Multikanals musikk - Side 10

Sponsorer:
Takk Takk:  6
Like Like:  26
Side 10 av 14 FørsteFørste ... 6 7 8 9 10 11 12 13 14 SisteSiste
Viser resultater 181 til 200 av 273
    Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,357
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Supertramp Vis post
    Tror jeg har nevnt denne tidligere, muligens i CD/SACD tråden.

Denne MÅ dere skaffe dere. Selv om dere ikke hører mye på klassisk så er det definitivt verdt å ha denne og lytte til den innimellom.

SA-CD.net - Diabolo

Vedlegg 120414
    Lurer veldig - hva i en tråd som handler om flerkanals musikk - er det med denne utgaven som imponerer såpass at den "må" skaffes?

Har lyttet til den et par ganger nå og blir ikke særlig klok. Bra lyd og bra musikk - men surroundmessig er det veldig lite imponerende.

Fortell Supertramp?
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,357
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har en del klassisk i hirez multikanal - som regel veldig god lyd og dynamikk, men veldig sjelden noe annet enn "wall of sound". Men det finnes noen som har tenkt på å ta mulighetene som finnes i bruk, for eksempel Tacet:

Multikanals musikk-img_9551web-jpg

Dette er for piano, men de har mye annet også. Her er tangentene spredd over 5 høytalere, med de lyse tonene i venstre bakkanal, medium i front og dype i høyre bakkanal. Man sitter inne i pianoet! I tillegg har de også noe de kaller for "Moving Real Surround" - på en del av sporene, på noen album, hvor lydene forflytter seg på kryss og tvers - utrolig kult å høre på.

Er egentlig litt oppgitt over hvor dårlig multikanals lyd blir utnyttet ved spesielt konserter på dvd og blu ray. Er i 99% av tilfellene "wall of sound" i front (en suppe av instrumenter) og kun romklang og publikum i resten. Kanskje gir en "virkelig konsert-opplevelse" - men hvem vil egentlig ha det? Har vel aldri vært på en konsert med "bra" lyd.

Men noen få perler finnes det:

Multikanals musikk-img_9552web-jpg

Her er det gjort en ekstra god jobb i ettertid, utnyttet mulighetene og tatt i bruk alle høytalerene - og det høres jo fantastisk mye bedre ut.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,357
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det finnes også noen som har tenkt litt på dilemmaet - skal det høres ut som om man sitter i publikum - eller skal man være oppe på scenen?

En sjappe som heter AIX Records har løsningen:

AIX Records - Home Page

Multikanals musikk-img_9553web-jpg

På disse platene kan man faktisk velge mellom "Audience" eller "Stage" - flere mikser på hver skive altså - hos meg er det selvsagt kun "Stage" som er aktuelt

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,136
    Takk & like
    Nevnt
    12 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock Vis post
    Lurer veldig - hva i en tråd som handler om flerkanals musikk - er det med denne utgaven som imponerer såpass at den "må" skaffes?

Har lyttet til den et par ganger nå og blir ikke særlig klok. Bra lyd og bra musikk - men surroundmessig er det veldig lite imponerende.

Fortell Supertramp?
    Jeg fikk ihvertfall følelsen av å sitte i en konsertsal når jeg satt på denne. Ikke overdrevet bruk av surrerundt-effekter, men akkurat passe.
    Det er vel realisme vi jakter etter, egentlig. Som i en konsertsal.
    Noen surrerundtplater for klassisk er mikset som om man skal sitte midt i orkesteret, men det er det jo bare bratsjene/oboistene som gjør

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,357
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg fikk ihvertfall følelsen av å sitte i en konsertsal når jeg satt på denne. Ikke overdrevet bruk av surrerundt-effekter, men akkurat passe.
    Det er vel realisme vi jakter etter, egentlig. Som i en konsertsal.
    Noen surrerundtplater for klassisk er mikset som om man skal sitte midt i orkesteret, men det er det jo bare bratsjene/oboistene som gjør

For egen del er jeg totalt uinteressert i "realisme" - elendig lyd på 12:e rad? Når man da har 5.1/7.1 osv med kanaler som vil legge luft mellom instrumenter og mangedoble dynamikk, lydbilde og detaljer???? Hvorfor kun smøre alt i samme boksen i fronten - en grøt av lyd - og bare litt romklang i resten av høytalerene?

Synes det er en elendig utnyttelse av system. For det finnes jo en rekke gode utgivelser - så man vet jo hvordan det skal låte - slik som for eksempel The Dark Side of the Moon, A Night at the Opera, Brothers in Arms.. osv osv -

Føkk realisme!!

Edit: Er ikke hele problemstillingen ganske tåpelig? I sin egen stue er man jo konge! Man trenger jo ikke ta hensyn til at andre også skal høre på - så hvordan ville man da lyttet til et orkester/band, hvis de bare spilte for deg? Satt seg langt nede i salen? Plassert bandet slik at mange skal høre de samtidig? Nei, tror ikke det.
    Sist endret av Mr_Spock; 03-03-2016 kl 15:20

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,136
    Takk & like
    Nevnt
    12 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er forskjell på popmusikk og klassisk i surrerundtmusikken, og det skal det være slik jeg ser det.

At Freddie, Roger og Brian ypper seg i alle kanaler med Prophet's song - Now I know now I know, la la la la la osv, mikset slik i studio er helt greit. Eller at trommene etter klokkeintroen på Time med Pink Floyd på TDSOTM svever rundt i stua; helt ok.

Men personlig vil helst slippe å høre orgelet på Also sprach Zarathustra bak til venstre og paukene bak til høyre - jeg vil høre verket fra en god plassering omtrent midt i salen med orkesteret foran meg. Kanskje derfor jeg også har plassert FL og FR høyttalerne ganske langt ut til sidene - gir mere "luft" og kanalseparasjon, men uten av det går ut over helhetsbilde. Jeg opplever ikke noen lydvegg.

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,357
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er forskjell på popmusikk og klassisk i surrerundtmusikken, og det skal det være slik jeg ser det.

At Freddie, Roger og Brian ypper seg i alle kanaler med Prophet's song - Now I know now I know, la la la la la osv, mikset slik i studio er helt greit. Eller at trommene etter klokkeintroen på Time med Pink Floyd på TDSOTM svever rundt i stua; helt ok.

Men personlig vil helst slippe å høre orgelet på Also sprach Zarathustra bak til venstre og paukene bak til høyre - jeg vil høre verket fra en god plassering omtrent midt i salen med orkesteret foran meg. Kanskje derfor jeg også har plassert FL og FR høyttalerne ganske langt ut til sidene - gir mere "luft" og kanalseparasjon, men uten av det går ut over helhetsbilde. Jeg opplever ikke noen lydvegg.

Viser til min edit i innlegget over. Greit nok at du synes det er best slik, med de meget store begrensingene dette medfører - respekterer det.

Men for meg blir det som om å lide seg gjennom et kvarters tid med uønsket reklame før jeg ser film i hjemmekinoen - bare fordi - det "føles" riktig.

Edit: Men hvordan blir det da hvis du lytter til slik musikk i et headset? Går jo ikke det da?

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,136
    Takk & like
    Nevnt
    12 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Viser til min edit i innlegget over. Greit nok at du synes det er best slik, med de meget store begrensingene dette medfører - respekterer det.

Men for meg blir det som om å lide seg gjennom et kvarters tid med uønsket reklame før jeg ser film i hjemmekinoen - bare fordi - det "føles" riktig.

Edit: Men hvordan blir det da hvis du lytter til slik musikk i et headset? Går jo ikke det da?
    Min opplevelse av klassisk skal være som lytter, ikke som bratsjist Her er musikken i sentrum; det geniale en halvgal og syfilistbefengt Schubert fikk ned på papir med fjærpenn og blekkhus i lyset fra et enslig stearinlys på en tvilsom veikro i Wienerwald.
    Og da presentert av en eminent og følsom solist på et tidsriktig instrument, akkompagnert av et samspilt orkester.
    (ble mye floskler her nå).

Headset er fint det, til sitt bruk. Jeg har ikke high-end utstyr og har aldri prøvd Stax eller andre slike komponenter, men vil tro man får en god gjengivelse.

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,357
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min opplevelse av klassisk skal være som lytter, ikke som bratsjist Her er musikken i sentrum; det geniale en halvgal og syfilistbefengt Schubert fikk ned på papir med fjærpenn og blekkhus i lyset fra et enslig stearinlys på en tvilsom veikro i Wienerwald.
    Og da presentert av en eminent og følsom solist på et tidsriktig instrument, akkompagnert av et samspilt orkester.
    (ble mye floskler her nå).

Headset er fint det, til sitt bruk. Jeg har ikke high-end utstyr og har aldri prøvd Stax eller andre slike komponenter, men vil tro man får en god gjengivelse.
    Trodde du var litt hodetelefon-mann!

Men en ting skal du ha klart for deg - det er på ingen måte for mye floskler - kan aldri bli nok!

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,357
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må jo nevne at Roger Waters Amused to Death vant Grammy i årets surround utgivelse.

https://en.wikipedia.org/wiki/Grammy...nd_Sound_Album

Jeg har den like godt i både Blu Ray og SACD:

Multikanals musikk-img_9556web-jpg

Er ikke uenig med Grammy folket og synes den er fantastisk å høre på.
    Sist endret av Mr_Spock; 03-04-2016 kl 12:34

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,357
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av PowerZone Vis post
    Lurer på om noen kan hjelpe meg med et svar her...

Jeg har en HTPC som kjører PLEX server og Home Theater og for så vidt fornøyd med det.
    Jeg har noen DVD-Audio plater som jeg har rippet ned med DVDAudio extractor ( DVD Audio Extractor -- Full featured DVD audio ripper for your easy use ).
    De dvd-audio platene jeg hittil har jobbet med bruker DolbyDigital 5.1 lyd med påfølgende AC3 filer, hvilket fungerer strålende.
    I helga skulle jeg rippe Roger Waters - Amused to Death, hvilket er Blu-Ray Audio i LPCM 5.1 format, hvorpå DVDAE gir med PCM filer,
    dette er jo da et format PLEX ikke takler og jeg klarer pokkerimeg ikke å finne noen form for converter til å gjøre om PCM thil hvertken AC3 eller DTS filer.

Jeg vet at DVDAE kan konvertere til foreks FLAC mulitchannel, men det vil ikke PLEX dekode til flere enn 2 kanals lyd.

Kan noen gi meg et tips her, eller må jeg legge det på is, og heller spille via Blu-Ray spilleren?
    Jeg holdt på med AudioMuxer her om dagen - la merke til at det fantes en god del convert-varianter i den, syntes jeg så både ac3 og dts der - har du prøvd den?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    109
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg holdt på med AudioMuxer her om dagen - la merke til at det fantes en god del convert-varianter i den, syntes jeg så både ac3 og dts der - har du prøvd den?
    Ikke testa den, men det skal jeg gjøre takk for tips

OPPDATERT:

Testa AudioMuxer nå i kveld og det funka som fy Tusen takk for tips
    Sist endret av PowerZone; 03-05-2016 kl 01:25

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,357
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden Goodbye Yellow Brick Road ble utgitt på Blu Ray Audio måtte den jo skaffes, er egentlig fornøyd med SACD'en. Men ved å handle Blu Rayen bidrar man jo til at salget øker og flere utgaver kan komme. Leser jo at det også ligger ferdige surround-mikser av flere av Eltons 70-talls album - Don't Shoot ville vært fantastisk å få utgitt.

Multikanals musikk-img_9557web-jpg

Synes jo at det er veldig greit å rippe surround utgavene mine på pcen - for bekvemmelighetens skyld. Siden jeg ikke klarer det med SACD ble det å sprette plasten på Blu Rayen. Rippet 5.1 DTS Master HD sporet.

Multikanals musikk-elton23-jpg

Oppdaget noe jeg ikke hadde ventet - Blu Rayen låter bedre! Synes SACD'en er litt lys i lyden, ikke nok til at det er slitsomt - men her er Blu Rayen bedre - mer dempet, samtidig virker mixen litt annerledes, uten at jeg kan peke på noe direkte. En ganske klar oppgradering for meg - på mitt anlegg.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    109
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må jo nevne at Roger Waters Amused to Death vant Grammy i årets surround utgivelse.

https://en.wikipedia.org/wiki/Grammy...nd_Sound_Album

Jeg har den like godt i både Blu Ray og SACD:

Multikanals musikk-img_9556web-jpg

Er ikke uenig med Grammy folket og synes den er fantastisk å høre på.
    Kjempeplate, utrolig fet remaster.

Intermediate Nemesis sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    703
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden Goodbye Yellow Brick Road ble utgitt på Blu Ray Audio måtte den jo skaffes, er egentlig fornøyd med SACD'en. Men ved å handle Blu Rayen bidrar man jo til at salget øker og flere utgaver kan komme. Leser jo at det også ligger ferdige surround-mikser av flere av Eltons 70-talls album - Don't Shoot ville vært fantastisk å få utgitt.

Multikanals musikk-img_9557web-jpg

Synes jo at det er veldig greit å rippe surround utgavene mine på pcen - for bekvemmelighetens skyld. Siden jeg ikke klarer det med SACD ble det å sprette plasten på Blu Rayen. Rippet 5.1 DTS Master HD sporet.

Multikanals musikk-elton23-jpg

Oppdaget noe jeg ikke hadde ventet - Blu Rayen låter bedre! Synes SACD'en er litt lys i lyden, ikke nok til at det er slitsomt - men her er Blu Rayen bedre - mer dempet, samtidig virker mixen litt annerledes, uten at jeg kan peke på noe direkte. En ganske klar oppgradering for meg - på mitt anlegg.

Har den på BDA SACD og DVD-A
    HD DVD : 189 , BD:320, DVD:681,Music DTS/DD DVD:55. DTS CD:35 , CD 1340, SHM-SACD :18 SACD:349 , DVD-A : 324 , PA-BD:16 LP:182,

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,357
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nemesis Vis post
    Har den på BDA SACD og DVD-A
    Da er du godt sikret!

Glimrende album

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,357
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av PowerZone Vis post
    Ikke testa den, men det skal jeg gjøre takk for tips

OPPDATERT:

Testa AudioMuxer nå i kveld og det funka som fy Tusen takk for tips
    Det var fint å høre

Intermediate Nemesis sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    703
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er du godt sikret!

Glimrende album

Tror jeg må spille BDA'en i dag,synest også at den låter best.DVD-A en har noen bonusspor + "making of" så den er grei å ha.
    HD DVD : 189 , BD:320, DVD:681,Music DTS/DD DVD:55. DTS CD:35 , CD 1340, SHM-SACD :18 SACD:349 , DVD-A : 324 , PA-BD:16 LP:182,

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,357
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nemesis Vis post
    Tror jeg må spille BDA'en i dag,synest også at den låter best.DVD-A en har noen bonusspor + "making of" så den er grei å ha.
    Det er jo litt trist med Blu Rayen - ikke noe bonus greier der.

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,357
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er umulig å unngå Steven Wilson/Porcupine Tree når det gjelder multikanals musikk. Ikke nok med at han er aktiv musiker, men han mikser surround sporene også, både sitt eget materiale og for andre artister.

Noe som er fint er at alle hans solo utgivelser er å få tak i til grei pris:

Multikanals musikk-img_9555web-jpg

Noe som ikke er så fint - er at flere av multikanalsutgavene av Porcupine Trees utgivelser er utsolgt - og dermed møkkadyrt (som vanlig på brukten) å skaffe seg. Jeg har vært altfor sent ut og kun klart å skaffe meg disse tre:

Multikanals musikk-img_9554web-jpg

Foruten at musikken er av høy kvalitet - så er surround-mixene av meget høy klasse. Ikke så aggresive mixer - men veldig omsluttende og passende til musikken.

Side 10 av 14 FørsteFørste ... 6 7 8 9 10 11 12 13 14 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •