Multikanals musikk - Side 8

Sponsorer:
Takk Takk:  7
Like Like:  30
Side 8 av 14 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... SisteSiste
Viser resultater 141 til 160 av 279
    Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,404
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Har blitt en del spilling av dvd-a og sacd i det siste. Har oppdaget at min siste oppgradering av anlegget har medført et veldig sort løft i lydkvalitet, når det gjelder høyoppløst musikk - spesielt når det gjelder multikanals.

Er oppgitt over hvor vanskelig det nå er å få tak i visse utgivelser i dag, da særlig på dvd-a, til noenlunde pris.

Så jeg har prøvd å surfe en del for å få litt oversikt over hva som presenteres på Blu Ray Audio. Skal prøve å ikke gjøre samme feilen som med dvd-a, men denne gangen skaffe meg det jeg vil ha, mens det enda er mulig. For jeg regner med at samme problem vil oppstå her, OOP og noen grusomme priser etterhvert.

Har bestilt en del skiver og vil omtale de her etterhvert. Men kan komme med et bra kjøpsråd allerede nå:

Multikanals musikk-damn-jpg

Tom Petty & Heartbreakers: Damn the Torpedos, Blu ray audio.

Den får veldig god omtale for sitt 5.1 spor. Den koster godt over kr 300,- på både Amazon og Ebay, men er faktisk å få tak i fra Cdon til fornøylige kr 169,-

Damn The Torpedoes - Bluray Audio - Blu-Ray - Petty Tom - Musikk - CDON.COM

Får akkurat samme følelse av Blu Ray Audio, som med dvd-a/sacd opplegget - veldig vanskelig å få en komplett oversikt over hva som finnes og hva som planeres utgitt. Så kom igjen og del dine tips, hvis du har noen.

Foruten at multikanals hi-res gir en stor mulighet for en mye større detaljrikdom, setter jeg veldig pris på at mixen preges av spennende tiltak - som mediet tillater. Som for eksempel Queen's A Night at the Opera, den lekfulle mixen med plassering og panorerering av instrumenter og stemmer er utrolig passende til den flamboyanske (kan man si det? ) rocken de spiller. Foreigner's album "4" på dvd-a er også utrolig kul å høre på i 5.1, på en låt vandrer bassgangen rundt i rommet.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

2. Liker Rotja har likt denne posten
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,404
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Multikanals musikk-img_9511web-jpg
    (klikk for større)

Pink Floyd, Division Bell, Blu Ray Audio (2014)

Dette var en særdeles vellydende sak! LPCM 2.0 - DTS Master HD 5.1 - LPCM 5.1 - alt i 96/24. I tillegg en video til Marooned.

Veldig klar og detaljert lyd - ikke så basstung som jeg hadde forventet, cden synes jeg bestandig har vært litt "baktung", men her heller det mot det lette. Lite liv i centerkanalen - noe jeg synes trekker litt, vokal fra andre tilsvarende skiver låter bedre når de utnytter en kanal til. Albumet inneholder masse spennende lydeffekter og denne miksen utnytter dette godt. Deilig skive!
    Sist endret av Mr_Spock; 01-27-2016 kl 19:06
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,404
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Multikanals musikk-img_9512web-jpg

Pink Floyd, Wish You Were Here

I dette settet følger det med både en Blu Ray Audio og en dvd-audio skive. Begge med 2009 5.1 mix og 1975 4.0 original Quad mix. Har lyttet på begge mixene og resultatet er veldig bra, synes det løfter albumet flere hakk. Foreløpig er 4.0 Quad mixen den som først virker mest attraktiv.

Som i Division Bell mixen skjer det lite i center og sub - derfor synes jeg SACD'en med Dark Side of the Moon er en bra bit mer spektakulær enn disse to. Forskjellen mellom disse blir å beskrive som "veldig bra" vs "fantastisk" - som jo DSotM på SACD er.

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,404
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Multikanals musikk-img_9514web-jpg

Vil sterkt anbefale alle 6 av Elton Johns klassiske album på SACD. De har vært tilgjengelige en stund og er i dag ganske så rimelige å skaffe seg via for eksempel amazon.co.uk - på tross av elendig kurs. Det ser ut til at Goodbye Yellow Brick Road kan være litt vrien å få tak i - men den skal være å få tak i med samme mix på Blu Ray Audio, som selvsagt er i bestilling hos meg

Mixen ja - 5.1 tilfører musikken veldig mye på alle 6 album, bra musikk blir helt enkelt mye bedre! Ikke aggressiv miksing ala Queen - men alle høytalere tas i bruk og instrumentene gis godt med luft og er veldig flott å høre på.

På mitt anlegg er det 1 album som skiller seg ut - og det er Elton John (self titled) - som har en del mer bass en de andre - musikken her får et skikkelig fett fundament.

Skal det være noe negativt å si - så får det være at "Don't Shoot Me I'm Only the Piano Player" - som er mitt fav Elton album, etter Goodbye Yellow Brick Road, ikke kom med i denne utgivelsesrunden.

Anbefales å skaffe seg disse mens det er mulig!

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,291
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Støttes fullt ut. "Orn'tli musikk blir som ny"

GYBR og CFATBDC er spesielt gode surrerundt-mikser.

Hva tenker du på med "aggressiv miksing" av Queen SACD/DVD-A? Jeg har bare ANATO og The Game på DVD-A som begge er helt fantastiske i lyden. SACD'ene er vel fra Japan og er vel ikke surround, men litt "keiserens nye klær-SHM-SACD-to kanal" ?

SA-CD.net - Search

The Game SHM-SACD: Album details - Dynamic Range Database
    ANATO SHM-SACD: Album details - Dynamic Range Database

Multikanals musikk-41smv8fq1pl-jpg

Multikanals musikk-31g35zfcbjl-jpg

Her er litt om dynamikken i DVD-A'ene:
    Album details - Dynamic Range Database
    Album details - Dynamic Range Database
    Sist endret av Supertramp; 02-04-2016 kl 13:54

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,404
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Supertramp Vis post
    Støttes fullt ut. "Orn'tli musikk blir som ny"

GYBR og CFATBDC er spesielt gode surrerundt-mikser.

Hva tenker du på med "aggressiv miksing" av Queen SACD/DVD-A? Jeg har bare ANATO og The Game på DVD-A som begge er helt fantastiske i lyden.

Multikanals musikk-41smv8fq1pl-jpg

Multikanals musikk-31g35zfcbjl-jpg
    Det var sannelig på tide du re-engasjerte deg i den viktigste tråden på av-forum - du har vært savnet!

Masse bra mixer på Eltons skiver - Rocket Man høres veldig kul ut. Men egentlig alle hans låter høres bra ut i surround.

Med aggressiv miksing mener jeg bruken av surround og bakhøytalerene. Jo mer som skjer der - mer aggressivt - i tillegg sveip av lyd på kryss og tvers, rundgang osv.

Queen er jo i særklasse - men det er jo mye på grunn av Brian May:

QUEEN: A NIGHT AT THE OPERA

Forteller jo her om hvor mange kompromisser man må gjøre for å klemme inn en haug med "tape tracks" i 2 kanals stereo - og hvor mye mer man kan få til med 5.1. Noe man uten tvil hører på A Night at the Opera.

Jeg har jo ikke The Game på dvd-a - var en dust som ikke skaffet meg den, den gangen den kostet normal pris. Vel, den havner nok i samlingen allikevel, når jeg kommer over et godt kjøp. Misunner deg din versjon.

Men jeg har A Night at the Opera på Blu Ray i bestilling, det skal være en annen surround mix enn 2002 dvd-a som jeg har - skal være det samme som ble gitt ut på dts dvd i 2009 eller noe.

Noe mange kanskje ikke er klar over er jo at 5.1 mixene på Queen Greatest Video Hits 1&2 også er i særklasse:

Multikanals musikk-img_9509web-jpg

Her er det en haug med fantastiske surround mixer i 5.1 dts 24/96. Dette er ikke noen vanlige dvd'er med litt ekko i bakhøytalerene. I samme stil som A Night at the Opera på dvd-a. Rett og slett rått. Sett på for eksempel The Invisible Man og vri på -
    Finnes jo å få tak i ganske rimelig enda.

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,291
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock Vis post
    Det var sannelig på tide du re-engasjerte deg i den viktigste tråden på av-forum - du har vært savnet!

....

Noe mange kanskje ikke er klar over er jo at 5.1 mixene på Queen Greatest Video Hits 1&2 også er i særklasse:

Multikanals musikk-img_9509web-jpg

Her er det en haug med fantastiske surround mixer i 5.1 dts 24/96. Dette er ikke noen vanlige dvd'er med litt ekko i bakhøytalerene. I samme stil som A Night at the Opera på dvd-a. Rett og slett rått. Sett på for eksempel The Invisible Man og vri på -
    Finnes jo å få tak i ganske rimelig enda.
    jeje.............

Trodde jeg hadde disse hjemme - må sjekke i kveld. Kunne jo vært noe å ta frem igjen hvis det blir ny tv på meg også
    Bakbelyst, ikke kant - er vel det du brenner for?

Men hvor finner jeg disse rimelig? Amazon.co.uk er jo svindyr på vol 2 i hvert fall.........
    http://www.amazon.co.uk/Queen-DVD-Co...est+video+hits

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,404
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeje.............

Trodde jeg hadde disse hjemme - må sjekke i kveld. Kunne jo vært noe å ta frem igjen hvis det blir ny tv på meg også
    Bakbelyst, ikke kant - er vel det du brenner for?

Men hvor finner jeg disse rimelig? Amazon.co.uk er jo svindyr på vol 2 i hvert fall.........
    Queen, The DVD Collection: Greatest Video Hits 2 DVD: Amazon.co.uk: Queen: DVD & Blu-ray
    Har ikke så mange synspunkter på tv - koser meg enda med min snart 10 år gamle plasma, som er god enda. Men når det gjelder Queen videoene - skal du ikke har for store forhåpninger om bildekvalitet - det er gamle greier - og veldig varierende kvalitet - men lyden.... den er uten unntak flott.

Platekompaniet har en utgave - går ut i fra at det er samme lydsporet som på mine:

https://www.platekompaniet.no/dvd/qu...ed-remastered/

Eller brukte på ebay.co.uk for sone 2.

10. Takk Supertramp takket for denne posten
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,291
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men når det gjelder Queen videoene - skal du ikke har for store forhåpninger om bildekvalitet - det er gamle greier - og veldig varierende kvalitet - men lyden.... den er uten unntak flott.
    Oh, I know........... Må sjekke hjemme først. Takk for tipset

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,404
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Multikanals musikk-img_9518web-jpg

Barclay James Harvest: Once Again (1971)

BJH's andre album i en 40th anniversary Edition. Hvor man får med en dvd, med blant annet en 24/96 5.1 dts versjon av albumet. Surround versjonen er basert på Quad utgivelsen fra gamle dager.

Bra lyd - men fremfor alt en spenstig surround mix - som gjør utgivelsen ganske spennende. Mye lyd i alle 4 kanaler. Man skjønner at det er saker på gang når vokalen i startsporet ligger klistret i venstre surround-høytaler . Synes faktisk det var veldig passende.

Albumet er fremdeles tilgjengelig - fra for eksempel BJH hjemmeside:

Barclay James Harvest - Once Again remastered CD

Anbefales!

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,404
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Multikanals musikk-img_9521web-jpg

Smooooothe greier fra Donald Fagen og Co, The Nightfly (1982) og Gaucho (1980).

Begge plukket opp fra Ebay til greie priser. Begge to SACD med 5.1.

Låter fantastisk, bra utnyttelse av alle kanaler.

14. Liker Nemesis har likt denne posten
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,404
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ble veldig glad da jeg leste for en stund siden at denne saken skulle komme:

Multikanals musikk-img_9519web-jpg

Opeth: Deliverance & Damnation - mikset i 24/96 dts 5.1 surround.

Damnation kjenner jeg godt, har hatt den på cd noen år og spilt mye, et herlig album. 5.1 mixen er skikkelig fin - bra med lyd i alle kanaler, ikke så aggressivt, men det skjer allikevel en del spennende ting. Mixen løfter albumet flere hakk. Kommer aldri å spille stereo-utgaven igjen.

Deliverance har jeg ikke hørt stort av, er litt for heftig for meg. Men i 5.1 så blir slikt veldig mye mer interessant. Det skjer veldig mye i deler av albumet og mixen legger til mye luft slik at det er lettere å skille ut instrumenter, ofte blir det bare en lydvegg med slik musikk, men ikke her. Det growles både fra front, bak og fra sidene. Trommene er litt merkelige, ligger stort sett i front sammen med gitarer - men tam tam trommene låter fra surroundene. Er ikke den mest spennende miksen jeg har hørt - men gjør helt klart albumet mer lyttevennlig for meg - som ikke er så stort fan av denne typen metal. Denne skiva kommer å bli spilt flere ganger.

Jeg handlet min utgave på Cdon:

Deliverance & Damnation Remixed (4CD) - Album - Opeth - Musikk - CDON.COM

16. Liker Nemesis har likt denne posten
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,404
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Multikanals musikk-img_9523web-jpg

Lynyrd Skynyrd: Southern Surroundings - Blu Ray Audio

Her får vi 24/96 5.1 mix, både i DTS HD Master Audio og Dolby True HD. Bak surroundmiksespakene sitter Elliot Scheiner - som er kjent fra tilsvarende med Queen, Fleetwood Mac, Eagles osv.

Det låter rett og slett fantastisk - gamle hits fra 70 tallet i en slik lydkvalitet er ikke dagligdags. Flott surroundmiks med masse dynamikk!

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,291
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke så mange synspunkter på tv - koser meg enda med min snart 10 år gamle plasma, som er god enda. Men når det gjelder Queen videoene - skal du ikke har for store forhåpninger om bildekvalitet - det er gamle greier - og veldig varierende kvalitet - men lyden.... den er uten unntak flott.

Platekompaniet har en utgave - går ut i fra at det er samme lydsporet som på mine:

https://www.platekompaniet.no/dvd/qu...ed-remastered/

Eller brukte på ebay.co.uk for sone 2.
    Jovisst hadde jeg GH vol 2 i "remaster" utgave med DTS lydspor.
    Og en fin anledning til å spille den og se den på min flunk nye 55" Samsung tv

Multikanals musikk-image-jpg

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,404
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jovisst hadde jeg GH vol 2 i "remaster" utgave med DTS lydspor.
    Og en fin anledning til å spille den og se den på min flunk nye 55" Samsung tv

Grattis med ny tv Supertramp!

Veldig passende å innvie den med litt Queen videos med fet surround mix!

Det er vel også nopen herlige intervjuer med Freddie på en disk i den utgaven.

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,404
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Multikanals musikk-img_9528web-jpg
    Klikk for større!

Fleetwood Mac i multichannel!

Har fått tak i de 3 som har blitt utgitt:

Tusk discen følger med DeLuxe boksen med Vinyl som ble gitt ut på tampen av fjoråret. Discen er ikke en "ekte" dvd-a, men en dvd med et 24/96 5.1 dts spor. Som låter fantastisk - en nesten perfekt surround mix.

Rumours er en gammel dvd audio utgivelse som er OOP, men jeg fikk den til en ganske grei pris på Ebay, slapp toll/tull. Fantastisk lydkvalitet og surroundmix på denne også.

Say You Will er en mindre kjent utgivelse - også den på dvd audio - veldig bra lydkvalitet - men en litt vel "forsiktig" surroundmiks. Det skjer ganske mye i surround/bakhøytalere, men det er altfor lavt. Fikset det enkelt med Yamaha processoren, dedikerte en "Scene" knapp spesielt for denne discen - som hever surround og back med 5dB Fikk også tak i denne til ganske grei pris på Ebay - for den er også OOP.

Hører til blant mine favorittalbum disse - de er bare kortere tid ute av dvd-a spilleren.

21. Liker Nemesis har likt denne posten
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,404
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Multikanals musikk-img_9532web-jpg

Tom Petty & Heartbreakers: Hypnotic Eye (2014) og Damn the Torpedoes (1979) på Blu Ray Audio.

Damn the Torpedoes med 24/96 PCM Stereo & 5.1, DTS-HD Master Audio 5.1. Følger også med en del bonus-spor som ikke fikk plass på albumet - som er veldig bra, samt et par videoer.

Hypnotic Eye med 24/48 PCM Stereo og DTS-HD Master Audio 5.1.

Har litt delte meninger om disse to utgavene. Begge albumene er knallgode, ikke en svak låt. Hypnotic Eye har en fin surround mix og låter veldig bra, bra dynamikk og balansert. Men Damn the Torpedoes låter ikke så bra på mitt anlegg, veldig lys og tynn i lyden, samt at surroundmixen er småkjedelig.

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,291
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror jeg har nevnt denne tidligere, muligens i CD/SACD tråden.

Denne MÅ dere skaffe dere. Selv om dere ikke hører mye på klassisk så er det definitivt verdt å ha denne og lytte til den innimellom.

SA-CD.net - Diabolo

Multikanals musikk-51tg40-qfml-jpg

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,404
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror jeg har nevnt denne tidligere, muligens i CD/SACD tråden.

Denne MÅ dere skaffe dere. Selv om dere ikke hører mye på klassisk så er det definitivt verdt å ha denne og lytte til den innimellom.

SA-CD.net - Diabolo

Multikanals musikk-51tg40-qfml-jpg
    Bestilt!

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,404
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Multikanals musikk-img_9535web-jpg

Ayreon: Actual Fantasy Revisited (1996/2004) CD+DVD 5.1

Et album av den Nederlanske multiinstrumentalisten Arjen A. Lucassen, det andre i rekken fra hans Ayreon prosjekt.

Ganske soft progressiv metal - SciFi inspirert. Synes det er et skikkelig solid album, som har snurret adskillig ganger i spilleren. Surroundmixen er ganske agressiv og bruker alle høytalerne på en bra og inspirert måte - løfter albumet flere hakk. Er bare Dolby Digital - men det låter veldig bra.

Kan blant annet handles her:

Actual Fantasy Revisited: Amazon.co.uk: Music

26. Liker Nemesis har likt denne posten
Side 8 av 14 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •