Audiofil samtidsmusikk - dine vurderinger

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Newcomer McBain sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    282
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Audiofil samtidsmusikk - dine vurderinger

Denne tråden er ment for å lage en oversikt over album som kan anbefales dersom man er ute etter god lyd. Det kan for eksempel være at man liker en artist, men at denne har meget variabel kvalitet på innspillingene. Det finnes jo mange demoCDer osv, poenget er ofte at musikken i seg selv ikke er særlig interessant.

Jeg skal skrive mange fler. Jeg har dog ikke det jeg skrev nedenfor ferskt i minnet, det er mer ment som et eksempel (men jeg tror det skulle være ganske korrekt dog).

Formatet som brukes er som følger:

Artist - Album [karakter 1-10]
    Kommentar

For eksempel:

Utstyrsklasse: Her skriver du nivået på utstyret ditt, kan gjerne konkretisere, alternativ skrive for eksempel "High End" hvis du ønsker å forenkle.

Metallica - Kill 'em All [7,5]
    Bra dynamikk, god oppløsning på slagverk. Sprø og fine gitarer. Vokalisten mangler litt nærhet. Ikke loudness war. Litt mye lyder på en gang til tider (i bakgrunnen) men det er en smaksak.

Katie Melua - The House [9]
    Tidvis eksemplarisk, tidvis ikke helt feilfritt. Bra lydbilde, stemmen til Katie er stort sett utmerket. Noen ganger får jeg inntrykk av at det på et eller annet tidspunkt har kommet artifakter inn i opptaket (støy, muligens digital). Noen av instrumentene som brukes blir veldig fjernt i forhold til henne, noe som kan være tilsiktet. Dog høres ikke kvaliteten på disse instrumentene alltid like bra ut som Katie selv.

Man kan naturligvis gjerne quote hva noen andre har skrevet, og så legge sin vurdering til.

Det kan være at en slik tråd eksisterer, men jeg fant den ikke.

Blir det nok innhold, så bør den bli sticky.

Jeg handler selv CDer hver uke via Amazon og da vet jeg ikke alltid hva jeg får. Kjekt å få en vurdering først

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    282
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utstyrsklasse: High End

Bra dynamikk, god oppløsning på slagverk. Sprø og fine gitarer. Vokalisten mangler litt nærhet. Ikke loudness war. Litt mye lyder på en gang til tider (i bakgrunnen) men det er en smaksak.

Tidvis eksemplarisk, tidvis ikke helt feilfritt. Bra lydbilde, stemmen til Katie er stort sett utmerket. Noen ganger får jeg inntrykk av at det på et eller annet tidspunkt har kommet artifakter inn i opptaket (støy, muligens digital). Noen av instrumentene som brukes blir veldig fjernt i forhold til henne, noe som kan være tilsiktet. Dog høres ikke kvaliteten på disse instrumentene alltid like bra ut som Katie selv.

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    282
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av McBain
    Utstyrsklasse: High End

Metallica - The Black Album [9,5]
    Ekstremt god klarhet, veldig ryddig lydbilde, slagverk har snert, tyngre og dynamikk. God utnyttelse av dynamic range, sløser ikke med dette. Noe loudnesspreg men det er svært god dynamikk. Hetfield kommer bedre frem enn på tidligere skiver. Man hører en slags dopplereffekt fra cymbalene og ja...jevnt over svært bra.

Metallica - Justice for all [8,5]
    Denne likte jeg IKKE lydmessig tidligere, men med et svært mye bedre anlegg låter det rett og slett tøft! Det flotte her dynamikken - når bandet virkelig mener det, og drar på litt ekstra, så hører man det. Kan bli grumsete med primitivt utstyr. Det blir et helt annet album når utstyret rydder opp litt.

Disturbed - Another way to die [8]
    God dynamikk, trøkk, god bassfylde. MYE lyd på en gang, men det låter røft, klart og tøft. Ikke alt er like bra, men er fornøyd.

Minor Majority - Candy Store [5]
    Instrumenter høres nogenlunde ut, men stemmen til den mannlige vokalisten bærer preg av enten et slags filter eller resonanser/comb filtering i innspillingslokalet. Kjenner ikke dette bandet så godt, og kjenner ikke andre album de her. Kanskje han bare har en merkelig stemme. Hørtes litt kunstig ut. Kvinnen kommer bedre frem. Begge har litt etterklang på stemmen, det kan være at dette skaper snodige effekter på den snodige herrestemmen. Ikke noe jeg liker veldig godt, men det er ok.

Iron Maiden - Live after death [7]
    Livealbum er alltid problematisk. Mye bra her, men tidvis interferens og om jeg husker riktig så er det ganske stor tidsforsinkelse på gitarer mellom venstre og høyre kanal, noe som er litt slitsomt etter min mening. Føler det spilles i en svær hall som jaller voldsomt, men slik er det ikke med alt som er innspilt. Vokalisten er litt fjern til tider. Bandet spiller derimot fremragende, dog etter min mening øker de tempo litt utover studioinnspillinger på noen sanger. Det skaper bare litt ekstra liv.

Dire Straits - Alchemy Live [9]
    Et av de bedre liveopptak jeg har hørt! Meget god kvalitet.

Rommet mitt er litt hardt for tiden, noe det jobbes med. Dette kan forskyve resultatene noe, men da oppdaterer jeg i ettertid

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •