Hva blir vår tids klassikere? (Musikk) - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4
Viser resultater 61 til 74 av 74
    Intermediate Espen-hj sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    1,290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Når eg leser navnet på tråden, "Vår tids klassikere", tenker eg på band som er aktive no. Og i den sammenheng håper eg at Foo Fighters og Velvet Revolver blir med oss i lang tid! Alice in chains har hatt ett enormt comeback, men føler dei hører meir til på 90tallet.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mk4
    Cash kommer vi ikke utenom på mange MANGE år.
    Heldigvis
    Ja nå skroter jo Norges Bank femtiøra snart så vi er på god vei

Men klassikere må vel eegentlig kjennes igjen av de fleste. Det nevnes feks Foo Fighters her, men jeg tror ikke den vanlige mannen i gata kan nevne en låt fra dem. De er jo kanskje klassiske innen sin genre, men på det generelle plan tror jeg ikke det.

Intermediate Espen-hj sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    1,290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Plasmaboy
    Ja nå skroter jo Norges Bank femtiøra snart så vi er på god vei

Men klassikere må vel eegentlig kjennes igjen av de fleste. Det nevnes feks Foo Fighters her, men jeg tror ikke den vanlige mannen i gata kan nevne en låt fra dem. De er jo kanskje klassiske innen sin genre, men på det generelle plan tror jeg ikke det.
    Det er vell heller eit håp om at dei står igjen når dette tiåret er over Dave Grohl har jo enormt mange sideprosjekt, bl.a TCV som holder veldig høg kvalitet musikkmessig og gav ut eit av fjorårets høgdepunkt. Blir spennende å sjå kva band som blir prioritert.

Intermediate Danke sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,730
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Espen-hj
    Det er vell heller eit håp om at dei står igjen når dette tiåret er over Dave Grohl har jo enormt mange sideprosjekt, bl.a TCV som holder veldig høg kvalitet musikkmessig og gav ut eit av fjorårets høgdepunkt. Blir spennende å sjå kva band som blir prioritert.
    Men Nirvana står seg vet du, det betyr jo at Foo Fighters og Queens of the stoneage også står seg siden de er musikkhistorie sammen med Nirvana, ja pga Curt Cobain og Dave Grohl...

Googler de Nirvana så finner de jo også resten av bandene og sideprosjektene...

Intermediate zeezar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hey, ingen har jo enda nevnt Kongen, Elvis. I samme takt kan vi jo ta Roky Ericson, Syd Barrett, Hendrix, J. Joplin und viele, viele andere. Bokmålsordboka forklarer forresten ´klassisk´ med "mesterlig, mønstergyldig" etter lat. classicus 'førsteklasses'. Man kan kanskje tilføye ´utmerket´ og ´skjellsettende´?

Klassisk musikk i den klassiske betydningen av ordet så ut til å miste sin posisjon som mønstergyldig mal som noe musikalskt verdifullt ved populærmusikkens inntog og utbredelse. Etterspørsel, gjennkjennbarhet og identifikasjon spiller vel ergo inn på det som statueres klassisk? En annen ting er at opphavsmannen må gjerne være dau. Da stiger det som kanoniseres klassisk i verdi, degraderes veff ikke av den som skapte verket/objektet. Så, ja - det som etterhvert betegnes som klassisk blir nettopp det fordi det fyller en funksjon ved siden av sin egenverdi.

Samtidig kan man si at det vulgære og provisorisk fornødne også forsøkes opphøyet utover sin døgnflueevighet ettersom samfunnet hensykner i sitt smakløshetsbarbari og sin sosiale incest.

Øl, fisse og hornmusikk!

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Elvis ble utrykkelig nevnt i min opplisting

side 1:
    http://avforum.no/forum/cd-sacd-dvd-...ml#post1524309

Active kanakas sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bjørn Berge

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kanakas
    Bjørn Berge
    He he...Klassisk!!!

Intermediate zeezar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Supertramp
    Elvis ble utrykkelig nevnt i min opplisting

side 1:
    http://avforum.no/forum/cd-sacd-dvd-...ml#post1524309
    OK-OK-OK, så ikke den nei. ¨Kanskje fordi jeg savner diskusjon rundt allerede kanoniserte klassikerne. Og der er jo Elvis konge. Akkurat Elvis-dyrkelsen kan kanskje være substituttdrevet ikonisering og tidsbesemt, i takt med ideen om self made-ness. Men opphøyelse av figuren og tårevåt tilbedelse avdekker vel også en individuell orientering i avkrevingen av identitet og ideal for den enkelte. Om det stemmer, er da litt merkelig at alle som én ser ut til å tro at de er alene om å dyrke kongen.

Først kom der én enslig rytter, deretter en enslig rytter til. Så én til og enda en... . Til slutt var hele ørkenen full av enslige ryttere.

EDIT: fjernet linker til planetsmilies, som detekteres som skadeware
    Sist endret av Gorm; 02-13-2015 kl 10:37

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Var det ikke en voldsom kontrovers når Cliff Richards hold på i vinne en eller annen "tidenes låt"-kåring over Beatles?

Faren ved å se på salgstall er at artister som er _for_ folkelige kan framstå som vinnerne. Celine Dion? Julio Iglesias? :-)

Jeg tror at Handel ble mer verdsatt som komponist enn Bach av sine samtidige. I ettertid har vel statusen jevnet seg mer ut, endog tippet i retning av Bach (?)

-k
    Ja hvem bestemmer om det er en klassiker? Folket eller ekspertene?

Her er jo noen eksperters valg : BBC NEWS | Entertainment | U2's One named 'greatest record'

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, U2 er ikke en døgnflue

Siden det er nevnt at det er en form for sirkulær bevegelse i musikktrender og satsninger fra bransjen, så kan en grunne på hva som er dagens store trend. Autotune filtre er jo åpenbart en av tingene, samtidig som stadion rocken er på vei tilbake med band som Muse i front... Men er det virkelig så nytt?

Intermediate Danke sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,730
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror nesten absolutt ingen musikk fra nåtid kommer til å huskes. Jeg har ikke särlig tro på nåtidens generasjon...

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Danke Vis post
    Jeg tror nesten absolutt ingen musikk fra nåtid kommer til å huskes. Jeg har ikke särlig tro på nåtidens generasjon...
    Forrige innlegg er 4,5 år tilbake i tid.
    Ingen husker hvem som var på VG lista den dagen, men fortsatt vet alle hvem Bach, Beethoven, Händel, Elvis, Freddie Mercury og John Lennon var.....

Pussig gitt.....

Det oppsummerer vel tråden ganske godt.

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har forresten en annen påstand:

Ved neste århundeskifte, 2100, vil ordet "audiofil" fremstå slik på Wikipedia:

"An audiophile was a person enthusiastic about high-fidelity sound reproduction in the years around 1960-2015"

Side 4 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •