Elendig lydkvalitet på nye innspillinger

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 33
    Intermediate Ultima sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,184
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Elendig lydkvalitet på nye innspillinger

Fy søren så skuffet jeg er.

Etter at jeg begynte å lytte til masse forskjellig musikk når iPad/Airport Express/Wimp kom i hus, så er jeg forbløffet over hvor utrolig dårlig lyd det er på nesten alle nye innspillinger. Rettere sagt de nye hos platekompaniet og VG topp 40.

Det er jo bare graut. Kan gjerne vise til noen konkrete CD-er som Veronica Maggio - Satan i Gatan og Bon Iver - Bon Iver. Sistenevnte er helt tragisk. Høres ut som ei dårlig kopiering fra kassettbånd til kassettbånd. Dette er ikke i nærheten av gode 30-40 år gamle innspillinger. Er lyden tilgjort dårlig med vilje, en trend, noen som vet?
    Sony KD 55X8509C | Denon AVR X6200W | Cambridge Azur 840W | Hegel HD11 | Cambridge Azur 751 BD | PS3| Tecnnics SL-Ma1| B&W 804 Diamond, B&W HTM4 Diamond, B&W DB3D, Dali Suite R0,8, B&W M1, Focal Dome | Apple TV |

Newcomer satriani sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fin artikkel i lyd og bilde som tar opp dette:

Lydkvalitetens skandaløse forfall | Lyd & Bilde

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,184
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av satriani

Takk, var faktisk ikke klar over denne problemstillingen, ettersom jeg fremdeles har kjøpt CDer fra 70 og 80 tall. Dette er jo helt tragisk. Orker ikke engang høre på, men heldigvis er de gode gamle innspillingene også på Wimp/Spotify

Skal jeg demonstrere anlegget, så går det gjerne i Kari Bremnes, Roger Waters og 25-30 år gamle innspillinger som Brother in Arms (Dire Straits)
    Sony KD 55X8509C | Denon AVR X6200W | Cambridge Azur 840W | Hegel HD11 | Cambridge Azur 751 BD | PS3| Tecnnics SL-Ma1| B&W 804 Diamond, B&W HTM4 Diamond, B&W DB3D, Dali Suite R0,8, B&W M1, Focal Dome | Apple TV |

Intermediate Muffinman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig at det er mye dårlig på markedet for tiden. Noe kompresjon bruker man vel for å heve lydbildet over støygulvet i bilen, på bussen, hos frisøren osv men det er tatt helt av og det er i grunn bare trist

Har kost meg med Gunnar Andreas Berg i ettermiddag, og akkurat nå surrer første sporet på "Everything must go" fra Steely Dan. Lydkvaliteten der er det ikke noe å utsette på etter mine ører.

Intermediate Bankruptstudent sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,076
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ultima
    Skal jeg demonstrere anlegget, så går det gjerne i Kari Bremnes, Roger Waters og 25-30 år gamle innspillinger som Brother in Arms (Dire Straits)
    Satt med 3 eksemplarer av Brothers in Arms for å ta en lyttetest her om dagen.
    Kom frem til at de eldste innspillingene var best. Lavere volum , men mer dynamikk(1985). Remastered utgaven (1996) ble først oppfattet som klarere i lydbildet, men hovedsakelig pga. høyere volum. 2005 utgaven kjøpte jeg primært pga. det er en av de få SACD'ene jeg faktisk gidder å høre på(lytter lite til klassisk som dominerer SACD-markedet). Mener å huske at SACD utgaven var meget bra når jeg hadde spiller til dette formatet. Omkodet til cd lå den et sted mellom 85 og 96 utgaven lydmessig -etter min mening/ører.

Active bircoff sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    373
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av satriani

Gull artikkel. vi skulle gått in for å lage anbefalinger/advarsler for gode/dårlige album?

Noen som forresten vet om vinyl krever egne masters?

Newcomer tenb sin avatar
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skikkelig skuffende denne trenden her!

Husker bare første gangen jeg hørte "Death Magnetic". Den ene låta etter den andre låt bare flatt og møkk kjedelig! Skal være desperat om jeg gidder å finne frem denne igjen, tross bra låter. Synd:cry:

Intermediate Muffinman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Metallica var "pioneerer" på dårlig lydkvalitet. "And justice for all" hørtes ut som den var spilt inn i en fyrstikkeske.

Intermediate ChrisHesby sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    605
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var inne på Wimp for å høre om det var så ille som du ga uttykk for. Og Bon Iver var skikkelig dårlig rett og slett.
    Focal JMlab Electra 926 | Focal Sib XL | SVS SB-2000 | Yamaha RX-V1800 | Emotiva XPA-2 | Sharp LC-70LE747E

Intermediate audioB sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Trondheim
    Poster
    693
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hører en del elektronisk musikk, og dette fenomenet har lenge hatt ett navn.

Loudness war - Wikipedia

- Liker spesielt den illustrasjonen til høyre av de 4 forskjellige cd utgivelsene av The Beatles - Something.

Hate it. Håper det blir mer og mer vinyl igjen etterhvert. Ingenting låter bedre.
    Hifi: Yamaha - Monitor Audio - Kimber Kable - Denon - Panasonic - Sony

Headfi: Focusrite Forte - B&W P7 - Grado SR325e

Newcomer tenb sin avatar
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Muffinman
    Metallica var "pioneerer" på dårlig lydkvalitet. "And justice for all" hørtes ut som den var spilt inn i en fyrstikkeske.
    Prater om mangel på dynamikk Ikke fyrstikkesker...ville forøvrig aldri gjort om på lyden på "And justice for all".

Intermediate Bankruptstudent sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,076
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av audioB
    Jeg hører en del elektronisk musikk, og dette fenomenet har lenge hatt ett navn.

Loudness war - Wikipedia

- Liker spesielt den illustrasjonen til høyre av de 4 forskjellige cd utgivelsene av The Beatles - Something.

Hate it. Håper det blir mer og mer vinyl igjen etterhvert. Ingenting låter bedre.
    Det som skrives på slutten av Wikipedia artikkelen er også noe som har irritert meg grenseløst. TV-reklame som er en "del" av loudness war. Er j***** plagsomt når reklamen har 50% høyere volum enn programmene.

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,184
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Loudness war - Wikipedia

Synes ikke det bare dreier seg om manglende dynamikk, men om råtten lydkvalitet rett og slett. Grøtete lyd og klang som fra en blikkboks. Men mulig det blir slik p.g.a. volumet.

Gledelig nok synes de norske artistene ikke å være rammet av den nye trenden. Artister som Kari Bremnes, Bjørn Eidsvåg, a-ha, Sissel Kyrkjebø, Maria Mena m.fl har særs god lyd på sine innspillinger.

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,184
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bankruptstudent
    Satt med 3 eksemplarer av Brothers in Arms for å ta en lyttetest her om dagen.
    Kom frem til at de eldste innspillingene var best. Lavere volum , men mer dynamikk(1985). Remastered utgaven (1996) ble først oppfattet som klarere i lydbildet, men hovedsakelig pga. høyere volum. 2005 utgaven kjøpte jeg primært pga. det er en av de få SACD'ene jeg faktisk gidder å høre på(lytter lite til klassisk som dominerer SACD-markedet). Mener å huske at SACD utgaven var meget bra når jeg hadde spiller til dette formatet. Omkodet til cd lå den et sted mellom 85 og 96 utgaven lydmessig -etter min mening/ører.
    Sier du det. Jeg har den såkalte remastrede.
    Det betyr at man rett og slett bør tenke seg grundig om før man kjøper noe det står remastret på?! Evt. sjekke litt info på nettet først.

http://avforum.no/minhjemmekino/show.php/Ultima

Newcomer eirik89 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    89
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bankruptstudent
    Det som skrives på slutten av Wikipedia artikkelen er også noe som har irritert meg grenseløst. TV-reklame som er en "del" av loudness war. Er j***** plagsomt når reklamen har 50% høyere volum enn programmene.
    +1:evil:

Intermediate zeezar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ... Loudness war - Wikipedia

- Liker spesielt den illustrasjonen til høyre av de 4 forskjellige cd utgivelsene av The Beatles - Something. ...
    Skjønner ikke bæret av den illustrasjonen men støtter fullt opp om skepsisen til fremtida for digitalt lagra/solgt musikk.

La akkurat før jeg gikk inn på tråden inn to album med Concrete Blonde; Bloodletting og Mexican Moon i spillelista pga. nettopp det behagelige lydnivået og det store lydrommet, CD-format til tross.

Det finnes linker til søkedatabaser for "de mest kjente utgivelsene" i innlegg på en "Loudness war-emnetråd" på HiFiSentralen. Synd at infoen i slike databaser er dømt til å ligge på etterskudd ift. utgivelsene bare.

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Låtene lider av "innebygd" Dynamic Range Compression, dynamikkkompresjon, fordi volumet på innspillingen er satt høyt for å konkurrere med andre innspillinger hvor volumet er satt høyt... Høres "greit" ut på "standardvolum" på "standardanlegg for folk flest" (radio, MP3-spillere), men høres flaut dårlig ut på anlegg med litt ambisjoner. Dessuten blir lyden dårligere dess høyere en spiller.

For de som ønsker tydeliggjøring, er dette et godt eksempel på problemstillingen, som populært kalles "(The) Loudness War":

[youtube]3Gmex_4hreQ[/youtube]

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt mer:

:arrow: http://avforum.no/forum/generelt-aud...e-budskap.html

En "levende" og søkbar database med kvalitet på innspillinger, hvor en kan sortere på det meste (artist, album, lydkvalitet, utgivelsesår etc.):

:arrow: DR Database

Active bircoff sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    373
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0