Airbag- All rights removed. Tidenes beste innspilling lydmessig?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 91
    Intermediate Gilmour sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Airbag- All rights removed. Tidenes beste innspilling lydmessig?

Denne utgivelsen har vært hyppig hypet på forumet den siste tiden, og jeg er en av dem som har vært mest frempå. Etter jeg fikk dette tipset av debattanten "fattigmann" så har jeg hørt på denne skiva utallige ganger.

Etterhvert har jeg reflektert mer og mer over dette, noe som har kuliminert i følgende spørsmål: Har jeg hørt noen bedre utgivelse i rock/progrocksjangeren enn denne Airbag skiva? Har jeg hørt bedre oppløsning og mer behagelige lydbilde?

Såvidt jeg har greid å forstå så har gutta selv produsert denne utgivelsen, for å kvalitetssikre at ikke det blir noe komprimering o.l samt at lyden blir optimal? Fint om noen kan bekrefte dette, eventuelt fortelle mer om prosessen rundt "all rights removed".

Jeg har saumfart min forholdsvis store CD samling de siste dagene, men har ikke vært kar om å finne noe som overgår dette. Flere skiver er på tilnærmet samme nivå riktignok, blant annet Pagans Minds sisteskive "Heavenly Ecstasy". Men er det noe som overgår?

Som en annen debattant sa det: "Det er rett og slett uvanlig god lyd på denne plata".

Edit: For de som ikke har hørt disse gutta, her er min favoritt fra plata. Airbag - White Walls - YouTube

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tipset! Dette er musikk jeg har sansen for (man har da Pink Floyd og Porcupine Tree fra før...) - har forøvrig aldri hørt om dem tidligere. Og de er norske :-)

Kjøpte platen for 6.66 GBP (etter momsfradrag og inklusive frakt) herfra (dersom du handler for ca. 20 GBP før momsfradrag):

All Rights Removed: Airbag: Amazon.co.uk: Music

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hellnoob
    Takk for tipset! Dette er musikk jeg har sansen for (man har da Pink Floyd og Porcupine Tree fra før...) - har forøvrig aldri hørt om dem tidligere. Og de er norske :-)

Kjøpte platen for 6.66 GBP (etter momsfradrag og inklusive frakt) herfra (dersom du handler for ca. 20 GBP før momsfradrag):

All Rights Removed: Airbag: Amazon.co.uk: Music

Bare hyggelig! Dette er så god musikk (og ikke minst lydkvalitet!!) at jeg nesten føler et samfunnsansvar for å sørge for at alle hifi interesserte får kjennskap til disse gutta

Bestilte skiva selv til usle 10 Euro fra Play for en stund siden. Den er verd sin vekt i gull for å si det sånn, jeg har en CD samling på flere hundre skiver, og det er utrolig moro å få tak i en utgivelse med så god produksjon, attpåtil fra et band som kommer fra Norge

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hørtes absolutt ikke feil ut.

God innspilling. Spesielt i forhold til sjangeren. Men det beste jeg har hørt er det ikke.

Edit: Hørte litt mer mellom albumet nå, og det låter fryktelig bra egentlig.

Geir Arne

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gilmour
    Jeg har saumfart min forholdsvis store CD samling de siste dagene, men har ikke vært kar om å finne noe som overgår dette. Flere skiver er på tilnærmet samme nivå riktignok, blant annet Pagans Minds sisteskive "Heavenly Ecstasy". Men er det noe som overgår?
    Takk for tipset! Skal sjekke ut.... Hvis husken er god mener jeg at A Perfect Circles plate "Thirteenth Step" også er sykt bra produsert... I en litt annen sjanger er vel også Korns plate "Untouchables" særdeles vellydende...

Polle gås

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    Hørtes absolutt ikke feil ut.

God innspilling. Spesielt i forhold til sjangeren. Men det beste jeg har hørt er det ikke.

Edit: Hørte litt mer mellom albumet nå, og det låter fryktelig bra egentlig.

Geir Arne
    Du kjører gjennom spotify el Ganilsen? For youtubelinken min i trådstarten er naturligvis forringet i lydkvalitet

Edit: De første gangene jeg kjørte denne plata på høyt volum på anlegget mitt ble jeg bare sittende å le høyt i perioder av ren fryd, så bra låter dette

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kjører gjennom spotify el Ganilsen? For youtubelinken min i trådstarten er naturligvis forringet i lydkvalitet
    Spotify ja. Den gir er godt inntrykk av dynamikken og oppløsning.

Hele albumet ligger der.

Geir Arne

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spotify ja. Den gir er godt inntrykk av dynamikken og oppløsning.

Hele albumet ligger der.

Geir Arne

I know, var gjennom spotify jeg hørte dette på Dali Fazon blant annet på hifiklubben. Spotifyversjonen i 320 kps har for meg ingen hørbare forskjeller ift CDen.

Oppløsning og dynamikk er bare sinnsvakt på denne plata. Hør på låten White walls som jeg linker til i trådstarten. Når hele kompet med trommer og bass kommer inn på første verset, etter den smoothe rolige gitarinnledningen. Fy **** så rått!!

Intermediate Millmaker sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Har bestilt denne.

Både på CD og vinyl. Har såvidt hørt om de før, men ikke lagt noe særlig merke til det. Men som en Pink Floyd fan, så blir det ikke feil dette her!

Dog, jeg begriper ikke åssen dere får like bra lyd på Spotify som CD. Hos meg spiller Spotify rett og slett møkk. Beklager, men klarer ikke å se noen likheter i det hele tatt.

Ja, jeg har premium. Ja jeg har satt på high bitrate.

MEN.......kan selve pcen ha noe å si her?

Ble litt offtopic, sorry.

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spørs litt hva PCen er tilkoblet av DAC, forsterker og høyttalere, Millmaker. Selv hørte jeg bare YouTube-klippet i første post for å få et inntrykk av musikken, vurdering av lydkvalitet venter jeg med til CDen ruller i kjelleren :-)

Intermediate ROXY sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    4,308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har plata og setter pris på den både musikalsk og teknisk. Den er etter min mening ikke tidenes beste innspilling, men veldig god.
    Uten at dette skal bli noen formatdiskusjon, setter jeg imidlertid et stort spørsmålstegn ved at trådstarter mener at "tidenes beste innspilling" lyder likt i CD-versjon og 320 kps MP3.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ROXY
    Har plata og setter pris på den både musikalsk og teknisk. Den er etter min mening ikke tidenes beste innspilling, men veldig god.
    Uten at dette skal bli noen formatdiskusjon, setter jeg imidlertid et stort spørsmålstegn ved at trådstarter mener at "tidenes beste innspilling" lyder likt i CD-versjon og 320 kps MP3.

Hjelpes meg da. Jeg sa at jeg ikke hører forskjell de få gangene jeg har hørt denne plata på spotify, både hos klubben og hos en kompis, mot CD plata på mitt oppsett. Dette er jo bare grovinntrykk, og overhode ikke noen seriøst utført lyttetest for min del.

Har naturligvis CDen selv forøvrig, da jeg alltid kjøper CD skiver av de bandene jeg liker godt.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Millmaker
    Både på CD og vinyl. Har såvidt hørt om de før, men ikke lagt noe særlig merke til det. Men som en Pink Floyd fan, så blir det ikke feil dette her!

Dog, jeg begriper ikke åssen dere får like bra lyd på Spotify som CD. Hos meg spiller Spotify rett og slett møkk. Beklager, men klarer ikke å se noen likheter i det hele tatt.

Ja, jeg har premium. Ja jeg har satt på high bitrate.

MEN.......kan selve pcen ha noe å si her?

Ble litt offtopic, sorry.
    Du kan låne den DACen jeg har satt fra meg hos Bård. Pleier å bli godlyd med noe slikt koblet til via usb. Hvis ikke har jeg en usb->s/pdif du kan prøve om du har DAC uten usb. Så skal det nok blir godlyd fra spotify hos deg også.

Morsomt at denne kan skaffes som vinyl også.

Geir Arne

Intermediate Millmaker sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan låne den DACen jeg har satt fra meg hos Bård. Pleier å bli godlyd med noe slikt koblet til via usb. Hvis ikke har jeg en usb->s/pdif du kan prøve om du har DAC uten usb. Så skal det nok blir godlyd fra spotify hos deg også.

Morsomt at denne kan skaffes som vinyl også.

Geir Arne
    Den så jeg hos Bård tidligere denne uken.

Jeg kjører USB ut av PCen og inn til Behringer UCA222(Sånn USB dac sak). Derfra optisk til Electrocompaniet ECD1, til Conrad Jonson pre, til Doxa73 og tilslutt ut i Swans F2.2.
    Eneste forskjellen fra CD-spilling er da at jeg bruker pcen istedenfor Sony XA7ES som drivverk.
    Men det er mulig at det blir noe krøll med pcen og den Behringer saken, jeg vet ikke.
    Det spiller ihvertfall langtifra likt.

Ja, jeg har bestilt Airbag på dobbel 45 vinyl. Blir moro å friste Overland med den også!

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    4,308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hjelpes meg da. Jeg sa at jeg ikke hører forskjell de få gangene jeg har hørt denne plata på spotify, både hos klubben og hos en kompis, mot CD plata på mitt oppsett. Dette er jo bare grovinntrykk, og overhode ikke noen seriøst utført lyttetest for min del.

Har naturligvis CDen selv forøvrig, da jeg alltid kjøper CD skiver av de bandene jeg liker godt.
    Den er helt grei!
    Men da bør du vente litt med utsagn som: "Spotifyversjonen i 320 kps har for meg ingen hørbare forskjeller ift CDen"

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ROXY
    Den er helt grei!
    Men da bør du vente litt med utsagn som: "Spotifyversjonen i 320 kps har for meg ingen hørbare forskjeller ift CDen"

Fair enough, og med det så ønsker jeg at vi legger formatversjonen spotify versus CD død og begravet i denne tråden. Det er mer enn nok slike diskusjoner i andre tråder her på forumet

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    4,308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fair enough, og med det så ønsker jeg at vi legger formatversjonen spotify versus CD død og begravet i denne tråden. Det er mer enn nok slike diskusjoner i andre tråder her på forumet
    Den er grei. Musikken er utrolig bra, vi lar oss begeistre av den!

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    587
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    VEL takk gilmour! Hørte albumet i Spotify og en bestilling er på vei!

Intermediate Rojoh sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et hederskjennetegn på godlyd, er at det er et visst innslag av dynamikk i innspillingen. Et nyttig verktøy for å finne ut om det holder vann, er MasVis:

MasVis - Ljudtekniska Sällskapet

Download og kjør platene gjennom...:wink:

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rojoh
    Et hederskjennetegn på godlyd, er at det er et visst innslag av dynamikk i innspillingen. Et nyttig verktøy for å finne ut om det holder vann, er MasVis:

MasVis - Ljudtekniska Sällskapet

Download og kjør platene gjennom...:wink:
    slik:

Airbag- All rights removed. Tidenes beste innspilling lydmessig?-overview-gif

Airbag- All rights removed. Tidenes beste innspilling lydmessig?-airbag_allrightsremoved-gif

Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •