Airbag- All rights removed. Tidenes beste innspilling lydmessig? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 91
    Intermediate Gilmour sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Og hva blir fasiten her, for de som synes slike tabeller er "helt gresk" ??

Intermediate amazon1969 sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tipset Gilmour. Musikksmaken min dette

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av amazon1969
    Takk for tipset Gilmour. Musikksmaken min dette

Bare hyggelig, samme her forresten. Innertier for min musikksmak. Gitaristen i Airbag er forresten svoren PF fan, og spiller på en Fender stratocaster, prikk lik den modellen som David Gilmour bruker

Intermediate Rojoh sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    slik:

Airbag- All rights removed. Tidenes beste innspilling lydmessig?-overview-gif

Airbag- All rights removed. Tidenes beste innspilling lydmessig?-airbag_allrightsremoved-gif
    Takker.

I og med at jeg har kjørt en del album gjennom MasVis etterhvert, gir det meg en pekepinn på hva jeg kan forvente lydmessig når jeg leser slike grafiske fremstillinger.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gilmour
    Og hva blir fasiten her, for de som synes slike tabeller er "helt gresk" ??
    Vel, det positive først: Ikke så hakkande gæli til å være en helt ny innspilling anno 2012. Har definitivt hørt/sett verre ting det siste 10-året. Jeg kunne nok kjøpt denne platen, og kost meg med den gitt at selve musikken fenger.

Men(!): Den kommer ikke opp mot de virkelig gode platene dynamikkmessig - ofte plater utgitt før midten av 90-tallet. Et eksempel innen samme genre er Marillion. Her er hva man får fra orginalinnspilling (CD) av:

Her ser man at det er vesentlig større forskjell mellom de lave og høye partiene i musikken samtidig som de sterke partiene får lov til å klinge ut, og ikke blir barbert i toppen.

Man vil nok høre forskjell i klangbalansen på disse innspillingene, da nyere utgivelser generelt har mer bassnivå og fyldigere klang. Men på et kapabelt og ikke for tyntlydende anlegg, vil slike plater som Marillions virkelig gi sansene en festaften hvis man vrir volumknappen høyt nok opp.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rojoh
    Vel, det positive først: Ikke så hakkande gæli til å være en helt ny innspilling anno 2012. Har definitivt hørt/sett verre ting det siste 10-året. Jeg kunne nok kjøpt denne platen, og kost meg med den gitt at selve musikken fenger.

Men(!): Den kommer ikke opp mot de virkelig gode platene dynamikkmessig - ofte plater utgitt før midten av 90-tallet. Et eksempel innen samme genre er Marillion. Her er hva man får fra orginalinnspilling (CD) av:

Her ser man at det er vesentlig større forskjell mellom de lave og høye partiene i musikken samtidig som de sterke partiene får lov til å klinge ut, og ikke blir barbert i toppen.

Man vil nok høre forskjell i klangbalansen på disse innspillingene, da nyere utgivelser generelt har mer bassnivå og fyldigere klang. Men på et kapabelt og ikke for tyntlydende anlegg, vil slike plater som Marillions virkelig gi sansene en festaften hvis man vrir volumknappen høyt nok opp.
    Jeg er en massiv Marillionfan og har således alle skivene deres i samlingen, flere har jeg dobbelt opp av: både originalutgaven, og 24 bit digital remastrede utgaver av albumene. Disse utgivelsene låter ganske forskjellig, spesielt bassen og fylden i sounden er forbedret på 24 bit remasterutgavene.

Ingen tvil om at flere av disse er svært svært gode lydmessig, inkludert Script plata som du løfter frem her. Alikevel oppleves Airbag skiva som langt bedre lydmessig i mine ører og på mitt anlegg,selvom matematiske målinger viser noe annet. Dette kan skyldes det du påpeker ift tynnere lyd på eldre utgivelser, Airbag skiva har en vanvittig nydelig fyldig og bassrik lyd. I tillegg til et lydbilde som er så stort og detaljert, som bare bretter og bretter seg ut. På luftighet, oppløsning og stort lydbilde matcher ikke Script i mine ører mot All rights removed.

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    MASVIS-målingene til Airbag ser jo ikke særlig gode ut (?), med høy grad av klipping en del steder?

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hellnoob
    MASVIS-målingene til Airbag ser jo ikke særlig gode ut (?), med høy grad av klipping en del steder?
    De er ikke i toppklasse nei. Men ikke helt på trynet heller.

Subjektivt låter det veldig bra, spesielt innenfor sjangeren. Med målingene i bakhodet skal det bli spennende å høre hvordan forskjellen mellom første og siste del av spor 2 oppleves. Forholdsvis god i starten, men helt ræva på slutten.

Geir Arne

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    De er ikke i toppklasse nei. Men ikke helt på trynet heller.

Subjektivt låter det veldig bra, spesielt innenfor sjangeren. Med målingene i bakhodet skal det bli spennende å høre hvordan forskjellen mellom første og siste del av spor 2 oppleves. Forholdsvis god i starten, men helt ræva på slutten.

Geir Arne

Hvis så er at målingene er helt middels, hvordan kan det da ha seg at som du sier så låter denne utgivelsen himmelsk bra ved lytting? Jeg vet ikke svaret, men spør av nysgjerrighet.

Hvis disse målingene som legges frem skal være troverdige og ha noe for seg ift å gi et bilde av lydkvaliteten på plata, så burde jo denne Airbag skiva ha helt middelmådig opplevd lydkvalitet ved lytting?

Intermediate randall sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Oslo
    Poster
    3,255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis så er at målingene er helt middels, hvordan kan det da ha seg at som du sier så låter denne utgivelsen himmelsk bra ved lytting? Jeg vet ikke svaret, men spør av nysgjerrighet.

Hvis disse målingene som legges frem skal være troverdige og ha noe for seg ift å gi et bilde av lydkvaliteten på plata, så burde jo denne Airbag skiva ha helt middelmådig opplevd lydkvalitet ved lytting?
    White Walls fra ca 3:50 og utover er definitivt ikke noe lydkvalitets-nirvana. Men bra låt, ja. Albumet er også greit nok. Har selv helt andre referanse-/lydkvalitets-skiver.

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av randall
    Har selv helt andre referanse-/lydkvalitets-skiver.
    Ingen liker at disse forblir en god bevart hemmelighet :-)

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Vanskelig å si, men tror nok at klangen (frekvensgangen) man har EQet frem i studio har mye å si for hvordan man opplever lyden. Dynamikknivået er bare et av parameterne som betyr noe. Det hjelper selvsagt også at man digger musikken.

Nå har jeg ikke platen, men det lille jeg har hørt via dårlige hodetelefoner/Youtube, minnet meg litt om Porcupine Tree. PT har jo sin egen "sound" som er jobbet frem i studio, og som kan låte ganske fett på anlegget. Men dynamikkmessig ligger PT også i samme gate som Airbag med crest på rundt 15dB og litt klippet i toppen.

Dynamikknivået er i mine ører først og fremst viktig for lyttetretthet. Jo mer dynamikk, jo lengre og høyere kan jeg spille uten å bli sliten i ørene. Dernest kommer dette med spenn og plutselighet. Jeg synes plater med god dynamikk ofte låter litt friskere. Synes f.eks. Toto er deilig å lytte til - de gamle platene selvsagt. Man merker selvsagt hvordan klangen blir fyldigere utover i diskografien, og f.eks. Kingdom of Desire har en fyldigere og varmere lyd enn de tidligere platene. Denne platen har også bra dynamikk og låter veldig bra. Etter denne platen synes jeg det bikker over, og blir gradvis dårligere lyd igjen.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    filmmusikken til city of angels, noen som har målinger på den ?

Active NADKRAFT sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Airbag- All rights removed. Tidenes beste innspilling lydmessig?-overview-gif

Dette er referanseplaten du får kjøpt på HFK, "DALI The New Dali CD Vol.2"

Ifølge Masvis er den ikke etter "boka" men låter i mine ører fremdragene.

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg vil tippe at det er at denne plata er bedre enn nivået generelt. Og så lenge musikken i tilegg fenger kan det bli nært en innertier.

Det var vel noen som også var inne på at nyere plater er mikset noe varmere/fyldigere enn eldre plater. Dette kan jo også påvirke i positiv retning.

Geir Arne

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    Jeg vil tippe at det er at denne plata er bedre enn nivået generelt. Og så lenge musikken i tilegg fenger kan det bli nært en innertier.

Det var vel noen som også var inne på at nyere plater er mikset noe varmere/fyldigere enn eldre plater. Dette kan jo også påvirke i positiv retning.

Geir Arne
    Ja, at musikken faller midt i smørøyet gjør naturligvis sitt til at terskelen for å like produksjonen er mindre.

Hørte forøvrig plata på et godt CD oppsett hos en bekjent her i helgen, Dali Helicon gulvhøyttalere med NAD M3 forsterker. Det låt bare helt himmelsk

Mitt anlegg er også brukbart, og smiler fortsatt bredt når denne utgivelsen kommer på. Ingen tvil om at flere partier her er blant det beste jeg har hørt av lyd. Spesielt når hele kompet slår inn på første verset av "White Walls" så må jeg bare gi meg over. Gud bedre for en massiv og stram bass, og et overveldende lydbilde

Gode utgivelser fra band som Dream Theater og Pink Floyd, blir jo satt fullstendig i skyggen av denne skiva. En perle i samlingen for alle som liker denne type musikk, det er det liten tvil om.

Intermediate Millmaker sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Pakke med Airbag cd-en ankom i dag.

Så da kan jeg snart lytte på den her hjemme og danne meg et bilde av skiva jeg også.

Skal bli spennende!

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Millmaker
    Så da kan jeg snart lytte på den her hjemme og danne meg et bilde av skiva jeg også.

Skal bli spennende!

Veldig moro, gratiss med å ha fått en sykt fet skive i hus Gleder meg til å høre hva du syns om denne, både musikken i seg selv og lydkvaliteten.

Newcomer Boyka sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for tips om fantastisk musikk! :-D
    Hører virkelig at de har hentet inspirasjon fra "Shine on you crazy diamond" ved ca 8:06 på "homesick" :twisted:

Må si at på "Identity" (2009) var det veldig mange gode låter på også! )

Tips: Sounds That I Hear fra "Identity" Nydeligt guitar spill uti sangen..!

Mvh

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen tvil om at flere partier her er blant det beste jeg har hørt av lyd. Spesielt når hele kompet slår inn på første verset av "White Walls" så må jeg bare gi meg over. Gud bedre for en massiv og stram bass, og et overveldende lydbilde .
    Vel, det var vel omtrent her det hele falt sammen for min del. Nå er ikke dette førstevalget på musikk heller, det spiller garantert inn, men syns det ble svært masete litt utover i plata. Blir nok ikke spilt mer her hjemme denne.

Side 2 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •