Sprakende Satan - Hvor ligger feilen?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Sprakende Satan - Hvor ligger feilen?

Sitter og hører på Veronica Maggios "Satan i Gatan" på Spotify, og synes jeg hører veldig tydelig spraking i lyden. Spesielt tydelig er det på sporet "Mitt hjärta blöder". I refrenget, fra 0:45 hører jeg tydelig spraking/knitring i lyden, særlig i vokalen. Jeg dobbeltsjekker innstillingene, og "High quality" er skrudd på. For å kontrollere, anskaffer jeg meg en FLAC-utgave av albumet, og jammen er det ikke samme knitring der òg!

Noen som har merket knitring, evt. kan bekrefte at de ikke hører noe på dette sporet (på Spotify, Wimp, CD, FLAC, etc.)?

Jeg dro FLAC-filen inn i Ableton Live; kanskje ikke egnet for lydanalyse, men det ser uansett slik ut:
    Riktignok blir dagens musikk blåst opp, jf. "loudness war", men det skal vel ikke begynne å sprake av den grunn?

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her var det mye "klipping", men om det da fortoner seg som spraking hos deg, aner jeg ikke.

Ikke noe påfallende spraking her hos meg (Spotify), men lyden er ikke god.

edit: kjørte samme test fra PC med Spotify premium ut via AirPlay og i stereoanlegget, da kom sprakingen ganske tydelig frem.
    Headphones på iPhone'n var tydeligvis ikke godt nok.
    Og, for the record, det er denne versjonen jeg hørte på:

edit edit: valgte jo feil sang, tok først tittelsporet . Jovisst er det spraking på Mitt hjärta blöder, også via iPhone. Men enda tydeligere via PC > anlegget

Active Stian.V.H sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    388
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har Spotify premium i denne låten hører jeg også sprakingen du beskriver innimellom.

Intermediate Espen-hj sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    1,290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenkte først at det kunne vert ein sang med feil eller bug i spotify. Har funnet fleire av dei. Er som regel i avspillingshastighet, klipping/hakking o.l Men siden du fekk det på flac versjonen også så går nok det ut.

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Samme her! Ikke bare spraking, men generslt dårlig lyd! En konsekvens av overdreven dynamisk komprimering er "matt" og "flat" lyd.

Her er det nok en lydtekniker som har fått klar beskjed om at det skal være så høy lyd som mulig....

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar! Da kan jeg friskmelde utstyret. Synd at det må være sånn, men ikke akkurat sjokkerende at musikken ikke blir aller best når det fokuseres mer på never med dollars fremfor selve produktet.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    633
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av toblix
    ...når det fokuseres mer på never med dollars fremfor selve produktet.
    Ta det med en klype salt, men mener å ha lest en plass at man ikke har noe særlig bevis på at slik komprimering faktisk øker inntektene. Hvis dette stemmer er jo ruineringen av lyden på diverse plater enda mer irriterende og ikke minst meningsløs. Litt kjipern at artistene ikke har cojones til å stå imot kaksene som tar slike idiot avgjørelser.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •