CD plater med spesielt god innspilling og lydkvalitet!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 56
    Intermediate Gilmour sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

CD plater med spesielt god innspilling og lydkvalitet!

På hifisentralen har man en lignende tråd, og jeg tenkte at en slik vil jeg ha her på avforum også. For de som ikke kjenner til dette så er trådens intensjon at man skal anbefale utgivelser som utmerker seg med god lydkvalitet. Både for at vi kan utveksle tips, men også slik at man lettere kan navigere seg frem til skiver med topp lydkvalitet. Både for å få frem det beste i eget anlegg, teste ut nye oppsett hos andre/i hifibutikker ol.

Personlig ser jeg gjerne også at dere utdyper litt ved en anbefaling, altså begrunner utgivelsen dere anbefaler. Jeg syns iallfall det er praktisk og interessant å se _grunnen_ til at man vil gi et tips, fremfor bare å få navnet på selve utgivelsen.

Sjekker man ut noen av tipsene som kommer i tråden er det også glimrende om man gir tilbakemelding her i tråden om hva man selv syns om den aktuelle utgivelsen. Alltid interessant å høre hva andre syns om anbefalingene man gir:-D

Jeg åpner ballet med å anbefale en liveutgivelse av Bruce Springsteen, vår alles the boss. Mtv plugged er helt strålende og antagelig det beste jeg har hørt av lydkvalitet fra Springsteen. Opprinnelig var dette en Mtv UNplugged innspilling, men såvidt jeg vet ombestemte Springsteen seg etter et par akustiske låter og ville ha elektrisk
    Anyway så er utgivelsen suveren på lyd. Oppløsning og seperasjon av instrumentene er på topp, lydbildet er veldig "fremme" slik at alle detaljer skinner godt frem.Det er også et par rolige dempede ballader her på denne skiva (blant annet en episk og alldeles rørende versjon av "i wish i were blind") som virkelig får frem nyansene i vokalen til Springsteen.

Plata får man til en slikk og ingenting på diverse nettsjapper for de som ønsker sjekke den ut.

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan vel anbefale noe

Nils Landgren Funk Unit - Licence to Funk. God plate med relativt fengende og kul funk. Veldig god innspilling både på vokal og instrumenter, spesielt blåsere. God dynamikk, godt spill, gode prestasjoner. Terningkast 5 fra meg.

Spotify Link

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Link til platen som Gilmour henviste til!

Bruce Springsteen - In Concert, MTV Unplugged (Spotify)

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje like greit å bygge videre på en allerede glimrende tråd

http://avforum.no/forum/cd-sacd-dvd-...bor-vaere.html

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BoGGis
    Link til platen som Gilmour henviste til!

Bruce Springsteen - In Concert, MTV Unplugged (Spotify)

Takk for at du tok deg bryet med å legge inn link for min anbefaling

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Kanskje like greit å bygge videre på en allerede glimrende tråd

http://avforum.no/forum/cd-sacd-dvd-...bor-vaere.html
    Som du sikkert la merke til selv så er det litt forskjell på disse trådene Den du linket til henviser feks. Til enkeltsanger som folk synes bør være med på en test cd, mens denne tråden refererer til hele album.

Når det er lagt til side så synes jeg at flesteparten av låtforslagene i første post i test-cd tråden har for dårlige innspillinger til å kunne gi et godt inntrykk av hva et godt lydanlegg klarer. Feks. Keith don't go (Godt mimikk av pickupen i gitaren hans, men ikke spesielt god på vokal), Three Wishes (Ukonsistent kvalitet på opptaket på effektene selv om Qsound effekten er veldig god), Angie (Lite kropp i pianoet, lite oppløst diskant)...

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt utrolig at vi nå i disse dager kan bare klikke en link og så høre på det folk vil vise frem I gamle dager (For noen få år siden) så måtte man jo nesten kjøpe musikken for å høre på kvaliteten og da blir det mye Hit-n-Miss. Dette preger gamle tråder på forskjellige forum til stor grad da man bare forklarer hvor god innspillingen er på en spesiell plate, men ingen gidder å kjøpe den bare for å høre lydkvaliteten dersom det ikke er noe HELT særegent. Nå er det enkelt for de fleste å ta en kjapp lytt

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som du sikkert la merke til selv så er det litt forskjell på disse trådene Den du linket til henviser feks. Til enkeltsanger som folk synes bør være med på en test cd, mens denne tråden refererer til hele album.

Når det er lagt til side så synes jeg at flesteparten av låtforslagene i første post i test-cd tråden har for dårlige innspillinger til å kunne gi et godt inntrykk av hva et godt lydanlegg klarer. Feks. Keith don't go (Godt mimikk av pickupen i gitaren hans, men ikke spesielt god på vokal), Three Wishes (Ukonsistent kvalitet på opptaket på effektene selv om Qsound effekten er veldig god), Angie (Lite kropp i pianoet, lite oppløst diskant)...
    Absolutt enig, det er behov for en ny tråd. Jeg syns også det altfor "lett" anbefales låter i den andre tråden.

Jeg ønsker at man skal være kresen i denne tråden, anbefalinger skal ikke "spys ut" hvor man kommer med innlegg med oppramsing av 20 album man anbefaler uten begrunnelse.

I denne tråden ønsker jeg meg gjennomtenkte virkelige gode innspillinger med begrunnelser, kvalitet fremfor kvantitet8)

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Glimrande initiativ! Har ikkje noko anbefaling for øyeblikket, men føljer spent med.

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden du nå har en outstanding BD/DVD spiller som også kan spille SACD, så vil jeg svært gjerne at du skaffer deg denne:

SA-CD.net - Elton John: Captain Fantastic & The Brown Dirt Cowboy

Hele albumet er en eneste store lydnirvana og det er ikke noe drawback at det rent musikalsk også er alldeles glimrende.

Og her må du nok gå på kompromiss med stereo-rytteriet ditt og bare la receiver dekode multikanal og la det flomme ut i 5.1

Det finnes også 2 kanals SACD lag her som er meget bra og selvfølgelig et redbook lag i 2 kanal (derav hybrid).

37 år gammel musikk som høres ut som den er spilt inn i 2012 uten loudness war elendigheten.

Høydepunkter:
    låt 1,2,3,4,5,6,7,8,9,10

Intermediate Protet sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ..trådtittelen fikk meg til å leite etter ei liste med skiver hvor Bob Clearmountain har gjort (ned)miksen OG Bob Ludwig har masteringa.

kom tyverr ikke over noen, men hvis andre gjør det post den gjerne her eller send på pm. tror det vil gi ei godliste med mye "earcandy"!

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Supertramp
    Siden du nå har en outstanding BD/DVD spiller som også kan spille SACD, så vil jeg svært gjerne at du skaffer deg denne:

Hele albumet er en eneste store lydnirvana og det er ikke noe drawback at det rent musikalsk også er alldeles glimrende.

Og her må du nok gå på kompromiss med stereo-rytteriet ditt og bare la receiver dekode multikanal og la det flomme ut i 5.1

Det finnes også 2 kanals SACD lag her som er meget bra og selvfølgelig et redbook lag i 2 kanal (derav hybrid).

37 år gammel musikk som høres ut som den er spilt inn i 2012 uten loudness war elendigheten.

Høydepunkter:
    låt 1,2,3,4,5,6,7,8,9,10
    Spotify Link

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, du må gjerne legge ut link til Spotify, men det rettferdiggjør ikke lyden på SACD. Men kjekt for å bli kjent med musikken, så det var jo greit.

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, du må gjerne legge ut link til Spotify, men det rettferdiggjør ikke lyden på SACD. Men kjekt for å bli kjent med musikken, så det var jo greit.
    Exactly

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er sikkert ikke hva denne tråden er tenkt til, men uansett:

Siste CD til Machine Head
    Feil med informasjonskapsler

Fantatsisk bra album med kun gode sanger. Sounden har en råhet som virkelig passer stilen deres, som slår mot deg.
    Vokalisten har en stemme med innlevelse som setter prikken over i`en.

Den tekniske innspillingen (med tanke på dynamikk, oppløsning osv) er nok ikke så mye tilstede.

Jeg har da prioritert albumets råe sound, samt kvaliteten på sangene som gjør at denne fortjener en anbefaling (selv om dynamikken ikek er i nærheten av andre album).

Trådstarter får "bestemme" om dette faller innunder hva han hadde tenkt

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Høydepunkter:
    låt 1,2,3,4,5,6,7,8,9,10

Wow, denne så veldig spennende ut Super: jeg liker Elton John meget godt, så denne vil jeg sjekke ut. Vet du hvor jeg kan bestille denne til en ok pris? Play.com? CDON?

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Komlo
    Glimrande initiativ! Har ikkje noko anbefaling for øyeblikket, men føljer spent med.

Takk for det, og hyggelig at du liker tråden. Kanskje du har noen anbefaling senere, eller så får du kanskje noen gode tips

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gilmour
    Wow, denne så veldig spennende ut Super: jeg liker Elton John meget godt, så denne vil jeg sjekke ut. Vet du hvor jeg kan bestille denne til en ok pris? Play.com? CDON?
    På linken fra sacd-net i innlegget mitt ser du til høyre hvilken amazon-butikk som har denne rimeligst. Det er vel p.t. US.

Play har den også, men CDON har den vel ikke?

Og med nicket ditt så må jeg reklamere litt for denne ved å bruke mitt eget bilde:

Makan til lyd!!!

SA-CD.net - Pink Floyd: Wish You Were Here

Active Fattigmann sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    477
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Dette er et norsk prog. band som gjør det veldig bra i Europa nå. Platen er produsert av musikerene selv og har en utrolig bra kvalitet. Ingen komprimering og en utrolig 3 dimesjonalitet. Hele frekvens spekteret er tilstede og Maggiene koser seg skikkelig når de får lov til vise alle sine gode sider sammtidig
    I tillegg kan du oppleve en musikk i Roger Waters og PF sin ond... Anbefalles :-)

Active Fattigmann sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    477
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På linken fra sacd-net i innlegget mitt ser du til høyre hvilken amazon-butikk som har denne rimeligst. Det er vel p.t. US.

Play har den også, men CDON har den vel ikke?

Og med nicket ditt så må jeg reklamere litt for denne ved å bruke mitt eget bilde:

Makan til lyd!!!

SA-CD.net - Pink Floyd: Wish You Were Here
    Takk for den.. Detta blir dyrt :-)

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •