Circus Maximus- Nine. Ny skive fra Oslos stolthet!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Intermediate Gilmour sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Circus Maximus- Nine. Ny skive fra Oslos stolthet!

Progrockerne i Circus Maximus er ute med ny skive folkens, og her må dere støtte opp om Norges svar på Dream Theater8-) Plata har vært ute en stund nå, men denne skiva og bandet fortjener en egen tråd.

Det disse gutta gjør er rett og slett verdensklasse, hverken mer eller mindre. EN ting er lyden, spesielt på denne skiva er absolutt toppnotch, men musikken går også verdenskjente progrockband som DT og Porcupine Tree en høy gang. Detaljene, instrumentbruken,gitarsoloer og x faktoren er fantastisk.

Vokalist Michael Eriksen er alltid fremtredende i lydbildet, som på de foregående skivene (for en drøyt god vokalist han er), men det jeg syns gjør spesielt denne skive til en vinner er at den er gjort mer tilgjengelig enn de to foregående utgivelsene. Hva mener jeg med mer tilgjengelig?

Jo, jeg tenker her på at låtene er blit noe mer komprimert, melodiene er mer i fokus (mindre instrumentonani), og man har filt ned kantene noe uten at man har gått på akkord med seg selv. Jeg syns denne slipingen har kledd bandet svært godt, noe som også skinner igjennom på balladene deres, de er sårere og mer mesterlig enn noensinne. De har også hardere lengre låter mer i progretningen, så her skulle det være noe for enhver smak.

Støtt oppom disse gutta fra Oslo og kjøp plata deres! Det fortjener de virkelig. Her er en smakebit fra skiva, min favorittlåt på plata og denne har gitt meg gåsehud utallige ganger:

Circus Maximus - Reach Within - YouTube

Intermediate HK_Xclio sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Sted
    Sørreisa
    Poster
    2,433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bassrik musikk, men syntest vokalene drukner litt :S
    Panasonic VT-50 65" - Klipsch RF-7MKII - RC-64MKII - RS-62MKI - SvS PB13Ultra - Yamaha RX-V3800 - Parasound NC 2250 - HeadFi -> Little Dot MKII - Grado SR80i

Mvh
    Svein S

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HK_Xclio
    Bassrik musikk, men syntest vokalene drukner litt :S

Solid bass ja,noe veldig mange liker med denne skiva Her kan man få prøvd anlegget sitt, ingen tvil.

Sjekk for eks partiet i introen på låten jeg linket til når trommene og bassen kommer inn. ***** for et trykk og for en lyd 8)

Intermediate HK_Xclio sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Sted
    Sørreisa
    Poster
    2,433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klipschene og svs'n fikk kjørt seg godt her, måtte bare vrenge opp lyden på maks
    Panasonic VT-50 65" - Klipsch RF-7MKII - RC-64MKII - RS-62MKI - SvS PB13Ultra - Yamaha RX-V3800 - Parasound NC 2250 - HeadFi -> Little Dot MKII - Grado SR80i

Mvh
    Svein S

Intermediate Mori sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    2,713
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmmmm, noen år siden sist jeg datt innom Circus Maximus. Dette ga absolutt mersmak, virker lovendes.

Må nok til innkjøp av denne ja.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Moro at folk setter pris på musikken til Circus Maximus. Konserten visste jeg faktisk ikke om, så tusen takk for det tipset. Det blir garantert billett på meg så sant det passer med jobb og kalenderen eller

Intermediate sirant sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,760
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøpte denne for en stund siden, må si jeg blei litt skuffet.

Kanskje den var for "enkel & tilgjengelig" for min svak. En typisk 3 på terningen etter min smak. Helt ok, men lett å glemme hvordan det var. Litt kjedelig.

Newcomer Della sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Sted
    Vigrestad
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mori
    Hmmmmm, noen år siden sist jeg datt innom Circus Maximus. Dette ga absolutt mersmak, virker lovendes.

Må nok til innkjøp av denne ja.
    Skal se jeg kommer snikende med en usb til "Kvednest"
    Var ikke dette "min" oppdagelse av oss??

Ser ut til anathema ryker btw, kontraktsforhandlingene ser ut til å dra ut
    Della
    TV : 50PFL5008T
    Kilder : Pioneer BDP-LX55 - Airport Express - Violectric V800 DAC
    Forsterkeri : Primare SP32 - Primare A30.7 -Ayon Spark mkii - Orpheus II og 2x Orpheus III Mono
    Høytalere : Piega Coax 70,2 - Piega Premium 5 - Piega Premium 3
    Styrt av: Ipad2/Iphone5

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Disse gutta er barndomskompiser av meg, og jeg kan ikke annet si at jeg er mektig imponert over siste skive!! Kanskje hakket mer kommers enn tidligere album, noe jeg egentlig synes er helt greit (men kanskje hardcore-gutta ikke er like begeistret for...?), men jeg synes opptil flere av disse låtene både var velskrevet, velspilte og ikke minst underholdende. Bra lydkvalitet var det også!

Intermediate Probie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    908
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sirant
    Kanskje den var for "enkel & tilgjengelig" for min svak. En typisk 3 på terningen etter min smak. Helt ok, men lett å glemme hvordan det var. Litt kjedelig.

Enig i dette, følte at det manglet noe, sjel kanskje. Ellers synes jeg forøvrig at de har en del kult men vil ikke si at det er på høyde med PT og DT, i forhold til min smak da selvfølgelig.

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Meget dyktige musikere. Musikken er i overkant kommers for meg, men jeg liker en god del. Jeg kjøpte debutten og likte den.

Morsom video de laget til ProgPower USA(der jeg spilte selv i 2001, sånn for skrytets skyld).
    Circus Maximus ProgPower USA XIV Promo - YouTube
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Disse gutta er barndomskompiser av meg, og jeg kan ikke annet si at jeg er mektig imponert over siste skive!! Kanskje hakket mer kommers enn tidligere album, noe jeg egentlig synes er helt greit (men kanskje hardcore-gutta ikke er like begeistret for...?), men jeg synes opptil flere av disse låtene både var velskrevet, velspilte og ikke minst underholdende. Bra lydkvalitet var det også!

Veldig moro å høre Jeg har vært helfrelst fra første gang jeg hørte dem, og mener også helt oppriktig at flere av deres låter går utenpå mye av det en gigant som Dream Theater gjør. Noe jeg finner ekstremt imponerende fra et lite "ukjent" band fra Oslo!

Lyden er som du påpeker riktig så god, og føyer seg pent inn i rekken av album fra norske progrockband med glimrende lydkvalitet. Fra før har vi skiver fra både Airbag og Pagans Mind som har vist vei her, dog topper Circus Maximus det hele med sin skive "nine". Slik skal lydbildet være, enkelt og greit

Det du beskriver som kommers retning er andre ord for hva jeg beskrev som mer slipt i kantene og mer tilgjengelig, slik sett er vi helt enig bare at vi brukte forskjellige formuleringer. Dette er en av tabbene jeg mener nevnte Dream Theater har gjort på flere av sine siste skiver. Fokuset blir for stort på instrumentonanering og "nintendomusikk", kombinert med mindre fokus på melodier og sterke låter som helhet. Derfor er det ekstra gledelig at CM ikke går i den samme fella.

Newcomer torhhi sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    242
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sirant
    Kjøpte denne for en stund siden, må si jeg blei litt skuffet.

Enig med deg her, synes låtene blir for "enkle" og mangler den gløden og intrikate arrangementene som de to første utgivelsene til Circus Maximus hadde.

Når det er sagt, så er jeg blodfan av bandet, så dem spille som oppvarmingsband for Pagan's Mind for mange år siden (de blåste Pagan's av scenen) - de to første skivene går fortsatt for fullt hjemme og når jeg er på farten

torhhi

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Bare for å understreke; jeg synes ikke at det faktum at de har blitt litt mer kommersielle på siste plate er noe problem - for min del gjør det musikken mer aktuell. Jeg hører mye på Dream Theater også, og selv om jo selvsagt Circus har sin helt særegne stil er det mye likheter som jeg jo mener må ses på som et kompliment til Circus (inntil videre...).

Jeg kjenner jo som nevnt gutta i bandet godt og vet også hvor mye de har jobba, både med låtskriving, øvinger, innspillinger osv osv., så det er absolutt ikke snakk om noe slurvegreier greier gutta er ute med denne gangen...

Newcomer Della sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Sted
    Vigrestad
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    ., så det er absolutt ikke snakk om noe slurvegreier greier gutta er ute med denne gangen...
    Det var en artig måte å si det på, nesten litt Obrestad over bokstavrimen der!

Når det kommer til musikken var det nesten litt synd at det var linket til en ballade i denne tråden, satte tilfeldigvis på "Namaste" etterpå, og da snakker vi musikk!!!!
    Om jeg kan bruke slike uttrykk i offentligheten; KJÆRE KYRKJEFOLK så bra det var!

Når det er sagt kunne Della tenkt seg litt mer trøkk og hardhet i musikken, noe som gjør at tanken på konsert med disse guttene virker veldig forlokkende.
    Må få sendt dem vestover til litt mer sentrale strøk, kan ikke ha dem der borte i "øst-europa" :-D
    Della
    TV : 50PFL5008T
    Kilder : Pioneer BDP-LX55 - Airport Express - Violectric V800 DAC
    Forsterkeri : Primare SP32 - Primare A30.7 -Ayon Spark mkii - Orpheus II og 2x Orpheus III Mono
    Høytalere : Piega Coax 70,2 - Piega Premium 5 - Piega Premium 3
    Styrt av: Ipad2/Iphone5

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg
    Meget dyktige musikere. Musikken er i overkant kommers for meg, men jeg liker en god del. Jeg kjøpte debutten og likte den.

Morsom video de laget til ProgPower USA(der jeg spilte selv i 2001, sånn for skrytets skyld).
    Circus Maximus ProgPower USA XIV Promo - YouTube

Indeed dyktige musikere, så enig så enig.

Jeg har tidligere innen progrock rangert flere av gutta i Dream Theater for å være blant de bedre musikerne jeg har hørt og som jeg vet om. De står fortsatt høyt i kurs, men for ****, endel av de detaljene som CM gjør på sin siste skive er bare i ypperste verdensklasse.

EN ting er ren teknikk som er på toppnivå, men noe av feelingen i gitarsoloene for eks er nesten ubeskrivelig, og gir meg assosiasjoner til legender som David Gilmour fra Pink Floyd eller Mark Knopfler.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da spilles "Nine" igjen i sin helhet som innledning for helgen. Gud bedre for en skive

Har man ikke sjekket ut denne musikken, så gjør det asap!

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var konserten på John Dee unnagjort, og det er bare å ta av seg hatten!
    De som gir denne skiva litt tid, vil oppdage hvor mye enorm kvalitet den har, den er definitivt av typen som vokser seg større over tid.
    Svenske Hifi&Musik mente vel det var noe av det skarpeste som var gjort i vårt århundre, og ga den 5 stjerner.
    Jeg gir den 6.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •