Musikk for å imponere HiFi døve folk.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer cb_600 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    289
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Musikk for å imponere HiFi døve folk.

Hei folkens!

Ønsker noen gode tips av dere på musikk som imponerer selv de mest HiFi-døve personene man kan komme over. Og da tenker jeg på folk som kaster av seg, "musikk?, det høre man jo på radioen dagen lang.", "skal man spille høyt og rocke litt, så er det bare å skru opp lyden på TVen med MTV på", osv.

For å konkretisere litt, for ja jeg vet og er klar over at det finnes mange musikktråder, ønsker jeg å få tak i låter som virkelig "frelser" HiFi løse sjeler til den store verden av guddommelig HiFi-musikk. Eller med andre ord, dytte litt av HiFi-viruset over på andre strategiske personer, slik at forståelsen for hva man driver med blir større og kanskje tilogmed en litt mer "felles" interesse.

For å klare dette er hjelp fra dere som har lang fartstid innen HiFi, eller bare født med HiFi i blodet, svært ønskelig.

Mange har kanskje låter som én selv fikk en åpenbaring av, hva vet jeg.

Pøs på med forslag folkens, det tas imot med stor takk, og sikkert av fler en bare meg.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    The XX - Coexist

Intermediate Noose sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,204
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nils Lofgren - Acoustic Live

Intermediate roddis sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,197
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Yello- Touch
    Dali Euphonia MS4, CS4, Ikon onwall mk2 | SVS PB-1000 | Onkyo 3008 | Emotiva XPA-5 | Cambridge 840E | Xindac Dac 5 | Squeezebox | Samsung 64 | VU+ Solo 4K | Harmony | X-10

Intermediate americanFord sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,458
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Noose
    +1 skulle til å nevne det samme!
    Ellers må det vel bli noe fra Justin Bieber
    Behringer B215 (fronts) + B212XL (surround) - Sony STR 1040 - Pro Ject Rpm 5.1/ Phonobox S - 2xJamo SUB650 - Apple TV3 - Samsung 60" Plasma

MIN BLOGG: http://www.inboundswag.no

ALT I FRA BUSINESS TIL KULTUR + LITT LYD OG MUSIKKRELATERT!

Newcomer s-wiuls sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    +1

Mye bra av Yello og Infected Mushrooms også!

Newcomer tenb sin avatar
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Karunesh, Kari Bremnes, Qsound albumet: "Amused to death", Nine Inch Nails – The Fragile, Michael Jackson -Thriller (orginal, ikke remaster) osv osv osv

låter jo bra nesten uansett hva det enn spilles av på.

Men skal du virkelig frelse så gjøres det enklest IMO ved å sette på musikken de normalt lytter til. Hvis musikkanlegget er noe å skrive hjem om, vel og merke... Langt flere dårlige avspillinger enn innspillinger, og ikke alle som orker å høre på audiofilt korrekt plingplong.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Løsningen er et virkelig godt anlegg. Da imponerer det meste man spiller.

Problemet er i stor grad at få får oppleve det. Går man inn i en hifi forretning så er det som regel høyst middelmådig selv om prisen er høy. Stikkordene er IMO bra behandlet rom og høyttalere med god polarrespons og tilstrekkelig med membranarealet.

Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    289
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Først, takker for gode innspill. Ser Yello er foreslått, og akkurat Yello med albumet Touch ga meg min først skikkelige HiFi "opplevelse" for å si det sånn. Og det var så sent som på HiFi-messen i Horten 2010. Det var ett Usher Audio oppsett som var musikk formidleren, har etter det bare blitt mer og mer interessert i god musikk. Og opplever mye lytte glede i alle de små tidslommene med fritid som man kan finne i en hektisk hverdag. Tror flere kan kjenne seg igjen i det?.
    Og det er akkurat dette, denne gleden ved å lytte til god musikk og føle en ro og ett velbehag av at stressnivået, om bare for et lite øyeblikk, synker til det absolutte minimum.

Uansett, nok om det, skled kanskje litt ut der.. :roll:

Sitat Opprinnelig postet av tenb
    Men skal du virkelig frelse så gjøres det enklest IMO ved å sette på musikken de normalt lytter til.
    Nesten litt flaut og si det, men enn så banal enkel sluttning som du foreslår her er, så har jeg faktisk ikke vinklet tankene den veien. Har på en måte kun tenkt "nå skal jeg vise hva HiFi musikk er", og så begynt å snurre alt fra Yello, Kari Bremnes til Pink Floyd. Har faktisk ikke tenkt på at Lady Gaga og annen pop-musikk kan høres anderledes ut, ja kanskje tilogmed bedre, på ett litt dugende oppsett. Dette må prøves ut, har ett par kandidater som kunne vært gøy og prøve på.
    ikke alle som orker å høre på audiofilt korrekt plingplong.
    Du har nok mye rett i det. Kan nok ta meg selv som et eksempel der og. Første HiFi-kveld jeg var på var nesten en ubehagelig opplevelse, selv om det stort sett var bare kjente som deltok. Så ble det litt merkelig å bare sitte og høre på musikken, for en som ikke var vant med det. Den eneste aktiviteten var ved litt flytting av høyttalere og møblere osv. Og de påfølgende diskusjonene om hvordan lyden ble ved disse endringen. Ordbruken var tilnærmet gresk for meg da, fyldigere, varmere, bløtere, spisser, mer presis, osv, osv. Når jeg nå tenker meg om så er det vel ikke helt ditt jeg håper å "frelse" folk i første omgang, men kanskje bare få introdusert HiFi-verden på god måte. Vist det gir noen mening..

Åpenbaringen kommer vell kanskje ikke før en stund inn i hobbyen, uten at jeg er sikker på det. Kom gjerne med noen meninger/tanker rundt dette. Og vist det er noen andre som vil dele sin "åpenbaring" opplevelse, det øyeblikket HiFi virkelig ble endel av livet, gjør mer en gjerne det.

Sitat Opprinnelig postet av orso
    Løsningen er et virkelig godt anlegg. Da imponerer det meste man spiller.
    Tildels ening med deg her orso. Men liker tankegangen til tenb veldig godt, angående å bruke musikk som appellere til mottakeren for å vise/få fram HiFi-oppsettes kvaliteter, er iallefall noe jeg kommer til å prøve meg på.
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Problemet er i stor grad at få får oppleve det. Går man inn i en hifi forretning så er det som regel høyst middelmådig selv om prisen er høy.
    Her er jeg helt enig, det er ikke så mange aktører på markedet som kan tilby skikkelige lytterom, men igjen så tror jeg ikke at dem som ikke har HiFi interessen vil komme til å oppsøke dette uansett.

Newcomer tenb sin avatar
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cb_600
    HiFi-messen i Horten 2010. Det var ett Usher Audio oppsett som var musikk formidleren, har etter det bare blitt mer og mer interessert i god musikk.
    +1
    Horten 2010 med Usher CP-8871 II låt etter min mening knallbra! Forstår godt at det trigget interessen.

Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    289
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    +1
    Horten 2010 med Usher CP-8871 II låt etter min mening knallbra! Forstår godt at det trigget interessen.
    Hehe, litt gøy at du husker oppsett fra Usher rommet, for det gjorde ikke jeg. Greit å vite hva slags høyttaler det var som fikk meg hekta, kan kanskje begynne å se etter noe sånt på brukten om noen år, når prisene begynner å modnes for vanlige lønnsmottagere med familie, hus og alt som følger med.

Har nå fått hørt en del på Nils Lofgren, dette må jeg si falt i smak for min del. Og er helt klart noe som jeg vil ta med på neste HiFi-kveld.

Intermediate Elemental Studios sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min erfaring er at mange lar seg begeistre av nærheten til musikken man får med et godt oppsett, følelsen av å være tilstede. Dette fremheves godt av gode innspillinger av typen allerede nevnt her i tråden, gjengitt av et godt oppsett.

Men det er noen som ikke hører/lar seg begeistre av dette, og med disse er min erfaring at frelsen ligger i dynamikk. Opplevelsen av et skikkelig dynamisk oppsett som spiller høyt uten antydning til kompresjon eller stress. Og med disse er jeg helt enig med orso, la de spille sin egen musikk!

Dog er agendaen å "konvertere" noen til hobbyen er vel ofte film en enklere vei inn i interessen enn musikk, også kan man heller styre de i riktig rettning når hobbyen begynner å få fotfeste ^^

Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    289
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Elemental Studios
    Min erfaring er at mange lar seg begeistre av nærheten til musikken man får med et godt oppsett, følelsen av å være tilstede. Dette fremheves godt av gode innspillinger av typen allerede nevnt her i tråden, gjengitt av et godt oppsett.
    Er enig med deg på det.

Men det er noen som ikke hører/lar seg begeistre av dette, og med disse er min erfaring at frelsen ligger i dynamikk. Opplevelsen av et skikkelig dynamisk oppsett som spiller høyt uten antydning til kompresjon eller stress. Og med disse er jeg helt enig med orso, la de spille sin egen musikk!
    Har fått spilt noen timer med musikk sammen med svoger, brukte da mye av hans fortrukne musikk, vocal trance, noe rap og hiphop. Ente opp med at jeg hjalp ham med å finne tak i ett par brukte RF82. Han ble litt interessert kan man si. Så da skal det bli gøy og hjelpe ham med å sette det opp i stuen hans og få det til å spille bra der. Kan jo nevne at han har pr. nå bare noen små høyttalere fra ett aldrende Sony altiett anlegg, samt en Yamaha RX-V567, den hjalp jeg ham med å skaffe da han fikk ett behov for HDMI-switching. Regner med at den receiveren vil klare å drive RFene ganske så greit i første omgang.

Dog er agendaen å "konvertere" noen til hobbyen er vel ofte film en enklere vei inn i interessen enn musikk, også kan man heller styre de i riktig rettning når hobbyen begynner å få fotfeste ^^
    Dette er også en sånn banalt enkel "løsning" som jeg ikke har tenkt på faktisk.ops: For det var jo der jeg selv begynte, det med å få mest mulig lyd under film.

Hadde nok noe urealistiske ambisjoner når jeg startet denne tråden ved at jeg tenkte at det skulle finnes/komme inn forslag på en type sjanger eller enkel låt som skulle kunne trollbinde enhver til å bli HiFi-interessert. Skjønner godt nå etter en liten reality sjekk fra dere her(Takk forresten), at dette er mye mere nyansert enn som så. Og det er som med alt her i livet, ikke på noen måte en direkte lineær sak med noen fasit svar for alle og enhver.

Kan komme med ett tips på en bra plate som jeg kjøpte her om dagen. Siri Nilsen - Alle snakker sant (February 2012) - YouTube Synes den er veldig godt produsert, er selvfølgelig veldig bra musikk også.

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enkleste er å be den du skal imponere å ta med musikk. De pleier å bli lettere imponert av favorittene sine.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •