Finnes det noe like bra som Genesis?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 44
    Intermediate Ultima sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,184
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Finnes det noe like bra som Genesis?

Fortrinnsvis perioden fra 1970-73 - progrockgruppa med Peter Gabriel som vokalist?

Hver eneste låt fra denne perioden er som en symfoni å regne - med klassisk oppbygging til klimaks og påfølgende retningsendring. Det skader heller ikke at de har fantastisk god lyd på sine eldste innspillinger. Hvem kan matche dette i originalitet?
    Sony KD 55X8509C | Denon AVR X6200W | Cambridge Azur 840W | Hegel HD11 | Cambridge Azur 751 BD | PS3| Tecnnics SL-Ma1| B&W 804 Diamond, B&W HTM4 Diamond, B&W DB3D, Dali Suite R0,8, B&W M1, Focal Dome | Apple TV |

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Største repertoaret jeg har hørt fra en enkelt gruppe kommer ifra Queen

Om det er ren orginalitet du er ute etter anbefaler jeg Yello, utrolig morsom musikk og godt utført.

Det er mine 50 øre.

Intermediate mk4 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    4,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ELP-Gentle Giant-Van Der Graaf Generator og Yes

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,184
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sony KD 55X8509C | Denon AVR X6200W | Cambridge Azur 840W | Hegel HD11 | Cambridge Azur 751 BD | PS3| Tecnnics SL-Ma1| B&W 804 Diamond, B&W HTM4 Diamond, B&W DB3D, Dali Suite R0,8, B&W M1, Focal Dome | Apple TV |

Intermediate sirant sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,760
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Finnes mange band som lager slik muskk fortsatt Men ingenting blir "bedre" enn klassikerne.

Progressive Rock Music Ultimate Discography ... with Free MP3, Videos and Reviews
    Progression Magazine

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Genesis kan desverre ikkje måla seg med ELP, Jethro Tull og King Crimson.

Men det er MI meining

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,184
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Komlo
    Genesis kan desverre ikkje måla seg med ELP, Jethro Tull og King Crimson.

Men det er MI meining

Det er selvsagt lov å mene at man synes Milli Vanilli eller rap er det beste man hører, men i den grad man kan diskutere status - så må man referere til noe som er målbart. Solgte plater, popularitet, låtskriveregenskaper, tekniske ferdigheter,musikkens kompleksitet, liveegenskaper, respekt fra andre musikere og status som stilskapere.

Jeg har stor sans for Jethro Tull og hører ganske mye på dem. Men jeg synes musikken ikke er variert nok. Kun Ian Anderson som synger. Og fløyta går igjen på de fleste låtene. Det er etter min mening ikke så variert og orginalt som Genesis og Pink Floyd. Lyden er også tynn. Noe som trekker ned for audiofile.

King Crimson er av variabel karakter. Noe er legendarisk f.eks. CDen In the Court og The Crimsom King. Men de har byttet besetning så ofte at det gjør noe med helhetsbildet. De har ikke på langt nær samme status som Genesis og PF heller. Stort sett er det bare prog-elskere som kjenner til dem.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forøvrig einig med det meste du seier. Men når det gjeld prog, så er vel In The court Of The Crimson King standarden. Iom at eg meiner Lake var så essensiell for King Crimson, så ser eg nesten på ELP som folenginga av King Crimson frå første plata. King Crimson ville aldri vert det same utan Lake, ei heller ELP, meiner eg.

Det du seier om Jethro Tull er eg heilt einig i. Knallbra band, men dei har litt for smalt repetoar. Typisk band der eg like greitt høyrer på #best of" plata.

Men når det kjem til det beste frå desse banda, greier eg ikkje finna noko hos Genesis som kan måla seg.

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ingen som slår The Watch live, selv ikke Genesis.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ultima

Hver eneste låt fra denne perioden er som en symfoni å regne - med klassisk oppbygging til klimaks og påfølgende retningsendring. Det skader heller ikke at de har fantastisk god lyd på sine eldste innspillinger. Hvem kan matche dette i originalitet?
    Få, om noen. Det er min mening.

Det er som vanlig smak og behag...

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,184
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Få, om noen. Det er min mening.

Det er som vanlig smak og behag...

Klart det er smak og behag.

Denne låten Genesis The Return Of The Giant Hogweed - YouTube synes jeg illustrerer fortreffelig hvordan Genesis låt i sin prime. Klassisk oppbygging, avansert lydsetting med mange instrumenter, hyppig tempo - og temaskifte. Hør f.eks. 4.54 ut i sangen. Det er vanskelig å finne noe lignende.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes disse låtene blir rimelig enkle rent musikalsk. Bare masse mindre bra deler som er limt sammen til en "låt". Er vel ikke mange i Genesis som ser på dette som noe stort verk lenger heller selv om mange såkalte fans gjør det.

Har man laget musikk selv så vil man merke at det er veldig lett å lage masse sur som er umulig å tilærmet spille likt en gang til. Lage en bra og rimelig enkel fengende låt er dermed mye vanskeligere. Enkelte prog folk skjønner ikke det. Skal ikke ta alt over en kam da vel å merke. Er bra ting innen prog verdenen også. Det er bare det at "mye rart i en låt" betyr ikke at det er veldig bra.

Spilte i et band før og når vi hadde det artig og bare spilte i vei hørte det nok veldig prog ut, men bra vil jeg ikke si at det var, men for all del smaken er som baken. Dvs den er variert og det er vel igrunn bare bra.

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,184
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sound_sound
    Synes disse låtene blir rimelig enkle rent musikalsk. Bare masse mindre bra deler som er limt sammen til en "låt". Er vel ikke mange i Genesis som ser på dette som noe stort verk lenger heller selv om mange såkalte fans gjør det.

Det har du selvsagt lov å mene. Men argumentene får større tyngde dersom du tar deg bryet å vise til noe du mener er bedre.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sound_sound

Har man laget musikk selv så vil man merke at det er veldig lett å lage masse sur som er umulig å tilærmet spille likt en gang til. Lage en bra og rimelig enkel fengende låt er dermed mye vanskeligere. Enkelte prog folk skjønner ikke det. Skal ikke ta alt over en kam da vel å merke. Er bra ting innen prog verdenen også. Det er bare det at "mye rart i en låt" betyr ikke at det er veldig bra.

Spilte i et band før og når vi hadde det artig og bare spilte i vei hørte det nok veldig prog ut, men bra vil jeg ikke si at det var, men for all del smaken er som baken. Dvs den er variert og det er vel igrunn bare bra.
    Det er, som vanlig, alltid lettere å si at noe er dårlig enn at noe er bra... :-)

Intermediate zeezar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ultima
    Klart det er smak og behag.

Denne låten Genesis The Return Of The Giant Hogweed - YouTube synes jeg illustrerer fortreffelig hvordan Genesis låt i sin prime. Klassisk oppbygging, avansert lydsetting med mange instrumenter, hyppig tempo - og temaskifte. Hør f.eks. 4.54 ut i sangen. Det er vanskelig å finne noe lignende.
    Liker man kniplingsarbeider uttrykt som symfonisk rock/prog må jo Gryphon være midt i blinken. Kjøp "Crossing the Styles: The Transatlantic Anthology" og få så og si alt på de fire første albumene til en hyggelig pris.

Likeens Fruup, kniplingsmusikk med broderier ut og inn av melodilinjene. Samleren "It's All Up Now: Anthology" gir et godt bilde av deres beste produksjoner.

Med prog forstår jeg også The Nice. Anbefaler trippel-utgivelsen "Here Come the Nice: The Immediate Anthology 3 CD Set".

Second Hand, noen 15-16-17 åringer som var forut for sin tid.
    Blodwyn Pig, som ble ledet av Ian Anderson beste uvenn, Mick Abrahams, som var med på J.T.'s første album.
    Caravan, East of Eden, Arthur Brown, og, og, og.

På øya hadde de nok å ta av i felespill, trubadurtradisjoner og folkemusikk og vi her på berget ble bare kjent med noen av navnene. I dag, med tilgang til nettet derimot... Voi - voi!

Intermediate ROXY sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    4,308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blodwyn Pig hadde jeg nesten glemt. Måtte opp i hylla en tur for å finne Ahead rings out
    Fantastisk musikk som dessverre ikke fikk det kommersielle gjennombruddet de fortjente.
    Coveret er jo også en skikkelig godbit.
    Sett av 5 min til denne:
    See My Way by Blodwyn Pig on Spotify

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Audiomur
    Det er ingen som slår The Watch live, selv ikke Genesis.
    Skulle til å foreeslå de selv [url=http://www.thewatchmusic.net/about.php]The Watch[/quote] er et veldig bra Peter Gabriel-æra Genesis cover-/tributeband.

[YOUTUBE]WtUY-r-w9FQ[/YOUTUBE]

De egenkomponerte albumene deres er definitivt også lyttbare.

Intermediate Tronic sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    4,319
    Takk & like
    Nevnt
    17 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er man interessert i opphavet og røttene til prog, kan det være vel verdt å studere litt Procol Harum, (som bl.a.Nice lærte mye av). Særlig fra perioden med Robin Trower på gitar, han har vært sammenlignet både med Hendrix og Clapton. Og samspillet mellom Gary Brookers piano og Matthew Fishers Hammond kan ikke oppleves for ofte. Jeg hørte bandet live i 1976, en opplevelse som sitter i hodet ennå.
    Se f.eks. DVD'en Live at Union Chapel, (med Geoff Whitehorn på gitar)anbefales.

Intermediate zeezar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tronic
    Er man interessert i opphavet og røttene til prog, kan det være vel verdt å studere litt Procol Harum, (som bl.a.Nice lærte mye av). Særlig fra perioden med Robin Trower på gitar, han har vært sammenlignet både med Hendrix og Clapton. Og samspillet mellom Gary Brookers piano og Matthew Fishers Hammond kan ikke oppleves for ofte. Jeg hørte bandet live i 1976, en opplevelse som sitter i hodet ennå.
    Se f.eks. DVD'en Live at Union Chapel, (med Geoff Whitehorn på gitar)anbefales.
    To trippel-samlere utgitt med Trower. A Tale Untold: The Chrysalis Years 1973-1976 og Farther On Up the Road: The Chrysalis Years (1977-1983). Har den første som vel også dekker den mest innovative perioden.

Hva med Atomic Rooster? Orgelonani eller nisje innen heavysjangeren?

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •