Cd/streaming

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4

Tråd: Cd/streaming

Newcomer torbis sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    85
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Cd/streaming

Kommer nok til å streame jeg også,men
    Hva er forklaringen på hvorfor jeg ”liksom” føler meg gladere/mer tilfreds når jeg hører på en cd. Følelsen er og blir ikke den samme når man hører en komprimert fil fra en pc, det virker litt tomt.
    Det skyldes nok det visuelle, at man ikke har noe håndgripelig. Virker kanskje litt sært, og som mange sier: Musikk er noe vi hører, ja det stemmer det.
    Er likevel ”litt” uenig fordi det er noe ved det visuelle aspektet. Tenker da på livemusikk/konserter med drøssevis av visuelle inntrykk, som artister/lys/antrekk etc. Dette er håndgripelige ting, akkurat som en cd er, eller en vinyl er for de som sverger til det.

Ja, jeg vet at verden går videre.............

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ....og de av oss som bruker vinyl er enda gladere....

Tror vi bare må innse at det alltid vil være flere kildevalg og at noen liker dattera, mens andre liker mora - og noen liker begge to + bestemor + oldemor (les: vil ha alt - streaming, CD, LP, kassett, spolebånd)

Det aller viktigste er å ha fokus på musikken.

Newcomer torbis sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    85
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Supertramp
    ....og de av oss som bruker vinyl er enda gladere....

Tror vi bare må innse at det alltid vil være flere kildevalg og at noen liker dattera, mens andre liker mora - og noen liker begge to + bestemor + oldemor (les: vil ha alt - streaming, CD, LP, kassett, spolebånd)

Det aller viktigste er å ha fokus på musikken.

Oldemor + spolebånd kan vi droppe da...he.he:-D

Intermediate Gilmour sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av torbis
    Kommer nok til å streame jeg også,men
    Hva er forklaringen på hvorfor jeg ”liksom” føler meg gladere/mer tilfreds når jeg hører på en cd. Følelsen er og blir ikke den samme når man hører en komprimert fil fra en pc, det virker litt tomt.
    Det skyldes nok det visuelle, at man ikke har noe håndgripelig. Virker kanskje litt sært, og som mange sier: Musikk er noe vi hører, ja det stemmer det.
    Er likevel ”litt” uenig fordi det er noe ved det visuelle aspektet. Tenker da på livemusikk/konserter med drøssevis av visuelle inntrykk, som artister/lys/antrekk etc. Dette er håndgripelige ting, akkurat som en cd er, eller en vinyl er for de som sverger til det.

Ja, jeg vet at verden går videre.............
    Her er Gilmour på hjemmebane, og jeg har hatt flere tråder om dette temaet som virkelig har satt fyr på forumet

Kort fortalt så er jeg alldeles enig med deg, sverger selv til CD formatet, altså fysisk format. Streaming og pc filer er ingenting for meg, og har ingenting med hifi å gjøre i min bok. Det mangler noe som du påpeker, noe man ikke kan sette fingereren på, en x faktor. Og denne x faktoren betyr utrolig mye.

Et aspekt som er viktigst for meg er at jeg ikke greier å nyte musikken 100 prosent om ikke jeg vet at dette er det optimale jeg har i hendene, og originalt laget slik som bandet eller utgiverne ønsket det. Denne roen får man med en fysisk CD skive i hendene, men jeg får den ikke med streaming på spotify/wimp o.l. Alltid denne lille uroen med spørsmål. Låter dette like bra som CDen ville gjort? Hvor mye av kvaliteten er forandret/forringet?

En helt annen ting er dette med at man oppnår et mer flyktig og overfladisk forhold til musikken ved streaming slik jeg ser det. Man blir switchende mellom låter og album non-stop, kvantitet foran kvalitet og flere og flere legger seg til et lyttemønster som tilsier bakgrunnsstøy,- altså ikke dedikert lytting. Med dedikert lytting så mener jeg at man kun lytter til musikk, ikke at man har det på i bakgrunnen mens man vasker opp eller støvsuger. For meg er det en stor verdi virkelig å bli godt kjent med utgivelser, å spille disse mange ganger for å få med seg alle detaljer osv. Less is more, jeg har ikke behov for 200 000 000 000 sanger tilgjengelig hele tiden.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •