Airbag- All rights removed. Tidenes beste innspilling lydmessig? - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 91
    Intermediate Gilmour sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Seigmann
    Har sitti og spilt litt mer av denne plata, på de rolige delene er det veldig bra syntes jeg.

Og noen deler har mye bra dynamikk, men det blir også litt masete og rotete når låtene drar på litt mer, det er sikkert fordi signalet klipper.

Så og kalle dette tidenes beste inspilling er vell litt og ta i, For det finnes en del som er på samme nivå.

Godt å høre Forøvrig er jeg enig i at overskriften i tråden med spørsmål tidenes beste innspilling er for mye, man får ta med i sluttoppgjøret at den ble skrevet i en lykkerus over å få en så bra skive i hus, med både suveren musikk og svært god lydkvalitet. Jeg var således inhabil i "gjerningsøyeblikket", hehe

Jeg merker det du snakker om selv, på noen av de mest kompliserte partiene, spesielt et par av gitarsoloene slik jeg opplever det, så virker det som lydbildet er noe komprimert. Om det er for å få frem gitarsoloene lengre frem i lydbildet, om det er med overlegg eller ikke er vanskelig å si. Men det låter som du påpeker ikke like smotth og oppløst som på de rolige mer dempede partiene. Tromme og bassgjengivelsen spesielt syns jeg er svært god på mange partier.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er utrolig mange som henger seg opp i dynamikk, men god eller dårlig dynamikk på en plate betyr bare nettopp det, det sier ikke noe absolutt om lydkvaliteten som sådan.

En plate som har "dårlig dynamikk" har lite forskjell mellom de sterkeste og svakeste partiene, men kan godt låte bra likevel. Det er heller ikke nødvendigvis slik at høyest mulig dynamikk er best i enhver sammenheng. De som har forsøkt å høre på f.eks Damien Rice i en bil i fart vet hva jeg mener.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gilmour
    Edit: Hva syns du om selve musikken? Jeg syns dette er suverene saker, virkelig god progrock, og bandet oppleves som en slags moderne versjon av PF. Herlig. Alt er naturligvis ikke like bra, men enkelte låter som White Walls og The Bridge, er for rett og slett fantastisk bra. Gitarsoloen på sistnevnte låt står for meg som favorittpartiet på plata for tida. Helt sykt fett. Norge har virkelig fostra noen suverene band i progrock og metal sjangeren de siste årene. Airbag,Pagans Mind og Circus Maximus setter Norge på kartet og har verdensklasse på musikken sin.
    Jeg har aldri hatt noe stor sans for PF, men jeg er glad i Marillion og mye annen progrock. Felles for det meste god progrock er at man ofte må høre gjennom det noen ganger før det "setter seg". Jeg synes ikke Airbag var fantastisk på første gjennomlytting, men ser ikke bort fra at dette kan bli bra saker når jeg har fått hørt litt mer på det.
    --
    Thorbjørn

Active Fattigmann sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    477
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se her ja.. Gilmour du kom meg i forkjøpet da jeg også vurderte å lage en slik tråd :-)
    Etter noen år med Identity og nå All rights....... er jeg en svoren fan og har flyttet dette bandet opp på toppen av demoplatene

Jeg gidder ikke bruke tid eller energi på å måle meg frem til om det spiller bra. Jeg er fra naturens side utstyrt med to veldige bra måleinstrumenter og når de forteller meg at det er bra så holder det... Også er musikstilen innertier da :-)

Ryktene sier det blir konsert i Norge til høsten.....

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Det er utrolig mange som henger seg opp i dynamikk, men god eller dårlig dynamikk på en plate betyr bare nettopp det, det sier ikke noe absolutt om lydkvaliteten som sådan.

En plate som har "dårlig dynamikk" har lite forskjell mellom de sterkeste og svakeste partiene, men kan godt låte bra likevel. Det er heller ikke nødvendigvis slik at høyest mulig dynamikk er best i enhver sammenheng. De som har forsøkt å høre på f.eks Damien Rice i en bil i fart vet hva jeg mener.

Her er vi helt enig Hybris (til en forandring, hehe), det er altfor mange som klumser sammen begrepene dynamikk og lydkvalitet. Dette er som du påpeker isolert sett to helt forskjellige ting.

Selvom de har sin fellesnevner i at plater med svært god lydkvalitet også ofte har god dynamikk.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fattigmann
    Se her ja.. Gilmour du kom meg i forkjøpet da jeg også vurderte å lage en slik tråd :-)
    Etter noen år med Identity og nå All rights....... er jeg en svoren fan og har flyttet dette bandet opp på toppen av demoplatene

Jeg gidder ikke bruke tid eller energi på å måle meg frem til om det spiller bra. Jeg er fra naturens side utstyrt med to veldige bra måleinstrumenter og når de forteller meg at det er bra så holder det... Også er musikstilen innertier da :-)

Ryktene sier det blir konsert i Norge til høsten.....

En sann glede å lage denne boostetråden fattigmann, det er faktisk lenge siden jeg oppdaget et så godt band og med så godt lyd på musikken de gir ut. Derfor er det gøy å bidra til at så mange som mulig får kjennskap til dette og kan nyte musikken, samt ikke minst støtte bandet økonomisk ved å kjøpe CDen/vinylen.

Marillion har blitt nevnt( et av tidenes favorittband for min del), og Airbag er en herlig krysning mellom Pink Floyd og Marillion. All rights removed har ikke svake spor, hvilket er en vanvittig god prestasjon i dette segmentet.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må si meg enig med flere her at dette var en positiv overraskelse
    Holder fortsatt en finger på PT, mye pga at Steven Wilson er ett musikkgeni.. og Gavin Harrison da?? Hører at Airbag har blitt inspirert av dem og Pink Floyd.. Og enkelte synthpartier er litt "Jarre'sk". På stille partier er lyden godt over gjennomsnittet. Beste er det på langt nær, når det gjelder lydkvalitet. Det blir som flere sier, og som målegrafene viser at det bryter litt sammen på de største pådragene.
    Ingen "Fear of a blank planet", men dog: den er regna som ett av tiårets beste progressive album! ...men denne kan for klatre inn på topp 10 på samme lista! Synes selv denne All rights removed) er bedre enn feks. "Blackfield II" , og det burde ikke si så altfor lite?

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Her er vi helt enig Hybris (til en forandring, hehe), det er altfor mange som klumser sammen begrepene dynamikk og lydkvalitet. Dette er som du påpeker isolert sett to helt forskjellige ting.

Selvom de har sin fellesnevner i at plater med svært god lydkvalitet også ofte har god dynamikk.
    Det her kommer litt an på hva man legger i ordet kvalitet. For egen del har ingen låt uten god dynamikk noe særlig kvalitet i form av å låte ekte. Det kan selvfølgelig være lyttevennelig, men det har lite med et ekte instrument å gjøre.

Jeg klarer helt ærlig ikke helt å se hva annet vi skal måle kvaliteten på enn nettopp dette. I dynamikken skules mange detaljer. For hvor mange detaljer sitter man igjen med på partienee som klipper?

Er dog helt enig i hybris sin mening om alt til sitt bruk. Musikk med god dynamikk spillt av i en bil på motorvei fungerer relativt dårlig, selv om bilen er ny(relativt godt støydempet) og anlegget bra.

Geir Arne

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Må si meg enig med flere her at dette var en positiv overraskelse
    Holder fortsatt en finger på PT, mye pga at Steven Wilson er ett musikkgeni.. og Gavin Harrison da?? Hører at Airbag har blitt inspirert av dem og Pink Floyd.. Og enkelte synthpartier er litt "Jarre'sk". På stille partier er lyden godt over gjennomsnittet. Beste er det på langt nær, når det gjelder lydkvalitet. Det blir som flere sier, og som målegrafene viser at det bryter litt sammen på de største pådragene.
    Ingen "Fear of a blank planet", men dog: den er regna som ett av tiårets beste progressive album! ...men denne kan for klatre inn på topp 10 på samme lista! Synes selv denne All rights removed) er bedre enn feks. "Blackfield II" , og det burde ikke si så altfor lite?
    Må nok si meg enig med BGuarden her. Har hørt på Airbag siden Identity kom ut, og med All Rights Removed har de klatra enda litt på min liste. Men PT er og blir på topp, med skiver som blant annet FOABP, IA og Deadwing. Sjekk ut Steven Wilsons to soloskiver, veldig mye bra der også. Og neste store utgivelse er jo kun en måned unna; Storm Corrosion, med Steven Wilson og Mikael Åkerfeldt. Og Gavin er med på det lille som er av trommer på skiva.

@Bguarden:
    Over BF II, men et stykke under BF I.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    Jeg klarer helt ærlig ikke helt å se hva annet vi skal måle kvaliteten på enn nettopp dette. I dynamikken skules mange detaljer. For hvor mange detaljer sitter man igjen med på partienee som klipper?

Er dog helt enig i hybris sin mening om alt til sitt bruk. Musikk med god dynamikk spillt av i en bil på motorvei fungerer relativt dårlig, selv om bilen er ny(relativt godt støydempet) og anlegget bra.
    Det finnes jo en mellomting mellom Damien Rice og musikk som klipper også. Alt med måte!
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det finnes jo en mellomting mellom Damien Rice og musikk som klipper også. Alt med måte!
    Det er likefullt en kvalitetsforskjell, og det var det jeg påpekte.

Hvis du sikter til at mye av det i midten er "godt nok" så er jeg helt enig. Men det blir kvalitetsmessig heller aldri bedre enn "middels".

Hvis man ikke syntes dynamikk er viktig bør man definitivt ikke klage på MP3 musikk heller. (ikke nødvendigvis ment til deg Hybris)

Geir Arne

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    Det er likefullt en kvalitetsforskjell, og det var det jeg påpekte.

Hvis du sikter til at mye av det i midten er "godt nok" så er jeg helt enig. Men det blir kvalitetsmessig heller aldri bedre enn "middels".

Hvis man ikke syntes dynamikk er viktig bør man definitivt ikke klage på MP3 musikk heller. (ikke nødvendigvis ment til deg Hybris)

Geir Arne
    Hm, har litt utfordringer med å akseptere at en plate må ha svært høy dynamikk for å låte bra. Det er mange plater å finne i DR databasen (DR Database) som har middels høy dynamikk som jeg synes låter godt over middels bra.

Og at MP3 har noe med dynamikk å gjøre er nok en misforståelse, en plate mister ikke dynamikk ved å konverteres til MP3.

EDIT: Et godt eksempel er nevnte "O" med Damien Rice som har noen svært svake partier mens andre svært høye som gjør den veldig upraktisk å lytte til f.eks når man kjører bil, men den er kun litt over midt på treet i forhold til CDens dynamiske kapasitet.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hm, har litt utfordringer med å akseptere at en plate må ha svært høy dynamikk for å låte bra. Det er mange plater å finne i DR databasen (DR Database) som har middels høy dynamikk som jeg synes låter godt over middels bra.
    Det er selvsagt mulig det er noe jeg overser her. Det var egentlig ikke ment som en påstand, men litt høyttenking.

Og at MP3 har noe med dynamikk å gjøre er nok en misforståelse, en plate mister ikke dynamikk ved å konverteres til MP3.
    Det stemmer, jeg husket feil fra sist jeg leste om emnet.

EDIT: Et godt eksempel er nevnte "O" med Damien Rice som har noen svært svake partier mens andre svært høye som gjør den veldig upraktisk å lytte til f.eks når man kjører bil, men den er kun litt over midt på treet i forhold til CDens dynamiske kapasitet.
    Noe behov for å utnytte CDens dynamiske potensiale er det vel neppe noen sinne. Den har dynamisk kapasitet langt over forskjellen man gjerne har mellom støygulvet og maks volum hos de fleste, selv om man spiller ganske høyt.

Geir Arne

Intermediate Rojoh sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror de fleste vil være enige i at dynamikkomfanget ikke forteller absolutt alt om lydkvalitet/innspillingskvalitet, men:

Jeg tror man gjør fornuftig i å holde dynamikk som et av kvalitetskriteriene, og ikke forsøke å holde det utenfor, eller anse det som uvesentlig. Det blir skivebom IMO.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Leste bare de første postene og testet denne (Spotify høyoppløst). Må innrømme jeg synes det var ganske kjip innspilling. Helt grei liksom, men ikke noe høyere kvalitet enn det meste annet pop/rock av nyere dato. Det er tydelig kraftig komprimert da nesten alle instrumenter og lyder har nesten samme nivå.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av timc
    Leste bare de første postene og testet denne (Spotify høyoppløst). Må innrømme jeg synes det var ganske kjip innspilling. Helt grei liksom, men ikke noe høyere kvalitet enn det meste annet pop/rock av nyere dato. Det er tydelig kraftig komprimert da nesten alle instrumenter og lyder har nesten samme nivå.

Du syns dette er en kjip innspilling sammenlignet med flere andre pop og rock innspillinger?

Det er iallfall stikk i strid med min erfaring. At det ikke er høyere kvalitet enn "det meste annet av pop/rock av nyere dato" mener jeg rett og slett er en feilaktig påstand.

Jeg har moderert meg ift trådoverskriften, plata er et stykke ifra flawless når det gjelder lydkvalitet. Men å kalle den kjip fremstår for meg som et dårlig (og mislykket) provokasjonsforsøk.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rojoh
    Jeg tror de fleste vil være enige i at dynamikkomfanget ikke forteller absolutt alt om lydkvalitet/innspillingskvalitet, men:

Jeg tror man gjør fornuftig i å holde dynamikk som et av kvalitetskriteriene, og ikke forsøke å holde det utenfor, eller anse det som uvesentlig. Det blir skivebom IMO.

Helt enig, og meget godt innlegg Rojoh.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du syns dette er en kjip innspilling sammenlignet med flere andre pop og rock innspillinger?
    Da misforstod du meningen. Jeg mener kjip i referansesammenheng, og at det er mengder med andre pop/rock innspillinger (og i andre sjangre også) som er fullt på høyde med dette.

Jeg er av de som får noia når ting er komprimert så alt har nesten identisk nivå. Spesielt når musikken i seg selv ikke "overskygger" lyden.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av timc
    Da misforstod du meningen. Jeg mener kjip i referansesammenheng, og at det er mengder med andre pop/rock innspillinger (og i andre sjangre også) som er fullt på høyde med dette.

Jeg er av de som får noia når ting er komprimert så alt har nesten identisk nivå. Spesielt når musikken i seg selv ikke "overskygger" lyden.

Ok, da forstår jeg deg noe bedre. Takk for klargjøringen.

Intermediate corleone sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    807
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg blåser i om det er bra eller supergod kvalitet på god musikk, har lyttet til denne et par dager på spotify nå og den begynner virkelig og sitte, er glad i melodiøs rock som bare varer og varer med nydelige gitarsoloer, ikke i nærheten av Pink Floyd selvsagt (hvem er vel det?) men veldig bra.
    Nok et godt tips fra deg Gilmour, det forrige var Mew.

Side 4 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •