Hva blir vår tids klassikere? (Musikk) - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 74
    Intermediate mk4 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    4,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Gwandarion
    Om ikke annet vil en slike stendige utgivelser av nye coverversjoner i alle fall bekrefte at den originale låten har noe som er verdt å videreføre?
    Det er et poeng, men noe av problemet er at mange ikke vet hvem som har originalen.
    Er nok ikke mange Metallica fan som vet at Am i Evil er en coverlåt.
    Ingen har hørt originalen men alle har hørt Metallica sin versjon.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil du da si det er rimelig å mene at U2 vil få en tilsvarende sterk status som Bruce Springsteen i fremtiden?
    Vil få? Det har de vel hatt i snart 20 år.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mk4
    Ja i hvetfall med tanke på at de ikke har gitt ut et bra album siden 1991.
    Meningsløst sagt. Det er utifra hva du selv liker. Det er ingen som kan påberope seg expert status innefor hva som er bra musikk bortsett fra det rent tekniske. Musikk spilles og det treffer noen i hjertet og noen ikke. Sånn er det bare. Hvis du skal se på klassikere så må du jo se på de som har hengt med ei stund. I tillegg så har du one hit wonders. U2 har som sagt vært der i over 30 år og i fjor tjente de nesten dobbelt så mye som Bruce Springsteen og Madonna.. Det betyr ikke at du liker de, men det er uhorvelig mange andre som gjør det. Samme som at jeg innser at Bruce Springsteen er et stk klassisk musiker selv om jeg syntes han er dønn kjedelig og driver å gnåler på det samme han altid har gjort. Så jeg mener at skal du si hva som er en klassiker så må du enten se på artist/band som de store som fortsatt drar fulle hus, eller one hit wonders som stadig vekk dukker opp på radioen år etter år. Feks down under med Men at work

Intermediate pegpisk sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    901
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mk4
    Det er et poeng, men noe av problemet er at mange ikke vet hvem som har originalen.
    Er nok ikke mange Metallica fan som vet at Am i Evil er en coverlåt.
    Ingen har hørt originalen men alle har hørt Metallica sin versjon.
    Støttes.
    Heller ikke så mange som vet at Johnny Cash sin Hurt egentlig er en Nine Inch Nails låt (mye fetere IMO).

Derfor tror jeg ikke at NIN blir historiske av at andre synger noen av låtene.
    Point being: At en del låter kan bli gjort udødelige ved at andre gjør cover, men det er ikke sikkert at cover-versjonen drar med seg original artist/låtskriver til himmelen.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hellnoob
    La meg få benytte anledningen til å takke knutinh for innsiktsfulle, reflekterte og velskrevne innlegg, ikke bare i denne tråden men stort sett hver gang jeg finner et innlegg fra deg. Du er en av dem som øker kvaliteten på dette forumet.
    Mange takk, det var trivelig å høre!

-k

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Plasmaboy
    Meningsløst sagt. Det er utifra hva du selv liker. Det er ingen som kan påberope seg expert status innefor hva som er bra musikk bortsett fra det rent tekniske. Musikk spilles og det treffer noen i hjertet og noen ikke. Sånn er det bare. Hvis du skal se på klassikere så må du jo se på de som har hengt med ei stund. I tillegg så har du one hit wonders. U2 har som sagt vært der i over 30 år og i fjor tjente de nesten dobbelt så mye som Bruce Springsteen og Madonna.. Det betyr ikke at du liker de, men det er uhorvelig mange andre som gjør det. Samme som at jeg innser at Bruce Springsteen er et stk klassisk musiker selv om jeg syntes han er dønn kjedelig og driver å gnåler på det samme han altid har gjort. Så jeg mener at skal du si hva som er en klassiker så må du enten se på artist/band som de store som fortsatt drar fulle hus, eller one hit wonders som stadig vekk dukker opp på radioen år etter år. Feks down under med Men at work
    Jeg synes også dette innlegget bærer veldig sterkt preg av å være basert på ting du liker Men det er lov, så lenge man er klar over det og forsøker å nyansere litt. Det har liten hensikt å diskutere hva som er best av Bruce Springsteen og U2, men jeg synes ikke at pengeinntekter er noen god målestokk på hverken musikkhistorisk betydning eller eventuell klassikerstatus.

Intermediate pegpisk sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    901
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har liten hensikt å diskutere hva som er best av Bruce Springsteen og U2, men jeg synes ikke at pengeinntekter er noen god målestokk på hverken musikkhistorisk betydning eller eventuell klassikerstatus.
    Enig, men penger gir en pekepinn hvor populær en artist er (i alle fall i øyeblikket).
    Metallica er et band som ofte har vært omtalt som "mest selgende" i flere anledninger/målinger, og det gjenspeiler seg jo i at dem at har fans mellom "8 og 80 år", if you catch my drift. Så en viss sammenheng har det vel.

Hva tror du selv mht U2?
    Det er jo også et band som rekruttere fans blant unge/barn. For de av oss som har vært på konsert med både U2 og The Boss, vet at publikum er like variert hos dem begge.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes også dette innlegget bærer veldig sterkt preg av å være basert på ting du liker Men det er lov, så lenge man er klar over det og forsøker å nyansere litt. Det har liten hensikt å diskutere hva som er best av Bruce Springsteen og U2, men jeg synes ikke at pengeinntekter er noen god målestokk på hverken musikkhistorisk betydning eller eventuell klassikerstatus.
    Ja jeg legger ikke skjul på at jeg liker U2. Men det spiller jo ingen rolle. Uansett om du liker de eller ikke så har de jo en god plass i historiebøkene allerede. Jeg vil jo regne bandet som klassisk og mange av låtene som klassisk.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder målestokken av hva som er klassisk så vet ikke jeg helt hva en skal bruke, men jeg syntes jo at inntjente penger på konserter og album og rotasjon på radiostasjoner, nedlastninger osv viser jo at en artist er populær. Men igjen, er da populær og mestselgende det samme som klassikere. Kanskje over lang tid vil slike artister bli det.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    4,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er ikke så enkelt å lage en mal på, ta fks et band som Sex Pistols
    de har ikke solgt all verdens mange skiver, som selvsagt kommer av at de strengt talt bare gav ut ei.
    Men det er blitt et kult band som ikke glemmes

Og så kan vi ta en kar som Roberto Carlos som spyr ut skiver hele tia, har vel solgt om lag 120 000 000
    Uten at veldig mange utenom sør Amerika har hørt om ham.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja hva med Rune Rudberg? Er dette en Norsk klassiker? De fleste kommer vel til å huske både han og Ut mot havet så lenge de lever

Intermediate Danke sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,731
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror nok Danseband dør ut med de eldre som hører på dette.

Det er svært få unge som digger danseband... Dette er vel musikk som slo igjennom på 60 og 70 tallet... og da er det nok mange fler som heller blir husket enn Vikingarna eller Ole Ivars.

Samme med fugledansen, makarena og Ketchup dansen... Disse dør ut som one hit wonders.. Er mange eksempler å ta av på lavmåls onehit wonders som kommer som en prutt og blir glemt så fort den fordufter.

Heldigvis driver iallefall ikke radioene å plager oss lengre med Bombadilla life....
    Det går nok grenser også for radioen. :lol:

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Danke
    Disse dør ut som one hit wonders.. Er mange eksempler å ta av på lavmåls onehit wonders som kommer som en prutt og blir glemt så fort den fordufter.
    "Kjærringa med staven" må vel kunne kalles ganske lavmåls -- men den har vært en av Norges mest populære sanger i et par hundre år...

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,731
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    "Kjærringa med staven" må vel kunne kalles ganske lavmåls -- men den har vært en av Norges mest populære sanger i et par hundre år...
    Folketoner ja, men jeg tror nok ikke Kidsa danser til Ketchup song om 200år, da har de nok funnet på en ny snasen dans.

Hvem vet hva fugledansen er nå? Færre og færre tror jeg husker det...

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    4,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Og takk å pris for det.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den dukker opp i hodet mitt fra tid til annen, og blir der i mange dager. Nå er den her igjen...

Ellers er det ingen som helst prinsippiell forskjell på folkeviser og popsanger. Noen av dagens popsanger vil garantert være folkeviser en gang i fremtiden. Noen av gårsdagens er egentlig allerede blitt det.

Og da kan vi kanskje snakke om virkelige klassikere.

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,731
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det simpelt og enkelt nok så blir det kanskje sittendes.. som med

-Kjærringa med staven
    Den har jo noen slående rim som sitter.

Om to hundre år kanskje de synger Ole Ivars- Nei så tjukk du har blitt..

Med Trad folketone som overskrift.. hehehe

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men hva med Country da? Jeg sitter igjen med følelsen av at dette er en sjanger som veldig mange unge og eldre liker veldig godt. Virker som fler og fler blir tilhengere av denne typen musikk. Vil sikkert vokse fram noen norske klassikere etter hvert om det ikke allerede er det. Jeg kan ikke komme på noen da jeg er litt allergisk mot Country Men her på Sørlandeter det enormt populært blandt unge og gamle.

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,731
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Plasmaboy
    Men hva med Country da? Jeg sitter igjen med følelsen av at dette er en sjanger som veldig mange unge og eldre liker veldig godt. Virker som fler og fler blir tilhengere av denne typen musikk. Vil sikkert vokse fram noen norske klassikere etter hvert om det ikke allerede er det. Jeg kan ikke komme på noen da jeg er litt allergisk mot Country Men her på Sørlandeter det enormt populært blandt unge og gamle.
    Tja har jo en cd av Hank Williams. Fyren har jo holdt seg godt... sikkert ikke alle som vet at Kurt Nilsens-Lost Highway er en HW låt... men det var det jo..
    Det jeg forbinder med country er Hank Williams og Johnny Cash, men så har jeg veldig snevert innsyn på country også, men elsker alt av Cash...

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    4,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    men elsker alt av Cash...
    Cash kommer vi ikke utenom på mange MANGE år.
    Heldigvis

Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •