Noen U2 tilhengere på forumet?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Intermediate Gilmour sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Noen U2 tilhengere på forumet?

Som kanskje noen av dere har fått med dere ifra andre tråder på softwareforumene,så er jeg en massiv U2 fan. Det er mange grunner til dette, og jeg kunne tenke meg å skrive et lengre innlegg om dette hvor jeg går litt i dybden på bandet,skriver om de forskjellige dvd konsertene de har gitt ut og forskjellen mellom dem, samt reflekterer litt rundt grunnene til at de treffer meg så godt med musikken sin.Noe de har gjort i over 10 år nå.

Men før jeg investerer tid og krefter på det så vil jeg lufte stemningen litt ift om det er flere U2 frelste her på AVforum:-D

Gi lyd fra dere!

Intermediate Pinguz sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil vel kanskje ikke kalle meg frelst, men det er absolutt et band med et solid repertoar som jeg lytter til i perioder. Valle Hovin i 2005 var ihvertfall en uforglemmelig opplevelse!

Så bare fyr løs du!

Intermediate eyvind sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Kongens by
    Poster
    1,271
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har vært på 4 konserter siden 2005, så er absolutt en fan. Har ikke så mye av de på dvd, men lytter en god del til abumene. Joshua Tree kunne vært enda mere fantastisk om inspillingen var bedre.

Rattle and Hum er vel mere interresant enn det er en lydopplevelse, men ser den fra tid til annen.
    Marrantz AV7005|Linn C5100|Oppo93|Dynaudio Contour 1.4s|Dynaudio Focus Center|MA Silver RXFX|SVS PC12|Optoma HD33|Projecta 86"

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig moro, da ser det ut som det er noe interesse rundt bandet her iallfall

Skal begynne å skrive på innlegget mitt etter lunsj er fortært, hehe. Har mye på hjertet når det gjelder U2. Forøvrig kan jeg med en gang si meg enig i at Valle konserten i 2005 (2006?) var helt ubeskrivelig

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    870
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mine to største live-opplevelser:
    - U2 i Earls Court, London - 2001 (Magisk!!!)
    - U2 på (nye) Wembley, London - 2009

Fantastisk band som har gitt meg mye, men er litt lei av å lytte på de på cd...

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    1,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er jeg ikke akkurat blodfan, men de har faktisk en hel haug med sangen jeg ikke husker navnet på som er bra. Kanskje de kommer opp på forumet...? Fyr løs

Intermediate ambiance sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    2,849
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg liker masse av U2, men synes det beste av dem er fra deres tidligere fase.. Musikk fra senere tid er for mye POP for min del

AKTO har jeg lest er en stor fan av U2. Eller?

A.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er noen band som har ekstremt mange blodfans, og U2 er ett av disse, Springsteen er et annet eksempel. Jeg er nok av de som ikke kan forstå hvorfor, så jeg ser frem til å lese Gilmores innlegg (av nysgjerrighet altså, ikke får å kritisere eller "disse" på noe noe vis).

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er det U2 gjør, og har gjort, som gjør at de treffer meg så grassalt hardt med musikken samt utrykket sitt? Hva er det som gjør at jeg kan få en rus nesten sterkere enn alkohol om jeg er i rett sinnstemning av å se og høre U2 opptre på en scene? Det er utgangspunktet mitt for hva jeg skal skrive om i dette innlegget

Det er et vanskelig spørsmål, som jeg skal forsøke besvare etter beste evne. Vi må langt tilbake, rundt 10 år for å finne noe av svaret Jeg var på den tiden veldig opptatt av gitarsoloer, teknisk brillianse og nivå på musikerne, noe som gjorde at jeg søkte til mye prog blant annet. Pink Floyd sto høyere enn noe annet. Derfor var jeg av forståelige grunner relatert til infoen over, mer enn skeptisk når en kollega begynte å booste U2 hver gang vi snakket om musikk. Når jeg ser tilbake var jeg svært lite mottagelig for nye innspill på musikkfronten, PF var best og jeg så på den tiden ingen hensikt med å høre på andre typer musikk. Antagelig kan jeg omtale det litt humoristisk og sette stempelet fanatisk på oppførselen min på den tiden. Men som historien har vist, så ga ikke folk opp boostingen av nye band.

Du MÅ bare høre skikkelig på U2, var mantraet. Men det traff meg ikke. Kjedelige innspillinger, ingen gitarsoloer(eller svært få), og svak lyd var min betingelsesløse og nådeløse dom. Kollegaen min ga seg derimot ikke. Han ble mer og mer fan. Jeg ble tilsvarende bombet med info om bandet, samt etterhvert et _daglig_ mas om å forsøke like bandet. Gud bedre tenkte jeg, dette går ikke. Men jeg ble liggende å tenke på dette ganske så mye på den tiden. Vi hadde mye felles musikksmak også, så jeg spurte meg selv om hvordan vi kunne ha så diamentralt forskjellige oppfatninger av U2.Etterhvert så slo følgende tanke meg: Hva er det U2 gjør som band, at en oppegående kollega viser en slik lidenskap for bandet? Hva er det som gjør at han er så altoppslukende opptatt av U2, fremfor alle andre band?

Nysgjerrigheten disse spørsmålene skapte hos meg gjorde at jeg forsiktig begynte å lytte til U2, først en best of skive som min megafan av en kollega brente til meg. De første gangene syns jeg det var kjedelig, ingen låter som traff meg. Så etter noen dager, etter x antall gjennomspillinger, så begynte det gradvis å skje ting. Jeg fikk først _en_ favorittlåt som jeg likte, hvilket jeg erindrer var legendariske "One". Forøvrig låten som er kåret til verdens beste låt noensinne flere år på rad av verdens største musikkmagasin. Så fikk jeg en låt til jeg likte, så enda en, og enda en osv. Noe av magien til U2 består i deres "enkle" fremtoning, samt deres sinnsvake evne til å pumpe ut store låter. Hvor mange kan egentlig tro at bandet for det aller meste kun består av bass, trommer og en enkelt gitar når de hører musikken deres? Det komplekse lydbildet de greier trylle frem med så forholdsvis enkle midler er noe jeg finner aller mest imponerende. De har tatt det grunnleggende i det å være et band: en trommis, en bassist og en gitarist- og lager fantastisk musikk. Som en artig tilleggsopplysning kan jeg nevne at bassist Adam Clayton faktisk ikke kunne en eneste note eller musikk teoretisk når han begynte i U2. Han har et så stort talent at han er selvlært, altså ved prøving og feiling praktisk

Etter å ha slitt ut denne egenkomponerte best of skiva, ble jeg nysgjerrig på U2 som liveband-spesielt siden jeg alltid har foretrukket god musikk live. Enten ved selv å være tilstede på konserter, eller ved konsert dvder. Jeg kjøpte live fra Boston konserten fra bandets eminente "elevation tour" fra 2001, og da var jeg helfrelst fra den dag av. Og det var i mine øyne aldri noen tvil: U2 er og blir et liveband på alle mulige måter. Av denne grunn så hører jeg stort sett aldri på studioinnspillinger av bandet- jeg hører alltid dvd konserter. Rett og slett fordi at de sterkeste sidene til U2 ikke kommer frem på en studioinnspilling Man kan ikke se tomheten i blikket til Bono når han fremfører sterke låter som "Bad" eller "One", man kan ikke se gliset i ansiktet på bassist Adam Clayton når han setter igang det legendariske bassriffet på "New years day", og man kan heller ikke se det overlegne blikket fylt av selvtillit fra gitarist Edge når han spiller sine mest minneverdige partier. Slike øyeblikk er for meg ubetalelig, og man kan som nevnt ikke oppleve dette på en studioskive. Jeg hører fortsatt enormt mye på irene, noe jeg får spørsmål om fra venner/bekjente. "Blir du aldri lei U2?"

Svaret på det er et klart NEI, jeg blir ikke lei. Grunnen til det er ganske enkelt at ingen andre band (eller et ekstremt lite antall band) greier å gjøre det U2 gjør med meg, de følelsene bandet setter i sving, den glede, den sorg, og det kicket av følelser. En slik type rus kan man etter min mening ikke gå lei av, fordi det er hva dette handler om. Formidling av følelser, tilstedeværelse på en scene, formidle et budskap så ekte som det går ann og ha en magisk evne til å skrive ekstremt gode melodier samt gode tekster. På disse feltene er U2 nærmest enestående, noe jeg for min del konkluderer med etter å ha hørt jevnlig på bandet i over 10 år, lest utallige artikler, sett utallige konserter utallige ganger: rett og slett satt meg så godt inn i musikken samt bandets historie som jeg aldri hadde trodd jeg skulle gjøre. Jeg har ingen anelse over antall timer, tid og dager jeg har brukt på U2 opp gjennom årene

Noe av "problemet" med U2 er som det er blitt påpekt over her: bandet har ekstremt mange blodfans, samme "syndrom" man ser med band som Coldplay og Springsteen også. Dette skaper en unødvendig stigmatisering, unødvendig i den grad at jeg tror mange ikke tar seg tid til å dykke dypt nok ned i musikken til U2. For gutta fra Dublin har så uendelig mye mer å vise frem enn ihjelspilte One på radio eller like ihjelspilte hits fra filmens verden. I tillegg kan jeg bare gjenta: man må se og høre _konserter_ med U2 for virkelig å se hva musikken deres er for noe. Lydbildet er helt annerledes, instrumentene låter råere, mer upolert og i tillegg har man dette med x faktor detaljer som simpelthen ikke lar seg gjenskape på en studioskive.

Ønsker man å sette seg virkelig dypt inn i U2 som band (noe jeg virkelig anbefaler om man har interessen i utgangspunktet), så råder jeg til å kjøpe inn nærmest alt av dvd konserter som gutta har gitt ut og dykke ned i detaljrikdommen konsertene med U2 gir. De har gitt ut mange konserter, som alle har sine særegenheter,spesielle høydepunkter, stammer fra forskjellige turneer og forskjellige epoker i karrieren deres. Utrykket til bandet varierer etter alderen på utgivelsen, også etter alderen til gutta naturligvis, noe som påvirker musikken, fremføringen i stor grad. Derfor vil jeg i neste innlegg gå litt nærmere igjennom alle dvd konsertene de har gitt ut (de ofisielle utgivelsene), fordi det er mye relevant å fortelle om hver av disse. Jeg har i tillegg lagt ved et unikt liveklipp eller fremføring fra hver konsert, slik at dere kan få en smakebit av de forskjellige konsertene og således få et lite inntrykk av hva jeg snakker om. Hvis man fortsatt nå ikke forstår hva som er spesielt med U2, så kan jeg ikke bidra mer hehe

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    -"Under av blood red sky" Live frem red rocks.

Denne utmerkede konserten er den første bandet har gitt ut, kom relativt nylig ut på dvd etter kun å ha vært tilgjengelig som CD utgivelse i mange år. Til min store glede så hadde de i samme slengen remastret lydsporet, til et strålende resultat. Denne konserten er helt i starten av karrieren til U2. Mener den er frabegynnelsen av 80 tallet, gutta er bare noen snørrvalper. Her får man det mest "usminkede" versjonen av U2 som er å oppdrive. Her er det ikke noe prangende sceneshow eller lysorgie, kun 4 gutter med en intens lidenskap for å spille i band sammen og spille musikken sin for et publikum. På dette stadiet måtte gutta omtrent bære gitarer,forsterkere samt annet utstyr selv ut på scenen, de fikk ingenting gratis.Under denne konserten var det kaldt,det regnet-bandet måtte her bare stole på sin egen rendyrkede evne til å trollbinde et publikum. Konserten er blitt genierklært av mange, fordi det det viser det helt rendyrkede talentet U2 besitter og som har vært med de fra dag 1. Fåes til en skarve 50 lapp på diverse nettsjapper, min varmeste anbefaling for de som vil nyte et stort stykke musikkhistorie.

U2 - October / New Year's Day - Live @ Red Rocks - HD Quality!! - YouTube

-"The Joshua tree live. U2 live in Paris".

Denne konserten tar oss til den påfølgende Joshua tree turneen, som er ansett for å være bandets aller beste studioalbum- i kompaniskap med Achtung Baby. Denne dvd konserten er kun tilgjengelig i en limited edition boks av Joshua tree albumet. Da jeg ikke vet om den er mulig å få kjøpt lenger, så skriver jeg ikke så mye om denne utgivelsen. Men sjekk Unforgettable fire fra denne konserten, hør på groovet, hør hvordan Larry Mullen angriper trommene i innledningen her. For et band!

Rare U2 The Unforgettable Fire Live From Paris 1987 - YouTube

-"Zoo tv tour, live from Sydney".

Nå er vi kommet frem til begynnelsen av 90 tallet, hvor U2 la ut på sin gigantiske Zoo tv turne. Bandet var nå gigantisk, de nøt en popularitet som var helt hinsides. Av mange dedikerte fans er akkuratt denne ansett for å være deres aller beste dvd konsert, fordi man her får en unik blanding av det unge fremmadstormende upolerte rå U2- kombinert med et scenshow man ikke kunne forestille seg på dette tidspunktet. Dette er et rockesirkus, som forteller mye om hvilket band U2 var i denne epoken. Lyden er ganske skral her forøvrig, noe som for meg trekker ned ift de andre konsertene deres. Høydepunktene er mange-skal jeg trekke ut noe konkret som jeg finner unikt med denne konserten så er fremføringen av nydelige "running to stand still".

U2 - Running to stand still - YouTube

-"The Popmart tour, live from Mexico".

Under popmart turneen så var også vi i Norge så heldig å få besøk av U2, de spilte på Valle hovin. Konserten fikk da mye omtale for at den berømte sitronen under ekstranumrene ikke åpnet seg Epoken fra zoo tv turneen fortsetter her, med massivt sceneshow,en rekke småsære antrekk på scenen, kostymer og et vanvittig rockesirkus.Bandet eksprimenterte mer med elektroniske innslag i musikken sin, slik sett mente endel at de var i en identitetskrise under denne perioden. Konserten er tatt opp i 1997, mot slutten av denne turneen mener jeg å huske. Lyden er bedre her enn på forrige konsert, noe som gjør at jeg spiller denne oftere. Slik er det å være hifinerd Høydepunktet er en helt særegen ren rolig dempet gitarversjon av monsterlåten "sunday bloody sunday", samt en magisk versjon av "still havent found what i am looking for". Begge er blant mine absolutte favorittlåter med U2.

U2 - I Still Haven't Found What I'm Looking For & All I Want Is You (PopMart Live From Mexico City) - YouTube

-"Elevation tour, U2 live from Boston".

Innendørskonsert, den første i rekken. Gutta har nå blitt eldre, noe som merkes på flere måter under denne konserten. De har tatt til seg endel av kritikken fra bandets mange kritikere som i all hovedsak gikk ut på at de "kun" mestrer store scener- hvor de kan dekke seg bak et massivt lys og sceneshow for å ta bort fokuset fra musikken. Kritikerne mente at musikken i seg selv ikke var god nok, en type kritikk et band som Pink Floyd også i perioder har måttet forholde seg til. U2 ville sette skapet på plass, de ville nå gjøre en mer nedstrippet konsert. Borte er de ville kostymene, lysshoworgiene og "sirkuspreget" de to siste turneene hadde over seg. Alt er dog relativt til hva de har gjort tidligere, dette er på ingen måte noen sentrum scene konsert i format8) U2 ville vise at de nå har blitt modne musikere som i all hovedsak kan lene seg på musikken sin. Min mening er at dette er deres kvalitetsmessig beste konsert som er utgitt. Lyden er til å være dvd noe av det aller beste jeg har hørt noensinne, noe som er svært gledelig. Her får vi en suggerende og nesten hypnotiserende versjon av legendariske "where the streets have no name". Nydelige fremføringer av låter som "stuck in a moment" og "with or without you". I tillegg viser bandet den store forskjellen mellom live/studio med låten "new york". Studioversjonen er en lukket overprodusert, glatt poplåt: mens liveversjonen her er helt magisk,Edge frembringer magi og en fremføring som etter min mening virkelig viser nivået U2 befinner seg på.

U2 - New York (Live in Boston) - YouTube

-"U2 live at Slane castle".

Konsert nr 2 som er utgitt fra nevnte Elevation tour. Etter å ha trollbundet publikum over hele verden i et utall konserter, så gjenstår sjarmøretappen på hjemmebane i Dublin. Foran 80 000 elleville fans på hjemmebane. Forskjellen fra Boston konserten er også at denne er utendørs, men ellers er setliste mye den samme. Det mest utrolige med denne utgivelsen er å se U2 sin størrelse på hjemmebane, noe som også gir utslag i flere enestående øyeblikk naturligvis. En versjon av "One" som kan få en stein til å gråte, en vanvittig rå "New years day" og et taknnemlig U2 som også ytrer denne takknemligheten til publikum. Bandet begynte lutfattige, de måtte låne penger av bandmedlemmenes foreldre for å forsøke få igang karrieren. Det er sterkt å se Bono under bandets fremføring av deres første singel "Out of control" roer det ned midtveis, for å ta seg tid til en følelsesladet "takketale" til både fans, foreldre og alle som har trodd på dem. Fantastisk musikkhistorie.

05 - U2 Out Of Control (Slane Castle Live) HD - YouTube

-"Vertigo tour 2005, live fra Chicago".

Nå er vi kommet frem til Vertigo tour i 2005/2006, hvor også her Oslo var så heldige å få besøk av irene. Jeg sto helt i front på denne konserten, og husker dagen som den var igår. En rus som jeg vanskelig kan beskrive. Noe av det jeg husker best var at lyden nesten var uforståelig god til å være på utskjelte valle hovin. At U2 bruker det absolutt råeste lydutstyret man kan få tak i for penger er således hevet over enhver tvil! En slags utavdegsjæl opplevelse som man svært sjelden opplever. Etter min mening er bandet på denne turneen blitt perfeksjonister i det de gjør- om enn enda tydeligere enn tidligere.Spesille lyspaneler ble konstruert av ingeinører i Holland på spesialoppdrag fra U2, uvisst til hvilken pris. De har bevist at de takler alt, og nå skal de bare vise for verden enda en gang hvem som er verdens beste/største liveband. Terningkastene med seksere hagler i verdenspressen samme hvor de spiller. Denne dvd konserten er tatt opp innendørs i Chicago. og her spiller bandet blant annet mange av låtene fra skiva "How to dismantle an atomic bomb". Også en fantastisk konsert, som viser en gjeng med kloke erfarne musikere,et band som for lengst har funnet sin plass og viser hvor skapet skal stå.

U2 City of Blinding Lights Live from Chicago - YouTube

-"360 tour, live at the rose bowl"

Bandets første og foreløpig eneste blu-ray konsert. Gutta har sagt i intervjuer at de nå ikke kunne forstå hvordan de skulle toppe deres tidligere turneer. Hva nå? Har vi gjort alt som er å gjøre? Løsningen ble etter mye idemyldring å kjøre en helt hinsides 360 graders scenekonstruksjon, hvor man har publikum rundt på alle kanter- noe som gir en helt unik mulighet for kommunikasjon med publikum. Det som dog er litt synd med akkuratt denne utgivelsen er at gutta virker slitne og for en sjelden gangs skyld går de på autopilot(synlig for de som kjenner bandet). Dette ble tatt opp på slutten av turneen, de hadde turnert lenge i ett over hele verden når denne konserten ble tatt opp. Alikevel er den verd å se, for all del, og bilde/lyd er naturligvis i en egen klasse mtp at dette er blu-ray formatet.Personlig opplever jeg det som bandet her begynner bli mettet, mangel på inspirasjon og tidligere omtalte råskap er nesten fraværende. Ja, de begynner bli gamle nå, og kanskje (antageligvis) er de snart ved slutten av sin karriere. Forøvrig leverer de en helt vanvittig versjon av en for massene ukjent låt som Ultraviolet. Etter min mening bør man ha hørt slike suverene låter, før man lirer av seg kunnskapsløs kritikk

U2 - Ultra Violet (Light My Way) - YouTube

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Setter naturligvis også pris på tilbakemeldinger, innspill og ytringer i denne tråden, bare så det også er nevnt:-D :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jag hade turen att vara på Slane Castle (dvd är inspelad med mix från bägge konserter) och det är, tillsammans med när Springsteen rockade sönder Ullevi med Born in the USA turnen, den överlägset bästa konsert jag vart på.

70,000 i publiken vid ett gammalt slott långt ute i skogen, samma dagen som Irland gick vidare till VM genom att slå Holland (vill jag minnas) var en upplevelse. The Edge kom ut när de egentligen skulle börja och sade att de väntar tills matchen är färdig och slog på matchen på bägge stormskärmarna.

Intermediate Pinguz sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ble sugen på å dra frem noe gammel U2 jeg nå! Takk for linker og inntrykk.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pinguz
    Ble sugen på å dra frem noe gammel U2 jeg nå! Takk for linker og inntrykk.

Bare hyggelig, håper du og andre fikk noe glede og input av mine skriblerier

Gammel U2 er en inspirasjon på alle måter, det er noe jeg drar frem med jevne mellomrom. Sitter i skrivende stund med Red Rocks konserten fra 83, deres aller første dvd konsert, på bånn spiker på anlegget

Forøvrig er det også veldig moro om de av dere som har sett på de ulike liveklippene, eller kjenner til de forskjellige turneene/epokene i karrieren til U2 har ytringer,inntrykk eller meninger dere vil dele med oss. Er det råskapen i det unge upolerte rebelske U2 som fascinerer? Eller kanskje det gamle U2 med den imponerende rutinen, perfeksjonistene og en hinsides låtkatalog de uhemmet kan plukke fra? Det såre og skjøre U2 ala October eller With or without you som treffer? Eller kanskje det voldsomme rockesirukuset som åpenbarer seg når gutta fremfører låter som "New years day" eller "streets have no name"?

Alt treffer meg- men på forskjellig måte, noe jeg finner aller mest fascinerende med U2.Helheten, og kompleksiteten deres som ligger under den tilsynelatende enkle listepopoverflaten

Til slutt: Man har kritikere som mener at Edge er en middels gitarist, som ikke greier spille soloer med feeling, men kun bruker enorme mengder effektpedaler, fuzz o.l. Vel isåfall kan dere vennligst se på dette klippet av "The fly" fra Boston konserten i 2001. Det er nesten ubegripelig hvor godt han treffer i denne soloen, feelingen og melodiøsiteten syns jeg bare er helt rå. Kritikerne har i det hele tatt _mye_ U2 livemateriale de bør se før de lettvint og kunnskapsløst kritiserer bandet Forøvrig er akkuratt denne fremføringen av "The fly" ansett blant U2 fansen for å være den klart grommeste versjonen de har gjort av denne låten. Man kan formelig kjenne magien og energien i luften, spesielt når Edge setter igang rundt 4.00 i klippet. Legg også merke til hva som skjer når soloen egentlig slutter rundt 4.40 når Bono da kommer inn med vokal: men Edge bare fortsetter å pumpe løs i bakgrunnenm som et fyrverkeribatteri som har gått amok, noe som skaper et helt vanvittig rått lydbilde

U2 The Fly Live Boston 2001 - YouTube

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Det er noen band som har ekstremt mange blodfans, og U2 er ett av disse, Springsteen er et annet eksempel. Jeg er nok av de som ikke kan forstå hvorfor, så jeg ser frem til å lese Gilmores innlegg (av nysgjerrighet altså, ikke får å kritisere eller "disse" på noe noe vis).

Ja, og ble du noe klokere? Eller fikk du noe mer forståelse for "blodfansen" er vel mer riktig å spørre om

Forøvrig som jeg så smått er inne på i min innlegg så har jeg selv vært en av kritikerne før jeg selv oppdaget U2 magien til det fulle. Alle kan ikke bli truffet like hardt av den såklart, men bare for å vise at man godt kan gå fra å være en kraftig kritiker til simpelthen elske et band

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gilmour
    Ja, og ble du noe klokere? Eller fikk du noe mer forståelse for "blodfansen" er vel mer riktig å spørre om
    Vel, jeg ble vel litt pessimistisk mtp. på at jeg må lide meg gjennom timer med musikk jeg i utgangspunktet ikke synes noe om for å finne ut om jeg liker det eller ikke

Neida, det var litt vel negativt, men jeg har egentlig konkludert med at jeg ikke kommer til å sette av hverken tid eller energi til å utforske dette noe nærmere, hverken U2 eller "han andre". Mitt musikk"forbruk" foregår stort sett i bilen eller foran skjermen på jobb, og da foretrekker jeg lettere tilgjengelig musikk.

Men takk for innlegget, godt skrevet

Edit: har såvidt skummet den andre tråden, og hadde egentlig tenkt å skrive et innlegg, men jeg ser at det meste er sagt allerede. For meg handler musikk om hvilke følelser det gir meg og hvilken sinnstemning jeg oppnår. Det handler også om hvor mye sympati jeg føler for artisten og teknikken, særlig vokalteknikk betyr mye for en sang. Når det gjelder de to artistene vi snakker om, så er det noe med stemmen og sangteknikken til Bono (og Bruce) som jeg ganske enkelt ikke liker. Da hjelper det lite at vedkommende er genierklært av millioner av andre blodfans. Tar vi et annet band som jeg vet du liker, Pink Floyd så har vi mer sammenfallende smak. Gitarsoloene til Gilmour gir meg gåsehud hver gang, vokalen til Gilmour oppleves som himmelsk en del ganger. Og dette uten at jeg har brukt timevis på å like bandet, det bare treffer mitt følelsesregister spot on.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •