Nattjazz Bergen 2011 - Anmeldelser: S. Endresen, Al Di Meola, T. Endresen, F. Wadling

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Intermediate HPL sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    833
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Nattjazz Bergen 2011 - Anmeldelser: S. Endresen, Al Di Meola, T. Endresen, F. Wadling

I denne tråden vil jeg legg inn mine tilbakemeldinger på noen av de mange konsertene som vil gå av stabelen på årets Nattjazz i Bergen.

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    833
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Åpningskonsert 25. mai - James Farm

Joshua Redman - Saxofon
    Aaron Parks - Piano
    Matt Penman - Bass
    Eric Harland - Trommer

Årets åpningskonsert var med Joshua Redmans nye prosjekt - James Farm. En av høydepunktene for min del, selv om Joshua Redman er en forholdsvis fersk "oppdagelse" for min del.
    I en fullstappet Sardinen, startet James Farm sin konsert med 1981. Dette er en komposisjon av Matt Penman. Her setter de straks standard for opplevelsene resten av dette settet.
    Videre tok de oss med på en melodiøs vandrig gjennom If By Air. Salen var trollbunnet. Foruten velfortjent applaus til de sterke enkletprestasjonene og mellom hver låt, var det nærmest ikke en lyd å høre fra publikum. Tydelig var det at både Joshua, Matt, Eric og Aaron nå hadde fått den inspirasjonen de trengte for å gi publikum alt. Gjennom låtene som Coax, Chronos, og ikke minst Polliwog nærmest danset Joshua på scenen. Han slapp seg virkelig løs, noe som kjentes gjennom musikken. Den noe beskjedne stemmen til Joshua når han tok mikrofonen for å snakke med publikum, var det totale motstykket til hva vi fikk servert gjennom musikken. Total selvsikkerhet og styrke. Det totale kaos, så delikat og prefekt i harmoni slik at resultatet ble en jazzopplevelse mange av oss som var der tar med oss lenge.

Anbefaler dere som er jazzinteressert, å kjøpe den selvtitulerte platen deres James Farm for en stor opplevelse også i stuen.
    Platen ligger også ute for de som måtte være så heldig å ha Wimp.

Konkusjon: Terningkast 5

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    833
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    25. mai - Jenny Hval

Jenny Hval - Vokal, gitar
    Håvard Volden - Gitar
    Kyrre Laastad - Trommer, synt

Jenny er et multitalent, noe som vistes tydelig gjennom hennes sett denne kvelden.
    Hun er en dame med en særegen stemme og stil, både i tekst og melodi. Hennes tekster var overraskende "frisk", da hun sang om sin elektriske tannbørste plasert mellom beina på hennes klitoris i låten "Engines In The City". Videre var hun innom sin golden showers i "Golden Locks". Tydelig sensuell undertone i hennes melodier. Men der er ingen som rynker på nesen av hennes ærlighet, da den lille damen med den uhyre stor stemmen, sang med en autoritet som imponerte.
    Åpningssporet hennes var en maktoppvisning, som skilte ut de som ikke var sterk nok til å håndtere Jenny, og de som hørte henne gjennom sangen. En delikat start som bygger seg opp til et lydnivå enkelte måtte holde seg for ørene for å tåle. Videre hadde hun sterke prestasjoner gjennom låter som Blood Flight, This Is Thirst og Milk Og Marrow for å nevne noen. Måten hun kombinerer sang og fortelling på en sømløs måte, forfører lytteren. Hun har et spekter i stemmen, langt utenfor det flere innen hennes sjanger kan vise til. Hun gjør det også med en slik kontroll og styrke, at den tynne jenta vokser stort.
    Det var til tider nesten vanskelig å applaudere mellom sangene, da man tar seg selv i å tenke over det man nettopp har hørt. Det er nesten som om man fortsatt filtrerer inntrykk til alle sansene etter det blir stille. Men, dessverre for Jenny Hval, er ikke dette pr. i dag en veldig populær sjanger, som også gjorde at hun tapte enkelte tilhørere underveis. Men, mitt inntrykk er at man bør gi denne enestående stemmen en sjanse, det er hun absolutt verd!

Konklusjon: Terningkast 4

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    833
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    25. mai - Kakkmaddafakka

Axel Vindenes - Vokal, gitar
    Pål Vindenes - Vokal, cello
    Jonas Nielsen - Vokal, piano
    Stian Sævig - Vokal, bass
    Kristoffer Wie Van Der Pas - Trommer
    Martin Sande - Kor
    Lars Helmik Olsen - Kor
    Sverre Sande - Kor

FOR et band! Denne gjengen med unge musikere fra Bergen er, tross i at de alt har noen års erfaring sammen, i starten av sin karriere. Så leverer de et så til de grader forrykende show!
    De har publikum i sin hule hånd hver eneste konsert de spiller. Nå var jeg så "uheldig" at jeg ikke fikk med meg hele konserten deres, da jeg overvar Jenny Hval største delen. Men når jeg kom inn på Røykeriet, var stemningen til å ta og føle på. Folk hoppet og danset. her var det bare å la seg rive med.
    Da de etter et par låter så ut til å være ferdig for kvelden, entret de igjen scenen for en siste innspurt. Da bandet var kommet opp og musikken var i gang, inviterte de til publikums store glede den velkjente Erlend Øye fra Kings Of Convenience. De fremførte Paul Simons velkjente allsang You Can Call Me Al. Erlend eide scenen nå. Dette var moro.
    Ikke så mye annet å si nå enn, har de konsert i ditt område, SE DEM. Du er sikret en helaften!

Konklusjon: Terningkast 4 for melodi, 5 for prestasjon

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    833
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    26. mai - Sidsel Endresen & Stian Westerhus Duo

Sidsel Endresen - Vokal
    Stian Westerhus - Gitar

En artist som har holdt på i over 30 år som sanger, som har gjort stemmen mer til et musikalsk verktøy enn en formidler av ord, burde gi grunn til en spennende konsert. Presentør av konserten informerte også at vi skulle være vitne til en ur-fremførelse denne dagen. Godt benket på plass, ga vi Sidsel og Stian en varm velkomst da de entret scenen. Så da de satte i gang: :shock:
    Faom-bidibidibidi-faom-faom-immi-maaaao
    Hø?
    Nå kjenner jeg ikke Sidsel så godt, kun fra sanger som Jive Talkin' fra hennes yngre dager, også noen gjesteopptredner her og der.
    Men dette skulle vise seg atageligvis å bli Nattjazzens absolutte særeste konsert. Gitarspillet til Stian Westerhus var svært spennende å få med seg, det skal sies. Jenny Hval og hennes gitarist satt å nistirret gjennom konserten på Stian, for å lære? Mulig, Håvard Volden er av samme type gitarist, en ekspreimentell gitarist kan man si.
    Sidsel kan det være delte meninger. Stemme som musikkinstrument er en vanskelig sjanger, og dette klarte hun med bravur, selv om det var sært.
    Hun tok oss til tider med inn i en trollsk setting, der denne "huldra" satt å formidlet en fortelling på t språk som ligger langt over oss jordiske. Man fikk en følelse av hva dette dreide seg om, men jeg klarer fortsatt ikke sette fingeren på hvor godt jeg likte dette.

Terningkast 3

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    833
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    26. mai - Al Di Meola World Sinfonia

Al Di Meola - Gitar
    Kevin Sediki - Gitar
    Fausto Beccalossi - Trekkspel, vokal
    Peter Kaslas - Trommer

Med et slikt rykte og status som Al Di Meola har, var dette en av de konsertene jeg virkelig så fram til.
    Å være håndplukket av storheter innen jazzen, som Chick Corea, så burde denne Al Di Meola varme en kald vårkveld i Bergen med sine latino-inspirerte jazztoner.
    En grei start, men kanskje ikke nok til å blåse liv i publikum. Jeg følte der manglet kontakt med oss i salen, lite øyekontakt å spore fra de som satt på scenen.
    Kanskje en konsert med spor av jet-lag etter en lengre flytur til Bergen? Må si jeg ble litt skuffet.
    Forventningene mine ble ikke innfridd, selv om musikken i seg selv var godt gjennomført. Den manglet liksom det ekstra man skal forvente av en slik storhet som Al.

Terningkast: 4

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    833
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    26. mai - Torun Eriksen eller Freddie Wadling? Jo, jeg så BEGGE.

Torun Eriksen - Vokal
    David Wallumrød - Piano
    Kjetil Dalland - Bass
    Kjetil Stensnæs - Gitar
    Andeas Bye - Trommer

Torun Eriksen er en vokalist som siden sin debut 2003, har bertatt sitt publikum med sin silkemyke, kontrollerte og ikke minst nydelige stemmeprakt.
    Igjen opplever vi en konsert det er bare å sitte seg ned å nyte. Noe av det jeg legger merke til først her, er den nærmest perfekte lyden. Lydteknikker er virkelig på lag med bandet på scenen, og vokalen er svært tydelig. Sangene vi fikk høre var primært hentet fra hennes siste plate Passage. En meget god plate som i skrivende stundt "snurrer" på WiMP'en min.
    Torum hadde en fantastisk kontakt med sitt publikum, med god dialog mellom sangene, tydelig blikk-kontakt og inkluderte alle ved å se og synge "til" hver enkelt.
    En stor stemme og en overraskelse for meg, og en artist som kommer til å levere god-låter fra høyttalerne mine i lang tid fremover.

Terningkast: 5

Freddie Wadling - Vokal
    Sebastian Öberg - Cello
    Christian Olsson - Trommer, gitar
    Per “RUSKTRÄSK” Johansson - Saksofon, trommer

Her er det bare å legge alle inntrykk man har fått ved å sett på youtube etc. til side. Dette var moro. For en uhøytidelig artist, og en stemme som ikke passer med kroppen på scenen.
    En kraftfull stemme i sang, men litt utydelig og spe når han snakket(mumlet) med oss i salen. Han pratet lystig med oss mellom hver sang, noe som la grunnlag for en mer personlig fremføring.
    Når det gjelder enkeltprestasjoner av de andre på scenen, må jeg trekke fram Sebastian Öberg på cello. Nøyaktig og tight hver eneste tone han serverte.
    Sax og gitar falt litt gjennom, da vokal og cello dominerte. Nok en konsert som anbefales om man får mulighet til å se denne artisten/gruppen.

Terningkast: 5

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    833
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0