseph, og en gammel mann for sin tid ble han jo også.

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,089
    Takk & like
    Nevnt
    12 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke så lenge siden jeg hørte Beethovens 3. (Eroica) med Karajan og Berliner Philharmoniker. Det er en fantastisk komposisjon ja.

For å være litt ekstra pirkete her, så het vel Beethovens lærer Haydn og ikke Hayden! Franz Joseph sådan, til daglig Joseph, og en gammel mann for sin tid ble han jo også.

Den grusomme skrivefeilen er rettet. iPad er så som så.....

Om Haydn var hans læremester er vel ikke ekspertene enige om. Men han hadde nok dyp respekt for symfoniens far.

Denne filmen anbefales - lærerik og musikalsk

Eroica (TV 2003) - IMDb

Active eha sin avatar
    Medlem siden
    May 2008
    Sted
    Nittedal
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, alle sammen!

Jeg blir så glad å lese om alle som oppdager "den egentlige musikken", altså klassisk musikk.

Er det noen her som spiller noe instrument? Selv spiller jeg fiolin og er ganske aktiv

Er det mange her som går på konserter, eller er stereoanlegg det foretrukne?
    Dolby Atmos 7.1.4 : Yamaha CX-A5100 : Emotiva XPA-3 + 2xUPA-500 : Sony HW50 : 106'' : Intel NUC : Darbee Darblet

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,089
    Takk & like
    Nevnt
    12 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eha
    Hei, alle sammen!

Jeg blir så glad å lese om alle som oppdager "den egentlige musikken", altså klassisk musikk.

Er det noen her som spiller noe instrument? Selv spiller jeg fiolin og er ganske aktiv

Er det mange her som går på konserter, eller er stereoanlegg det foretrukne?
    Hyggelig med nye lesere i tråden

Jeg spiller piano, dvs spilte, men har lovet meg selv å ta opp igjen spillingen. Kun til husbruk og bare klassisk.
    Så er jeg ultraamatør på gitar og det hender jeg spiller litt kassegitar eller litt el-gitar.
    I tillegg er jeg gammel korpsmenneske og spiller fast i veterankorps i skoletoget 17. mai - én gang i året. Tenorsaksofon og barytonstemmen.

Jeg prøver å få med meg litt konserter. Seneste ser du i innlegget like over. Kammermusikkfesten i Risør prøver jeg også å få med meg.

Active eha sin avatar
    Medlem siden
    May 2008
    Sted
    Nittedal
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Supertramp
    Hyggelig med nye lesere i tråden

Jeg spiller piano, dvs spilte, men har lovet meg selv å ta opp igjen spillingen. Kun til husbruk og bare klassisk.
    Så er jeg ultraamatør på gitar og det hender jeg spiller litt kassegitar eller litt el-gitar.
    I tillegg er jeg gammel korpsmenneske og spiller fast i veterankorps i skoletoget 17. mai - én gang i året. Tenorsaksofon og barytonstemmen.

Jeg prøver å få med meg litt konserter. Seneste ser du i innlegget like over. Kammermusikkfesten i Risør prøver jeg også å få med meg.
    Så bra! Jeg har spilt en del med Rolf, men er lenge siden nå. Han har gjort mye med orkesteret der nede i Kristiansand, slik jeg har skjønt det. Ikke rart med tanke på hvilken inspirator han er! KSO har også vært gjennom en omveltende og rivende utvikling, både med tanke på selve orkesteret og med nytt konserthus.

Eroica og Grieg a-moll er to publikumsfavoritter som man aldri blir lei av. Det blir sikkert en kanonbra opplevelse!
    Dolby Atmos 7.1.4 : Yamaha CX-A5100 : Emotiva XPA-3 + 2xUPA-500 : Sony HW50 : 106'' : Intel NUC : Darbee Darblet

Active eha sin avatar
    Medlem siden
    May 2008
    Sted
    Nittedal
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til alle som bor i Bergen eller er i nærheten på fredag, anbefaler jeg denne på det aller sterkeste. Bedre enn dette blir det neppe:

Leif Ove Andsnes og Mahler Chamber Orchestra

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,089
    Takk & like
    Nevnt
    12 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husker ikke om jeg har tipset om dette plateselskapet før, men her er det MYE god musisering og GODE innspillinger

TACET-Website - english

Det var denne plata som i sin tid gjorde meg oppmeksom på selskapet

TACET-Website - english

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,089
    Takk & like
    Nevnt
    12 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Og sannelig sier jeg eder...." - det er fortsatt billetter igjen til Risør Kammermusikkfest 2013 - du verden...

Så da ble det torsdagskvelden på meg og grei billett oppe på et av galleriene. Samme sted jeg satt i fjor da jeg fikk gleden av å høre Martin Fröst og hans eminente klarinettspill.

Vedlegg 104889

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,850
    Takk & like
    Nevnt
    14 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra du ikke legger ut kopi av billetten på nettet, som jeg nettopp hørte på radio at enkelte faktisk gjør på Facebook. Da kan uærlige sjeler kopiere strekkoden og dermed stjele billetten og du selv risikerer da å ikke slippe inn på konserten.

Og det ville jo vært litt forbasket!

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,089
    Takk & like
    Nevnt
    12 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra du ikke legger ut kopi av billetten på nettet.....
    Og det ville jo vært litt forbasket!
    Litt hjernedød er jeg, men ikke så mye

Uansett - hva synes du om programmet?

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,089
    Takk & like
    Nevnt
    12 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gåsehud så det holder:

[YOUTUBE]6KUDs8KJc_c[/YOUTUBE]

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,850
    Takk & like
    Nevnt
    14 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Programmet så meget bra ut, og jeg skulle gjerne vært der, men det er store avstander her til lands, så det måtte droppes.

Gåsehud sa du? Her også.

-standard_kanadagaas_16664-jpg

Side 15 av 41 FørsteFørste ... 5 11 12 13 14 15 16 17 18 19 25 35 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •