Elendig lydkvalitet på nye innspillinger - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 33 av 33
    Newcomer tenb sin avatar
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Bankruptstudent
    Låter som signalet ut fra en vreng-/distortion-pedal for elgitar:cry:

Intermediate Ultima sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,184
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hellnoob
    Låtene lider av "innebygd" Dynamic Range Compression, dynamikkkompresjon, fordi volumet på innspillingen er satt høyt for å konkurrere med andre innspillinger hvor volumet er satt høyt... Høres "greit" ut på "standardvolum" på "standardanlegg for folk flest" (radio, MP3-spillere), men høres flaut dårlig ut på anlegg med litt ambisjoner. Dessuten blir lyden dårligere dess høyere en spiller.

For de som ønsker tydeliggjøring, er dette et godt eksempel på problemstillingen, som populært kalles "(The) Loudness War":

[youtube]3Gmex_4hreQ[/youtube]

Horribelt! hvorfor gjør de dette? MP3 generasjonen kjøper jo ikke musikk, uansett.

Jeg skjønner ikke helt bransjens sutring over dårlig CD-salg når de ikke gjør noe som helst for å gjøre det fyiske formatet mer attraktivt. Hvorfor skal man kjøpe en CD til 150 kroner som har elendig lydkvalitet?

En annen ting, blu-ray spiller er etterhvert meget mye utbredt. Hvorfor ikke gi ut musikk i to kanaler på dette formatet, som lokker fram hifi mannen til å begynne å handle fysiske discer igjen?
    Sony KD 55X8509C | Denon AVR X6200W | Cambridge Azur 840W | Hegel HD11 | Cambridge Azur 751 BD | PS3| Tecnnics SL-Ma1| B&W 804 Diamond, B&W HTM4 Diamond, B&W DB3D, Dali Suite R0,8, B&W M1, Focal Dome | Apple TV |

Intermediate kingu sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    747
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden jeg segmenteres inn i den historiske mp3-generasjonen vil jeg sette spørsmålstegn ved hvor mye musikk man fikk for pengene da en lp kostet 200 kr ujustert for 1978 inflasjon til idag. Man kan forresten trekke parolen DDT-generasjonen eller Apartheid-generasjonen eller vilkårlig titulering hvis man nå ikke skulle være av nyere dato og fremdeles komme dårlig ut.

Konsumentdemokratiet kan du tørke deg med en lang DAT-tape for min del, forholdet mellom smarte og mindre smarte var frigitt sakens kjerne for alt vi vet akkurat det samme på din tid, (uten at det ei heller spiller noen rolle når det var) de bare hadde andre ting til rådighet.

Du, og jeg, er like mye del av mp3-generasjonen iogmed at vi kjøper ting/eksisterer nå, du, til forskjell fra hva du generaliserer ovenfor meg, hevder faktisk å presentere en større kjøpekraft etter hva jeg kan tolke.

Edit:
    hifi mannen
    vil aldri returnere til fysiske formater, det er steinaldermannen du tenker på.
    Nå er ikke vi som driver med lyd så veldig mange, og de platene vi måtte kjøpe koster de samme 100 kronene som hordene betaler.

Fysiske formater er grunnen til at musikk høres elendig ut, den er grunnen til at store bransjeaktører kan kjøpe kopirett og musiker, samt ødelagge kvaliteten gang på gang i hele distribusjonsnettet, som de faktisk eier, monopoliserer og kontrollerer gjennom manipulasjon. (radio presse etc) Alle som er av motsatt oppfatning er med hensyn til sistnevnte av sådan oppfatining at Lady gaga er hørbart, for argumentets karakter omså uten loudness.
    Når musikerne ikke liker det like dårlig som at vi liker at de skal dø av heroinen dette maskineriet tilbyr dem, og de i samlet tropp ikke har noe å tjene på ordningen, hvorfor skal vi da forsvare fysiske medium?
    Platebransjen er snylte/skadedyr, de produserer ingenting og tar all profitt (unntak fra dette er nå like sjeldne som du og meg, med våre gigantiske bokser, all de tid mp3-generasjonen kan spille lommetennis med 4 annlegg samtidig. ) (artister som ikke skriver/spiller egen musikk kan vanskelig kalles musikere)

Skal man tenke HIFI så er denne nevnte signalveien helt ræva. Ja, du kan skru på loudness-knappen på din 1970 marantz, men det hindret ikke platebransjen for det. Jeg spiller heller prosjekt-filer i entusiast-klassen når de vanlige hardkodete filene ikke er fri fra "gøye" stereoeffekter, loudness, klipping, diverse forvrengning, monofiltering, etc etc. Gjett hvordan platebransjen kommer til å gjøre det, du gjettet riktig, ikke engang lossless CD, DRM-Mp3/AAC ftw. (not)

I så måte er det tragisk at du håper Blu-Ray blir noen løsning uten standarisering, (skjer ikke) når du vet godt at Platebransjen kommer til å torpedere dynamikken på 24bits avgrunnsdypet som den gjorde det for CD, og vinyl før den tid. Ja, ta frem dine gamle motown hot records og hør etter. Den gangen var det wurlitzere som fikk effekten, og der var man prisgitt standardnivåene.

Kunne holdt på i dagevis kjennes det som, setter foreløpig stopp.

Intermediate MaW sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    2,548
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lyden på Foo Fighters Wasting Light er faktisk ikke så halvgærn. :grin:

Active bruker123 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av audioB
    Håper det blir mer og mer vinyl igjen etterhvert. Ingenting låter bedre.
    Har kjøpt noe vinyl i det siste av nye innspillinger, 2010 osv, og det låter ikke så mye bedre enn CD-utgavene, som jeg også har. Det låter flatt og kjedelig, for ikke å nevne gromsete.

Grunnen til at jeg kjøptene vinylene var fordi det var så utrloig dårlig lyd på CD-ene, klarte ikke høre på det. Gjett om jeg ble skuffet når jeg satte på vinylene og det var nesten like kjedelig.

Innspiller blir ikke lenger bare ødelagt i masteringen, men også i innspillinger. For mye gain og max volum på innspillinger, ødelegger alt.

Intermediate Gratulerer sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bruker123
    Har kjøpt noe vinyl i det siste av nye innspillinger, 2010 osv, og det låter ikke så mye bedre enn CD-utgavene, som jeg også har. Det låter flatt og kjedelig, for ikke å nevne gromsete.

Grunnen til at jeg kjøptene vinylene var fordi det var så utrloig dårlig lyd på CD-ene, klarte ikke høre på det. Gjett om jeg ble skuffet når jeg satte på vinylene og det var nesten like kjedelig.

Innspiller blir ikke lenger bare ødelagt i masteringen, men også i innspillinger. For mye gain og max volum på innspillinger, ødelegger alt.

Jeg vurderte å kjøpe en Queen-lp på Platekompaniet forleden, men på baksiden stod det "Digitally remastered". Man kan lure på hva produsentene tenker på når de mener at det er en god idé for en lp-plate.

Jeg handler forøvrig kun gamle lp-plater av den grunnen du nevner her.

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gratulerer
    Jeg vurderte å kjøpe en Queen-lp på Platekompaniet forleden, men på baksiden stod det "Digitally remastered". Man kan lure på hva produsentene tenker på når de mener at det er en god idé for en lp-plate.

Jeg handler forøvrig kun gamle lp-plater av den grunnen du nevner her.
    Hvilket album, hvilken remaster (år) og hvilken label?

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var Sheer Heart Attack - jeg husker ikke årstallet den var digitalt remastret. Men det var ikke 2011-utgaven.

Forresten: Var det ikke du som linket til en fin side en gang med oversikt over dynamikken til en lang rekke innspillinger? Har du fremdeles den linken?

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var Sheer Heart Attack - jeg husker ikke årstallet den var digitalt remastret. Men det var ikke 2011-utgaven.

Forresten: Var det ikke du som linket til en fin side en gang med oversikt over dynamikken til en lang rekke innspillinger? Har du fremdeles den linken?
    Det var kanske Hollywood remasteren i.f.m. 20 års jubileet.

Tror ikke det var meg som oppgav den dynamikk-link oversikten. Men jeg har sett den.

Intermediate ROXY sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    4,308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Regner med at det er denne du er ute etter?
    DR Database

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skulle likt og hatt en liste over cd,wimp,spotify osv med bra lyd!

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ROXY
    Regner med at det er denne du er ute etter?
    DR Database

Supert! Takk skal du ha.

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Supert! Takk skal du ha.
    Det er viktig at du leser "label" på det albumet du ser etter.
    F.eks Sheer Heart Attack:
    Den 2011 utgaven er fra:
    Label: Island
    Label Code: 01846
    Catalog Number: 276 441 1

Queen - Sheer Heart Attack at Discogs ser du at Island er oppført parallellt med Universal og jeg tolker det da dithen at ovennevnte SHH utgave er 2011 remaster for Europa markedet - som er så mye omtalt i.f.m. jubileet i år.

Om du gjør samme "øvelse" med ANATO og Death on two legs, så skjønner du hvor det ble av dynamikken du etterspurte i en annen tråd(?). Den ble mikset bort, slik man også kan høre

Artist: Queen
    Album: A Night At The Opera
    Year: 2011
    DR Album: 9
    DR Track min: 7
    DR Track max: 12
    DR Tracks: 7 (den som er nevnt først, sannsynligvis DOTL)
    Label: Island
    Label Code: 01846
    Catalog Number: 276 442 4

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •