Hva blir vår tids klassikere? (Musikk)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 74
    Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Post Hva blir vår tids klassikere? (Musikk)

Etter innspill i tråden "Hva hører du på nå?" tar jeg opp dette temaet i en egen tråd.

En kan utvilsomt si at klassikere innen populærmusikken er svært levedyktige og preger sågar de kommende generasjoner som sin samtid. Mange vil mene at alt var bedre før, mens andre trives helt i frontlinjen for den samtidige musikken. Spørsmålet blir da hva vår tids klassikere vil være? Vil de være like levedyktige som tidligere tiders store slagere, eller vil de svinne hen og dø?

Om man hopper en generasjon tilbake havner man i tiden hvor musikken for alvor ble allemannseie og de store massene ble konsumenter av "hermetisert" musikk. Mye har skjedd siden den gang, men blir det laget fremtidige klassikere på som vil tåle tidens tann som for 30, 40 og 50 år siden?

Det er utvilsomt et marked for klassikerne, her på berget satte Kanal 24 agenda for hele sitt musikkutvalg ved holde en åpen avstemning over de 1000 beste låtene, for så å benytte det som verktøy for å tilfredsstille et størst mulig antall lyttere innenfor sin målgruppe. Hvilke låter av i vår tid er det du vil synge med på i bilen i fremtiden, hvilke låter er det du vil dele med barn og barnebarn som noe av "vår tid"?

Her er det åpent for både konkrete forslag, musikkhistorie og mimring. Kjør debatt!

Intermediate nb1 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Michael Jackson med sin bortgang ,har vel med det slått rot i vår tid.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Der har vi en av de som utvilsomt har satt sitt preg på den moderne popmusikken og 80 & 90-tallet. Deler av dagens sound har nok sitt opphav derfra.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg finner musikkbransjen som ganske syklisk, hvor konsepter relanseres med (u)jevne mellomrom, med varierende grad a suksess. Mange vil påstå at dagens musikk mangler autentisiteten av tidligere tiders pionerer, men massene kjøper som aldri før.

Hvordan tror dere linjene er mellom (boy)band som The Beach Boys og Backstreet Boys? Slutten av åttitallet var for alvor grobunn for oppveksten av boybandene som (om enn ikke en personlig favoritt) satte sitt preg på musikkscenen med 100 millioner solgte plater. Husker man teksten på låter som "Quit Playing Games (With My Heart)" om ti år?

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Las ketchup

[YOUTUBE]XubVpeq4E20[/YOUTUBE]
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Intermediate Danke sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,732
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi kan jo se tilbake litt på 80 og 90 tallet framfor noe... og 90-2000.

80 åra hadde jo et visst sound som vi fortsatt mange liker.. Spesielt tenker jeg på bruken av synth som var elsket og hatet..

Av band og artister tenker jeg spesielt på Aha, Depeche Mode og The Cure, Alphaville etc.
    Dette er jo artister som står seg den dag i dag, også hadde vi jo puddelrocken som var en slags motpol til synthen.. Europe, Vanhalen, GnR etc og sef Metallica. Blir også hørt mye av folk idag tror jeg...

Var jo rene grupperinger på ungdomskolen husker jeg....
    hehe det er det sikkert idag også, vi har vel alle hørt om Emoene.

På nittitallet så synes jeg framfor alt Grungen var skjellsettende og overdøvet jo all annen musikk, Puddelrocken ble tvunget til å ta pause noen tiår...

Fra Nitti til 2000 var det jo også veldig mye teknomusikk, Prodigy, Chemical brothers etc og rave kom og døde... mens tekno og hardclub finnes vel til en dels grad enda... men ikke på samme måte og styrke.....

Så da hva etter 2000-2010? Det var jo en periode med veldig mye hiphop, Dr.dre og Eminem var ofte spilt på byen før, samme med 50cent og Timberland... Det spilles jo idag også mye på byen, Timberland slenger hits som om det var drops. Med samme slengen kan jeg jo ta all Rnb som torturerer oss, som noen nevnte Rihanna... Timberland mm.

Så har vi noe som har gått hus forbi meg.. såkalt Emo. Hva dette er er jeg for gammel til å skjønne.. Jeg tror det er noe alla Goth, men nei jeg skjønner meg ikke på dette nymotens greiene.

Så hva kommer folk til å huske fra nåtid? Det må jo være mye Rnb, eller noe Emo som setter seg i en generasjon også kanskje?
    Sist endret av lygren; 12-01-2014 kl 21:44

Intermediate mk4 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    4,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror ikke vi kommer til å få band som Rolling Stones, Deep Purple, AC/DC
    heretter.
    Band som lager plater og selger i flere tiår og turnerer helt til gikta tar overhånd.

Virker som om mange av dagens artister er mere opptatt av profitt og fame, enn å leve og ånde for musikken sin.
    Ingen skal i hvertfall fortelle meg at Lady Gaga er et musikkgeni som holder på for at hun er opptatt av å spre sitt budskap til verden.

Newcomer Gaute7 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Coldplay er et britisk band som spiller alternativ rock, dannet i London, England i 1998.

?

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,732
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gaute7
    Coldplay er et britisk band som spiller alternativ rock, dannet i London, England i 1998.

?
    Da må jeg heller si at jeg gir min stemme til band som Radiohead.. Eller Muse.

Jeg kan egentlig ikke fordra Coldplay, de føyer seg inn i radio plagingen...
    Men jeg respekterer sef at mange liker de, de er jo musikalske osv..
    Bare det at jeg ikke tåler de.... hehe

Tror neppe at Coldplay vil sitte fast i hukommelsen, jo kanskje litt... hvem vet.

Intermediate zeezar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flotters Gwandarion, et tema de fleste burde ha meninger om!

En "klassiker" er kanskje en låt som på et vis danner referanse innenfor sitt område. I den forb. blir konvergens et stadig mer omseggripende uttrykk i mediebruk og utbrdelse. Det tror jeg ganske sikkert får betydning i utvalget av framtidige klassikere. Musikken får betydning i flere sammenhenger enn før, blir knagger i historien. Samtidig blir bruksområdene og bruksmønsteret av musikk mer sammensatt og tjener ikke lenger bare estetiske formål.

Vi bruker, forbruker, resirkulerer, komposterer og gjenbruker musikk som vi gjør med andre varer, materielle som immaterielle. Hvor ofte overraskes man ikke av å høre fortidige låter med anti-establishment-budskap både i tekst og framføring i de mest grelle kjøpesenteromgivelser?

Underholdningsmedier, tjenesteleverandører, trendbyggere og merkevareprodusenter ser alle verdien av å få hold om vår fortid. Ikke bare for å vite om våre kjøpevaner, men også for å dekke våre behov og skape og forme identiteten. Vi går fra å være brukere til å bli forbrukere med den følge, at velgfriheten uthules. Som for-brukere tilbydes vi av et utvalg, mens vi som brukere i større grad handler (sic!) etter egne valg og behov. Det er nå den sosiologiske siden av saken med et forbukerkritisk skråblikk.

Likevel følger man jo med i nye uttrykk. Hovedsakelig i nye måter å spille rock `n` roll på. Lurer på hvor postrocken og den instrumentalbaserte rocken uten vokal og tekster fører hen? Dersom stilen makter å riste av seg emo-depperne bør den kunne gro seg stor og ubarbert. Artig også at behovet for prog, som motvekt til mainstream, synes å gripe om seg.

Elektronika som sjanger og musikalsk uttrykk må jo ha mye på lager et-par tiår til? Og for all del, låtene ser ut til å ha miste 2:10 minutters formatet. Men det skjedde vel allerede med låta Hey Jude i Beatles` dager? Flere lange, seige, droneaktige låter med mye fuzz uten tekster om vanskelig oppvekst er hva framtiden trenger!
    -----------------------------------------
    Sist endret av Administrator; 02-10-2015 kl 08:36

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg deler langt på vei oppfatningene zeezar. Jeg tror storhetenes tid på et vis er forbi i form av å skape ikoniske band og artister som i utstrakt grad overlever sin samtid. Enkeltlåter derimot har lett for å få en historisk eller kulturell knagg å henge på, som gjør at de blir hengende ved som klassikere inn i fremtiden.

Med oppsvingen i on demand tjenester og nedlastning får man en ennå sterkere dreining mot enkeltlåtene fremfor albumene og man kan på mange måter si at albumformater på mange måter er litt utdatert i forhold til konsumentenes vaner.

Vi er nødvendigvis ikke representative for den generelle musikksmaken i samtiden, selv om vi er her samtidig. Målestokken er og blir hva som er populært blant massene, får spilletid, blir kjøpt og plassert i film, serier, reklame osv. Som tidligere nevnt er det lite jeg synes er værre enn Backstreet Boys (lenge leve ABBA, Anti BoyBand Army), men med 100 millioner solgte plater spiller det liten rolle hva jeg mener om musikken.

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gwandarion
    Med oppsvingen i on demand tjenester og nedlastning får man en ennå sterkere dreining mot enkeltlåtene fremfor albumene og man kan på mange måter si at albumformater på mange måter er litt utdatert i forhold til konsumentenes vaner.
    +1 - veldig viktig og veldig riktig.

Man kan sågar trekke den så langt som å si at "One hit wonders" vil få mer og mer betydning for de kommende musikkgenerasjonene.

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,732
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke så sikker på det...

Dedikerte fans laster ned alt de kan få.. hele album.

Selvfølgelig vil det være one hit wonders, som alltid. Men de som liker musikken laster ned alt de kan få tak i.

Iallefall gjelder det meg selv, tror det gjelder andre også..

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Supertramp
    Man kan sågar trekke den så langt som å si at "One hit wonders" vil få mer og mer betydning for de kommende musikkgenerasjonene.
    Albumkonseptet har bare dominert populærmusikken i drøyt 30 år (fra ca 1970 til iTunes). Før det var enkeltlåten det normale, og albumene (som egentlig ikke ble vanlige før på 60-tallet) var single-samlinger, eller ofte bare en single pluss litt likegyldig fyllekalk. Før 60-tallet var det også sangen som var viktig; en populær sang ble spilt inn av mange artister, og ingen brød seg om hvem som hadde laget den.

Når det gjelder å spå hva som blir fremtidens klassikere, er det bare en ting å si:

Det har aldri vært mulig før, og er ikke mer mulig nå. Stor popularitet over mange år er alltids et tegn på at noe vil vare -- men sikkert er det ikke. Kritikerros i samtiden er aldri et tegn på fremtidig klassikerstatus -- kritikere er ofte mer opphengt i moter enn de fleste.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Når det gjelder å spå hva som blir fremtidens klassikere, er det bare en ting å si:

Det har aldri vært mulig før, og er ikke mer mulig nå. Stor popularitet over mange år er alltids et tegn på at noe vil vare -- men sikkert er det ikke. Kritikerros i samtiden er aldri et tegn på fremtidig klassikerstatus -- kritikere er ofte mer opphengt i moter enn de fleste.
    Det stemmer selvsagt. Om du hadde en god oppskrift for det hadde du vært svært verdifull for bransjen

Hensikten er mer å filosofere over hvilken stilling eventuelle fremtidige klassikere vil ha, som et resultat av tiden de er født i samtidig som man kan etablere noen faktorer som er en del av det som er utslagsgivende i forhold til hva som tåler tidens tann og ikke.

En låt som for meg på mange måter kan virke som en fremtidig klassiker er Rage Against the Machines låt Killing in the Name of. Låten fanger på en måte tidsånden på tidlig nittitallet, samtidig som tematikken er eviggrønn.
    Sist endret av lygren; 12-01-2014 kl 21:44

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi har en tendens til å se på klassisk musikk som noe forfinet og høykulturelt, mens dagens musikk er noe nedrig.

Sannheten ligger et sted i mellom. Mange av de store, gamle komponister var datidens pop-musikere og lagde musikk som almuen satte pris på (og var avhengig av å "selge bra" for å opprettholde livsstilen). Andre var særere og kanskje ikke en gang "oppdaget" av sin samtid.

Jeg tror også at Beatles og Michael Jackson kommer til å være kjente om 100 år. Om ikke annet, så fordi de har satt så stort preg på vår kultur og er kryss-referert i annen kultur så til de grader. Dessuten er begge to god kunst på sitt beste.

Starten på 70-tallet med "portastudio" som gjorde at hvem som helst kunne være sitt eget platestudio, tilgangen på billige CD-brennere som gjorde at hvem som helst kunne gi ut plate, og tilgangen på billig båndbredde som gjorde at hvem som helst kunne laste ned hva som helst er interessante eksperimenter som det er veldig vanskelig å spå utfallet av.

Den etablerte plateindustrien hevder selvsagt at de fete marginene de har levd av er helt nødvendige for å sikre fortsatt produksjon av (smal) kultur. Jeg er ikke enig. God kunst har historisk (og geografisk) sett blitt til under de mest kummerlige forhold.

En funksjon plateselskapene har hatt er å være en slags "kvalitetsfilter". Bare de (av direktørene vurdert som) beste fikk slippe til på dyrt utstyr. Nå er alt på en måte veldig liberalisert, og det er mye mer opp til konsumenten å finne fram i jungelen av kulturelle tilbud. Jeg tror kanskje at det er en viss prosent-andel av hver generasjon som er i stand til å lage god musikk, og selv om man utstyrer gud og hvermann med en mac og protools så blir det ikke nødvendigvis tilsvarende mye mer god musikk ut av det. Men kanskje det popper opp et talent som ellers ikke hadde fått sjansen?

-k

Intermediate zeezar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fusion med litt herfra og litt derfra, funker også fett. Jeg legger ofte inn 60-70 år gammel musikk i spillelista og "lar det rock `n`roll". Som denne, Strolling` With Bone med T-Bone Walker. I min historiske sam- og fortid, er dette en klassiker med tidlig r & r, storband, boogie og blues.

Kulturelle knagger, ja. Mange melodier fra tider der verdenssamfunnet gjennomlever en fellesskjebne, f.eks. ved fare, depresjoner, krig, katastrofer, fattigdom, fredsslutninger ..., nedfelles i melodier som oppnår klassikerstatus, gjerne av den optimistiske sorten. Det er vel en av "oppgavene" til underholdningsindustrien. Andre melodier sammenfatter hele stil- og tidsepoker. Kontekst, kalles det vel. I dag, rundt 2010, er ungdom og udødelighet på moten som aldri før. For min del kommer jeg ikke utenom tanken om at markedet trenger forbrukere og tilbyr det massene krever. Naiv pop, og light-versjoner av mer "utfordrende" musikk blir resultatet.

Den kunstneriske motvekten, der uttrykkene kan være ironi eller pseudo-sjangere oppstår i kjølvannet. I strømmen blir det vanskelig å "orientere seg". Resultat: Blurres boundaries, musikken inngår som annet kulturgods i et sosialt fellesminne. Så ja, ekeltmelodier på bl.a. streamings.- og on demand-tjenestene vil nok på denne måten overleve sin samtid.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For meg så er det noen band som står frem som mulige klassikere sånn som Clash, pink floyd, metallica, aeorosmith, og ikke minst Nirvana som har paralleler til flere andre band/enkeltartister hvor enden har vært tragisk
    av popmusikk kan jeg ikke komme på så voldsomt mye som har klassikerstatus skrevet på seg, bortsett fra muligens MJ som med sin musikk og kontroverser har enorme mengder med fordypelsestoff for fremtiden

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Knut har unektelig et meget godt poeng.

Mozart var sin tids store popstjerne og det hjalp på karrieren at han var både utadvendt og glad i damer - en hurragutt anno 1700 tallet. Så feil kan ikke Amadeus filmen ha og det anbefales å se den for å få et innblikk i livet på den tiden. Han hadde nok av motgang, for all del - og ikke alle oppsetninger ble godt mottatt.

I vår tid er det nok ikke så mange som vil ha et slikt "ettermæle" om 200 år, "ettermæle" som Mozart, Beethoven og Bach, bl.a
    Men det er noen og enkelte er allerede nevnt:

The Beatles
    Elvis
    Michael Jackson
    Abba
    Madonna
    Led Zeppelin
    Queen

Fellesnevner for disse er at de er verdenskjent - fra Japan i øst til L.A i vest, fra Norge i nord til Argentina i sør.

Jeg tror denne lista er retningsgivende for udødelig musikk anno "1950-2000 tallet":
    List of best-selling music artists - Wikipedia, the free encyclopedia

Mulig de 10 neste på lista også er å høre på "radio" i år 2200............

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Supertramp
    Jeg tror denne lista er retningsgivende for udødelig musikk anno "1950-2000 tallet":
    List of best-selling music artists - Wikipedia, the free encyclopedia

Mulig de 10 neste på lista også er å høre på "radio" i år 2200............
    Var det ikke en voldsom kontrovers når Cliff Richards hold på i vinne en eller annen "tidenes låt"-kåring over Beatles?

Faren ved å se på salgstall er at artister som er _for_ folkelige kan framstå som vinnerne. Celine Dion? Julio Iglesias? :-)

Jeg tror at Handel ble mer verdsatt som komponist enn Bach av sine samtidige. I ettertid har vel statusen jevnet seg mer ut, endog tippet i retning av Bach (?)

-k

Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •