Hva blir vår tids klassikere? (Musikk) - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 74
    Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Jeg tror at Handel ble mer verdsatt som komponist enn Bach av sine samtidige. I ettertid har vel statusen jevnet seg mer ut, endog tippet i retning av Bach
    Det er vel faktisk sånn, at ingen av dem ble ansett som sin tids største komponist. Og i alle fall Bach ble glemt etter sin død, og først gjenoppdaget flere tiår senere.

Men noen av de mest kjente og kjære sangene fra den tiden, og som fortsatt synges, ble laget av folk ingen husker navnet på idag. Ikke rent få "klassikere" har "Trad." som "komponistnavn" på platecovere og noteark.

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Var det ikke en voldsom kontrovers når Cliff Richards hold på i vinne en eller annen "tidenes låt"-kåring over Beatles?

Faren ved å se på salgstall er at artister som er _for_ folkelige kan framstå som vinnerne. Celine Dion? Julio Iglesias? :-)

Jeg tror at Handel ble mer verdsatt som komponist enn Bach av sine samtidige. I ettertid har vel statusen jevnet seg mer ut, endog tippet i retning av Bach (?)

-k
    Du overså dessverre en viktig detalj: "bl.a."

Mozart, Beethoven og Bach, bl.a

Salgstall kan sikkert diskuteres, men det er og blir store volum og ditto mulighet for at artisten er kjent worldwide og dermed bærer sitt navn videre hos flere enn bare engelskmenn eller amerikanere.

Intermediate nb1 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    White Snake-
    Joe Satriani-
    John Mayer-

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Supertramp
    Du overså dessverre en viktig detalj: "bl.a."

Mozart, Beethoven og Bach, bl.a

Salgstall kan sikkert diskuteres, men det er og blir store volum og ditto mulighet for at artisten er kjent worldwide og dermed bærer sitt navn videre hos flere enn bare engelskmenn eller amerikanere.
    Joda.

Det jeg ville prøve å diskutere var hvorfor noen storselgere (Beatles) lever lengre enn andre (Celine Dion?). Med fare for å høres ut som en kultur-snobb så tror jeg at det har noe å gjøre med graden av originalitet. The Beatles utfordret sin samtid, og hadde enorm påvirkning på annen pop-musikk fra sent 60-tall og framover.

Lyd og bildemedier gjør forresten at flinke utøvere i langt større grad nå enn før kan få et langt "liv". Bach var en sagnomsust utøver, men ingen som lever i dag har hørt ham spille, derfor er det via komposisjonene hans vi kjenner ham. I dag kan de flinkeste utøverne minnes via sine opptredener, og ikke bare skrevne partiturer.

-k

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rett så rett. Alle nye stilskapere "lever" lenge. Beatles er en av dem og de er vel også inspirasjon til det meste av dagens band (60-90 tallet ihvertfall).

I så måte så bør vel Sex Pistols inn på lista......
    "Flere ser på bandet som starten på punkbevegelsen i Storbritannia og for å ha skapt det første generasjonsgapet innen rock and roll."

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Supertramp
    Rett så rett. Alle nye stilskapere "lever" lenge. Beatles er en av dem og de er vel også inspirasjon til det meste av dagens band (60-90 tallet ihvertfall).

I så måte så bør vel Sex Pistols inn på lista......
    Nå er det vel egentlig ikke så stor forskjell på punk og mye 60-tallsrock...

Alle nye stilskapere lever heller ikke lenge. Oftere er det de mer polerte etterlignerne som huskes -- om ikke hele nyskapningen blir fort glemt.

Derfor ville jeg først og fremst se etter fremtidige klassikere blant artister som både har påvirket senere artister, og som selv har hentet sitt uttrykk fra en tradisjon.

Store kunstnere kan ofte være veldig lite originale. Se f.eks. på Bob Dylan: Han har "stjålet" absolutt alt (slik komponister i gamle dager også gjorde), men satt det sammen på en måte som vi uten videre kan gjenkjenne som hans. Samtidig er sangene han har skrevet, minst like gode om andre synger dem. Det gjelder faktisk ikke særlig mange artister!

Intermediate unified86 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    1,678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når jeg ser på 2000-tallet, har jeg utfordret meg selv til å bestemme meg for et band, kun et band, som har noe særegnet, og stort, og forhåpentligvis lever for musikken, og vil spille så lenge de lever, og fortsatt være elsket for deres egen sound.

Jeg kan med god samvittighet fortelle at jeg mener dette må være Muse.

Muse er tillegg såpass store, og kjente over verden, at det skal litt til for at de går i glemmeboken.

Hva mener dere?

Noen som har andre kandidater?

Intermediate Danke sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,730
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, kanskje det er litt sånn at det er de som er ukjente idag som blir kjent i framtiden.

Samtidsmusikk feks... hehe, Eller kanskje noe innen elektro som vel er fremtidens musikk... skulle man tro..

Intermediate mk4 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    4,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av unified86
    Når jeg ser på 2000-tallet, har jeg utfordret meg selv til å bestemme meg for et band, kun et band, som har noe særegnet, og stort, og forhåpentligvis lever for musikken, og vil spille så lenge de lever, og fortsatt være elsket for deres egen sound.

Jeg kan med god samvittighet fortelle at jeg mener dette må være Muse.

Muse er tillegg såpass store, og kjente over verden, at det skal litt til for at de går i glemmeboken.

Hva mener dere?

Noen som har andre kandidater?
    Hvis du spør hvermansen om dem har hørt om Muse så får du garantert svaret nei, men hvis du spiller super massive black hole, eller muscle museum for dem så har de fleste hørt dem.
    Jeg hadde en stund tro på at White stripes skulle bli det neste store, det slo IKKE til.
    Nei jeg tror at tiden hvor band blir udødelige er forbi.

Intermediate pegpisk sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    901
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen som har nevnt U2??

På en smalere linje, som da sikkert faller utenfor "udødelig" kategorien, tror at Dream Theater kommer til å bli hørt av mange.

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som et eksperiment kunne vi for eksempel begrense oss til norsk musikk for å minimere antallet (ukjente) faktorer. Da er miljøet, salgspotensialet og nedslagsområdet vesentlig redusert.

Jeg tror eksempeltvis ikke at Kaisers Orchestra holder overlever vår generasjon, selv om det er aldri så kreativt og "nytt" i norsk kontekst og genierklært av forståsegpåerne i media (som ikke er en kvalitetsgaranti).

Som eksempel kan de nye gitarkameratene se langt etter noen vedvarende status sammenlignet med opphavet de aper etter, men selge plater det gjorde de like fullt.

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    La meg få benytte anledningen til å takke knutinh for innsiktsfulle, reflekterte og velskrevne innlegg, ikke bare i denne tråden men stort sett hver gang jeg finner et innlegg fra deg. Du er en av dem som øker kvaliteten på dette forumet.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skryt er det for lite av brukerne i mellom, så dette var svært hyggelig å se Hellnoob. Jeg synes det har vært mange gode innlegg og betraktningsvinkler som kommet for dagen i denne tråden allerede Kudos where kudos due!

Intermediate unified86 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    1,678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så akkurat The Boat That Rocked, og føler virkelig at jeg har gått glipp av musikkens storhetstid. Fin nostalgi den filmen der. Anbefales.
    Der lever man for musikken, bokstavlig talt.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pegpisk
    Ingen som har nevnt U2??

På en smalere linje, som da sikkert faller utenfor "udødelig" kategorien, tror at Dream Theater kommer til å bli hørt av mange.
    Ja det er meget rart at ingen har nevnt U2. De er jo store både på 80 90 2000 og nå 2010 med sin 360 tour. De har i tillegg utviklet seg enormt og bare forsetter med det. Det er vel ingen nå som trekker fler til konsertene enn de. Og når de har turneer så er det ingen over og ingen ved siden som tjener mer penger enn dem. Bruce springsten kom på andreplass på lista over mest intjente penger på royalties, konserter osv..Han tjente inn litt over halvparten av det U2 gjorde
    http://www.nrk.no/kultur_og_underholdning/1.7017319

De er for min del et helt unikt band som fortsatt holder det gående og i tillegg prøver å utvikle musikken sin.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil du da si det er rimelig å mene at U2 vil få en tilsvarende sterk status som Bruce Springsteen i fremtiden?

Intermediate pegpisk sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    901
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gwandarion
    Vil du da si det er rimelig å mene at U2 vil få en tilsvarende sterk status som Bruce Springsteen i fremtiden?
    Tja, ut i fra at U2 kjører meget sterke "fred på jorden" kampanjer osv, er det kanskje ikke lenge til Bono vinner fredsprisen...
    Jeg tror de har et lite stykke å gå, men at U2 blir historisk, kanskje pga av noe annet enn musikken, tror i alle fall jeg.

Intermediate mk4 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    4,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pegpisk
    men at U2 blir historisk, kanskje pga av noe annet enn musikken, tror i alle fall jeg.
    Ja i hvetfall med tanke på at de ikke har gitt ut et bra album siden 1991.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men hva er det som gjør at noe blir klassisk? Er det egentlig såpass komplisert at det må gjenspeile tiden vi lever i, strømninger i samfunnet etc, eller kan man også se på hvorvidt låta/bandet/komponisten har etablert en ny referanse og blitt kopiert? Hvor mange artister har ikke spilt inn Hallelujah (også "udødeliggjort" eller kanskje myrdet av "De Nye Gitarkameratene")? Det finnes en rekke låter som stadig blir covret av både nye og mer etablerte kjente artister. Kan de ikke da falle inn i en slags klassikerkategori?

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om ikke annet vil en slike stendige utgivelser av nye coverversjoner i alle fall bekrefte at den originale låten har noe som er verdt å videreføre?

Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •